[centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:05

nou de verhoudingen bij ons zijn echt wel anders hoor... jouw pony lijkt veel 'ieler' dan mijne.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:16

Monster schreef:
Ik snap het niet van jullie, in verhouding ben ik evengroot als de 3 fotos die onder mij zijn geplaats, ik kom net als hun niet onder de knieen, steek er geen kilometers bovenuit, maar toch ben ik te lang en hun zien er maybe kleiner uit(stand van foto kan het ook bepalen) ook zijn de verhoudingen gelijk..

En dat van een volte met stelling dat ie omvalt ofzo.
Nog nooit mee gemaakt!

Ik zie ook andere verhoudingen.
Ik vind je er wel teveel bovenuit komen....

Bij een shet zal je eerder bij de knieen komen dan bij een grotere pony.
Een shet is compacter gebouwd, dat is een groot verschil.

Tuurlijk laat jouw pony zich niet zomaar vallen. Het is wel zo dat hij wel veel meer moeite heeft om jullie samen in balans te houden.
Je pony heeft nu gewoon meer risico op slijtage.

Elk paard dat gereden wordt heeft meer kans op slijtage dan wanneer deze niet geereden wordt,
maar wanneer hij zwaarder werk moet verrichten, is dat risico gewoon een stuk groter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:41

Marigold schreef:
monster, moet kunnen volgens mij.

zie je?
ik zei niet dat je te groot was.
dus ik meet niet met twee maten toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:37

Marigold schreef:
zie je?
ik zei niet dat je te groot was.
dus ik meet niet met twee maten toch?

Dus als je het met haar eens bent, dan meet je niet met 2 maten en anders wel?

Zeg monster, wanneer vind jij jezelf te groot of te zwaar? Waar ligt voor jou de grens om te stoppen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:42

nee, ik zei het al eerder.
dus ik zei niet tegen haar van te groot, en tegen het meisje op de valk welsh van niet te groot.
ik had het al zo gezegd voordat ze vroeg waarom zij wel te groot en vergelijkbere combi's niet te groot snap je, wou ik even laten zien, daarom mezelf gequote.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:50

Ik vind ze beide te groot. Het is niet meer een mooie combinatie, omdat de ruiter overheerst. Das het plaatje maar ook de werkelijkheid. Je kunt met een bijv vechtsport ook (meestal) niet winnen van iemand die veel groter en zwaarder is, das gewoon niet eerlijk. De kans op blessures is gewoon veel groter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:08

dan vraag ik me toch af eigenlijk, waarom monster niet meer op haar pony past, maar een volwassene wel op een ijslander.
en bijvoorbeeld een beetje groot kind weer niet op een shetlander.
wat maakt de ijslander sterker dan een pony?
en bijvoorbeeld een new forester, dat is eigenlijk ook gewoon een gezinspony, dus zowel voor de ouders als voor de kinderen?
de pony waar monster op rijd, ziet er compact en pony achtig uit.
ze moet er imo geen echte dressuur meer mee gaan rijden, maar lekker buiten rijden kan volgens mij echt geen kwaad!
en op de ijslander vraag wil ik nu toch echt wel graag een keer antwoord, want er word wel gezegd dat mensen uit ijsland op die pony's rijden maar het is (of was altijd) het enige ras op het eiland!
maar ze worden nu al zo lang gewoon in nl gefokt, ja toch?
shets dus net zo, daar reden ook volwassenen op op die eilanden, maar nu lees ik steeds een theorie dat ze nu zo zijn doorgefokt dat ze niet meer te vergelijken zijn met de oorspronkelijke shets?
en ijslanders, waarom hebben die dan geen last van de hefboomwerking van een lang bovenlichaam?

en dan tot slot, is het eigenlijk niet zo dat rijden per definitie slecht is voor een paard of pony?
ook als de ruiter wel 'past' volgens die hier gehanteerde maatstaven?

ik hoop op serieuse reacties Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:40

