Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:43

Haha, mijn vader lacht er om. :D
Hij is varkens fokker.
Het gaat allemaal heel anders gelukkig.

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:43

En als het nou gaat om de bestwil van het varken? :+ wat denk je dat ie liever heeft? Een staartje dat afgebrand word of een staartje dat afgebeten word door z'n broer?[/quote]

Een varken die zijn staartje kan houden

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:46

Paardjes45 schreef:
Ik heb net opgezocht, dat het geven van antibiotica (wat ze ook bij plofkippen doen) verboden is in Nederland (gelukkig), in veel andere landen is het niet verboden en doen veel boeren het.

Antibiotica mag nog, maar dit is de laatste tijd veel in het nieuws omdat het verminderd moet worden. Je bedoeld denk ik de 'prikken om de groei te stimuleren'? Dit mag absoluut niet in de moderne landen! :n Dus dan bedoel ik Nederland, UK, Denemarken en Duitsland. De andere landen kan je de varkenshouderij niet met hier vergelijken en ik zou ook niet weten hoe het daar gaat. Daarmee bedoel ik o.a. Tjsechië.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:46

Giolli schreef:
Hij is varkens fokker.

Gelukkig worden de varkens op de meeste boerderij goed behandeld, ik heb het over het kleine deel dat slecht wordt behandeld.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:47

rosaprinces schreef:
En als het nou gaat om de bestwil van het varken? :+ wat denk je dat ie liever heeft? Een staartje dat afgebrand word of een staartje dat afgebeten word door z'n broer?

Een varken die zijn staartje kan houden[/quote]

Hier ga ik niet meer op in. Er is door mij en rosaprinces al een aantal keer uitgelegd waarom het word gedaan. We doen het ook liever niet natuurlijk, scheelt een heel aantal uur werk in de week!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:47

Suzan_v_h schreef:
Paardjes45 schreef:
Ik heb net opgezocht, dat het geven van antibiotica (wat ze ook bij plofkippen doen) verboden is in Nederland (gelukkig), in veel andere landen is het niet verboden en doen veel boeren het.

Antibiotica mag nog, maar dit is de laatste tijd veel in het nieuws omdat het verminderd moet worden. Je bedoeld denk ik de 'prikken om de groei te stimuleren'? Dit mag absoluut niet in de moderne landen! :n Dus dan bedoel ik Nederland, UK, Denemarken en Duitsland. De andere landen kan je de varkenshouderij niet met hier vergelijken en ik zou ook niet weten hoe het daar gaat. Daarmee bedoel ik o.a. Tjsechië.

Ja, dat bedoel ik. (Ik was de naam even kwijt en noemde het prikken om dikker te worden :D )

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:48

Giolli schreef:
Hij is varkens fokker.

Ik kan er ook om lachen ja. :P Waar sommige mensen toch hun informatie vandaan halen zou ik ook wel willen weten..

rosaprinces

Suzan_v_h schreef:
rosaprinces schreef:
En als het nou gaat om de bestwil van het varken? :+ wat denk je dat ie liever heeft? Een staartje dat afgebrand word of een staartje dat afgebeten word door z'n broer?

Een varken die zijn staartje kan houden

Hier ga ik niet meer op in. Er is door mij en rosaprinces al een aantal keer uitgelegd waarom het word gedaan. We doen het ook liever niet natuurlijk, scheelt een heel aantal uur werk in de week![/quote]

Door mij uitgelegd?

Suzan_v_h

Paardjes45 schreef:

Citaat:

Ja, dat bedoel ik. (Ik was de naam even kwijt en noemde het prikken om dikker te worden :D )[/quote]

Hier ben ik natuurlijk ook geen voorstander van. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:49

Suzan_v_h schreef:
Giolli schreef:
Hij is varkens fokker.

Ik kan er ook om lachen ja. :P Waar sommige mensen toch hun informatie vandaan halen zou ik ook wel willen weten..

Oh, dat weet ik wel. Ik noem een Wakker Dier, bijvoorbeeld.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:51

Rosaprinces:

Hier leg je volgens mij wel uit waarom ze er worden afgehaald :)
rosaprinces schreef:

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:52

Suzan_v_h schreef:
Giolli schreef:
Hij is varkens fokker.

Citaat:

Citaat:
Oh, dat weet ik wel. Ik noem een Wakker Dier, bijvoorbeeld.

Sorry, volgens mij mis ik iets. Wat bedoel je precies?
Laatst bijgewerkt door Suzan_v_h op 20-08-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Ik vind het toch ook altijd weer cru dat alle schuld dan weer doorgeschoven wordt naar de consument.
Alle prijzen gaan omhoog, alles, aardappelen, brood, benzine, huizen, alles. Dan mort de consument wat of heel dikwijls ook gewoon niet, dan aanvaarden ze het. Prijzen stijgen nu eenmaal.
En net bij de varkens zou dit niet kunnen, net bij varkensvlees luistert men naar de grote tiran die de consument blijkbaar is en houden ze de prijzen laag ten koste van de arme boeren.

Ik geloof hier niet in, sorry, hier zit meer achter dan enkel de consument die niet meer wil betalen.

Maleficent

Suzan_v_h schreef:
Rosaprinces:

Hier leg je volgens mij wel uit waarom ze er worden afgehaald :)
rosaprinces schreef:

Die is verkeerd gequote dat was een bericht van mij :=

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:54

Gini schreef:
Ik vind het toch ook altijd weer cru dat alle schuld dan weer doorgeschoven wordt naar de consument.
Alle prijzen gaan omhoog, alles, aardappelen, brood, benzine, huizen, alles. Dan mort de consument wat of heel dikwijls ook gewoon niet, dan aanvaarden ze het. Prijzen stijgen nu eenmaal.
En net bij de varkens zou dit niet kunnen, net bij varkensvlees luistert men naar de grote tiran die de consument blijkbaar is en houden ze de prijzen laag ten koste van de arme boeren.

