Ik ben het echt zat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Ik ben het echt zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:39

Nee dat weet ik niet hoor, ik weet alleen dat het toevallig bij ons op stal zo is gegaan maar wellicht dat het op andere stallen wel anders is. Ik kan me ook voorstellen dat eigenaren vaak al voorzien zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:42

Ik zou me dan weer voor kunnen stellen dat wanneer een verzorgster niks kan terugdoen in de vorm van hulp of een klusje, dat zo'n eigenaar dan ook centen wil zien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:56

Tja, weet je iedere eigenaar heeft zo zijn of haar redenen om wel of geen bijdrage te vragen. Iedere bijrijder/verzorger heeft vervolgens weer de keus om deze bijdrage wel of niet te willen betalen. En ik kan me heel goed voorstellen dat het heel frustrerend is als je graag een verzorgpaard wil maar je kunt er geen vinden. Maar voor eigenaren kan de zoektocht naar een geschikt persoon net zo frustrerend zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:59

Daar weet ik alles van :D

paeborgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:02

hoi, ik heb een pony gespot die ik graag zou willen verzorgen alleen ik ben best verlegen dus hoe vraag je het nou precies? en kom je dan al met je paarden kleren aanzetten als of je er van uit gaat dat het mag en je gelijk mag beginnen? /3

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:07

Ach, wij hebben het meegemaakt als zelf verzorgstertjes dat een van onze medeverzorgsters het maar een beetje af liet weten toen ons verzorgpaard vanwege mok wat kreupel liep. Ze opperde tegen een andere verzorgster dat ze toch geen slaaf was en niet wilde komen als ze niet kon rijden. Wij irriteerden ons ook aan andere dingen, maar de eigenaar van dit paard is er aardig en zag niet zo'n probleem in die dingen. Ze is uiteindelijk wel weggestuurd nadat ze tot 4x toe op het laatste moment afzegde, en ons en het paard ervoor op liet draaien. Voor de duidelijkheid: wij betalen niks, maar er wordt verwacht dat we de stal schoonmaken en het paard wat aandacht schenken. Gezamelijk mogen we vanwege haar atrose niet teveel rustdagen veroorzaken, omdat ze anders last krijgt van haar benen. Uit liefde hebben we toen met die mok allemaal steeds een stuk gelopen met haar, omdat ze hiermee niet in het zand kon en ze nog niet lekker genoeg liep voor een ruiter (in het begin zag haar draf er vrij moeizaam uit).

Kortom: ik snap heel goed dat eigenaren ook voorzichtig zijn met het zoeken van een verzorgster. Zelfs waar wij vandaan komen, waar de halve paardenwereld in ons dorp en omliggende dorpen het meteen weet als je nalatigheid of wat voor andere narigheid dan ook hebt getoont. Er zitten veel rotte appels tussen de paardenmensen, maar ook veel goede. En omdat je veel van jouw paard houdt (of gewoon plezierig en vooral veilig wilt zijn bij een paard van en ander en met de eigenaar hiervan), ben je erg voorzichtig. Het beste advies wat ik kan geven is een brief schrijven waarin je jezelf aanprijst + telefoonnummer en die bij mensen in de brievenbus doen, en bij voorkeur vragen op stallingen of ze hem misschien op willen hangen. Zo heb ik het toen ook gedaan samen met een vriendin, en we hebben 3 reacties gehad, waarop we allemaal in zijn gegaan, en hier bleek uiteindelijk 1 vervelende tussen te zitten. (Extreem veeleisende tot in het zeurende toe eigenaresse, die snel ontevreden was.) Die andere 2 reacties maak ik nu, bijna 3 jaar na het brieven verspreiden, nog steeds gebruik van. Paard heb ik 2 dagen per week, pony'tjes wanneer ik zelf wil, dus ideaal met mijn studie.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:10

paeborgers schreef:
hoi, ik heb een pony gespot die ik graag zou willen verzorgen alleen ik ben best verlegen dus hoe vraag je het nou precies? en kom je dan al met je paarden kleren aanzetten als of je er van uit gaat dat het mag en je gelijk mag beginnen? /3

