Wie rijd er met sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie rijd er met sporen?

Ja, ik rij met sporen
294 (62%)
Nee, ik rij niet met sporen
173 (37%)

Totaal aantal stemmen: 467

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:15

Yvank_ schreef:
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die het gebruiken om hun paard voorwaart te laten lopen zeg :x

Inderdaad :oo
Sporen zijn bedoelt voor de fijnere en lichtere hulpen, niet voor in de buik van het paard te prikken om hem "vooruit te krijgen" :roll: Paarden die fijne en lichte hulpen niet nodig hebben moeten ook niet met sporen gereden worden ;) Oké, sporen maken een paard attenter waardoor hij/zij een beetje sneller zal doorstappen, maar daardoor is het toch nog niet bedoelt om je paard vooruit te prikken?! Ik mag dan wel een domme manege ruiter zijn maar ben toch nog steeds slimmer dan mensen die sporen gebuiken voor de verkeerde reden ;)

HuppeltjeZ

Re: Wie rijd er met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:17

Ook lijkt het dat sommige zich schuldig voelen/schamen dat ze met sporen rijden (door te zeggen, ja maar het zijn wel heeeeele kleintjes,...) als je je ervoor schaamt/... draag er dan gewoon geen :')

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:21

Sodeletuut schreef:
Pff, die poll valt me behoorlijk tegen.
Dat lijkt ook wel een hype, die sporen.
Nee, voor mij niet. :D

Mee eens.. Volgens mij dragen heel veel mensen sporen omdat het "stoer" is.. :n

Ik gebruik geen sporen.. Ik probeer mijn verzorgpony eerst goed voorwaarts te krijgen en actief en pas later kan ik eventueel aan sporen gaan denken maar voorlopig zit dat er echt niet in :')

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:58

Ik rijd alleen met sporen omdat het soms van de instructeur moet.Als die niks zegt rijd ik ook zonder.En mijn verzorgpony hoef ik helemaal niet met sporen te rijden want die rijd op stem.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:04

ik rij met en zonder, me paardje is goed voorwaarts op me been zonder sporen. maar ga ik hem trainen met.....dan kan ik me hulp net iets verfijnen en snapt hij mij ook beter.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:12

nee ik rij niet met sporen omdat:

- mijn paard goed voorwaarts is en ook goed reageert op de zweep indien nodig
- ikzelf er niet zo goed mee kan rijden (heb er niet vaak mee gereden en als ik ze eens een keer om had zat ik direct krampachtig omdat ik bang was om het paardje pijn te doen :+ )

verder zie ik steeds vaker dat zelfs manegekinderen op manegepaardjes al volop met sporen rijden!
en steeds meer mensen die al direct sporen omdoen bij een jong paardje (nemen ze dan de moeite niet om het paard gewoon te laten reageren op het been?)
persoonlijk vind ik dat je sporen alleen mag gebruiken als verfijning van de hulpen (dus bijv bij moeilijkere oefeningen vanaf de M)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:23

Nee, eerst wel, om de hulpen te ferfijnen, maar mijn pony gaat ervan bokken :')
Dus nu niet meer ;)

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:25

ik rij met sporen. puur omdat die anders niet reageert en met sporen wel al gebruik ik ze niet heel veel want ik probeer ook op me stem te rijden en daar reageert die alleen op als ik sporen om heb.
alleen als die niet reageert krijg die een prikje.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:30

Ik rij met sporen om oa. m'n hulpen te verfijnen :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:31

Wat ik hier zie is dat veel mensen zonder sporen rijden omdat hun paard al voorwaarts genoeg is
Maar sporen zijn NIET bedoelt om je paard voorwaarts te rijden! :n

Ik rijd wel met sporen om mijn hulpen te verfijnen op de punten waar het nodig is ik rijd eigenlijk alle paarden met sporen als je met sporen kunt rijden kun je alle paarden met sporen rijden

Ik gebruik ze dus echt alleen maar op het punt als ik ze nodig heb

Mensen die geen stille benen hebben moeten de sporen achterwege laten als ik op concours kom dan zie ik vooral bij het lagere nivo b/l dat mensen maar liggen te prikken met die dingen terwijl dit helemaal niet goed is

En het is indd een hype aan het worden verschrikkelijk
Ik rijd al heel lang met sporen al vooooooor het een hype was

Trouwens voor de geïnteresseerde ik rijd met 30 mm sporen
En als ik heel erg last heb van mijn knieren wil ik nog wel eens 35 of 40 mm omdoen

Omdat ik ivm mijn ziekte aan mijn knieën niet de juiste hulpen kan geven die duidelijk genoeg zijn

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:01

Ik rijd mijn pony soms met sporen en op wedstrijd altijd. Dat komt omdat ik dan nog kleinere hulpen kan geven en dat is wel handig in de L2.

Op mijn paard rijd ik niet met sporen, want ik vind het onzin om op B niveau met sporen te rijden.

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:07

Ik rijd niet met sporen. Ten eerste heb ik ze niet. Ten tweede denk ik niet dat ik mijn benen goed genoeg kan stilhouden.:P En ten derde heb ik ze niet nodig, omdat ik nu eigenlijk alleen nog maar recreatief rijd.:P

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:17

rij dan wel op manegepony's, maar heb nog nooit met sporen gereden en ben dat ook niet van plan. :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:43

Gentlegiant schreef:
Wat ik hier zie is dat veel mensen zonder sporen rijden omdat hun paard al voorwaarts genoeg is
Maar sporen zijn NIET bedoelt om je paard voorwaarts te rijden! :n

kijk en daar gaan nou veel mensen de fout mee in dat ze dus denken dat het daarvoor wel bedoelt is!
(zie net dat ik het een beetje stom in mijn vorige post verwoord heb maja)
en oeeeeh wat zou ik toch graag die mensen van hun paard af schoppen voor onjuist spoorgebruik!! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:44

Nee, ik kan m'n benen niet stilhouden en mijn paard reageert al prima op aanleggen van kuit.. Moeilijke oefeningen doen we niet dus het is nergens voor nodig!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:50

nee ik rij niet met sporen, is verder geen reden voor :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:43

Nee ik rijd niet met sporen, zou niet weten waarom wel :P

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:53

Jep, ik rijd soms met spoortjes, om ze iets scherper op mijn been te laten reageren. Meestal doe ik ze na een kwartier al uit omdat ze niet meer nodig zijn.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:55

Izaa_ schreef:
Jep, ik rijd soms met spoortjes, om ze iets scherper op mijn been te laten reageren. Meestal doe ik ze na een kwartier al uit omdat ze niet meer nodig zijn.

Kassa hier zijn sporen dus NIET voor

Pak dan een zweep en tik net achter je been en geen sporen

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:24

ik gebruik ze niet, heb liever een zweepje, soms is in de hand houden al genoeg ;)
heb ze 1 x gebruikt op de manege, toen de instructrice dat zei en die pony niet vooruit wou..

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:25

Gentlegiant schreef:
Izaa_ schreef:

Kassa hier zijn sporen dus NIET voor

Pak dan een zweep en tik net achter je been en geen sporen

dat helpt ook wel goed ja

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:31

Ik rij bijna altijd met sporen. Om mijn hulpen net iets beter door te laten komen.
Maar ik doe ze ook vaak zat niet om, met buitenritten of thuis een sprongetje bijvoorbeeld. Ook als ik mijn pony's alleen maar wat hoef los te werken doe ik ze niet om, dan zijn ze simpelweg niet nodig.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:42

Dit is een oud topic, daarnaast zijn er zat topics hierover te vinden.

Slotje :)