Ik vind dat je op een pony kan rijden zolang de pony zelf er plezier in heeft, en er niet onder lijd. Dus als je wat lang bent, maar de pony gaat er niet anders van lopen enzo, dan vind ik dat het nog gewoon kan. En idd, een ijslander.. Daar mogen wel langere mensen op omdat hij het kan dragen? Een shetlander kan op het harde drie keer zijn eigen gewicht trekken, dan zal hij op het harde minstens een keer zijn eigen gewicht kunnen dragen toch? Of zit ik hier ernaast? En hoe zit het dan eigenlijk met kleine mensjes op grote paarden? Die kunnen soms niet met hun voeten onder het zadel uitkomen, en dus niet zo goed aandrijven. En die gaan dus in de mond sturen. Dat is toch ook niet fijn voor het paard? En daar wordt niks van gezegd...
En verder, er zijn shetlanders van 1.10, mag je daar dan ook niet meer op rijden omdat het er niet goed uitziet, of omdat het eruit ziet dat hij er last van zou kunnen hebben? Nou, moet eerlijk zeggen, dat ikd at dus je reinste onzin vindt... Zo'n pony is rete sterk als je een beetje een barok tiepje hebt. En als ze te groot zijn voor een shetlander, en ze kopen dan een welsh van 1.20.. Die zijn veel ranker, en minder barokkig.. Dan moeten ze daar op gaan rijden? Is dat dan niet een beetje krom?
Maar zowiezo, ik snap niet dat mensen die zichzelf zowiezo te groot vinden, of uit de reachties van andere mensen lezen hoe het gaat met de mensen die te groot zijn, en dan verbaasd zijn over de reactie, daar snap ik dus niet van dat ze foto's plaatsen... Maar goed.. Ieder zijn eigen.
Maar nu ben ik dus ook heel erg benieuwd naar verdere reacties op het bericht van Marigold...
Groetjes, mij

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:20

Marigold schreef:
dan vraag ik me toch af eigenlijk, waarom monster niet meer op haar pony past, maar een volwassene wel op een ijslander.
en bijvoorbeeld een new forester, dat is eigenlijk ook gewoon een gezinspony, dus zowel voor de ouders als voor de kinderen?
ze moet er imo geen echte dressuur meer mee gaan rijden, maar lekker buiten rijden kan volgens mij echt geen kwaad!
en op de ijslander vraag wil ik nu toch echt wel graag een keer antwoord, want er word wel gezegd dat mensen uit ijsland op die pony's rijden maar het is (of was altijd) het enige ras op het eiland!
shets dus net zo, daar reden ook volwassenen op op die eilanden, maar nu lees ik steeds een theorie dat ze nu zo zijn doorgefokt dat ze niet meer te vergelijken zijn met de oorspronkelijke shets?
en ijslanders, waarom hebben die dan geen last van de hefboomwerking van een lang bovenlichaam?

en dan tot slot, is het eigenlijk niet zo dat rijden per definitie slecht is voor een paard of pony?

Ten eerste zijn wij Nederlanders een van het langste volk ter wereld. Dus als in een ander land volwassenen op een pony rijdt, dan is het wel vaak zo dat de volwassen in kwestie rond de 1.60m zit. Dus daar maak je al een fout.
Daarnaast zijn shetlanders verder doorgefokt dan Ijslanders, plus dat een ijslander een grote uitvoering van een shet is. Ze zijn in verhouding even sterk en ijslanders zijn toch een behoorlijk stuk groter. En ik persoonlijk vind, dat er inderdaad mensen te groot zijn voor die ijslanders en er dan ook niet meer op moeten rijden.
Maar toch is het zo dat een volwassen in verhouding minder groot is en dan een 12/13/14 jarig kind. Die zijn immers qua lengte ookal behoorlijk gegroeid en een shetlander is 40cm kleiner. En bij een pony scheelt 5 cm verschil in hoogte meer dan bij mensen.
Buitenrijden is ook zwaar, tenminste bij ons, zeker nu. Je maakt gauw een langere rit, er zijn plassen en modder wat zwaar is om te doorwaden, takken en andere ongemakken en een ongelijke grond. Dat is ook zwaar voor een pony. Dus buitenrijden vind ik ook geen goed idee.
Ik denk ook dat rijden niet helemaal slecht is. Maar in zeker 80% van de gevallen wel. Er zijn te veel mensen die of te veel willen (echt presteren, hoog niveau) of die paardrijden leuk vinden en daar stopt het (Onkundig, daarom zie je toch veel paarden met weggedrukte ruggen, op de teugels gestuurd etc.). Alleen als iemand redelijk past en een redelijk niveau van rijden heeft, zal het goed zijn voor het paard. Want je houdt hem zo wel in vorm en dat is wel weer gezond.

