Zijn er paarden die..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:34

Cassidy schreef:
Nens77 schreef:
Ik zie dat jij niet in de juiste regio woont om te kunnen oordelen over de situatie in de Randstad....

Daar ga ik in mee.

De meeste mensen die zo fel zijn op 'stal'paarden wonen in de regio's met zeeen van ruimte en vaak hebben ze ook nog het paard aan huis.
Hier betaal je 250.000 voor een rijtjeshuis met een tuin van 10x5, waar je daar een vrijstaand huis voor kunt kopen met een lap grond.
De grond kost daar dan ook werkelijk 3x niks waardoor er veel meer (permanente) weidegang aangeboden wordt.
Het aanbod is hier gewoonweg waardeloos, en de enkele stalling waar het wel goed geregeld is, kun je 3 jaar op een wachtlijst......
De meeste mensen die hier toch graag een paard willen hebben (omdat ze gek zijn op de dieren en vanwege het drukke en gejaagde leven ook graag wat ontspanning zoeken) proberen er het beste van te maken.
Het valt niet mee om per dag 4 uur aan je paard kwijt te zijn om hem zoveel mogelijk uit zijn stal te laten.
Als ik toch ergens een goede weide kon huren (net als in de zomerperiode) dan zou me dat enorm veel tijd schelen want dan kan ik ook gewoon dagen overslaan.
Maarrrrrr dan moet het wel aangeboden worden op redelijke afstand.
En nee, ik kan er geen 45 minuten enkele reis voor in de auto zitten want ik heb ook nog een man, drie kinderen, een fulltime baan, een huishouden en 3 katten (die overigens ook niet buitenkomen !)

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 21:34

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:
Marlinde, je verzorgt je pony's toch ook voor jezelf omdat jij het leuk vind. EGO

Dit slaat echt nergens op. :?

Ik verzorg ze omdat ik het leuk vind ja, maar ik kom er in de winter meestal alleen maar om ze te voeren en de waterbakken door te trappen.

sorry, maar wat jij zegt slaat nergens op. dat we geen paard hadden moeten kopen, dat we ze mishandelen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:34

Nens77 schreef:
Cassidy schreef:

Daar ga ik in mee.

De meeste mensen die zo fel zijn op 'stal'paarden wonen in de regio's met zeeen van ruimte en vaak hebben ze ook nog het paard aan huis.
Hier betaal je 250.000 voor een rijtjeshuis met een tuin van 10x5, waar je daar een vrijstaand huis voor kunt kopen met een lap grond.
De grond kost daar dan ook werkelijk 3x niks waardoor er veel meer (permanente) weidegang aangeboden wordt.
Het aanbod is hier gewoonweg waardeloos, en de enkele stalling waar het wel goed geregeld is, kun je 3 jaar op een wachtlijst......
De meeste mensen die hier toch graag een paard willen hebben (omdat ze gek zijn op de dieren en vanwege het drukke en gejaagde leven ook graag wat ontspanning zoeken) proberen er het beste van te maken.
Het valt niet mee om per dag 4 uur aan je paard kwijt te zijn om hem zoveel mogelijk uit zijn stal te laten.
Als ik toch ergens een goede weide kon huren (net als in de zomerperiode) dan zou me dat enorm veel tijd schelen want dan kan ik ook gewoon dagen overslaan.
En nee, ik kan er geen 45 minuten enkele reis voor in de auto zitten want ik heb ook nog een man, drie kinderen, een fulltime baan, een huishouden en 3 katten (die overigens ook niet buitenkomen !)

Ik weet wat ons huis gekost heeft, maar voor 250.000 heb je hier ook net een twee onder een kap hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:35

joelleollie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dit slaat echt nergens op. :?

Ik verzorg ze omdat ik het leuk vind ja, maar ik kom er in de winter meestal alleen maar om ze te voeren en de waterbakken door te trappen.

sorry, maar wat jij zegt slaat nergens op. dat we geen paard hadden moeten kopen, dat we ze mishandelen?

Ik zeg dat ik in jouw situatie geen paard had gekocht nee, dat mishandelen heb ik nergens gezegd.

