Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:44

tjoppie, jij had het over onderzoeken. Plaats eens wat url's en verras ons.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:44

tjoppie schreef:
zoals ik al zei joviban. Ik zal voorrijden met bit, zonder bit en dan mag jij narijden.

Ik zou graag een onderbouwing lezen. Wát werkt er scherp in aan een bitloos hoofdstel? Het riempje op de neus of achter de oren? Achter de oren heb je trouwens ook met een stangbit, dus dat is hetzelfde :?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:45

Arabesk schreef:
tjoppie schreef:
ik zie het liever irl

Nou dan heb je vast wel een filmpje van iemand die z'n paard bitloos scherp bewerkt?

Ik heb er wel een paar van wedstrijd ruiters, KNHS, die dat doen mét bit, maar ik plaats ze hier maar niet meer, vonden de mods niet zo leuk nl, maar per pb wil ik ze best laten zien.

Aan de andere kant; op de voorpagina staat er ook eentje van epona tv.

Maar goed, leg me dan eens uit waarom bitloos dan scherper inwerkt dan een bit? Wát is er dan scherper?

Kom het laten zien bij mij. Dan gebruik ik jouw slowmotioncamera om bokt te laten zien wat ik bedoel

Arabesk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:45

Nee nogmaals het ging niet om jou, mij, Joviban, Danielle of wie dan ook. Het gaat om wát er dan precies scherper inwerkt?

Ik heb nog geen argument gezien.......

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:47

JoviBan schreef:
Morganya schreef:
Hoe kom je erbij of mijn paard meeloopt aan of zich laat trainen aan een halster?

Dat was gewoon een vraag aan jou. Omdat jij dit schreef:
maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd
Blijkbaar vindt jouw paard een halster prima. Dus zal hij/zij een bitlooshoofdstel zoals een sidepull ook prima vinden.

Dat denk ik ook, maar dat vind ikzelf niet prima, dat geef ik eerlijk toe. Ze is namelijk nogal loperig, en hoewel ik echt geen trekker ben om haar angstvallig bij me te houden, durf ik het zonder bit niet aan, zeker buiten niet. Dus dat ik met bit rij ligt aan mezelf en niet aan mijn paard. Daar ben ik me van bewust, maar ik gebruik ook bewust dan wel een bit, maar wel een soort en op een manier waarvan ze er zo weinig mogelijk last van heeft.

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:48

tjoppie schreef:
bellamy97 schreef:
@Tjoppie, dus eigenlijk zeg je gewoon dat je alleen veel verstand hebt en goed kan rijden als je wedstrijden rijd met bit. Dat is dan jou mening maar je leert juist heel veel van bitloosrijden misschien wel op een andere manier maar je doet veel meer met je benen en bitloos geeft het paard ook wat meer vrijheid. Ik zeg niet dat het zonder meer beter is maar je bent gewoon heel anders bezig bitloos dan met bit, maar dat betekend niet dat jij er dan meer verstand van hebt omdat jij wedstrijden rijd

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat bitloos OK is, ik rij zelf bitloos en geef bitloos les ik zeg alleen dat bitloos zijn beperkingen heeft in het hogere werk en een goed maskeermiddel is voor de slechtere ruiter

Nouja daar heb ik ook niet echt verstand van van de wedstrijden maar ik vind het heerlijk in de bossen enzo, en ik vind ook dat je er erg veel van leert ;)

Arabesk

@ Tjoppie, Ik kan bijv. in z'n algemeenheid wel uitleggen waarom een hackamore (bitloos) scherper inwerkt dan een sidepull. Daarvoor hoef ik geen slowmotion filmpje te maken van mijn paard met hackamore en daarna sidepull.

Datzelfde vraag ik nou aan jou maar dan bit versus bitloos hoofdstel. En dan hangt het er nog vanaf welk bitloos hoofdstel ook natuurlijk ;-)

tjoppie

en verder. I rest my case.

