Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:20

Janine1990 schreef:
bello2005 schreef:

dat ouders of een ouder, weldegelijk hier concequent in moet zijn dat hun kind cap moet dragen.
zo niet dan niet meer paard rijden en verkoop pony ( bij eigen pony)
veel ouders kijken er niet naar om , maar wel janken als wat gebeurd

LET OP ik zeg niet dat alle ouders fout zijn he. maar veel ouders kijken echt niet naar hun kind om

Nee, dan begrijp ik je opmerking hoor :) Ben het daarin wel met je eens hoor. Veel ouders verwachten nog steeds dat een paard een ding is, net als een fiets ofzo.
Maar ik denk dat kids tegenwoordig meer beïnvloed worden dan door alleen ouders, vriendinnetjes etc. Social media levert ook een flinke bijdrage. En met name in de puberteit zullen ouders niet meer elke keer mee gaan. Er vanuit gaande dat het paard niet thuis staat.

Een topic als deze is voor kinderen zoals TS natuurlijk geweldig, eindelijk bevestiging dat het heus niet zo erg is om zonder cap te rijden. En welke 14-jarige luistert er nu naar zijn ouders? Ik heb voor 800 euro aan caps in huis liggen, maar heb ook een periode gekend dat ik mijn cap echt niet op zette :n

joa dat is zeker.
internet maakt meer kapot dan je lief is.

maar vind de opvoeding van anno 2017 ook nergens meer over gaan.
er word maar gedaan en er word niet gereageerd. maar goed dat is een ander topic vraag

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:22

bello2005 schreef:
de tegenspraak kan ik tegen. ik heb mijn mening en daar kan niemand iets aan veranderen

ja wat als. weet je ik zie dat dan wel. ja misschien zeg ik dan wel had ik maar. maar ik blijf er bij een cap geeft jouw ook geen garantie dat je in leven blijft.

Dat merk ik, eindelijk iemand die geen cap draagt en de verantwoordelijkheid neemt voor wat er tegen haar gezegd wordt! Dat moet ik je wel nageven!

Een cap geeft mij niet de garantie om in leven te blijven, dat klopt. Maar diezelfde cap vermindert wel aanzienlijk het risico op hoofd- en hersenletsel als ik op mijn hoofd val. Die hersenen heeft het lichaam flink nodig als het een klap te verduren krijgt. Ik zou het mezelf niet aan willen doen, ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mij gebeurt. Daarvoor vind ik het leven veel te mooi. Ik zou daarnaast mijn naasten niet met een enorme verantwoordelijkheid willen opzadelen. Me laten wassen? Dat kan wel als ik de 80 gepasseerd ben. Met laten duwen? Mwah, ik hoop dat ik op mijn 90e nog lekker aan de wandel ben. Sondevoeding? Alsjeblieft, ik hou van eten...

En als ik er dan alles aan heb gedaan (nee, ik stap niet overal op), en het alsnog mis gaat... Dan kan ik mezelf in ieder geval niet veel kwalijk nemen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:25

Janine1990 schreef:
bello2005 schreef:
de tegenspraak kan ik tegen. ik heb mijn mening en daar kan niemand iets aan veranderen

ja wat als. weet je ik zie dat dan wel. ja misschien zeg ik dan wel had ik maar. maar ik blijf er bij een cap geeft jouw ook geen garantie dat je in leven blijft.

Dat merk ik, eindelijk iemand die geen cap draagt en de verantwoordelijkheid neemt voor wat er tegen haar gezegd wordt! Dat moet ik je wel nageven!

Een cap geeft mij niet de garantie om in leven te blijven, dat klopt. Maar diezelfde cap vermindert wel aanzienlijk het risico op hoofd- en hersenletsel als ik op mijn hoofd val. Die hersenen heeft het lichaam flink nodig als het een klap te verduren krijgt. Ik zou het mezelf niet aan willen doen, ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mij gebeurt. Daarvoor vind ik het leven veel te mooi. Ik zou daarnaast mijn naasten niet met een enorme verantwoordelijkheid willen opzadelen. Me laten wassen? Dat kan wel als ik de 80 gepasseerd ben. Met laten duwen? Mwah, ik hoop dat ik op mijn 90e nog lekker aan de wandel ben. Sondevoeding? Alsjeblieft, ik hou van eten...