Ils_e

ElineS schreef:
[

Maar je hebt vooral het beste met jezelf voor ;) Want jij wil een paard, maar je kan hem niet de uren buiten geven die zo'n paard nodig heeft, maar toch heb je er één. Want je wil een paard.. Het is voor jouw geen optie om een uur in je auto te zitten na je werk. Jij. Jij. Jij. Jij. Jij

zo he!
haha bokt zal bokt niet zijn met zulk soort reactie's! ;)
Tuurlijk wil ik een paard? als er niet een had willen hebben had ik er geen een gekocht!
Of denk jij daar anders over?

Daarintegen ken je mijn werk/woon situatie ook niet.. en vind ik het belangrijk mocht er iets met 'm gebeuren dat ik er meteen heen kan in geval van nood. En als je goed kan lezen komt hij elke dag 2x er uit, en dit zijn geen half uurtjes..

dyoka

Punz schreef:
Is jouw pony geen pony dan?

Ja. Is elke pony hetzelfde dan?

pinto_1

Cassidy schreef:
EskeGirl schreef:
Nogmaals: Sorry als ik beledigend over kom, zo bedoel ik het niet.

Wat is er niet beledigend aan: als je dingen niet kunt doen zoals JIJ ze in je hoofd hebt zitten, moet je niet aan een paard beginnen?

Een paard heb je voor het leven. En in je eigen leven kunnen er dingen gebeuren - en dat zul je zelf nog meemaken - waardoor je keuzes moet maken. En soms is die keuze idd het houden van het paard wat je al hebt, en verhuizen naar een locatie waar het misschien allemaal minder is zoals je zou willen? Dat heet keuzes maken. In dit geval voor je paard, en voor jezelf door het paard toch nog aan te houden. Ondanks dat EskeGirl vindt dat je meteen maar moet verkopen.

Poeh, wat een heftige reacties in dit topic. Reageer hier op omdat ik het vrij aanvallend vind, terwijl ik me goed in Eskegirl kan verplaatsen.
Ik heb wel een baan, huishouden en alles wat je noemt, cassidy, maar ik heb ook de keuze gemaakt om mijn paard meer vrijheid te geven dan hij had. Toen ik erachter kwam dat mijn jonge paard (jaren geleden inmiddels) niet op de wei werd gezet omdat ze hem te groot en te pittig vonden heb ik gelijk de beslissing genomen om hem te verhuizen naar een stal waar hij wel elke dag op de wei werd gezet.
Ook al is de stelling van EG nu nog hypotetisch, laat iedereen in zijn waarde, zoals zij denkt denk ik ook en daar heb ik naar gehandeld, dus zo gek is dat niet... ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:38

En ook hier, waar je schijnbaar (?) voor 250.000 een huis kan kopen met een lap grond staan paarden hele dagen binnen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:38

Cassidy schreef:
ElineS schreef:
Maar je hebt vooral het beste met jezelf voor ;) Want jij wil een paard, maar je kan hem niet de uren buiten geven die zo'n paard nodig heeft, maar toch heb je er één. Want je wil een paard.. Het is voor jouw geen optie om een uur in je auto te zitten na je werk. Jij. Jij. Jij. Jij. Jij

Ok, even een rekensommetje.

Ik woon in de randstad. Werkte voorheen 8 uur per dag, 5 dagen in de week. Had woon-werkverkeer reistijd van ca 5 uur per dag als het even tegenzat nog langer. Was dagelijks 120 km aan het rijden, 40km werk en terug, en nog een keertje 20km paard en terug. Ik heb zelf ook nog 8 uur slaap per nacht nodig. Reken dat je per dag zo'n 2,5 uur tijd kwijt bent aan je paard, puur rijden en naverzorging. Mag jij uitrekenen hoeveel tijd er nog overbleef om te eten en andere dingen te doen.

Als je die tijd niet hebt en dus niet fatsoenlijk in de behoeften van je paard kan voorzien, moet je geen paard nemen.

Het is geen hogere wiskunde hoor jongens.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:39

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:
Ik zie dat jij niet in de juiste regio woont om te kunnen oordelen over de situatie in de Randstad....

