[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:37

past voor het stilstaande plaatje..

zoals iemand al heeft gezegd: je bovenlichaam is tamelijk lang..

dit betekent wel dat het in beweging er heeeeel anders kan uitzien en voor het oog niet meer past.

zoals je er nu opzit zit je netjes en past het..

maar ik kan ook een 6 meter lange ladder netjes recht omhoog houden, zonder moeite..
als ik er dan echter mee ga lopen en vooral een bochtje wil maken, dan zwiert het boveneinde behoorlijk uit en raak ik uit balans..

het is dus afhankelijk van hoe je zit in beweging is, of het ook echt nog goed past.
of dat het 'mooie' eraf is, veranderd in 'je bent te lang in het bovenlichaam en verstoort de balans'.

ik ben het ermee eens voor het stilstaande plaatje past het nog wel..

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:30

Hoi! Wat is de meest ideale maat paard of pony voor mij? Ik ben 1,65 m lang, ongeveer 55 kg zwaar en ik zal niet meer groeien...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:40

Dat is afhankelijk van de bouw van de pony :) op een slanke pony van 1.50 kan je veel te groot zijn terwijl je op ene kleinere bredere wel kan passen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:47

Het moet wel een heeeeel smalle 1.50 zijn wil je daar met 1,65 niet op passen :+

Ik zou zelf voorkeur hebben voor ongeveer 1.30+ bij een brede pony, 1.40+ bij een wat smallere.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:48

melody7 schreef:
Het moet wel een heeeeel smalle 1.50 zijn wil je daar met 1,65 niet op passen :+

Ik zou zelf voorkeur hebben voor ongeveer 1.30+ bij een brede pony, 1.40+ bij een wat smallere.

was maar een voorbeeld :p
1.30 vind ik trouwens al snel te klein bij de meeste combinaties

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:52

Grote e-pony zal het mooiste tonen denk ik, en anders kan een brede d-pony ook mooi staan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:57

Ik heb bij de kleinste maat meestal een IJslander voor me en dan vind ik dat dat prima past. Ik ben niet goed in schofthoogtes schatten, maar ik heb iig een IJslander gereden van 1.38 en dat was niet de kleinste die ik heb gereden, dat paste makkelijk. Ik ben 1.72 en dat gaf dit beeld:

Afbeelding

Maar het is natuurlijk maar net wat je fijn vind, ik vind het veel fijner om op IJslanders/pony's te rijden, maar je kunt dat ook juist helemaal niks vinden. Je hebt natuurlijk wel altijd een hefboomeffect, daar moet je rekening mee willen houden.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:30

Ik ben ook een liefhebber van pony's :) Ik reed tot op 1 jaar geleden nog op een shet en dat paste nog goed ook. Heb er zelfs dressuurwedstrijden mee gereden en we wonnen nog ook. Na een tijdje merkte ik zelf ook dat ik te groot werd dus staat ze nu gewoon lekker in de wei en af en toe eens Vd. Afbeelding Hier was ik 1m45 ofzo iets en de pony 93 cm Ik woog 35 kg. Die foto is van februari 2014. Intussen dus al lang gestopt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:40

klopt jouw leeftijd op je profiel wel isabel?

want dan ben je wel heel klein en licht voor 12-13 in februari 2014?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:59

Ja het klopt. Ik ben al heel mijn leven klein en licht geweest. Daarom dat ik veel liever pony's rij. Die kan ik veel beter aan dan grote paarden. :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:37

Even off topic maar dat ladder verhaal vind ik zulke kul.
Een paard is een 4 benen en wij lopen rechtop. Daarbij dragen we de genoemde ladder dan ook niet op de rug maar met de handen. Daarbij komt ook nog dat je met een ladder van 6 meter ook overdwars niet zomaar de bocht om bent :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:06

jwl, het is geen kul verhaal..

het gaat erom dat het uiteinde van iets langs meer onbelans heeft dan het uiteinde van iets korts.

een ladder is niet te vergelijken met een persoon idd.. maar het geeft wel op een simpele manier weer hoe balans werkt...

ik heb het niet over overdwars dragen, maar rechtop. de hoogte in, niet de breedte..

of de je nu op twee benen loopt of of vier, als er een eind boven je uitsteekt, dan is dat veel lastiger lopen dan wanneer er geen enorm eind boven je uit steekt.