En als ik er dan alles aan heb gedaan (nee, ik stap niet overal op), en het alsnog mis gaat... Dan kan ik mezelf in ieder geval niet veel kwalijk nemen.

ik kan best tegen kritiek. al komen mijn reacties niet altijd fijn over. ik bedoel het niet altijd even rot. maar ben gewoon heel direct en mijn mening is mijn mening

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:34

bello2005 schreef:

Draag jij een riem in de auto? Die kan ook geen garantie geven dat je in leven blijft. Maar kan wel een grote klap opvangen, net als een cap.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:43

bello2005 schreef:
Janine1990 schreef:
Ik heb een hele lichte hersenschudding gehad, dankzij mijn cap. Bedenk jij in zo'n geval dan niet: "Wat was de schade zonder hersenschudding?" Ik denk namelijk dat de schade dan een stuk groter was dan mijn Lana del Rey lip en lichte hersenschudding.

Wat betreft opvoeding, wat bedoel je daarmee? Dat de ouders van TS in gebreke zijn geweest betreffende de opvoeding? Niet elk kind is natuurlijk hetzelfde... Er zijn er altijd binnen een gezien die de grenzen meer opzoeken dan anderen...

dat ouders of een ouder, weldegelijk hier concequent in moet zijn dat hun kind cap moet dragen.
zo niet dan niet meer paard rijden en verkoop pony ( bij eigen pony)
veel ouders kijken er niet naar om , maar wel janken als wat gebeurd

LET OP ik zeg niet dat alle ouders fout zijn he. maar veel ouders kijken echt niet naar hun kind om

ja dat wordt mij ook verweten soms mijn kind haalt met haar 2,5 ook haar paardje uit de weide alleen! van tussen de andere paarden en ponys, maar wel met bp en cap op!
Het dier zelf kan met 24 jaar ervaring heel goed omgaan met een peuter die opgevoed is tussen de paarden, maar je moet je kind ook vertrouwen geven om het geleerde en de opgedane ervaring in de praktijk te brengen( en dus zelf uit de weide te halen).
Ze weet echt wel dat ze de paarden jas en pet op moet zetten en voorzichtig moet zijn, en ook dat wij haar in de gaten houden....maar ze mag ook wel plezier hebben en dingen ondervinden. Juist daar leert ze het meeste van.

Gevaar loert er altijd om de hoek...je weet nooit wanneer het je inhaalt en toeslaat!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:49

bello2005 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik moet Janine1990 hierin toch gelijk geven. Ik volg het topic grotendeels mee, en af en toe geef ik hier ook mijn mening (mening =draag een cap). Maar ik vind dat jij nu echt als enigste eerlijk durft toe te geven dat het inderdaad gevolgen kan hebben, dat je geen cap draagt EN dat je ook toegeeft dat je het nadien misschien wel gaat beklagen EN dat je wil opdraaien voor de gevolgen. Bij veel reacties lees is geen echte gegronde redenen of willen ze zelfs niet nadenken over de gevolgen. En daar komen mijn frustraties uit, snap je?
Al rij jij ondersteboven en achterstevoren op jouw paard. Dat gaat mij geen moer aan. Maar in zo'n topic als deze wil ik redenen lezen, en vooral gegronde redenen.
Ieder heeft zijn mening en heeft zijn recht om deze te uiten. Maar die mening moet toch altijd onderbouwt zijn door iets. En dit vind ik vooral jammer dat het veelal geen gegronde meningen zijn.