Maar ik zou dan gewoon geen paard nemen, en er zijn hier (en in het andere topic) ook meerder mensen die zeggen wel weidegang te hebben in de randstad. Die zitten dan gewoon wat langer in de auto.

En jij hebt ook een fulltime baan, 3 kinderen (waarvan er een ook het paard kan verzorgen als je zelf niet kunt, mits deze op fietsafstand staat), een huishouden om te doen en een man en nog wat andere dieren om voor te zorgen ??
Want als je dit allemaal niet hebt, is het inderdaad makkelijk praten om maar 'gewoon' wat langer in de auto te zitten om bij je paard te komen.....
Overigens is mijn paard me wel degelijk overkomen, hij was manegepony en we hebben hem gekocht na een leaseperiode omdat hij ons once in a lifetime paard is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:40

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar ik zou dan gewoon geen paard nemen, en er zijn hier (en in het andere topic) ook meerder mensen die zeggen wel weidegang te hebben in de randstad. Die zitten dan gewoon wat langer in de auto.

En jij hebt ook een fulltime baan, 3 kinderen (waarvan er een ook het paard kan verzorgen als je zelf niet kunt, mits deze op fietsafstand staat), een huishouden om te doen en een man en nog wat andere dieren om voor te zorgen ??
Want als je dit allemaal niet hebt, is het inderdaad makkelijk praten om maar 'gewoon' wat langer in de auto te zitten om bij je paard te komen.....
Overigens is mijn paard me wel degelijk overkomen, hij was manegepony en we hebben hem gekocht na een leaseperiode omdat hij ons once in a lifetime paard is.

Nee, maar dan herhaal ik wat ik zal zei:
Kan ik dat niet garanderen dan maak ik niet de keuze (ik herhaal; keuze) om een paard aan te schaffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:42

pinto_1 schreef:
Ik heb wel een baan, huishouden en alles wat je noemt, cassidy, maar ik heb ook de keuze gemaakt om mijn paard meer vrijheid te geven dan hij had. Toen ik erachter kwam dat mijn jonge paard (jaren geleden inmiddels) niet op de wei werd gezet omdat ze hem te groot en te pittig vonden heb ik gelijk de beslissing genomen om hem te verhuizen naar een stal waar hij wel elke dag op de wei werd gezet.
Ook al is de stelling van EG nu nog hypotetisch, laat iedereen in zijn waarde, zoals zij denkt denk ik ook en daar heb ik naar gehandeld, dus zo gek is dat niet... ;)

Ik zie jou situatie anders. De eerste stal is zijn afspraken niet nagekomen, en jij bent op zoek gegaan naar een stal die dat wel deed. Niets mis mee. Maar als jij om bepaalde redenen die stal nu niet meer zou kunnen betalen maar niet meteen je paard wilt verkopen en al dan niet tijdelijk gaat verkassen naar een locatie waar weidegang of 24 uur per dag buiten niet mogelijk zou zijn, dan is dat jouw keuze en mag een ander niet beslissen dat je dan je paard maar moet verkopen en al helemaal niet de wereld inroepen dat je slecht bent voor je paard.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:43

Bij ons staan ze in de winter ook buiten, indien het weer het toelaat

Nens77

Nens77 schreef:
Cassidy schreef:

Daar ga ik in mee.

Ik weet wat ons huis gekost heeft, maar voor 250.000 heb je hier ook net een twee onder een kap hoor.[/quote]

Ik heb klanten gehad (ik ben hypotheekadviseur) die voor nog geen 400.000 in Drenthe een complete woonboerderij kochten met bijbehorende schuren en lappen grond om groente etc te kunnen telen. Dat was overigens 3 jaar geleden, waarna de prijzen nog zo een 10% verder gezakt zijn.
Ik weet dat de grond in de Randstad zo ongeveer drie keer zo duur is dan in het oosten van het land.

ElineS

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:

Kan ik dat niet garanderen dan maak ik niet de keuze (ik herhaal; keuze) om een paard aan te schaffen.