@Pluttersput: Daarnaast zegt iedereen wel leuk dat je kunt blijven rijden mits de pony het leuk vindt. Nou ik kan je toch echt vertellen dat ik een shetlander kent, die nog met veel plezier met mij zou rondlopen. Ookal is hij maar 90 cm en ik 1.70m. En die pony zit ik echt in de weg, dus dat is gewoon een slechte smoes.
Iets dragen op je rug is iets heel anders dan iets vooruittrekken. Want als de kar eenmaal rijdt, dan is het trekken niet meer zo zwaar. Iets wat op je rug zit, is echter de hele tijd zwaar. Dus absoluut niet te vergelijken.
En ik vind kleine mensjes op grote paarden ook niet kunnen. Je moet gewoon normaal kunnen aandrijven op zijn minst. (dan mag je dus nog wel klein zijn, maar niet té klein)
En ja ik vind het eerlijk gezegd nogal dom, dat als je te groot bent voor een shetlander, dan zou ik een grotere pony kopen, want dan ben je wrs al groot of misschien al zelfs meteen té groot voor zo'n rank welshje.
En nogmaals.. Wanneer vindt jij een pony sterk? Zijn rug is iets anders dan zijn hele lijf. Bijna alle shetlanders kunnen een volwassen man meetrekken als ze echt willen, maar dragen dus never nooit niet. Dan zakken ze letterlijk door hun benen heen denk ik.

0schnitzel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:22

Marigold schreef:

helemaal mee eens.. Ja
wat je ook ziet op die foto van monster, dat die van boven is genomen..
(ik weet niet of je nog een foto van de zijkant hebt) maar ik denk dat het dan reuze meevalt..
Ik vind het gewoon kunnen, hoor.. Pling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:56

Marigold schreef:
dan vraag ik me toch af eigenlijk, waarom monster niet meer op haar pony past, maar een volwassene wel op een ijslander.Spoekie heeft daar al wel een mooie uitleg over gegeven. En ik vind ook dat veel volwassenen niet meer op een ijslander kunnen.
ze moet er imo geen echte dressuur meer mee gaan rijden, maar lekker buiten rijden kan volgens mij echt geen kwaad!Als je er geen dressuur meer mee kan rijden, dan zegt dat toch al genoeg? Dan zit je 'm toch in de weg, of jezelf, aangezien je te lang bent om de hulpen goed te kunnen geven
shets dus net zo, daar reden ook volwassenen op op die eilanden vroeger gebeurde er wel meer, soms ten goede van het paard en soms niet. De goede dingen moet je houden en van de slechte dingen moet je leren, maar nu lees ik steeds een theorie dat ze nu zo zijn doorgefokt dat ze niet meer te vergelijken zijn met de oorspronkelijke shets?

ook als de ruiter wel 'past' volgens die hier gehanteerde maatstaven? meestal is rijden slecht ja, maar wanneer je niet kundig genoeg bent, te groot of/en te zwaar is het nog slechter en het risico van blessures dus groter. Zoals spoekie ookal zegt is het goede eraan dat je 'm in conditie houd

conclusie, rijden is niet goed voor het paard,ze zijn er immers niet voor gemaakt, maar als iedereen daarmee stopt is dat voor het paardenbestaan ook niet goed. Ga je rijden? doe het dan zo veilig mogelijk voor jou en voor je paard/pony.