Pleunvdb

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:51

Ik draag altijd een cap. Hoe braaf je pony ook is en hoe goed je ook kunt rijden, als je pony valt en jij komt eronder, of lelijk met je hoofd terecht ben je klaar.. :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:41

Aco volgens mij is niemand hier jou verantwoording verschuldigt. Dus ook geen gegronde redenen. In jouw ogen zijn die er toch niet. Dus waar maak je jezelf druk over. Iederen kan doen en laten wat hij wil. Praat je ook zo tegen iedereen die te hard rijdt, een ongelukkige stuurfout maakt, appt achter het stuur, met een borrel in de auto stapt dat JIJ GEGRONDE REDENEN wil horen....? >;)

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:57

Wat wil TS hier eigenlijk mee bereiken?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:13

Pleunvdb schreef:

Argumenten om aan te halen wanneer haar ouders erachter komen dat ze zelf graag zonder cap rijdt? :+

De eerste keer dat mijn moeder me zag vallen, kreeg ik meteen een nieuwe cap voor mijn verjaardag. Mijn moeder is doodsbang voor paarden en weet er niets vanaf, maar ze had zich destijds wel ingelezen omdat ze het belangrijk vond dat ik zo min mogelijk risico op ernstig letsel liep. :)

Vond ik destijds enorm overdreven, net als de TS dat waarschijnlijk zal vinden, maar nu weet ik dat ik op die leeftijd de risico's niet goed kon inschatten en nog geen gevaar kende. Daarom hoop ik dat TS bij eventuele gesprekken over een cap met haar ouders niet enkel vertelt over dit topic, maar dat ze het haar ouders ook laat lezen.

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:24

Littera schreef:
Pleunvdb schreef:

Argumenten om aan te halen wanneer haar ouders erachter komen dat ze zelf graag zonder cap rijdt? :+

De eerste keer dat mijn moeder me zag vallen, kreeg ik meteen een nieuwe cap voor mijn verjaardag. Mijn moeder is doodsbang voor paarden en weet er niets vanaf, maar ze had zich destijds wel ingelezen omdat ze het belangrijk vond dat ik zo min mogelijk risico op ernstig letsel liep. :)

Vond ik destijds enorm overdreven, net als de TS dat waarschijnlijk zal vinden, maar nu weet ik dat ik op die leeftijd de risico's niet goed kon inschatten en nog geen gevaar kende. Daarom hoop ik dat TS bij eventuele gesprekken over een cap met haar ouders niet enkel vertelt over dit topic, maar dat ze het haar ouders ook laat lezen.

Ja ik vind rijden zonder cap zelf niet echt verstandig maar de TS mag dit natuurlijk helemaal zelf weten. Advies zou zijn om het niet te doen maarja.., eigen verantwoordelijkheid :P

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:32

ik ben nota bene expliciet verzekerd om les te geven aan mensen ZONDER cap op.

(nooit om gevraagd, maar stond in de polis)

caps zijn eigenlijk enorm domme dingen.. heb je zo een ding nodig, draag dan een integraalhelm,aangezien je gezicht eigenlijk het grootste risico geeft.

hersenschuddingingen worden veel aangehaald, daar is een cap absoluut niet tegen bedoeld en niet tegen gecertificeerd, gaat om schedelbasisfracturen.

een helm met gezichtsbescherming, zelfs een kleine stang heeft veel zin, bijvoorbeeld een polocap.

valtraining heeft veel meer zin dan PPE

echte helmen krijg je nooit aan de man, maar we doen alsof een cap van adamantium is ofzo en het is letterlijk een stukje piepschuim.

het is vreemd genoeg bij stuntruiters eigenlijk standaard zonder cap te rijden en vooral te vallen.

bij professionele ruiters is het zinvol, maar zet vooral iets op dat past en werkt voor waarvoor het bedoeld is.

integraalhelm of een airbagsjaal lijkt mij veel nuttiger

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:35

Euh Airnt, volgens mij is een integraalhelm op zetten juist af te raden wegens het risico op nekletsel... :+

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:36

waarom dragen motorrijders die dan? die vallen harder, vaker en in veel gevaarlijkere situaties met VEEL groetere snelheden

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:41

Airnt schreef:
ik ben nota bene expliciet verzekerd om les te geven aan mensen ZONDER cap op.