Ik zou gewoon naar de eigenaar toe gaan en netjes vragen of hij of zij eventueel interesse heeft in wat hulp in de verzorging van de pony. Als ze daarop ingaan, is het goed om te vertellen wat je al gedaan hebt met paarden, wat je wel kan en niet zo goed kan. Ik zou zeker niet je paardenkloffie aandoen en ervan uitgaan dat je meteen mag beginnen, dit komt in Nederland (en België geloof ik ook) namelijk vrij arrogant en verwend over. Dit trek je aan als je ook daadwerkelijk uitgenodigd wordt. Dat doe je niet op de dag dat je het vraagd, want het is echt ECHT erg belangrijk om een van je ouders mee te nemen als je nog jong bent.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:16

paeborgers schreef:

Hoi!

Je kunt misschien op een woensdag middag of in het weekend naar die vrouw/man toe gaan. Vraag gewoon beleefd of je misschien kunt helpen met de verzorging van de pony. Nee heb je en ja kun je krijgen! :D Als je het echt te spannend vind kun je altijd vragen of dat er iemand met je mee wilt gaan, je moeder ofzo.

Toen ik met mijn verzorgshet ging kennis maken had ik een oude broek aan zodat ik niet te opdringerig leek. Je kan dit uiteraard wel doen, maar persoonlijk zou ik dit pas de tweede keer doen (als het natuurlijk mag!) :Y)

Laat me even weten of dat het is gelukt!
Succes...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:18

Ps: vertel inderdaad wat voor ervaring je hebt met paarden, hoe zwaar en lang je bent en natuurlijk hoe oud je bent!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:18

Als je paardenkleren gewoon een gemakkelijke broek en een trui die vies mag worden zijn, dan doen *\o/*
Een komplete wedstrijd-outfit, een zweep in je hand en een cap achterop de fiets wekken geen goede eerste indruk -O-

Als je de eigenaar ziet lopen, kun je hem/haar gerust aanspreken.
De manier van Maanoogje is heel netjes!

Anders doe je een briefje in de bus met je gegevens en wacht je een paar dagen af of men belt ;)

De eerste keer zou ik zeker één van je ouders meenemen, maar waarschijnlijk willen die dat zelf ook wel en misschien vraagt de eigenaar er ook wel om (ik doe het altijd wel!)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:22

Shirley schreef:

Het heeft per slot van rekening ook elke keer gewerkt! :+
Een oud kloffie wat niet roept "ik heb dit aangedaan om op jouw pony te rijden" zou inderdaad kunnen, maar ik denk dat veel eigenaren (tenzij het een boer is :Y) ) het wel kunnen waarderen dat je jezelf ook netjes presenteerd. Dat vertelt hen onbewust dat je ook netjes met hun diertje en de spullen om zal gaan denk ik zelf. Voor referentie: ik heb een jaartje toegepaste psychologie achter de rug. Onbewust is net zo belangrijk als bewust!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:24

ik zou gewoon normale kleding aan doen, maar die wel een beetje vies mogen worden, voor het geval dat, als je gaat kennismaken, gewoon zeggen 'hallo! ik ben... en ik zoek een vp, ik zag jullie pony staan, wat een leuke pony!! kan ik misschien helpen met het verzorgen?" als ze nee zeggen, zeggen 'snap ik volledig! bedankt.' en ja, word niet te druk etc. zeg gewoon 'oo! super leuk, bedankt!' en vertel wat over jezelf, als je wilt laten zein dat je goed zelfstandig bent zou ik je moeder niet meenemen eerlijk gezegd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:25

Maanoogje schreef:
Shirley schreef:

Een oud kloffie wat niet roept "ik heb dit aangedaan om op jouw pony te rijden" zou inderdaad kunnen, maar ik denk dat veel eigenaren (tenzij het een boer is :Y) ) het wel kunnen waarderen dat je jezelf ook netjes presenteerd. Dat vertelt hen onbewust dat je ook netjes met hun diertje en de spullen om zal gaan denk ik zelf. Voor referentie: ik heb een jaartje toegepaste psychologie achter de rug. Onbewust is net zo belangrijk als bewust!

