Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:47

Aco schreef:
Ik ga er niet meer op ingaan Zonnetje81.
Sta open voor vriendelijke discussies want ik weet ook dat veiligheid verder gaat dan enkel een cap. Maar snap niet waaraan ik het verdient heb om naar mijn gevoel bestempeld te worden als een persoon die alles beter wilt weten en niet open staat voor andere meningen want dat is het juist niet. Want ik ben ook (net zoals alle andere ruiters) vaak van mijn paard gevallen en van praktisch al mijn lelijke vallen die ik gemaakt heb, zou een cap nooit voorkomen hebben wat ik gebroken had. Zo ook 'ongevallen' naast het paard.

En daar kan ik ergens Airnt misschien wel gelijk geven. Veiligheid is meer dan gewoon een 'stomme' cap op je hoofd. Maar ik zou me gewoon niet kunnen inbeelden wat de gevolgen zijn van een val op, tegen,... mijn hoofd juist wanneer ik geen cap aanhad.
En dan spreek ik volledig uit mijn ervaring, en komen mijn meningen, frustraties,... logischerwijs voort uit mijn ervaringen uit het verleden.
Ik heb een hele zware armbreuk gehad, ik kan mijn arm niet meer voor de volle 100% gebruiken. Kon een cap hier iets aan veranderen? Neen nooit. Bestaat er iets om dit te voorkomen? Volgens mijn weten niet. Mocht er iets bestaan hebben maar het was niet ingeburgerd, niet cool, te warm,... dan had ik het misschien ook niet gebruikt. Maar ik weet met de volle 100% zeker dat ik het me enorm zou beklagen nadien want wat vind ik het zo irritant dat ik elke dag opnieuw op zaken stoot dat ik niet meer kan door die ene stomme val. En het was nu maar mijn arm. Wil er niet bij stilstaan wat het zou zijn als het mijn hoofd was geweest en ik het dus WEL had kunnen voorkomen.

Ik zit hier niet te zeggen dat iedereen met cap moet rijden. Ik wil (maar mijn wil is zeker geen wet) dat er gewoon goed nagedacht wordt over de gevolgen.

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden ik heb het met mijn been.... ik probeer juist niet door te draven in wat er nog meer had kunnen gebeuren. Een vriendin heeft me juist bang gemaakt dat ik nu geluk had dat ik niet in de beugel ben blijven hangen en maar veiligheidsbeugels moet kopen. Iets waar ik toen helemaal niet over nadacht.

Ik heb je bericht misschien zwaarder geinterperteerd dan jij nu laat blijken. Puur alleen op het stukje dat jij argumenten wil horen. Misschien draafde ik daar dan weer in door. Dus sorry daarvoor.

Aco

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:09

Dan ben ik al blij dat dit opgeklaard is ;)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:34

Ik rij altijd met cap hoe warm het ook is

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:43

Als kind zag ik een cap altijd als onderdeel van de rijuitrusting. Ik ging ook niet zonder laarzen rijden, waarom dan wel zonder cap? Bij vriendinnen zag ik meer dat ouders elke keer moesten zeggen: ZET JE CAP OP! Maar ik kan me niet herinneren dat mijn ouders dat een keer hebben gezegd. Was altijd heel automatisch dat ik dat ding opzetten. Als ik hem nu vergeet dan voel ik me kaal. Voor mij is het ook een gewoonte ding en gelukkig een gewoonte die super veilig is! :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:49

Janine1990 schreef:
Airnt schreef:
waarom dragen motorrijders die dan? die vallen harder, vaker en in veel gevaarlijkere situaties met VEEL groetere snelheden

Werkelijk, moet ik jou dat uitleggen?

Een motor gooit je er niet af, daarnaast zit je er anders op en draag je andere kleding waardoor jouw houding al minder fragiel is.

Een motorrijder die onderuit gaat, doet dat doorgaans mét motor.

Een paard dat schrikt draait zich soms 180 graden, dus gaat vanuit hogere snelheid naar stilstand en weer weg. Op een snelheid waarbij je zelf niet zo snel mee kan draaien.

