Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:22

Nee dat ruiken ze niet.
Ik heb in Nijkerk tijdens een van de excursies mijn handen vol bloed gehad en heb hier de paarden laten ruiken enzovoorts, geen enkel paard reageerde op bloed.

Een enkeling reageert op het plasje water op de vloer ( want er word schoongespoeld en er hoort dus geen bloed zichtbaar te zijn voor een levend dier.)

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:09

Dat is een geruststellende gedachte Jolliegirl.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:23

Mensen denken dat ze de dood ruiken maar geloof me er is echt minder ellende dan vele denken. Ook wordt het vaak respectvol gedaan.

Ikzelf zou dit zeker overwegen als mijn paard nog goed genoeg is er te komen. Ik zou er ook bij kunnen blijven, daar heb ik dan weer helemaal geen problemen mee als ik maar weet dat het goed en rustig is gegaan.

Ik denk toch dat ondanks de openheid van de slachterij in Nijkerk er teveel mensen zijn die het dagelijkse negatieve slachten voor zich zien zoals we op petities enz tegenkomen.

Ik ervaar het zelf zoals ik het zie snel en pijnloos zonder stress.

Je paard inslapen is ook niet stressloos toch?

De veearts komt
Ze worden geprikt
Ze zakken weg en dat is echt een naar gevoel voor een vluchtdier
Daarna stopt het

Het wegzakken is denk ik het ergste deel voor het dier

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:05

Ik heb zelf nooit een pony hoeven laten slachten of inslapen maar qua slacht genoeg koeien en varkens en schapen geslacht zien worden, paard zal vergelijkbaar zijn maar dat deed die slager niet.
En dankzij de openheid en inzet van Joliegirl vroeger op dit topic is het voor velen ook niet meer zo eng of schimmig of onbekend.

Inslapen heb ik helaas ook wel gezien, ik vind het zachter klinken maar in realiteit gaat de pin sneller. Tik-weg.

Echter: als je een paard meegeeft aan een handelaar en hij voor slacht weggaat maar dan in het buitenland (een ruim begrip), dan kan het heel anders zijn. Transport, gang van zaken, mogelijk lijden onderweg en stress.
Dat zou ik zelf nooit doen.

Dus zelf of via een betrouwbaar persoon ter slacht aanbieden bij een lokale slager is wat anders dan op transport en dan .. weet ik niet wat er gebeurt maar je hoort en leest er zielige verhalen over.
Ook wel uit NL zelf maar dan dus de grotere handel zoals laatst nog dit:

[VN] Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Dat heeft dan schijnbaar te maken met weinig of geen (?) slagerijen in landen van oorsprong van die paarden.

En het is ook niet zo dat paardenvlees per definitie ‘fijn scharrelvlees ‘ is, want in Zuid Amerika is het echt dramatisch gesteld met de manier van doen. En veel vlees uit onze snackbars en dergelijke, zegmaar uit de groothandels, komt juist daar vandaan..

@importzeeuw, sterkte alvast met het verliezen van je paard..

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:26

Dank je voor jullie reactie. De slager hier vlakbij is een echte paardenman. Dus dat het netjes zou gebeuren is zeker. Ik zou er zelf ook tot het eind bij blijven. Voor mezelf is beide opties rottig, maar ik begeleid mijn paard tot het einde. Dat ben ik hem verplicht.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:27

Ik heb mijn vorige paard jaren geleden laten schieten in Nijkerk. Heel respectvol, heel vakbekwaam, en ik werd zelf ook nog heel lief opgevangen om even op adem te komen. Mijn paard was ook niet de makkelijkste, maar heeft geen moment moeite gehad met de omgeving daar.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:54

Mijn paard is inmiddels 11 jaar geleden geslacht ik zou het zo weer doen inplaats van inslapen. Het ging zo rustig en zo respect vol. Ik heb alle tijd gekregen om afscheid te nemen voordat hun hem mee namen. Ook werd mijn paard als eerste gedaan waardoor er dus nog geen geur of iets hing.
Kreeg netjes mijn halster terug en werd me nog eens veel sterkte gewenst.

