Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSlvna schreef:Even een vraag, ik hoef er geeneens antwoord op, ik stel hem alleen...
Als we dan toch allemaal zo volwassen zijn om te weten hoe fout Marit haar gedachte is, wat gaan we er dan nog zo diep op in?
Ons verstand zou toch wel moeten snappen dat we echt niet gaan doordringen bij haar, wat wordt het topic wat begint als 'Welke pony van ppc is wat voor mij' dan zo verpest? Gewoon negeren die handel, of er in ieder geval niet te ver op ingaan, gaat toch alleen voor een weerwoord zorgen.
xXMayaXx schreef:EliseBrouwer schreef:De shet kan zeker meer dragen hoor!
Maar of hij/zij daar geen last van heeft is de volgende vraag.
In principe kan er ook een man van 110 kg op gaan zitten, de shet zal dan net niet
door de poten heenzakken.. Maar wil je dat het beestje aandoen?
Rijden moet ook voor het dier prettig blijven!
Er zit een verschil tussen 'kunnen houden' en 'prettig rijden'
Jij kunt ook een man van 70 kg op je rug houden, maar je zal het niet prettig vinden
om met hem op je rug rond te rennen.
En je kunt ook op een jaarling haflinger gaan zitten,
die kan je ook houden.. Maar dat betekend nog niet dat je het moet doen!!
Ik vind het in iedergeval niet kunnen dat je op een shet (met overgewicht) wilt gaan rijden
als je zwaarder bent als 40 kg!
Hèlemaal mee eens
hellloxxx schreef:ik ben er geweest 2 jaar gelede en toen was ik 10 en er was een meisje van 12 of 13 en die had een leuke pony maar ze zat er niet op ze had hem (zoals al is gezegd is geweest) als loop-pony en ik denk dat je dat ook beter kan doen want anders is het jammer voor jou en de pony
Citaat:Gebruik
Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden van de wereld, denken veel mensen dat een shetlander grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een shetlander maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen, anders krijgt de pony op den duur last van de gewrichten in zijn rug en is hij vrijwel onbruikbaar geworden om op te rijden, hoe oud hij ook is. Niet alleen gewicht speelt een belangrijke rol, maar ook de lengte van de ruiter. Als de ruiter te lang is, breng je de pony uit evenwicht. Shetlanders zijn naast het rijden onder het zadel ook goede tuigpony's. Het is voor een shetlandpony mogelijk om twee maal zijn eigen gewicht te trekken, mits er op een verharde weg wordt gelopen.
Tegenwoordig is de shetlandpony vooral geliefd bij kinderen, die erop kunnen rijden indien de pony een goede, duidelijke opvoeding krijgt. Als ze hun pony dan genoeg opgeleid hebben, kunnen ze beginnen aan wedstrijden of recreatief rijden. De pony vraagt een zorgvuldige behandeling. Hij kan erg koppig zijn, maar wel aanhankelijk. Hij is het liefst buiten in een kudde met andere shetlanders.
[bewerken]
maritmistppc schreef:Dat van wikipedia heb ik wel gelezen.
En ik zeg NIET dat het niet waar is.
Maar met 70 kilo kun je wel ff 1 minutje op een pony hangen hoor!
Ik zeg verder helemaal inet dat het niet waar is wat jullie zeggen.
antje_vip schreef:xSlvna: dit is toch veel te leuk om te volgen zo met maritmistppc?Zij is de reden dat ik dit topic volg
![]()
Daarnaast: stel je voor dat niemand er wat van zou zeggen, dat er dan mensen zijn die denken dat het oké is om op een pony van 1m te gaan zitten terwijl je 80kg weegt. Wat dus niet zo is....