paard trilt en heeft het koud..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:43

diedepol14 schreef:
in je profiel staat dat ze heel lief is met rijden?? hoe kan dat als ze zo dun is als jij zegt??? ik vindt het een vreemd verhaal... maar als het echt waar is dan moet je hem gewoon op stal zetten met een goeie deken en genoeg brokken hooi slobber en dat soort zaken!!

Bij mijne kun je ook de ribben zien en mijne komt deze winter ook zonder dekens te staan en met net genoeg hooi voor warmhouden en uren beweging per dag. Kan die lekker afvallen. Ribben zien is geen ramp, en een paard waarbij je de ribben ziet is niet gelijk zo ondervoerd dat die niet meer braaf kan lopen. Wauw, dat er mensen zijn die dat niet snappen.
Bij mij zie je ook ieder botje, maar ik heb toch echt genoeg energie om te sporten en en en.

Mizora, jou post _/-\o_ Eens iemand die wel nuttig ipv kinderachtig reageert, ik heb TS ook gelijk geappt om te helpen qua stalling :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:45

othelloster schreef:
Hoi,
de pony met de paarse deken is VALCO!!! en niet Sunny, Sunny is de BRUINE pony met een EXCEEMdeken!
We gaan zometeen een deken halen voor Nothello omdat hij het nodig heeft en de tandarts bellen we vandaag!
We komen nu 2 keer per dag om hem bij te voeren!
Hij krijgt, hooi, slobber, brokken, wortels, en brood!
de tandarts komt deze week en de deken is er al vandaag!

Waarom is het zo belangrijk voor je dat iedereen weet wie welke pony is? Je roept gisteren geen zin te hebben in discussie, onttrekt je aan antwoorden, maar wel gaan schreeuwen omdat mensen het gewoon ff niet meer snappen. Brood lijkt me niet heel handig om te geven ongedroogd. Zet uit in de maag en daar kunnen ze koliek van krijgen. Wat voor slobber voer je? Subli seniores is super spul. Dit in combi met subli zonder vinden ze het nog lekker ook. Maïsmeel kun je dan laten inweken en geven vinden ze ook lekker. Kan hij de wortels wel kauwen met last van zijn gebit? Je kunt ook van equifit Zupa geven..werkt ook goed.

Verder vind ik het allemaal wel prima. Je hebt genoeg tips gekregen. Leest je moeder dit eigenlijk ook? Ik zie dat je in febr. al op zoek was naar weiland, en dan kom je nu pas op het idee de stal een km. verderop te gaan bellen. Die te duur is. En hoe zit het nu met die andere stal waar jullie vandaag wat van zouden horen?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:48

Mizora schreef:
Ook een fleece-gevoerde 0gr doet zat. Die van mij was ook veel te mager toen hij bij mij kwam, maar alleen droog blijven maakt al zo'n wereld van verschil voor een paard, in combinatie met een extra isolatielaagje.

0 gram legt de haren alleen maar plat en doet buiten wat wind en regen weghouden helemaal niets! Om het platliggen van de haren te compenseren zul je dus een meer grams voering moeten pakken. Dit paard is 17 is al langere tijd mager. Krijgt waarschijnlijk matige voeding en heeft misschien iets onder de leden. Wil zo'n paard in gewicht laten toenemen zul je het goed moeten voeren en WARM houden zodat er geen energie verloren gaat om de lichaamstemp op peil te houden.

Mijn kerngezonde 17 jarige staat inmiddels al onder 370 gram omdat ik weet dat het hem veel energie kost zijn temp. op peil te houden en daardoor swinters erg kan afvallen. Hoog winter staat hij zelfs onder 700 gram. Terwijl de rest van mn paarden onder een normaal 300 gramsje staan. Maisolie is een perfecte snelle energie verschaffer. Ze worden er niet gek van en bouwt hun vet reserve razendsnel op. Langzaam opbouwen beginnen met 50 ml en over een periode van een maand uitbouwen naar 150 ml per dag in extreme gevallen. Zodra het het paard dunner gaat mesten de hoeveelheid terug brengen tot het punt waarop de mest weer goed vast is....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:50

othelloster schreef:
Bedankt voor de tips iedereen,
we hebben al maisolie gekocht en gaan het opvoeren tot 150 ml per dag,
hij krijgt momenteel anderhalve schep slobber, en dan 3 liter water er aan toegevoegd, daar tussen een halfe schep basisbrok, en dan nog wortelen en brood,
en dan 4 a 5 plakken hooi per dag!
we gaan een gevoerde regendeken van 100 a 200 gram kkopen en nog een deken van 300 a 400 gram voor als het echt koud begint te worden,
we hebben ook nog zijn zweetdeken die we er onderkunnen leggen!