Ben ook 2x bij inslapen geweest en beide paarden gingen vechten dit beeld is me altijd bij gebleven.

Het paard wat ik heb laten slachten was moeilijk te verdoven en ook moeilijk onder narcose te brengen vandaar dat ik toen deze keuze heb gemaakt. Hij had echter wel een stempel in zijn paspoort dus hij is naar de dierentuin gegaan toen qua vlees en ik heb moeten betalen ipv dat je er geld voor kreeg.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:17

GabberGill schreef:
Mensen denken dat ze de dood ruiken maar geloof me er is echt minder ellende dan vele denken. Ook wordt het vaak respectvol gedaan.

Ikzelf zou dit zeker overwegen als mijn paard nog goed genoeg is er te komen. Ik zou er ook bij kunnen blijven, daar heb ik dan weer helemaal geen problemen mee als ik maar weet dat het goed en rustig is gegaan.

Ik denk toch dat ondanks de openheid van de slachterij in Nijkerk er teveel mensen zijn die het dagelijkse negatieve slachten voor zich zien zoals we op petities enz tegenkomen.

Ik ervaar het zelf zoals ik het zie snel en pijnloos zonder stress.

De veearts komt
Ze worden geprikt
Daarna stopt het

Ik heb om deze reden 1 van m’n paarden laten slachten. Was als de dood voor spuiten en dierenarts. Dan vind ik slachten minder stressvol.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:02

Ik denk toch dat dat voor veel paarden zo is. Slachten kennen ze niet en het is in 1x klaar.

Mijn merrie die nog vrij fit was maar wua rug niet meer kon heeft me terwijl de vloeistof erin gespoten werd 5 min strak staan aankijken. Je zag echt dat ze ertegen aan het vechten was.

Pas toen ik ging praten dat het goed was en der heb geaaid enz liet ze zich langzaam inzakken. Ik wil dat nooit meer meemaken. Mijn andere pony is eigenlijk bang voor alles wat anders is dan wij. Voor hem hoop ik echt op een natuurlijke mooie dood omdat hij is beide opties compleet zou doordraaien.

Ik vind dat wel echt een lastig ding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:11

Daar is een goede slachter handig genoeg in. In geval van nood schieten ze hem in de trailer.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:26

Jolliegirl schreef:
Daar is een goede slachter handig genoeg in. In geval van nood schieten ze hem in de trailer.

Dat geloof ik ook wel het is meer dat ik weet dat geen enkele manier voor hem rustig zal gaan. Ik zou dan denk ik wel eerder met hem voor het slachte gaan omdat ik weet hoe hij alleen al op sedatie reageert. Hij komt overal doorheen door de adrenaline. Ik zat bij de lingehoeve maar moest een sedatie hebben en daar zit de lingehoeve te ver voor dus ik de veearts om de hoek gebeld en die overlegde met onze arts hoe en wat qua sesatie.

Die veearts schrok zich de tandjes en vroeg of ik wist dat hij voor een trekpaard aan sedatie kreeg.

Dat wist ik zeker maar ik weet ook wat er gebeurd als die dat niet krijgt. De lingehoeve heeft hem namelijk steeds wat bijgegeven en schrok ook van de hoeveelheid voordat het naar behoren werkte.

Vanaf daar weet ik eigenlijk al dat ik hem nooit zal laten inslaoen. Voor hem hoop ik echt op een mooie snelle natuurlijke dood en anders idd de slacht

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:45

Toen mijn pony indertijd (zo'n 30 jaar geleden) een beenbreuk had, is ie naar de slacht gebracht (door handelaar). Dat zou nu natuurlijk niet meer toegestaan zijn, maar was wat de dierenarts aanraadde. Ik was toen 19, studeerde nog en woonde nog thuis, was eerder mijn pa die de knoop doorhakte.