Een paard overkomt je niet. Een paard nemen is altijd een keuze. Behalve als iemand hem plots in je tuin gedropt heeft en dan nog is het jouw keuze om hem aan te houden of de dierenbescherming te bellen.

Een paard nemen en die niet kunnen voorzien in de basisbehoeften zoals genoeg uren buiten is hoe dan ook, altijd een keuze. En ik vind het een verkeerde keuze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:45

Nens77 schreef:
Ik heb klanten gehad (ik ben hypotheekadviseur) die voor nog geen 400.000 in Drenthe een complete woonboerderij kochten met bijbehorende schuren en lappen grond om groente etc te kunnen telen. Dat was overigens 3 jaar geleden, waarna de prijzen nog zo een 10% verder gezakt zijn.
Ik weet dat de grond in de Randstad zo ongeveer drie keer zo duur is dan in het oosten van het land.

Maar ik woon niet in Drenthe? Hier kost een woonboerderij met veel grond echt wel 5 ton, dan is het meestal nog een opknappertje.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:46

Nens77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Kan ik dat niet garanderen dan maak ik niet de keuze (ik herhaal; keuze) om een paard aan te schaffen.[/quote]

Zou jij dan (als je hart echt bij paarden ligt), als je in deze regio zou wonen op een manege gaan rijden ?
Dit is een oprechte vraag overigens....

dyoka

ElineS schreef:
Een paard overkomt je niet. Een paard nemen is altijd een keuze. Behalve als iemand hem plots in je tuin gedropt heeft en dan nog is het jouw keuze om hem aan te houden of de dierenbescherming te bellen.

Een paard nemen en die niet kunnen voorzien in de basisbehoeften zoals genoeg uren buiten is hoe dan ook, altijd een keuze. En ik vind het een verkeerde keuze.

Ben het met je eens dat een paard je niet overkomt. Maar geloof je dan niet dat mijn paard gelukkig is met de tijden die hij nu buitenkomt/op stal staat?

ElineS

Ik vind het ook een interessante discussie. Want ik snap niet hoe anno 2014 (gelukkig nieuwjaar trouwens :D ) mensen nog hun paarden zoveel binnen kunnen houden en denken dat het goed is?

Kijk, uitzonderingen daargelaten. Er zullen altijd paarden zijn die vanwege ziekte, blessure, een gedragsprobleem of een weet ik veel wat veel binnen moeten staan, maar een doorsnee paard moet gewoon een paar uurtjes buiten kunnen staan... Het liefst nog meer.. Want als ze 5 uurtjes buiten staan, staan ze alsnog 19 uur.... 19 uur in een klein vierkant stukje.

Ik wil ook niet de hele dag op de wc zitten en wel mijn natje en droogje krijgen, maar alsnog de hele dag in het wc hok moeten zitten. Zou me dood vervelen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-01-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:48

dyoka:
nee... niet elke pony is het zelfde.

Maar elke pony is wel een bewegingsdier met een spijsverteringsstelsel dat gebouwd is op langdurige gelijkmatige, rustige beweging... en een bewegingsapparaat dat, om goed te functioneren, diezelfde beweging net zo goed nodig heeft.

Is geen mening, maar inmiddels ruimschoots wetenschappelijk onderzocht en bewezen.

Dus het is eigenlijk een beetje raar als je zegt dat mijn pony kennelijk meer nodig heeft dan jouw pony, even uitgaande van het feit dat jouw pony inderdaad een pony i.

Nog even los van het feit dat jij mijn pony niet kent.. ( of kende; de dame waar ik het over had is inmiddels, op 37 jarige leeftijd overleden. 33 jaar van mij geweest, nooit kreupel, nooit ziek. Nooit hele dagen op stal.( maar ook nooit 24/7 buiten). Je kent haar niet: dus ook maar even geen uitspraken doen over wat jij denkt dat ze nodig had..

Cassidy

ElineS schreef:
Als je die tijd niet hebt en dus niet fatsoenlijk in de behoeften van je paard kan voorzien, moet je geen paard nemen.

Het is geen hogere wiskunde hoor jongens.