Super meis!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:51

Bedankt voor de berichten

Evelientje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:59

Vind het ook wel een beetje een raar verhaal.. maar hoop dat het nu allemaal goed is en dat je wat doet met de tips die je hebt gehad :) als je wel kiest voor 1paardje kan je ook wat meer sparen om die goede zorg te geven, maar dat is natuurlijk aan jou niemand kan je dwingen iets te doen, veel succes!

lyanne_sanne

Re: paard trilt en heeft het koud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:16

Ik denk dat je het zo wel goed hebt opgelost. Als je nu de lichtere gevoerde deken oplegd en straks de dikkere met eventueel een fleecedeken, komt het vast goed!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:17

IHN schreef:
Waarom is het zo belangrijk voor je dat iedereen weet wie welke pony is? Je roept gisteren geen zin te hebben in discussie, onttrekt je aan antwoorden, maar wel gaan schreeuwen omdat mensen het gewoon ff niet meer snappen.

Omdat er valse aannames gedaan worden? Bovendien zijn er hier genoeg die denigrerend, betweterig of ronduit lomp tegen TS reageren dus als ze een keer een naam van een pony met hoofdletters typt hoeft ze daar naar mijn mening ook niet meteen op aangesproken te worden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:20

Iris82 schreef:
IHN schreef:
Waarom is het zo belangrijk voor je dat iedereen weet wie welke pony is? Je roept gisteren geen zin te hebben in discussie, onttrekt je aan antwoorden, maar wel gaan schreeuwen omdat mensen het gewoon ff niet meer snappen.

Omdat er valse aannames gedaan worden? Bovendien zijn er hier genoeg die denigrerend, betweterig of ronduit lomp tegen TS reageren dus als ze een keer een naam van een pony met hoofdletters typt hoeft ze daar naar mijn mening ook niet meteen op aangesproken te worden.

Mee eens. Wat nou 'even dimmen'? Ze zegt alleen maar de namen in hoofdletters. Was zelf al een stuk minder beleefd geweest.
Ze hoeft zich hier toch zeker niet te verantwoorden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:25

othelloster schreef:
hij krijgt momenteel anderhalve schep slobber, en dan 3 liter water er aan toegevoegd, daar tussen een halfe schep basisbrok, en dan nog wortelen en brood,
we gaan een gevoerde regendeken van 100 a 200 gram kkopen en nog een deken van 300 a 400 gram voor als het echt koud begint te worden,

Fijn dat je dan nu eindelijk de adviezen van de da op gaat volgen die je al in augustus gekregen had. Toen werd er geadviseerd om maisolie te geven en dit rustig op te voeren naar 500 ml per dag. Hadden jullie dit toen gedaan had je dit topic misschien helemaal niet te hoeven plaatsen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:29

geerke schreef:
waarom laat je je moeder dit topic niet lezen?Wie weet steekt ze er iets van op?
Een longontsteking door een deken?Zegt die man dat?Getuigt wel van veel kennis...

Dat klopt idd als je het arme dier een deken op legt die niet waterdicht is.

Er zijn heel veel mensen die totaal geen idee hebben wat voor dekens er te koop zijn.

Koop niet zomaar even een deken, meet het paard en de pony even van schoft (waar de manen beginnen) tot de staartinplant, neem anders even een foto mee naar de winkel van de dieren.

