Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Monster schreef:Ik snap het niet van jullie, in verhouding ben ik evengroot als de 3 fotos die onder mij zijn geplaats, ik kom net als hun niet onder de knieen, steek er geen kilometers bovenuit, maar toch ben ik te lang en hun zien er maybe kleiner uit(stand van foto kan het ook bepalen) ook zijn de verhoudingen gelijk..
En dat van een volte met stelling dat ie omvalt ofzo.
Nog nooit mee gemaakt!
Marigold schreef:monster, moet kunnen volgens mij.
Marigold schreef:zie je?
ik zei niet dat je te groot was.
dus ik meet niet met twee maten toch?
Marigold schreef:dan vraag ik me toch af eigenlijk, waarom monster niet meer op haar pony past, maar een volwassene wel op een ijslander.
en bijvoorbeeld een beetje groot kind weer niet op een shetlander.
wat maakt de ijslander sterker dan een pony?
en bijvoorbeeld een new forester, dat is eigenlijk ook gewoon een gezinspony, dus zowel voor de ouders als voor de kinderen?
de pony waar monster op rijd, ziet er compact en pony achtig uit.
ze moet er imo geen echte dressuur meer mee gaan rijden, maar lekker buiten rijden kan volgens mij echt geen kwaad!
en op de ijslander vraag wil ik nu toch echt wel graag een keer antwoord, want er word wel gezegd dat mensen uit ijsland op die pony's rijden maar het is (of was altijd) het enige ras op het eiland!
maar ze worden nu al zo lang gewoon in nl gefokt, ja toch?
shets dus net zo, daar reden ook volwassenen op op die eilanden, maar nu lees ik steeds een theorie dat ze nu zo zijn doorgefokt dat ze niet meer te vergelijken zijn met de oorspronkelijke shets?
en ijslanders, waarom hebben die dan geen last van de hefboomwerking van een lang bovenlichaam?
en dan tot slot, is het eigenlijk niet zo dat rijden per definitie slecht is voor een paard of pony?
ook als de ruiter wel 'past' volgens die hier gehanteerde maatstaven?
ik hoop op serieuse reacties
Marigold schreef:dan vraag ik me toch af eigenlijk, waarom monster niet meer op haar pony past, maar een volwassene wel op een ijslander.
en bijvoorbeeld een new forester, dat is eigenlijk ook gewoon een gezinspony, dus zowel voor de ouders als voor de kinderen?
ze moet er imo geen echte dressuur meer mee gaan rijden, maar lekker buiten rijden kan volgens mij echt geen kwaad!
en op de ijslander vraag wil ik nu toch echt wel graag een keer antwoord, want er word wel gezegd dat mensen uit ijsland op die pony's rijden maar het is (of was altijd) het enige ras op het eiland!
shets dus net zo, daar reden ook volwassenen op op die eilanden, maar nu lees ik steeds een theorie dat ze nu zo zijn doorgefokt dat ze niet meer te vergelijken zijn met de oorspronkelijke shets?
en ijslanders, waarom hebben die dan geen last van de hefboomwerking van een lang bovenlichaam?
en dan tot slot, is het eigenlijk niet zo dat rijden per definitie slecht is voor een paard of pony?
ook als de ruiter wel 'past' volgens die hier gehanteerde maatstaven?
Marigold schreef:dan vraag ik me toch af eigenlijk, waarom monster niet meer op haar pony past, maar een volwassene wel op een ijslander.Spoekie heeft daar al wel een mooie uitleg over gegeven. En ik vind ook dat veel volwassenen niet meer op een ijslander kunnen.
ze moet er imo geen echte dressuur meer mee gaan rijden, maar lekker buiten rijden kan volgens mij echt geen kwaad!Als je er geen dressuur meer mee kan rijden, dan zegt dat toch al genoeg? Dan zit je 'm toch in de weg, of jezelf, aangezien je te lang bent om de hulpen goed te kunnen geven
shets dus net zo, daar reden ook volwassenen op op die eilanden vroeger gebeurde er wel meer, soms ten goede van het paard en soms niet. De goede dingen moet je houden en van de slechte dingen moet je leren, maar nu lees ik steeds een theorie dat ze nu zo zijn doorgefokt dat ze niet meer te vergelijken zijn met de oorspronkelijke shets?
ook als de ruiter wel 'past' volgens die hier gehanteerde maatstaven? meestal is rijden slecht ja, maar wanneer je niet kundig genoeg bent, te groot of/en te zwaar is het nog slechter en het risico van blessures dus groter. Zoals spoekie ookal zegt is het goede eraan dat je 'm in conditie houd
Crazy_Angel schreef:Je moet de kracht van een shet niet onderschatten, vind ik..
Het is natuurlijk heel leuk om nog op je lieve kleine paardje te kunnen rijden,
maar ooit bij stil gestaan, dat zo'n beestje daar wel zo helemaal blij mee is..?
Ik denk ook dat er een groot verschil tussen shetlanders zit. Sommige zijn klein maar sterk, je ziet het meestal ook wel aan de manier waarop het beestje kijkt, of hij het leuk vind of niet.
Ik heb een pony van 1.20, ben zelf 1.63, weeg 55 kilo en rijd er ook wel op.
Ik persoonlijk, vind dit echt nog wel kunnen, als het maar niet te vaak gebeurt.
suus1991 schreef:ik vind het makkelijk passen, en misschien is er wel wat verschil en steek je er wat onder uit het is absoluut niet storend en het lijkt me niet dat je paard er last van heeft!