Dit is dan weer heel vaak niet zo.
Heel vaak krijgen de rijders vliegles en ligt de motor tegen de auto en de rijder over de motorkap.
En ja dat gaat zeker ook met hogere snelheid dan met het paard.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:00

1: rijden jullie altijd met cap?

Zo goed als.
Op slechte dagen krijg ik zon enorme koppijn dat ik er misselijk van word en ik werkelijk duizelig ga worden ed.
Voor mij is het dus veiliger zonder.
Al ben ik nog steeds zoekende naar een waar ik het niet bij heb.

2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?

Dom ...
Zeker als je op paarden gaat zitten die niet "save" zijn (eigenlijk is geen enkel paard dat)

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?

Tja .....
Vind het een walgelijk ding maar goed heb weinig andere keus....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:14

laughterline schreef:
bello2005 schreef:
de tegenspraak kan ik tegen. ik heb mijn mening en daar kan niemand iets aan veranderen

ja wat als. weet je ik zie dat dan wel. ja misschien zeg ik dan wel had ik maar. maar ik blijf er bij een cap geeft jouw ook geen garantie dat je in leven blijft.

Draag jij een riem in de auto? Die kan ook geen garantie geven dat je in leven blijft. Maar kan wel een grote klap opvangen, net als een cap.

klopt.
maar een riem dragen in de auto is wettelijk verplicht. en als je er niet aan doet en ze zien je krijg je dikke boete
dat is met een cap dragen niet.

kwita schreef:
bello2005 schreef:

dat ouders of een ouder, weldegelijk hier concequent in moet zijn dat hun kind cap moet dragen.
zo niet dan niet meer paard rijden en verkoop pony ( bij eigen pony)
veel ouders kijken er niet naar om , maar wel janken als wat gebeurd

LET OP ik zeg niet dat alle ouders fout zijn he. maar veel ouders kijken echt niet naar hun kind om

ja dat wordt mij ook verweten soms mijn kind haalt met haar 2,5 ook haar paardje uit de weide alleen! van tussen de andere paarden en ponys, maar wel met bp en cap op!
Het dier zelf kan met 24 jaar ervaring heel goed omgaan met een peuter die opgevoed is tussen de paarden, maar je moet je kind ook vertrouwen geven om het geleerde en de opgedane ervaring in de praktijk te brengen( en dus zelf uit de weide te halen).
Ze weet echt wel dat ze de paarden jas en pet op moet zetten en voorzichtig moet zijn, en ook dat wij haar in de gaten houden....maar ze mag ook wel plezier hebben en dingen ondervinden. Juist daar leert ze het meeste van.

Gevaar loert er altijd om de hoek...je weet nooit wanneer het je inhaalt en toeslaat!

2.5 ? en dan al zo goed lopen om een pony uit de wei te halen. nou. dat vind ik erg knap. veel kids kunnen op die leeftijd nog niet eens goed nadenken. laat staan lopen en een pony uit de wei halen

ik vind persoonlijk 2.5 veel te jong. omdat er zo veel kan gebeuren. niet alleen met je eigen paardje maar vooral de andere paarden. je pony kan zoveel ervaring hebben maar stel je kinds struikelt ? ponys merken dat niet altijd meteen en stapt op je kind ?

maar goed. als jij meent dat je er goed aan doet, wie ben ik om daar over te zeuren ?

Aco schreef:
Janine1990 schreef:

Dat merk ik, eindelijk iemand die geen cap draagt en de verantwoordelijkheid neemt voor wat er tegen haar gezegd wordt! Dat moet ik je wel nageven!