En anders laat je helpen door bokkers in de buurt er zijn altijd wel mensen die een oude maar nog wel goede deken hebben liggen, beter een goede gebruikte dan een goedkope waardeloze.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:34

(bieten) pulp werkt ook erg goed voor het bijvoeren, let wel op mocht je dit willen gebruiken eerst goed inlezen! Het moet namelijk een flinke tijd weken en je mag het dan ook nooit droog geven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:37

NeverGiveUp schreef:
Iris82 schreef:

Mee eens. Wat nou 'even dimmen'? Ze zegt alleen maar de namen in hoofdletters. Was zelf al een stuk minder beleefd geweest.
Ze hoeft zich hier toch zeker niet te verantwoorden.

pardon?
ik was van het even dimmen, ik stel alleen wat vragen en dan hoeft ze niet gelijk met hoofdletters te gaan typen en uitroeptekens te gaan strooien.
ze kan ook gewoon zeggen dat het een andere pony is, het is de toon die de muziek maakt. :)
ik zeg nergens dat ze slecht bezig is, alleen dat ik het allemaal wat veel vind voor 2 jonge meisjes die op school zitten en een moeder die waarschijnlijk overdags werkt.

minikatje schreef:
russel schreef:
Her zijn geen 7 paarden. En ze doen het met elkaar.

vind dat alsnog veel voor 2 14-jarigen. neem aan dat de moeder overdag gewoon werkt en de ts en haar zusje op school zitten :)
het is geen aanval, maar denk dat het een stuk makkelijker zal worden met minder(verzorg)paarden. Hoe leuk ze ook zijn.

othelloster schreef:
Hoi,
de pony met de paarse deken is VALCO!!! en niet Sunny, Sunny is de BRUINE pony met een EXCEEMdeken!
We gaan zometeen een deken halen voor Nothello omdat hij het nodig heeft en de tandarts bellen we vandaag!

beetje dimmen mag ook wel, je hangt zelf een warrig verhaal op waar geen touw aan vast te knopen valt.
heel fijn dat je er nu wat aan doet, maar dit is een openbaar forum en mensen zeggen ook weleens dingen waar je het niet mee eens bent. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:39

Ja ze heeft al 100x van alles gezegd, dus dan snap ik wel dat ze het even DUIDELIJK neer zet ja.
Nog lang geen rede om 'even dimmen' te zeggen.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 14-10-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:41

minikatje schreef:
ze kan ook gewoon zeggen dat het een andere pony is, het is de toon die de muziek maakt. :)

Zeg je dat ook gelijk even tegen de rest van de posters?

Als iemand keer op keer aangevallen wordt kan ik me voorstellen dat ze op een gegeven moment zich wat in het nauw gedreven voelt. Enkel een paar woorden met hoofdletters typen vind ik nog een keurige reactie na de bak ellende die ze over zich uitgespuugd ziet krijgen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:45

NeverGiveUp schreef:
Ja ze heeft al 100x van alles gezegd, dus dan snap ik wel dat ze het even DUIDELIJK neer zet ja.

dat kan ook op een vriendelijke manier. :)
we proberen alleen mee te denken.

sommigen wat extremer dan anderen. maar iedereen wil de ts en haar paard helpen omdat ze het vervelend voor beiden vinden.
anders kreeg ze geen plekjes en dekens aangeboden en kreeg ze geen voedingsadvies.

en als ze vanaf het begin duidelijk was geweest zonder tegenstrijdigheden had ze het ook niet 100x hoeven te typen.
we zijn betweterig bokt, maar we willen wel helpen ;)

@iris_82 waarom moet ik dat zeggen?
ts is 14, en zoals ik al zei schrok ze waars van alle reacties. En sommige mensen zijn ook lomp.
maar als ik 2 pony's door elkaar haal hoef ik daar niet op gewezen te worden met hoofdletters en uitroeptekens.

en nogmaals, er staan ook veel leuke en helpende reacties tussen het gal.

en ik ben ook heel blij dat ts een deken gaat kopen endat ze door bokt (toch wel ;) ) haaar eigen plan trekt met de pony tegen de eigenwijsheid van de boer in.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:07

