wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

megasuus

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:09

hangt er van af wat voor karakter je paard heeft en wat voor sporen je gebruikt.
als je paard gewoon normaal loopt of zelf snel is het onzin om sporen te gebruiken
als je paard heel sloom is zou ik ze misschien wel gebruiken, maar dan iniedergeval stompe sporen en geen mesjes! maar ik zou eerst het proberen op te lossen met been, stem en andere hulpen. mijn laatste optie zou de sporen gebruiken zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:28

Het blijft een feit dat je voor simpele hulpen sporen schijnt nodig te hebben. Dan is er hoe dan ook iets mis met de gebruikte technieken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:46

Ik rijd met en zonder sporen.

Als mijn paard een dag traag aan het been is gaan mijn spoortjes af en zorg ik dat we in de training vooral werken aan "aan het been" maken.

:o

Heb ik op bijna alle paarden gedaan(die ik heb gereden) en werkt prima. Alleen sja.. consequentie is wel vereist.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:46

Dat is een veel betere manier.

eefjeXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:02

Als je er goed mee omgaat is er geen probleem.
Sporen zijn niet om je paard vooruit te stampen maar om je hulpen te verfijnen, dat snappen veel mensen niet.

Annalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:00

Wanneer je er goed mee omgaat is het geen probleem, ik gebruik zelf ook wel eens sporen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:04

eefjeXD schreef:
Als je er goed mee omgaat is er geen probleem.
Sporen zijn niet om je paard vooruit te stampen maar om je hulpen te verfijnen, dat snappen veel mensen niet.

Toch nog mensen die het wel snappen. Dus ook zolang verfijning niet nodig is, zijn sporen ook overbodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:15

Toch denken veel mensen dat 'verfijnen' betekent 'beter aan het been maken'

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:25

Ik niet, maar feit is dat als je paard niet aan het been is je ze onbewust makkelijker gebruikt. En daar heb ik ze niet voor. Vandaar dat ze af gaan als paardlief een dag wat luier is aan mijn beenhulpen. Zodat wanneer ze aan het been is paard de spoor niet associeert met "naar voren gaan" maar met de puntjes op de i zetten van de zijwaartse oefeningen/buiging die ik haar vraag.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:34

Zo moet het. Dat is goed gebruik en is niets op tegen. Ander gebruik echter...

Paardenlobbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:53

horlynnses schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie ervan vinden om met sporen te rijden.
ik rijd erzelf niet mee heb het wel even gedaan maar vind het eigenlijk niet zo fijn.
ik ben gewend om meer beenhulp te geven dus als ik dan met sporen rijd dan is het voor de pony niet zo fijn

Het is helemaal niet erg om met sporen te rijden. Sporen zijn er voor al het niet goed reageert op je been en het nog niet nodig is op een tikje met de zweep te geven. De sporen geven dan net ietsje meer effect. Het word pas erg als er afdrukken in de buik zitten van het aansporen en je moet ook niet onnodig aansporen. Zelf gebruik ik ook af en toe sporen! Ik merk echt verschil.

xxx

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:59

Ik ga hier niet helemaal in mee. Sporen zijn er om een paard dat goed reageert op het been mee te verfijnen. Als het paard niet goed reageert op het been moet dat eerst beter en dan kunnen de sporen terug aan. Als je sporen aandoet omdat het paard niet goed reageert op het been (wat overigens zowat altijd aan de ruiter ligt), zal je het paard zwaarder maken dan het al is. Want je werkt dan niet aan je eigen technieken maar probeert ter vervanging hulpmiddelen te vinden. Dat werkt niet goed en daar zijn ze niet voor gemaakt.

Zaramennesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:54

Mensen,
Ik ben 12 jaar en heb ook knopspoortjes om!! Waarom zouden alleen maar volwassenen met sporen kunnen rijden? Ik gebruik ze voor de verfijning van mijn hulpen en ik hou mijn benen gewoon stil echt bullshit dat kinderen er niet mee kunnen omgaan!
De groeten

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:59

Ik heb geen eens sporen ;) dat is natuurlijk al helemaal goed, op de manege leer je ook wel om rustige hulpen te geven en niet helemaal je paardje verrot je schoppen omdat ie maar niet in draf wil...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:21

Zaramennesto schreef:
Mensen,
Ik ben 12 jaar en heb ook knopspoortjes om!! Waarom zouden alleen maar volwassenen met sporen kunnen rijden? Ik gebruik ze voor de verfijning van mijn hulpen en ik hou mijn benen gewoon stil echt bullshit dat kinderen er niet mee kunnen omgaan!
De groeten

Omdat kinderen van 12 jaar meestal niet op een z paard rijden en verfijning dus niet van toepassing is. En daarnaast vraag ik me af of je beenhouding zo jong al zo ontwikkeld kan zijn.

Zsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:53

ik rijd ook met sporen, maar druk eerst mijn been aan, reageert ze niet, drijf ik met de sporen,
en ik vind het niet zielig als je ze op de goede manier gebruikt, dus niet dat je je tenen naar buiten draait en prik prik prik prik prik, nee je moet ze goed gebruiken.
ik vind alleen wieltjes sporen niet kunnen. zo'n naar draaiend puntig ding, lijkt me niet fijn!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:27

Wat een onzin zeg, een jongere mag niet met sporen rijden.. Waarom zou dat niet mogen?
Ik ben zelf 13 en ik heb een stille beenligging, maar ik ken mensen die net zo oud zijn als mij die een nog stillere beenligging hebben.
Saskiaefie, dus alle volwassenen met sporen rijden wel op een z paard? :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:30

Arc_En_Ciel schreef:
Wat een onzin zeg, een jongere mag niet met sporen rijden.. Waarom zou dat niet mogen?
Ik ben zelf 13 en ik heb een stille beenligging, maar ik ken mensen die net zo oud zijn als mij die een nog stillere beenligging hebben.

Nee, maar dat betekend niet dat het goed is. :)*

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:34

saskiakefie schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Nee, maar dat betekend niet dat het goed is. :)*

Dus jij bent van mening dat je alleen met sporen mag rijden als je een z paard onder je kont hebt?
Die mening deel ik niet met je, want er zijn ook paarden die niet scherp op hulpen reageren, dan komt een hulp door een spoortje soms meer tot zijn recht.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:38

Ongeveer z, gaat erom als een paard veel knopjes heeft. Scherp op de hulpen hoor je niet met sporen op te lossen daar heb je een zweep voor.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:47

Nu moeten jullie allemaal even luisteren, want ik ga met deze reactie een mooi einde maken aan de hele discussie :) Allemaal opletten dus..

Bit of geen bit, sporen, zweep of beengebruik, met zadel of zonder, het doet er allemaal niet toe. Willen we goed doen voor onze geliefde viervoeters, dan stoppen we vandaag nog allemaal met de paardensport, want draai het en keer het zoals je wil, we dwingen het dier om iets te doen wat hij eigenlijk niet zou moeten doen. Het paard is zoveel eeuwen geleden onderworpen aan de mens (zoals ook kat, hond,..) en zal dat blijven voor ons eigen plezier. En het is aan iedereen om op zijn/haar paard te rijden, hobbelen, schommelen weet ik veel, zoals je dat zelf wil met de hulpmiddelen die jij nodig acht of zelfs gewoon wilt gebruiken omdat het "cool" is of omdat "iedereen het doet". Er zal altijd commentaar zijn, en iedereen zal het altijd beter weten (zeker op Bokt :D )

Heb ik gelijk of heb ik gelijk? :o

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:50

catzkillz schreef:
Nu moeten jullie allemaal even luisteren, want ik ga met deze reactie een mooi einde maken aan de hele discussie :) Allemaal opletten dus..

Bit of geen bit, sporen, zweep of beengebruik, met zadel of zonder, het doet er allemaal niet toe. Willen we goed doen voor onze geliefde viervoeters, dan stoppen we vandaag nog allemaal met de paardensport, want draai het en keer het zoals je wil, we dwingen het dier om iets te doen wat hij eigenlijk niet zou moeten doen. Het paard is zoveel eeuwen geleden onderworpen aan de mens (zoals ook kat, hond,..) en zal dat blijven voor ons eigen plezier. En het is aan iedereen om op zijn/haar paard te rijden, hobbelen, schommelen weet ik veel, zoals je dat zelf wil met de hulpmiddelen die jij nodig acht of zelfs gewoon wilt gebruiken omdat het "cool" is of omdat "iedereen het doet". Er zal altijd commentaar zijn, en iedereen zal het altijd beter weten (zeker op Bokt :D )

Heb ik gelijk of heb ik gelijk? :o

Eigenlijk vind ik deze reactie wel wat hebben ja hahaha :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:50

Nee het slaat werkelijk nergens op :')

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:52

saskiakefie schreef:
Nee het slaat werkelijk nergens op :')

Kom nou, heb nog zo m'n best gedaan :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:54