(nooit om gevraagd, maar stond in de polis)

caps zijn eigenlijk enorm domme dingen.. heb je zo een ding nodig, draag dan een integraalhelm,aangezien je gezicht eigenlijk het grootste risico geeft.

hersenschuddingingen worden veel aangehaald, daar is een cap absoluut niet tegen bedoeld en niet tegen gecertificeerd, gaat om schedelbasisfracturen.

een helm met gezichtsbescherming, zelfs een kleine stang heeft veel zin, bijvoorbeeld een polocap.

valtraining heeft veel meer zin dan PPE

echte helmen krijg je nooit aan de man, maar we doen alsof een cap van adamantium is ofzo en het is letterlijk een stukje piepschuim.

het is vreemd genoeg bij stuntruiters eigenlijk standaard zonder cap te rijden en vooral te vallen.

bij professionele ruiters is het zinvol, maar zet vooral iets op dat past en werkt voor waarvoor het bedoeld is.

integraalhelm of een airbagsjaal lijkt mij veel nuttiger

Ik snap je verhaal maar er zijn ook kinderen op dit topic die nu verkeerde bedoelingen krijgen en dan toch wel zonder zap gaan rijden snap je? Ookal is een cap volgens jou geen goede bescherming, het heeft al veel levens gered en is dus vast wel ergens goed voor... :)

Ik denk dat geen een ouder bedenkt om een airbag sjaal te kopen voor hun kind Haha :P Zou wel grappig zijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:44

Airnt schreef:
waarom dragen motorrijders die dan? die vallen harder, vaker en in veel gevaarlijkere situaties met VEEL groetere snelheden

Werkelijk, moet ik jou dat uitleggen?

Een motor gooit je er niet af, daarnaast zit je er anders op en draag je andere kleding waardoor jouw houding al minder fragiel is.

Een motorrijder die onderuit gaat, doet dat doorgaans mét motor.

Een paard dat schrikt draait zich soms 180 graden, dus gaat vanuit hogere snelheid naar stilstand en weer weg. Op een snelheid waarbij je zelf niet zo snel mee kan draaien.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:58

Zonnetje81 schreef:
Aco volgens mij is niemand hier jou verantwoording verschuldigt. Dus ook geen gegronde redenen. In jouw ogen zijn die er toch niet. Dus waar maak je jezelf druk over. Iederen kan doen en laten wat hij wil. Praat je ook zo tegen iedereen die te hard rijdt, een ongelukkige stuurfout maakt, appt achter het stuur, met een borrel in de auto stapt dat JIJ GEGRONDE REDENEN wil horen....? >;)

Als je in zo'n topic reageert, dan vind ik wel dat er redenen moeten staan.
En van waar heb ik zo'n korte en happende reactie gekregen van jou? Val ik jou zo persoonlijk aan misschien?
Ik denk dat ik al relatief rustig gereageerd heb. Ik heb zelfs expliciet gezegd dat iedereen een mening mag hebben. Dus sorry, wat is jouw probleem zeg... Sorry maar ik voel mij echt wat aangevallen door jouw reactie terwijl ik hier niemand in dit topic aangevallen heb. Gewoon mijn mening gegeven zoals anderen het hier ook doen (en mogen doen).
Wie zegt er zelfs dat ik mensen aanga in het dagelijks leven? Maar zo'n topic als deze (zoals daarnet gezegd), vraagt om uitleg want persoonlijk vind ik dat dit het verstandigste is, want jonge mensen die dit lezen hebben misschien wel wat meer baat met gegronde redenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:01

Aco schreef:
Zonnetje81 schreef:

Als je in zo'n topic reageert, dan vind ik wel dat er redenen moeten staan.
En van waar heb ik zo'n korte en happende reactie gekregen van jou? Val ik jou zo persoonlijk aan misschien?
Ik denk dat ik al relatief rustig gereageerd heb. Ik heb zelfs expliciet gezegd dat iedereen een mening mag hebben. Dus sorry, wat is jouw probleem zeg... Sorry maar ik voel mij echt wat aangevallen door jouw reactie terwijl ik hier niemand in dit topic aangevallen heb. Gewoon mijn mening gegeven zoals anderen het hier ook doen (en mogen doen).
Wie zegt er zelfs dat ik mensen aanga in het dagelijks leven? Maar zo'n topic als deze (zoals daarnet gezegd), vraagt om uitleg want persoonlijk vind ik dat dit het verstandigste is, want jonge mensen die dit lezen hebben misschien wel wat meer baat met gegronde redenen.

Ach, het bevestigt toch alleen maar dat er maar weinig mensen zeker zijn van hun zaak wat betreft het niet dragen van een cap. ;) De enige die ik heb gelezen die voor rede vatbaar is en haar verantwoordelijkheid neemt, is Bello2005. Die blijft vriendelijk en reageert gewoon netjes.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:25

Janine1990 schreef:
Airnt schreef:

Een motor gooit je er niet af, daarnaast zit je er anders op en draag je andere kleding waardoor jouw houding al minder fragiel is.

Een paard dat schrikt draait zich soms 180 graden, dus gaat vanuit hogere snelheid naar stilstand en weer weg. Op een snelheid waarbij je zelf niet zo snel mee kan draaien.

laatste keer dat ik een motorongeluk zag zag het er ongeveer zo uit

https://www.youtube.com/watch?v=8ojjLLN-30E

energie = massa maal kwadraat van de snelheid...

overigens als je ff motorbikecrashes googled dan zie je voldoende kunst en vliegwerk waar die allemaal weer op staan waar ook nekblessures best een mogelijkheid zijn...

de essentie van de discussie is veiligheid, schijnveiligheid is geen veiligheid.

Controle over het dier en weten wat je kunt doen tijdens een val zijn veel effectiever.
tuurlijk een cap erbij kun je meestal best op zetten als extra veiligheid, maar het maskeerd het grote probleem van paarden die niet worden gecontroleerd door incorrecte practijken en een vreed cirriculum in rijscholen.

operante veiligheid gaat altijd boven personal protective equipment.

veel letsels gebeuren ook tijdens longeren, zadelen, paarden op de wei brengen, etc.
daar zijn juist het gezicht en andere frontale structuren in gevaar voor paardenhoeven.

ik zie niet helemaal gebeuren dat we kinderen met een integraalhelm de wei op sturen, dus ik pleit juist voor een expliciet begrip voor gevaar en ontzag voor het gegeven 'paard' en hoe levensgevaarlijk alles rondom dat dier kan zijn.

constante waakzaamheid levert meer op dan een stukkie plastic.

het aanleren van een correcte zit maakt veel ...heel veel... veiliger... zo'n 180° wending bijvoorbeeld is dan ook kinderspel.

maar ook bokken etc.
in 1430 wordt al de achterkant van het zadel vasthouden aangeleerd, dat hoor je tegenwoordig te weinig.

maar ook al die acties van zo'n paard (bokken, op hol slaan, enz enz) worden veel minder waarschijnlijk met een goeie zit.

als we longelessen weer als standaard zouden invoeren zou dit thema een heel ander karakter hebben.

staar je niet blind op een stuk equipment, veiligheid is veel meer dan de ene of de andere hoed

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:28

Aco ik heb nergens last van dan dat jij vindt dat anderen op een bepaalde manier hier moeten reageren en dat is met argumenten cq goede. Misschien zijn er soms geen argumenten voor sommige mensen dan gewoon omdat ik graag met cap rij of gewoonweg niet. Niet meer dan dat.