Ik ben in principe niet tegen slacht, maar mijn paarden worden niet vaak vervoerd, dus dan wil ik hen die extra stress niet aandoen op het laatste moment. En een heel oud paard, dan denk ik: dat vlees zal toch al taai zijn, is dat dan nog wel de moeite waard? Dus in theorie voorstander van slacht (zelfs meer dan van oude paarden nog gaan verkopen/herplaatsen), maar in de praktijk heb ik het sindsdien niet meer gedaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 09:47

Een paard met een gebroken been laat je ter plekke afmaken, die zet je niet nog eens op vervoer. Regels of geen regels.
( En dan heb ik het niet over een botscheurtje waar ze bijvoorbeeld aan behandeld kunnen worden)

Vlees maakt ansich niet uit. Het gaat veel mensen om de manier van dood gaan. Snel en effectief.

Maar ik heb inmiddels met inslapen ook zat ervaring dat mij het niet veel meer uitmaakt.
Je moet een kundige dierenarts hebben die de tijd neemt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:33

GabberGill schreef:

De veearts komt
Ze worden geprikt
Daarna stopt het

Dat ligt echt geheel aan de kunde van de dierenarts en het paard.
Mijn paard is echt geheel stressloos ingeslapen. Het ging in alle rust en de dierenarts nam er de tijd voor. Hij kreeg 3 spuiten. 1 om rustig te worden, 1 om te gaan liggen. Dit was de narcose waardoor hij ging slapen en weinig meer meekreeg.. Dat deed hij rustig. Dierenarts gaf nog aan dat sommige paarden kunnen vechten tegen het gaan liggen. Niet gebeurd. Hierna een spuit om het hart te stoppen. Echt niks van stress of vechten gezien. Ook niet bij andere paarden. Stalgenoot d'r paard wel. Die kreeg 2 spuiten. Soort sedatie en toen spuit om hart te stoppen. Dat kan er heel heftig uit zien.
Scheelt natuurlijk ook of je paard bang is voor de dierenarts of niet. Die van mij was niet bang en stond met injecties en bloedafnames altijd keurig stil en rustig.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:35

Ik heb ervaring met beiden.

Pony brak zijn been. Daar hebben we direct de DA voor laten komen. DA deed het heel rustig maar mijn pony wilde nog helemaal niet gaan (ondanks dat hij ook al op leeftijd was). Wilde niet gaan liggen. Duurde heel erg lang. Dus ondanks dat alles rustig verliep was het ook een heel langdurig verdrietig proces.

Mijn paard is geslacht na constatering van een blessure die na twee jaar rust alleen maar verergerde. Ik heb nagedacht over inslapen maar had het vermoeden dat mijn paard ook niet zou gaan liggen. Ik heb toen gekozen voor een kleine lokale slager (zelf hebben ze ook paarden). Ze heeft voor het slachten nog in een schone box met een dikke laag stro gestaan. Ging heel respectvol.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:11

Bonnie heb ik laten inslapen..

Sowieso was de trailer opgaan voor haar horror.
Dus ik wou haar dat niet aandoen.
Die is vorige jaar echt heel netjes thuis ingeslapen.
Wel direct voor het hek waar ze zou worden opgehaald. Dit ivm zelf geen trekker om haar erheen te "slepen".
Wij wonen in een doodlopende straat en na ons zijn nog 2 huizen.
De buren aan het einde heb ik een dag voortijd verteld dat ik haar zou laten inslapen en dat ze dus aan de straat zou liggen.
De buren ertussenin wisten het al.

Ze is echt netjes rustig zonder extreem vechten ingeslapen.
Maar onze dierenarts is er ook best kundig in.

Layka zullen we als de tijd rijp is ook laten inslapen.

De ponnies die we vroeger hadden, Naja die Officeel van onze ouders waren.
Die zijn met de handelaar mee gegaan naar de slager. Dat was toen vrij normaal