Een cap geeft mij niet de garantie om in leven te blijven, dat klopt. Maar diezelfde cap vermindert wel aanzienlijk het risico op hoofd- en hersenletsel als ik op mijn hoofd val. Die hersenen heeft het lichaam flink nodig als het een klap te verduren krijgt. Ik zou het mezelf niet aan willen doen, ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mij gebeurt. Daarvoor vind ik het leven veel te mooi. Ik zou daarnaast mijn naasten niet met een enorme verantwoordelijkheid willen opzadelen. Me laten wassen? Dat kan wel als ik de 80 gepasseerd ben. Met laten duwen? Mwah, ik hoop dat ik op mijn 90e nog lekker aan de wandel ben. Sondevoeding? Alsjeblieft, ik hou van eten...

En als ik er dan alles aan heb gedaan (nee, ik stap niet overal op), en het alsnog mis gaat... Dan kan ik mezelf in ieder geval niet veel kwalijk nemen.

Ik moet Janine1990 hierin toch gelijk geven. Ik volg het topic grotendeels mee, en af en toe geef ik hier ook mijn mening (mening =draag een cap). Maar ik vind dat jij nu echt als enigste eerlijk durft toe te geven dat het inderdaad gevolgen kan hebben, dat je geen cap draagt EN dat je ook toegeeft dat je het nadien misschien wel gaat beklagen EN dat je wil opdraaien voor de gevolgen. Bij veel reacties lees is geen echte gegronde redenen of willen ze zelfs niet nadenken over de gevolgen. En daar komen mijn frustraties uit, snap je?
Al rij jij ondersteboven en achterstevoren op jouw paard. Dat gaat mij geen moer aan. Maar in zo'n topic als deze wil ik redenen lezen, en vooral gegronde redenen.
Ieder heeft zijn mening en heeft zijn recht om deze te uiten. Maar die mening moet toch altijd onderbouwt zijn door iets. En dit vind ik vooral jammer dat het veelal geen gegronde meningen zijn.

het word je niet voor niets aan geleerd om met een cap te rijden
ik ben er eerlijk gezegd mee gestopt nadat mijn cap kapot is gegaan. ik heb nog zo'n hele oude ( met die gaten boven in) en de 'schil' is er zeg maar af gegaan. ik had het kunnen plakken maar goed daar geen zin in en een nieuwe cap kopen voor die enkele keren dat ik rij ? ik rij niet intensief en zoals ik hier boven al eens had aangegeven dan vind ik het weg gegooid geld.
dan koop ik liever nog een extra baal hooi dan dat ik een cap koop wat toch maar de helft van de tijd hier thuis mooi ligt te liggen.

dat zijn mijn eigen keuzes.

Zonnetje81 schreef:
Aco volgens mij is niemand hier jou verantwoording verschuldigt. Dus ook geen gegronde redenen. In jouw ogen zijn die er toch niet. Dus waar maak je jezelf druk over. Iederen kan doen en laten wat hij wil. Praat je ook zo tegen iedereen die te hard rijdt, een ongelukkige stuurfout maakt, appt achter het stuur, met een borrel in de auto stapt dat JIJ GEGRONDE REDENEN wil horen....? >;)

ja en nee. ik zit toch al wat jaartjes op bokt en moet eerlijk zeggen er zijn meerdere mensen die een gegronde reden wil horen.

ik heb al vaker gehoord

'als je nix zinnigs te zeggen hebt hou je kop dan'

alleen omdat ik mijn mening gaf en volgens hun geen gegronde reden gaf.
dus het feit dat zij zegt dat ze gegronde redenen wilt horen doet mij nix en ben ik gewent hier op bokt

Janine1990 schreef:
Euh Airnt, volgens mij is een integraalhelm op zetten juist af te raden wegens het risico op nekletsel... :+

Airnt schreef:
waarom dragen motorrijders die dan? die vallen harder, vaker en in veel gevaarlijkere situaties met VEEL groetere snelheden

maar op een motor zit je stil op een paard niet. ik denk dat dit dan bedoeld word met afraden

Janine1990 schreef:
Ach, het bevestigt toch alleen maar dat er maar weinig mensen zeker zijn van hun zaak wat betreft het niet dragen van een cap. ;) De enige die ik heb gelezen die voor rede vatbaar is en haar verantwoordelijkheid neemt, is Bello2005. Die blijft vriendelijk en reageert gewoon netjes.

dank je

prugelpiet schreef:
Ooit een klein pony'tje beleerd/doorgereden? D-maat of kleiner? Ik kan je wel vertellen dat die 180 graden wendingen dan knap lastig uit te zitten zijn. Die ukkies doen dat een stuk sneller dan een groot paard.