En als ik voor mezelf spreek: ik rij met cap als ik daar redenen voor zie op dat moment en op mn vertrouwde hendrik thuis op de wei rij ik zonder.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:58

@ airnt: als je paard de grond in gaat dan mag je nog zo'n goede zit hebben... En nee, dergelijke valpartijen zijn niet zo zeldzaam...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:01

maximuss schreef:
@ airnt: als je paard de grond in gaat dan mag je nog zo'n goede zit hebben... En nee, dergelijke valpartijen zijn niet zo zeldzaam...

Ach joh, Airnt staat boven de wetenschap... :+
Het is niet eens de moeite waard om tegen zijn eigengemaakte voetstuk aan te schoppen. :evaw:

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:11

Airnt schreef:
Janine1990 schreef:

laatste keer dat ik een motorongeluk zag zag het er ongeveer zo uit

https://www.youtube.com/watch?v=8ojjLLN-30E

energie = massa maal kwadraat van de snelheid...

overigens als je ff motorbikecrashes googled dan zie je voldoende kunst en vliegwerk waar die allemaal weer op staan waar ook nekblessures best een mogelijkheid zijn...

de essentie van de discussie is veiligheid, schijnveiligheid is geen veiligheid.

Controle over het dier en weten wat je kunt doen tijdens een val zijn veel effectiever.
tuurlijk een cap erbij kun je meestal best op zetten als extra veiligheid, maar het maskeerd het grote probleem van paarden die niet worden gecontroleerd door incorrecte practijken en een vreed cirriculum in rijscholen.

operante veiligheid gaat altijd boven personal protective equipment.

veel letsels gebeuren ook tijdens longeren, zadelen, paarden op de wei brengen, etc.
daar zijn juist het gezicht en andere frontale structuren in gevaar voor paardenhoeven.

ik zie niet helemaal gebeuren dat we kinderen met een integraalhelm de wei op sturen, dus ik pleit juist voor een expliciet begrip voor gevaar en ontzag voor het gegeven 'paard' en hoe levensgevaarlijk alles rondom dat dier kan zijn.

constante waakzaamheid levert meer op dan een stukkie plastic.

het aanleren van een correcte zit maakt veel ...heel veel... veiliger... zo'n 180° wending bijvoorbeeld is dan ook kinderspel.

maar ook bokken etc.
in 1430 wordt al de achterkant van het zadel vasthouden aangeleerd, dat hoor je tegenwoordig te weinig.

maar ook al die acties van zo'n paard (bokken, op hol slaan, enz enz) worden veel minder waarschijnlijk met een goeie zit.

als we longelessen weer als standaard zouden invoeren zou dit thema een heel ander karakter hebben.

staar je niet blind op een stuk equipment, veiligheid is veel meer dan de ene of de andere hoed

Ooit een klein pony'tje beleerd/doorgereden? D-maat of kleiner? Ik kan je wel vertellen dat die 180 graden wendingen dan knap lastig uit te zitten zijn. Die ukkies doen dat een stuk sneller dan een groot paard.

Op het moment dat je de achterkant van je zadel vastpakt, draai je je bovenlichaam en zit je uit balans. Dan ga je dus alsnog met je snufferd in het zand.
Gebeurt dat niet, krijgt je rug heel wat te verduren. Soms kan je er beter afvallen dan blijven zitten, en dan is een capje fijn.

Controle en wat te doen tijdens een val zijn niet altijd aan de orde. Als ik tussen paard en bakrand val, vervolgend een hoef tegen mn hoofd krijg en een paard op mn ribben, ben ik toch wel erg blij met dat "lelijke" ding op mn hoofd. (Lelijk? De meeste complimenten die ik krijg zijn over mn cap :D ) Had ik in die val anders kunnen vallen? Nee. Het was eronder of eronder, want zowel bakrand als paard gingen niet opzij om ruimte te maken voor een vliegend kind.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:17

Ik ga er niet meer op ingaan Zonnetje81.
Sta open voor vriendelijke discussies want ik weet ook dat veiligheid verder gaat dan enkel een cap. Maar snap niet waaraan ik het verdient heb om naar mijn gevoel bestempeld te worden als een persoon die alles beter wilt weten en niet open staat voor andere meningen want dat is het juist niet. Want ik ben ook (net zoals alle andere ruiters) vaak van mijn paard gevallen en van praktisch al mijn lelijke vallen die ik gemaakt heb, zou een cap nooit voorkomen hebben wat ik gebroken had. Zo ook 'ongevallen' naast het paard.