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:52

Je moet de kracht van een shet niet onderschatten, vind ik..
Het is natuurlijk heel leuk om nog op je lieve kleine paardje te kunnen rijden,
maar ooit bij stil gestaan, dat zo'n beestje daar wel zo helemaal blij mee is..?
Ik denk ook dat er een groot verschil tussen shetlanders zit. Sommige zijn klein maar sterk, je ziet het meestal ook wel aan de manier waarop het beestje kijkt, of hij het leuk vind of niet.

Ik heb een pony van 1.20, ben zelf 1.63, weeg 55 kilo en rijd er ook wel op.
Ik persoonlijk, vind dit echt nog wel kunnen, als het maar niet te vaak gebeurt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:39

Crazy_Angel schreef:
Je moet de kracht van een shet niet onderschatten, vind ik..
Het is natuurlijk heel leuk om nog op je lieve kleine paardje te kunnen rijden,
maar ooit bij stil gestaan, dat zo'n beestje daar wel zo helemaal blij mee is..?
Ik denk ook dat er een groot verschil tussen shetlanders zit. Sommige zijn klein maar sterk, je ziet het meestal ook wel aan de manier waarop het beestje kijkt, of hij het leuk vind of niet.

Ik heb een pony van 1.20, ben zelf 1.63, weeg 55 kilo en rijd er ook wel op.
Ik persoonlijk, vind dit echt nog wel kunnen, als het maar niet te vaak gebeurt.

Onderschatten is minder erg dan overschatten.
En wat is onderschatten?
Een paard/shet is niet gemaakt voor de mens om erop te gaan zitten. Zijn rug kan echt niet zóveel aan.
Meerdere dierenartsen kijken naar het lichaamsgewicht van het paard en de % die hij daardoor kan dragen. Dat gebeurd ook bij mensen. De schooltas mag ook niet zwaarder zijn dan ..? zoveel kilo.
De werknemers mogen ook niet alles tillen, daar moeten zij hulpmiddelen voor krijgen om ze te beschermen...

Zoals eerder uitgelegd gelooft iedereen wel dat shetjes het rijden leuk vinden, alleen
kunnen zijn niet vooruit denken. ooit wel eens en shet een plukje gras zien laten staan omdat hij anders weer hoefbevangen wordt? Nee, die pony denkt niet zo. Het is de verantwoordelijkheid voor de verzorgster of/en eigenaar

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:39

met deze reactie ben ik het helemaal eens dit vind ik heel duidelijk uitgelgd.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:46

ik vindt mij 1,75 m Al te groot voor mijn pony van 1,49m
dat is puur omdat ik lange benen heb en ik bang ben dat ik mijn paard hinder op mij fries zit mijn beugel altijd een gaatje te kort omdat ik denk dat ik te groot ben.

ben ik te groot.

Afbeelding
Afbeelding

hou der rekening mee dat mijn beugels al een gaatje te kort zit

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:41

absoluut niet

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:12

uuh ja echt veeel te groot Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:15

Dancie, je bent echt veels te groot. Dierect stoppen met rijden. Het liefst verkopen. Het enige wat bij jou past is een enorme shire van rond de 2 meter hoog.

Clown

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:17

Hihiihihi

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:46

ik bedoel niet veelste maar ze is maar 1,58 dus ik heb altijd het idee van foto`s dat ik er zo`n reus op lijk klinkt raar

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:26

ik vind het makkelijk passen, en misschien is er wel wat verschil en steek je er wat onder uit het is absoluut niet storend en het lijkt me niet dat je paard er last van heeft!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:51

suus1991 schreef:
ik vind het makkelijk passen, en misschien is er wel wat verschil en steek je er wat onder uit het is absoluut niet storend en het lijkt me niet dat je paard er last van heeft!

idd, je moet alleen nooit proberen om met je hak aan te drijven, omdat je dan teveel naar achter zit met je been.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:59

"maar 1,58" . mijn pony is maar 1,40 en ik ben 1,77!! wat ben ik dan wel niet, als jij al een 'reus' bent

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:16