Op het moment dat je de achterkant van je zadel vastpakt, draai je je bovenlichaam en zit je uit balans. Dan ga je dus alsnog met je snufferd in het zand.
Gebeurt dat niet, krijgt je rug heel wat te verduren. Soms kan je er beter afvallen dan blijven zitten, en dan is een capje fijn.

Controle en wat te doen tijdens een val zijn niet altijd aan de orde. Als ik tussen paard en bakrand val, vervolgend een hoef tegen mn hoofd krijg en een paard op mn ribben, ben ik toch wel erg blij met dat "lelijke" ding op mn hoofd. (Lelijk? De meeste complimenten die ik krijg zijn over mn cap :D ) Had ik in die val anders kunnen vallen? Nee. Het was eronder of eronder, want zowel bakrand als paard gingen niet opzij om ruimte te maken voor een vliegend kind.

daar vind ik persoonlijk wel weer een groot verschil in
het doorrijden/zadelmak maken neemt dan zeker wel een groter risico mee en dan zet ik zeker een cap op. ik hoef maar er vanaf te vallen en tegen de bak rand aan te vallen met mijn kop en dan in de hoop dat ik dan gewoon met de cap er tegen kom

ik vind dat je dat niet kunt vergelijken met een ervaren pony die 'mak' is.
maar dat is mijn mening

ik heb zelf een D pony en weet hoe wentbaar hij is

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:36

Ik heb niet alles gelezen en ik ga vast geen vrienden maken met deze reactie.

Maar welke mafkees praat zichzelf aan dat het veilig is om (een keertje) zonder cap te rijden.
"mijn paard is heel braaf''- zal best, maar als hij/zij nou valt?
"Het is te warm met een cap"- Ja, als je je cap niet op hebt en een paard stampt op je hoofd is het wel lekker luchtig daarna als je schedel open is
"ik vertrouw mijn paard volledig" - Top! Klinkt goed, leuk verhaal maar het blijft een vluchtdier

Tegenwoordig zijn er genoeg goedkope caps die betaalbaar zijn en zeer goed ventileren. Excuus van mijn cap is kapot daarom rijd ik nu zonder gaan er bij mijn niet in. Dan kun je dus niet rijden heel simpel.
Geen cap= niet rijden

En ik weet ook nog van heeeeel vroeger ;-) hoe fijn het is om zonder cap te rijden en de wind door je haren te voelen. Maar veiligheid boven alles!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:48

Om in te gaan op het type helm, ik héb een integraalhelm, en ook een lichtere systeemhelm (beide voor op de motor) en redenen waarom ik beide niet rondom de paarden zou willen dragen zijn o.a.:
- Mobiliteit, je hebt minder bewegingsvrijheid, want je zit nu eenmaal met die kap bij je kin. Een helm is ook aanzienlijk groter, breder, lomp, en door rollen bij een val lijkt mij een aanzienlijk probleem.
- Gewicht, als ik een paar keer goed draai of heen en weer spring dan is die helm best zwaar, met imo meer kans op duizeligheid en schade aan je nek. Een bokkend paard + integraalhelm lijkt mij geen pretje. Dit kan ik uiteraard niet onderbouwen met bron maar ik denk dat je met zo'n zwaardere helm + onverwachte bewegingen je nek kan overbelasten/beschadigen.
- gehoor en demping van geluid, je oren zitten ook in de helm, en het geluid wordt gedempt (bij sommige helmen ook extra, vanwege de herrie/wind op de snelweg). Ik wil alles kunnen horen (ook mijn instructeur bijv.) En ik wil ook verstaanbaar kunnen praten tegen het paard.