Super dat jullie nu zo vaak naar hem toegaan om te voeren, let er wel op dat je alleen brood geeft wat oud en hard is (zonder schimmel) van gewoon brood wat nog niet hard geworden is kunnen ze stikken.
Een paard heeft een lange slokdarm, gewoon zacht brood begint e plakken als het nat wordt en is dan voor een paard heel moeilijk weg te krijgen.
Het brood dus eerst uit laten drogen, wanneer je het kunt breken is het goed.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:27

Hier een stille meelezer :)
Goed dat je nu dekens hebt en hij voldoende voer krijgt!
Wanneer komt de tandarts?
Zou je nog foto's willen plaatsen? :P

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:37

bigone schreef:
othelloster schreef:

Fijn dat je dan nu eindelijk de adviezen van de da op gaat volgen die je al in augustus gekregen had. Toen werd er geadviseerd om maisolie te geven en dit rustig op te voeren naar 500 ml per dag. Hadden jullie dit toen gedaan had je dit topic misschien helemaal niet te hoeven plaatsen.

Mag ik hier even een BELANGRIJKE bemerking maken?!

500 ml maisolie per dag héél erg schadelijk voor een paard!! Ik neem aan dat je 50 ml bedoeld? Het maximale wat een ernstig vermagerd paard in extreme gevallen mag hebben is 200 ml! Te veel maisolie kan een serieus effect hebben op de werking van de darmen. Deze kunnen dan niet meer voldoende voedingsstoffen opnemen

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:50

goed zo TS je laatste bericht klinkt al een stuk beter..
ik hoop dat het nu beter zal gaan :)

aafkestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:53

bedankt voor de tis die er worden gegeven. maar weer zo veel negatief alles word deze week opgelost en dat er dan weer gezeurt word over te veel paarden en namen in hooftletters vind ik allemaal een beetje laf de aarden doe we hebben(3) en verzorgpaarden voor eens in de week staan er goed op othello is dan wat schraal en mager. Maar niet levensbedreigent. ik snap het niet ze volgt jullie tips op maar paar van jullie blijven zeuren. paarden worden niet verzorgt blablabla onze paarden staan er verder gelukkig en happy erbij. en verder jullie treken nu wel conclusies. maar hebben de paarden niet in het echt gezien dus je kunt geen mening hebben wel een vooroordeel maar wat sommige van jullie zeggen is dan ook niet waar van paarden worden niet goed verzorgt. hoop dat jullie nou op houden met dat negatieve invloed we doen ons best.

aafkestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:54

bericht geld alleen voor de mensen die negatief schrijven de rest dankje voor de tips

aafkestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:56

IHN schreef:
othelloster schreef:
Hoi,

Waarom is het zo belangrijk voor je dat iedereen weet wie welke pony is? Je roept gisteren geen zin te hebben in discussie, onttrekt je aan antwoorden, maar wel gaan schreeuwen omdat mensen het gewoon ff niet meer snappen. Brood lijkt me niet heel handig om te geven ongedroogd. Zet uit in de maag en daar kunnen ze koliek van krijgen. Wat voor slobber voer je? Subli seniores is super spul. Dit in combi met subli zonder vinden ze het nog lekker ook. Maïsmeel kun je dan laten inweken en geven vinden ze ook lekker. Kan hij de wortels wel kauwen met last van zijn gebit? Je kunt ook van equifit Zupa geven..werkt ook goed.

Verder vind ik het allemaal wel prima. Je hebt genoeg tips gekregen. Leest je moeder dit eigenlijk ook? Ik zie dat je in febr. al op zoek was naar weiland, en dan kom je nu pas op het idee de stal een km. verderop te gaan bellen. Die te duur is. En hoe zit het nu met die andere stal waar jullie vandaag wat van zouden horen?

dat is was niks de weilanden waren te klein we zijn hard opzoek!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:05

even voor de mensen die hier binnen komen vallen...lees het gehele topic even door.
Uiteraard is TS nalatig geweest,maar iemand moet ook de kans krijgen om iets goed te maken.
Er word nu actie ondernomen....paard krijgt deken om,word bijgevoerd en de tandarts gaat komen.
Dus niet gaan brullen....

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:06

Bedankt iedereen, zet vanavond een update op het topis van hoe het gaat en hoe hij er uitziet!