Ik ben ben een boer :Y)

Maar er is niks mis met een gemakkelijke broek en een trui die vies mag worden, toch?
Zeg niet dat 'ie al vies moet zijn ;)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:26

anemoonlena schreef:
ik zou gewoon normale kleding aan doen, maar die wel een beetje vies mogen worden, voor het geval dat, als je gaat kennismaken, gewoon zeggen 'hallo! ik ben... en ik zoek een vp, ik zag jullie pony staan, wat een leuke pony!! kan ik misschien helpen met het verzorgen?" als ze nee zeggen, zeggen 'snap ik volledig! bedankt.' en ja, word niet te druk etc. zeg gewoon 'oo! super leuk, bedankt!' en vertel wat over jezelf, als je wilt laten zein dat je goed zelfstandig bent zou ik je moeder niet meenemen eerlijk gezegd.

Ik zou altijd je moeder meenemen!
Misschien is het wel een of andere viezerik...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:31

Precies!

Zeg ik ook altijd.
Wil daarom minstens even kennismaken met de ouder(s) zodat ze weten waar en bij wie hun dochter uithangt!
Snap moeders niet die hun kinderen zo maar op pad sturen -O-

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:31

oo ja, op die manier wel, maar ik zou zelf voordat ik aanbel even van te voren naar binnen kijken, of kijken wie er naar buiten komt, als je dat toch liever niet doet, gewoon je moeder/vader mee!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:33

Shirley je hebt helemaal gelijk!
Mijn moeder wou perse mee om te checken waar in naar toe ging...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:34

Verstandige moeder heb je :j

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:35

Shirley schreef:
Maanoogje schreef:

Ik ben ben een boer :Y)

Maar er is niks mis met een gemakkelijke broek en een trui die vies mag worden, toch?
Zeg niet dat 'ie al vies moet zijn ;)

Ik ben ook best een boerenkindje hoor ;) (woon alleen nog wel in een woonwijk en mn ouders komen uit de stad, maar hé!)
Ik dacht eigenlijk aan de sloeberkleding die ik vroeger droeg als vervang paardenkloffie. Ik heb echt een hekel gekregen aan het kledingstijltje (*ahem* geen stijl hebben) wat ik toen droeg, dus als ik iemand zo zie dan weet ik al dat ik een verdraaid beeld binnen krijg. Maar het is maar net wat je eigen voorkeur is. Meestal denk ik dat vrouwelijke eigenaren boven de 20 en onder de 60 ongeveer een redelijk "nette" (dus redelijk passende en vrij schone) kledingstijl wel waarderen rond paarden. Je moet niet denken dat ik dure kleding of echt stijlvolle kleding bedoel.. alleen geen kleding waar je niet de supermarkt mee in durft bij wijze van spreke. (Ik ben me bewust dat ik hier heel verkeerd over kan komen. Oopsie :+ )

Edit: ik moet overigens ook zeggen dat mijn moeder bij ponyplekken 1 en 2 mee is geweest toen ik 13 was, en niet meer toen ik 16/17 was. De viezerik waar ik helaas 3 jaad lang mee te maken had was een buurman van verderop (ponyplek 2). Er is dus echt een reeel gevaar, waarvan ik vermoed dat mijn moeder hem eruitgepikt had als we die vent niet al jaren gekend hadden.
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 28-06-16 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:37

Er is ook een topic over seksueel intimidatie bij verzorgpony's. Je komt echt de gruwelijkste verhalen tegen. Als ik jou was zou ik gewoon meteen al je moeder meenemen misschien slaat hij/zij pas later toe!

Als je bijvoorbeeld ooit een advertentie plaatst op Mp nooit je nummer geven! En als je gemaild word en je denkt dat het niet echt kloot stuur dan iets van: is het goed als u even contact opzoekt met mijn vader? Vaak zijn ze al gauw klaar met mailen...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:37

Shirley schreef:
Verstandige moeder heb je :j

Gelukkig wel! ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:39

sat_nath schreef:
Er is ook een topic over seksueel intimidatie bij verzorgpony's. Je komt echt de gruwelijkste verhalen tegen. Als ik jou was zou ik gewoon meteen al je moeder meenemen misschien slaat hij/zij pas later toe!