Het enige voordeel dat ik zie bij een helm vs cap is een visier, want ik haat het wanneer ik beestjes in mijn gezicht krijg.
Maar ik draag dus bij het rijden gewoon een cap, en niet een van mijn motorhelmen, want ik zie daar de voordelen op gebied van veiligheid niet van.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:13

Ewelle schreef:

Maar welke mafkees praat zichzelf aan dat het veilig is om (een keertje) zonder cap te rijden.
"Het is te warm met een cap"- Ja, als je je cap niet op hebt en een paard stampt op je hoofd is het wel lekker luchtig daarna als je schedel open is
"ik vertrouw mijn paard volledig" - Top! Klinkt goed, leuk verhaal maar het blijft een vluchtdier

Tegenwoordig zijn er genoeg goedkope caps die betaalbaar zijn en zeer goed ventileren. Excuus van mijn cap is kapot daarom rijd ik nu zonder gaan er bij mijn niet in. Dan kun je dus niet rijden heel simpel.
Geen cap= niet rijden

En ik weet ook nog van heeeeel vroeger ;-) hoe fijn het is om zonder cap te rijden en de wind door je haren te voelen. Maar veiligheid boven alles!

Ben het met je eens. Bij sommige reacties denk ik: valt weinig meer te beschermen

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:17

gabyfedde schreef:
Ewelle schreef:

Geen cap= niet rijden

Ben het met je eens. Bij sommige reacties denk ik: valt weinig meer te beschermen

_O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:19

Het is gewoon hetzelfde als appen in de auto en te hard rijden. Je weet dat het dom is en doet het toch. :+

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:25

Zonnetje81 schreef:
Het is gewoon hetzelfde als appen in de auto en te hard rijden. Je weet dat het dom is en doet het toch. :+

Appen ga je me toch ook nooit zien doen in me auto *D
Maar ja ieder zijn ding natuurlijk. Overal schuilt er wel een gevaar.
Het is maar wat je zelf net gevaarlijk genoeg acht om aan dat gevaarte iets te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:28

Wat betreft appen in de auto was er laatst dus weer zo'n 'deskundige' op de radio die aangaf dat mensen prima kunnen autorijden en appen als de situatie voorspelbaar is...

Van de zotte dat dat soort mensen op de radio komen.... 8)7 Moedig mensen even lekker aan ofzo... :roll:

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:33

Dat lijkt mij inderdaad onzin maar ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan. Zelfs handsfree bellen is gevaarlijk. Je bent er toch niet helemaal bij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:36

Zonnetje81 schreef:
Dat lijkt mij inderdaad onzin maar ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan. Zelfs handsfree bellen is gevaarlijk. Je bent er toch niet helemaal bij.

Hangt af van hoe je handsfree belt, mijn ouders hebben een auto waarbij je op een knopje op het stuur moet drukken en dan in kan spreken wie je wilt bellen. Zelfs mijn naam levert geen enkel probleem op.
De meeste nieuwe(re) auto's hebben deze functie. Dat vind ik een stuk veiliger dan een parrot moeten instellen etc.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:37

Ik ben gister na ruim weet ik hoeveel jaar van mn paard gevallen. Ik kwam met mijn hoofd bij zijn achterhand/ benen terecht bij t vallen. Gelukkig schrok hij niet van mij val, maar hij had mij ook een schop kunnen geven dan ben je blij dat er nog een cap tussen zit. En nee hij is lief, val nooi tvan hem afen toch gebeurde het gisteren.Een reminder voor mij om die cap ten alle tijden op mn hoofd te hebben

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:39

Janine1990 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Hangt af van hoe je handsfree belt, mijn ouders hebben een auto waarbij je op een knopje op het stuur moet drukken en dan in kan spreken wie je wilt bellen. Zelfs mijn naam levert geen enkel probleem op.
De meeste nieuwe(re) auto's hebben deze functie. Dat vind ik een stuk veiliger dan een parrot moeten instellen etc.