Ik heb laten zien in deze draad dat de grootste monden het minste kennis hebben. Mensen welke bitloos rijden en snappen waar ik het over heb, die hoor je niet. Diegene welke het niet snappen en gewoon waardelose ruiters zijn met bit (en nog erger zonder bit) die hebben nu het grootste woord want die voelen zich aangvallen en terecht want dat is ook de groep waar ik op doel.

Op mijn aanbod om het dan irl te komen laten zien word natuurlijk niet ingegaan, want stel je voor dat je het niet kan handelen en afgaat.

Minzaam!! Ik rij bitloos, al 20 jaar. Gut wat hebben jullie je laten kennen zeg!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:49

Air schreef:
tjoppie schreef:
wanneer kan je, dan kan ik je laten zien dat ik een paard op de hohouder kan trekken met een stang en trens en er niks gebeurd behalve dat IK me schuldig voel!! En zodra je op dat zelfde paarden een dr Cook hangt je gaat flikflakken terwijl je nog niet eens met je handen de ophouding gemaakt hebt.

Als je het niet erg vind dan doe ik jouw verrichtingen bitloos op dat paard ook slowmotion filmen

Dat heeft niks met scherper te maken, dat heeft te maken met een paard wat de druk achter de oren niet fijn vind. En zo hard in de mond is dat het geruk aan de S&T accepteerd en daar nieteens meer op reageert.

Nogmaals Tjoppie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:50

@ Tjoppie, Ik wacht nog steeds met spanning op je uitleg en of argumenten, desnoods maak je een tekeningetje van een hoofdstel ofzo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:51

tjoppie schreef:

Ik heb laten zien in deze draad dat de grootste monden het minste kennis hebben. Mensen welke bitloos rijden en snappen waar ik het over heb, die hoor je niet. Diegene welke het niet snappen en gewoon waardelose ruiters zijn met bit (en nog erger zonder bit) die hebben nu het grootste woord want die voelen zich aangvallen en terecht want dat is ook de groep waar ik op doel.

Op mijn aanbod om het dan irl te komen laten zien word natuurlijk niet ingegaan, want stel je voor dat je het niet kan handelen en afgaat.

Minzaam!! Ik rij bitloos, al 20 jaar. Gut wat hebben jullie je laten kennen zeg!

Tja ik ken ook mensen die al 40 jaar paardrijden en nogsteeds zitten te zagen.
Dat je iets gebruikt wil nog niet zeggen dat je er verstand van hebt.

Daarnaast denk ik niet dat je het over rijkunst moet hebben als jou paard zelfs niet stopt op S&T.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:52

tjoppie schreef:

Oh dus nou wordt het je te heet onder de voeten?

Wie zijn in jou ogen waardeloze ruiters?
Ook al hobbelt iemand alleen in het bos, dan heb jij nog het recht niet om zo iemand een waardeloze ruiter te noemen. Dat vind ik onwijs respectloos.
Is jou nooit geleerd om iemand in zijn waarde te laten?

Kom eens met onderbouwde argumenten, dan kunnen we eens normaal een discussie voeren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:53

Air. hemellief zeg mijn paard stopt omdat ik uitadem. geweldig hoe je selectief leest en begrijpen kan for that matter

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:53

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:

Oh dus nou wordt het je te heet onder de voeten?

Wie zijn in jou ogen waardeloze ruiters?
Ook al hobbelt iemand alleen in het bos, dan heb jij nog het recht niet om zo iemand een waardeloze ruiter te noemen. Dat vind ik onwijs respectloos.
Is jou nooit geleerd om iemand in zijn waarde te laten?

Kom eens met onderbouwde argumenten, dan kunnen we eens normaal een discussie voeren.

Nee hoor, iedereen die durft is meer dan welkom, maken we er een mooi filmfestijn van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:55

Applausje voor tjoppie dan maar!
*\o/*
Hij/zij beweert van alles, spreekt zichzelf tegen, weet inhoudelijk niets toe te voegen, komt niet met onderzoeken terwijl die er volgens hem/haar volop zijn en kan ons ook nog vertellen dat we allemaal waardeloze ruiters zijn.