Hoezo moet ik geen paard nemen? Zoals het toen ging was het haalbaar, ging net. Geen gezin, geen partner, alle tijd voor mezelf. Mijn paard stond en staat op een stal met 40 ha land en de zomer lekker buiten, maar wel midden in de polder dus in de winter gaat dat niet. Ik had om tijd te kunnen sparen mijn paard dichterbij kunnen zetten, in een megastal met 250 boxen en paddocks die je dan kunt huren waar na een of twee dagen weidegang geen sprietje meer op groeit. Stalling verder weg, dus idd zandgrond en lekker het hele jaar op het land had voor mij niet haalbaar geweest. Niet qua tijd. Want er zit maar 24 uur in een dag. Maar mag ik dan geen paard van jou?

dyoka

Er is genoeg te zien in de stal. Open stal, ze kan uitkijken, eten, snuffelen met de buren enz. Eigenlijk wat ze ook in de wei doet. Alleen dan loopt ze twee keer minder heen en weer. En dat allemaal omdat én de grond verziekt wordt, én mijn paard niet graag in de modder loopt, én hij regen haat, én hij het prima naar zijn zin binnen heeft...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:49

dyoka schreef:
ElineS schreef:

Ben het met je eens dat een paard je niet overkomt. Maar geloof je dan niet dat mijn paard gelukkig is met de tijden die hij nu buitenkomt/op stal staat?

Ik zeg nergens dat een paard ongelukkig is. Misschien is jouw paard wel hartstikke gelukkig :D. Dat weet ik niet. Dat kan ik niet zien van achter mijn scherm. 'Geluk' van een paard hangt af van meerdere factoren, zijn omgeving, maatjes, het baasje, hoe er gereden word, bespiering, van alles en nog wat en ook de hoeveelheid buitenstaan. Het ene ontnemen betekend niet dat je paard meteen diep ongelukkig is... Ik ben ook gelukkig in mijn kleine studentenkamer. Ik zou alleen nog gelukkiger zijn met een mooie studio en eigen keuken :)

Het kan altijd beter en ik vind dan ook dat we daar altijd naar moeten streven.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:50

Punz schreef:
dyoka:
nee... niet elke pony is het zelfde.

Maar elke pony is wel een bewegingsdier met een spijsverteringsstelsel dat gebouwd is op langdurige gelijkmatige, rustige beweging... en een bewegingsapparaat dat, om goed te functioneren, diezelfde beweging net zo goed nodig heeft.

Is geen mening, maar inmiddels ruimschoots wetenschappelijk onderzocht en bewezen.

Dus het is eigenlijk een beetje raar als je zegt dat mijn pony kennelijk meer nodig heeft dan jouw pony, even uitgaande van het feit dat jouw pony inderdaad een pony i.

Nog even los van het feit dat jij mijn pony niet kent.. ( of kende; de dame waar ik het over had is inmiddels, op 37 jarige leeftijd overleden. 33 jaar van mij geweest, nooit kreupel, nooit ziek. Nooit hele dagen op stal.( maar ook nooit 24/7 buiten). Je kent haar niet: dus ook maar even geen uitspraken doen over wat jij denkt dat ze nodig had..

Sorry? Uitspraken wat ze nodig heeft? Ik stelde dat jouw pony BLIJKBAAR minder nodig had dan de mijne. Uitspraken doen, oordelen... Slaat nergens op want dat doe ik helemaal niet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:50

MarlindeRooz schreef:
Nens77 schreef:

Maar ik woon niet in Drenthe? Hier kost een woonboerderij met veel grond echt wel 5 ton, dan is het meestal nog een opknappertje.

Dan heb ik gezien, maar ook bij jou in Overijssel is de grond veel goedkoper.
Hier kun je iets dergelijks kopen voor 1 miljoen denk ik (als het er uberhaupt is)
En voor 250.000 koop je hier ook geen 2 onder 1 kapper hoor, daar betaal je hier ruim 400.000 voor.
Maar dat was even om aan te tonen dat je regio zeer bepalend is voor het aanbod aan hoeveelheid grond.
Dat is ook de reden dat je in deze regio enorm veel appartementen en huurwoningen hebt.