isabel: voordeel van klein blijven is dat je in ieder geval altijd de keuze hebt waar je op kunt rijden.. behalve misschien dan erg groot waarbij je niet gemakkelijk zit ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:21

Ik ben van mening dat iets op 4 benen toch beter in staat is zich in balans te houden dan iets op 2.
Daarnaast zijn er wel meer factoren die mee spelen dan alleen de stempel te lang.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:24

Wat ik dan raar vind, waarom zijn volwassenen op Ijslanders dan niet te groot of, niet mooi meer? Die brengen dat beest dan toch ook uit balans? :?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:36

jwl schreef:
Ik ben van mening dat iets op 4 benen toch beter in staat is zich in balans te houden dan iets op 2.
Daarnaast zijn er wel meer factoren die mee spelen dan alleen de stempel te lang.

ik zeg toch ook nergens dat het het enige is dat meetelt Jwl?
alleen waar je vaak direct kan zeggen: ja of nee..
zeg ik in dit geval, dan zou ik het in beweging moeten zien..

want het gaat er niet om of iets op vier benen het in balans kan houden..
maar de ruiter zelf balans kan houden op iets dat klein is..
immers de beweging moet afvloeien afvloeien en je moet de beweging van je paard kunnen volgen..
dit gaat makkelijker als je in verhouding bent met de pony dan wanneer je erg lang bent.

om dan te kunnen zeggen.. ja dat gaat prima.. moet je de ruiter zien op de pony in bijvoorbeeld draf.

Jeika, dat vind ik in sommige gevallen ook geen prettig gezicht..
maar zoals al elders gezegd is, zijn ijslanders wat anders gebouwd dan een welshje bijvoorbeeld.

het gaat er niet alleen om of je voeten bijna over de grond sleuren, maar ook nog of de bouw en bewegingsapparaat en patroon van een pony het formaat van een ruiter aankan.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:39

Dus op bijvoorbeeld een tinker of fjord mag je wel te groot zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:51

Jeika schreef:

huh?

je vraagt specifiek naar ijslanders, omdat mensen vinden dat dat wel kan en op andere ponies niet..

en op tinkers en fjorden kun je inderdaad vaak iets groter (dat is wat anders dan te groot) zijn dan op een ranke sportpony..

je kunt met 1.65 vaak rustig op een gemiddelde fjord of tinker gaan zitten als je niet buiten proportioneel zwaar bent.. maar op een ranke c/d pony gaat dat vaak niet.

het is geen zwart wit gebeuren?

te groot is te groot, maar dat valt niet uit te drukken in centimeters, maar in het totaalplaatje

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:54

elenaMM77 schreef:
Jeika schreef:

huh?

je vraagt specifiek naar ijslanders, omdat mensen vinden dat dat wel kan en op andere ponies niet..

en op tinkers en fjorden kun je inderdaad vaak iets groter zijn dan op een ranke sportpony..

je kunt met 1.65 vaak rustig op een gemiddelde fjord of tinker gaan zitten als je niet buiten proportioneel zwaar bent.. maar op een ranke c/d pony gaat dat vaak niet.

het is geen zwart wit gebeuren?

te groot is te groot, maar dat valt niet uit te drukken in centimeters, maar in het totaalplaatje

Ik bedoel dat je op iets zwaardere, sterker gebouwde paardjes/pony's opeens wel heel groot mag zijn ofzo.
een ijslander is een iets zwaarder gebouwde pony en op die mag je heel groot zijn. het zelfde, wat ik overigens ook vreemd vind, is dat Shetlanders ook sterk gebouwd zijn, en op die ben je te groot als je ook maar 5 cm onder de buik vandaan komt. snap je het nog? :')

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:16

Ontopic?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:16

lijkt me een goed plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:06

Sommigen zullen inderdaad hun mening al meerdere keren gedeeld hebben maar omdat ik dit zelf weer een ander beeld vind geven nog een keer een plaatje:

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:06

Wat wil je graag horen? Je bent toch al vaker in dit topic geweest?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:07

Waarom plaats je nog een keer een foto, als jij je toch geen reet van de meningen aantrekt? :o

Te groot.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:11

Nou ja, wat ze met de meningen van anderen doet is aan haar de keuze. Toch?
Robijntje, je hebt echt een prachtig paardje. En ik zeg het niet snel, maar ook ik vind je een beetje aan de grote kant. Al denk ik dat je paard het wel aan kan. Ik vind het niet mooi meer. En dan vooral je voeten die zo ver onderuit steken.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:16

Te groot