Best lachwekkend eigenlijk. :')

Wat is je leeftijd? Of heb je gedronken zo midden op dag? :+

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:56

Wanneer kom je een keer jouw kunsten laten zien Joviban? Want jij bent inderdaad het type bitloze ruiter waar ik op doel.

Grote bek, geen inhoud.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:57

JoviBan schreef:
*\o/*
Hij/zij beweert van alles, spreekt zichzelf tegen, weet inhoudelijk niets toe te voegen, komt niet met onderzoeken terwijl die er volgens hem/haar volop zijn en kan ons ook nog vertellen dat we allemaal waardeloze ruiters zijn.

_O- :') _/-\o_

Tjoppie, heb je dan wel even een programma voor ons.
Wat is je planning als we langskomen? Wordt er dan wel tekst en uitleg gegeven, of worden we naar huis gestuurd met de stempel 'waardeloze ruiter'? :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:58

tjoppie schreef:
Air. hemellief zeg mijn paard stopt omdat ik uitadem. geweldig hoe je selectief leest en begrijpen kan for that matter

Dat lijkt mij behoorlijk lastig... Dan sta je toch minimaal 300 keer stil in een proef.
Heel fijn hoor als je paard daar op reageerd, maar dat is alsnog geen reden dat ie dan maar door je teugelhulpen heen moet lopen. Een paard wat door S&T heen loopt is behoorlijk monddood gemaakt. En dat wou je verfijning noemen?

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:00

Dat lijkt mij ook erg lastig zo vaak stil staan _/-\o_

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:00

yep dat klopt air, daarom moeten de paarden snel aan de minimale hulpen staan.

Maar volgende week woensdag ben ik vrij, kom jij dan bitloos rijden? zal ik eerst met bit het voordoen, dan met halster en daarna mag jij narijden. Maar we filmen wel de hele boel en zetten de filmpjes hier neer. Met een beetje mazzel met Arabesk en de slowmotioncamera erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:01

Tja tjoppie, je bevestigt keer op keer mijn vermoeden.
En volgens mij heb ik een stuk meer inhoudelijke posts geplaatst hier dan jij. Die van jou gaan helemaal nergens over. Jij beweert alleen maar.

tjoppie

daNiielle_ schreef:
JoviBan schreef:
*\o/*

_O- :') _/-\o_

Tjoppie, heb je dan wel even een programma voor ons.
Wat is je planning als we langskomen? Wordt er dan wel tekst en uitleg gegeven, of worden we naar huis gestuurd met de stempel 'waardeloze ruiter'? :))

nee hoor, ik doe een stukje voor en jullie mogen narijden. Zo ontzettend moeilijk moet dat niet zijn.

daNiielle_

tjoppie schreef:
yep dat klopt air, daarom moeten de paarden snel aan de minimale hulpen staan.

Maar volgende week woensdag ben ik vrij, kom jij dan bitloos rijden? zal ik eerst met bit het voordoen, dan met halster en daarna mag jij narijden. Maar we filmen wel de hele boel en zetten de filmpjes hier neer. Met een beetje mazzel met Arabesk en de slowmotioncamera erbij.

En wat is de conclusie dan als dat narijden wel of niet lukt?

Dan heb ik geen antwoord op de vraag van dit topic: Is bitloos rijden nou wel zo goed?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:03

JoviBan schreef:
Tja tjoppie, je bevestigt keer op keer mijn vermoeden.
En volgens mij heb ik een stuk meer inhoudelijke posts geplaatst hier dan jij. Die van jou gaan helemaal nergens over. Jij beweert alleen maar.

Welk vermoeden?

Jij bevestigd mijn beschrijving van de gemiddelde bitloze prediker op bokt. waar wil je heen met die zin?

Jij bent woensdag ook welkom hoor, geen probleem. Dan kan je voor eens en voor al laten zien dat jij echt wel een technisch goede ruiter bent.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:04

Geloof dat helemaal niemand jou bevestiging nodig heeft over het oordeel wel/niet goede ruiter.

Je zei net nog dat de KNHS wedstrijden daarvoor zijn. :D