Als je bijvoorbeeld ooit een advertentie plaatst op Mp nooit je nummer geven! En als je gemaild word en je denkt dat het niet echt kloot stuur dan iets van: is het goed als u even contact opzoekt met mijn vader? Vaak zijn ze al gauw klaar met mailen...

Ik had misschien beter een nieuwe post kunnen maken ipv de oude te editen. :Y)
Ik zelf ben ook al een aantal jaartjes actief in dat topic, en heb vorig jaar gereflecteerd op de naïve berichtjes die ik zelf in dat topic gepost heb toen ik nog bij die ene vent z'n pony's liep. Sindsdien geef ik voorzichtigheid mee aan ieder die verzorgpony's heeft en of wil zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:41

Ligt aan de leeftijd,bij kinderen op de basisschool wil ik wel de ouders ontmoeten maar vanaf 12 jaar en wel op middelbare school haak ik af als moeder of vader de eerste keer mee wil komen. Ik zoek iemand die zelfstandig is, mama meenemen valt daar bij mij niet onder. (Nu is mijn stal niet afgelegen of bij een huis, maar aan een druk bezocht pad en ouders kennen de omgeving wel)

Ik fietste met een vriendinnetje altijd de huizen af als kind, dat vonden onze ouders veilig genoeg. Ik zie nu ook vaak 2 vriendinnetjes samen de huizen af struinen, helaas wel met cap aan het stuur, borstels achterop en halster om de schouder. Succes hebben ze daardoor ook niet haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-06-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:41

Maanoogje schreef:
Ik ben ook best een boerenkindje hoor ;) (woon alleen nog wel in een woonwijk en mn ouders komen uit de stad, maar hé!)
Ik dacht eigenlijk aan de sloeberkleding die ik vroeger droeg als vervang paardenkloffie. Ik heb echt een hekel gekregen aan het kledingstijltje (*ahem* geen stijl hebben) wat ik toen droeg, dus als ik iemand zo zie dan weet ik al dat ik een verdraaid beeld binnen krijg. Maar het is maar net wat je eigen voorkeur is. Meestal denk ik dat vrouwelijke eigenaren boven de 20 en onder de 60 ongeveer een redelijk "nette" (dus redelijk passende en vrij schone) kledingstijl wel waarderen rond paarden. Je moet niet denken dat ik dure kleding of echt stijlvolle kleding bedoel.. alleen geen kleding waar je niet de supermarkt mee in durft bij wijze van spreke. (Ik ben me bewust dat ik hier heel verkeerd over kan komen. Oopsie :+ )

Edit: moet overigens ook zeggen daf mijn moeder bij ponyplekken 1 en 2 mee is geweest toen ik 13 was, en niet meer toen ik 16/17 was. De viezerik waar ik helaas 3 jaad lang mee te maken had was een buurman van verderop (ponyplek 2). Er is dus echt een reeel gevaar, waarvan ik vermoed dat mijn moeder hem eruitgepikt had als we die vent niet al jaren gekend hadden.

Ik val nog in die leeftijdscategorie ;)
Enige eis die ik stel: geen kettinkjes, armbanden, ringen en onbedekte navelpiercings :D
En behoorlijk schoeisel!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:43

vuurneon schreef:
Ligt aan de leeftijd,bij kinderen op de basisschool wil ik wel de ouders ontmoeten maar vanaf 12 jaar en wel op middelbare school haak ik af als moeder of vader de eerste keer mee wil komen. Ik zoek iemand die zelfstandig is, mama meenemen valt daar bij mij niet onder.

Ik fietste met een vriendinnetje altijd de huizen af als kind, dat vonden onze ouders veilig genoeg. Ik zie nu ook vaak 2 vriendinnetjes samen de huizen af struinen, helaas wel met cap aan het stuur, borstels achterop en halster om de schouder. Succes hebben ze daardoor ook niet haha

Al zijn ze achttien, maakt mij niks uit!
Alleen kennismaken dan, mama hoeft er niet bij te blijven ;)