Ik geloof hier niet in, sorry, hier zit meer achter dan enkel de consument die niet meer wil betalen.

Niet alleen de consument. Ook de tussenhandel moet betalen aan de boer. Maar daar gaat het al mis. De slachterij geeft erg weinig en de supermarkten willen natuurlijk ook zo weinig mogelijk betalen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:54

Wat vinden de boeren hier van dat je niet meer onverdoofd mag castreren?
Ik weet van mijn vrijwilligers werk, waardoor ik het een en het ander van varkens weet, dat onverdoofd castreren misschien minder etnisch is, maar dat er minder risico is (verdoving=risico) en minder stressvol is voor de moeder (het gaat sneller, dus biggen sneller terug bij mama).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:55

@Suzan, jij vroeg je af waar mensen info vandaan halen. Bij Wakker Dier, bijvoorbeeld.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:59

EskeGirl schreef:
Wat vinden de boeren hier van dat je niet meer onverdoofd mag castreren?
Ik weet van mijn vrijwilligers werk, waardoor ik het een en het ander van varkens weet, dat onverdoofd castreren misschien minder etnisch is, maar dat er minder risico is (verdoving=risico) en minder stressvol is voor de moeder (het gaat sneller, dus biggen sneller terug bij mama).

Ik castreer op maandag alle biggen die zijn geboren op de vrijdag. (Ik heb ook een diploma van verdoofd castreren)
Onverdoofd castreren is juist 'risicovoller' vind ik. De big gilt alles bijelkaar, de zeug hoort dat en word er een stuk onrustiger van dan wanneer de big na een aantal seconden is verdoofd. Verdoving is ook snel uitgewerkt.
Bij niet verdoven is de big veel bewegelijker dus je kan sneller mis snijden, en geloof me die mesjes zijn harstikke scherp (scalpels)! Heb er al ervaring mee gehad om in mijn vinger te snijden.
Ook voor mijn gevoel wil ik niet een onverdoofd dier zo'n pijn laten doen. Want je snijdt gewoon zij ballen er letterlijk af.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:00

Da's waar :j.
Dit is in ieder geval wat ik heb gehoord hoor, kan natuurlijk anders zijn. Maar ik heb ook gezien hoe gestresst een zeug kan zijn wanneer ze niet bij haar kinderen kan, is ook niet leuk om te zien.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:00

_San87_ schreef:
@Suzan, jij vroeg je af waar mensen info vandaan halen. Bij Wakker Dier, bijvoorbeeld.

Wakker Dier is een soort begrip voor mij geworden. Onvolledige informatie, snachts 'stiekem' stallen ingaan en dan toevallig een ziek dier fotograferen die er niet meer uit ziet als een normaal varken. Foto's van jaren terug laten tonen of van landen waar varkens het een stuk minder hebben.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:02

EskeGirl schreef:
Da's waar :j.
Dit is in ieder geval wat ik heb gehoord hoor, kan natuurlijk anders zijn. Maar ik heb ook gezien hoe gestresst een zeug kan zijn wanneer ze niet bij haar kinderen kan, is ook niet leuk om te zien.

Dit ligt er ook natuurlijk aan welk ras je hebt. De Pietrain varkens zijn erg stress gevoelig. Op mijn werk zijn de zeugen erg rustig. Rond het werpen en een dag na het werken kunnen ze nog wel is snel gestresst en gemeen worden als je de biggen meeneemt. Maar dat is logisch want het zijn der kindertjes. Maar dat is echt wel na een dag of 1,5/2 na werpen weg.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:04

Het varken dat ik ken is groot en gevlekt, welk ras weet ik niet...
Is wel een onwijs lief, slim en leuk varken, die het 'beter' heeft dan menig varken. (ruime stal, uitloop naar buiten, speeltjes, stro).

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:08

EskeGirl schreef:
Het varken dat ik ken is groot en gevlekt, welk ras weet ik niet...
Is wel een onwijs lief, slim en leuk varken,
die het 'beter' heeft dan menig varken. (ruime stal, uitloop naar buiten, speeltjes, stro).

Een varken in de varkenshouderij is groot. de zeugen komen tot mijn heup en soms nog wel groter. (Ik ben 1.75 lang)
Varkens zijn onwijs lief, slim én leuk. Zoals je weet word er gekruist in de paarden en zo ook in de varkens. Vlekken hebben geen meerwaarde dus die zitten bij de eene ras varken er wel in en bij de andere niet. En ja, ik vind vlekken ook leuker hoor!
Op het laatste ga ik niet meer in. Op dat soort opmerkingen ben ik vak genoeg in gegaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:10

Ik weet het, ik bedoel alleen in vergelijking :).
Dit varken is alleen niet van een veehouderij. Ik denk dat boeren hun uiterste best doen om het zo goed mogelijk te doen. En ik denk dat groepshuisvesting en speeltjes (afleiding) hele goede verbeteringen zijn.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:13

EskeGirl schreef:
Ik weet het, ik bedoel alleen in vergelijking :).
Dit varken is alleen niet van een veehouderij. Ik denk dat boeren hun uiterste best doen om het zo goed mogelijk te doen. En ik denk dat groepshuisvesting en speeltjes (afleiding) hele goede verbeteringen zijn.

Op die manier. :) Ik weet zeker dat de groepshuisvesting, grote oppervlakte/dier en de speeltjes al een flinke verbetering zijn voor de consument. :) helaas hebben sommige zich een 'droom' beeld voor zich met 'dartelende' varkens in de wei wat gewoon niet haalbaar is.