Ik denk dat ze het bellen zelf bedoelt. Want daarvan heb ik ook al gehoord dat het onveilig is. Want terwijl je praat (belt), zijn je hersenen dus voor een stuk bezig met het bellen en dus niet meer voor de volle 100% bezig met het verkeer.

Maar dan denk ik dat je er ver in kan gaan, want luisteren naar de radio zorgt er (denk ik ???) ook voor dat je voor een stuk bezig bent met de radio en niet met het verkeer, dus waar stopt het dan natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:45

Aco schreef:
Ik denk dat ze het bellen zelf bedoelt. Want daarvan heb ik ook al gehoord dat het onveilig is. Want terwijl je praat (belt), zijn je hersenen dus voor een stuk bezig met het bellen en dus niet meer voor de volle 100% bezig met het verkeer.

Maar dan denk ik dat je er ver in kan gaan, want luisteren naar de radio zorgt er (denk ik ???) ook voor dat je voor een stuk bezig bent met de radio en niet met het verkeer, dus waar stopt het dan natuurlijk.

Dat zou inderdaad ook kunnen hoor.

Wat betreft radio, ook een mogelijkheid. Maar zonder radio zou ik me juist minder goed kunnen concentreren.

Om dan nog iets te noemen, de temperatuur in de auto instellen is ook vrij afleidend.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:57

Soraya10 schreef:
Ik ben gister na ruim weet ik hoeveel jaar van mn paard gevallen. Ik kwam met mijn hoofd bij zijn achterhand/ benen terecht bij t vallen. Gelukkig schrok hij niet van mij val, maar hij had mij ook een schop kunnen geven dan ben je blij dat er nog een cap tussen zit. En nee hij is lief, val nooi tvan hem afen toch gebeurde het gisteren.Een reminder voor mij om die cap ten alle tijden op mn hoofd te hebben

maar wat als je paard geschopt had tegen je kin of gewoon recht in je gezicht ? wat heeft de cap dan voor meerwaarde ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:59

Over het algemeen trek je je kin in reflex naar je toe bij een val, juist om je gezicht te beschermen

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:01

maar wat als je paard geschopt had tegen je kin of gewoon recht in je gezicht ? wat heeft de cap dan voor meerwaarde ?[/quote]

Amen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:03

bello2005 schreef:
Soraya10 schreef:

maar wat als je paard geschopt had tegen je kin of gewoon recht in je gezicht ? wat heeft de cap dan voor meerwaarde ?

De kans dat je door een trap tegen je kin hersenletsel krijgt, is niet heel groot. Bescherming tegen hersenletsel is de hoofdzaak voor een cap.

Een trap tegen je kin zal ongetwijfeld schade opleveren, maar doorgaans is dit vrij goed te herstellen. Al zal ik de pijn niet willen bagatelliseren.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:09

Janine1990 schreef:
bello2005 schreef:

De kans dat je door een trap tegen je kin hersenletsel krijgt, is niet heel groot. Bescherming tegen hersenletsel is de hoofdzaak voor een cap.

Een trap tegen je kin zal ongetwijfeld schade opleveren, maar doorgaans is dit vrij goed te herstellen. Al zal ik de pijn niet willen bagatelliseren.

en recht in je gezicht ? dan kun je alsnog heel veel schade aan je hersens krijgen.

begrijp me niet verkeerd. maar een cap houdt zeker wel wat tegen maar een goede klap tegen je slaap of recht in je gezicht kan ook veel hersenschade aanbrengen

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:11

Magrathea schreef:
Over het algemeen trek je je kin in reflex naar je toe bij een val, juist om je gezicht te beschermen

maar wat als het paard toch de mogelijkheid krijgt om je tegen je slaap aan te schoppen ?

want die vraag kreeg ik eerder ook ?

nogmaals ik wil echt niet zeggen dat je dan maar klakkeloos zonder cap moet rijden. dat is het echt niet. maar een cap geeft geen garantie dat je geen hersenschade op kan lopen