En daar kan ik ergens Airnt misschien wel gelijk geven. Veiligheid is meer dan gewoon een 'stomme' cap op je hoofd. Maar ik zou me gewoon niet kunnen inbeelden wat de gevolgen zijn van een val op, tegen,... mijn hoofd juist wanneer ik geen cap aanhad.
En dan spreek ik volledig uit mijn ervaring, en komen mijn meningen, frustraties,... logischerwijs voort uit mijn ervaringen uit het verleden.
Ik heb een hele zware armbreuk gehad, ik kan mijn arm niet meer voor de volle 100% gebruiken. Kon een cap hier iets aan veranderen? Neen nooit. Bestaat er iets om dit te voorkomen? Volgens mijn weten niet. Mocht er iets bestaan hebben maar het was niet ingeburgerd, niet cool, te warm,... dan had ik het misschien ook niet gebruikt. Maar ik weet met de volle 100% zeker dat ik het me enorm zou beklagen nadien want wat vind ik het zo irritant dat ik elke dag opnieuw op zaken stoot dat ik niet meer kan door die ene stomme val. En het was nu maar mijn arm. Wil er niet bij stilstaan wat het zou zijn als het mijn hoofd was geweest en ik het dus WEL had kunnen voorkomen.

Ik zit hier niet te zeggen dat iedereen met cap moet rijden. Ik wil (maar mijn wil is zeker geen wet) dat er gewoon goed nagedacht wordt over de gevolgen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:19

maximuss schreef:

Veiligheid gaat over twee factoren: waarschijnlijkheid en consequentie.

de waarschijnlijkheid van een over de kop slaand paard wordt wel degelijk beinvloed door de mate van op de voorhand zijn, maar goed, dat is inderdaad een mogelijk scenario

dan is ook weer operante veiligheid duidelijk beter... weten wat je moet doen, een stuntvaltechniek is hier heel prettig, ik spreek uit ervaring.

de voorwaartse rol bij grote snelheden met gebogen ellebogen is wel degelijk makkelijker uit te voeren zonder cap.

het is een stunt die best veel gedaan wordt voor films en vooral in het oostblok. Toegegeven dan is de actie ingeleid door de ruiter en kan zich dus voorbereiden, maar de techniek blijft bestaan.

lees vooral goed mijn post... ik pleit voor een meer beschermende helm... integraal of minstens een stang voor de kaak... (zoals bij polo, weliswaar om een andere reden,maar toch)

een doekje voor het bloeden voldoet voor mij niet.

Mijn voorstel is:
-helmen met gezichtsbescherming (of niet-helm-oplossingen die ook het gezicht beschermen, zoals een airbag)
-kinderen van begin af aan beter opleiden voor vallen
-kinderen van begin af aan beter leren zitten

dus een alomvattender aanpak dan lopen zeuren over cap of geen cap.

in frappante takken van sport zien we géén caps--- voltige...jigitovka...

dus moeten we kinderen aanleren waarom dat onderscheid wordt gemaakt, of dat we met vingers wijzen en doen also we van 0% veiligheid naar 100% veiligheid zijn gegaan?

het spijt me als deze of gene mijn mening niet willen zien en het liefste een discussie zien als een eindeloze herhaling van uitgekouwde standaardmeningen, maar het lijkt me toch logisch om de risicos in kaart te brengen en de meest voorkomende en meest consequentievolle in prioriteit te behandelen?

als we het gaan hebben over scenarios met meerdere impacts (bakrand en trap enz) dan is juist het 'ablative armour' ontwerp van een gangbare cap heel onhandig: het werkt door kapot te gaan, in het breken gebruikt het de energie op. dat werk eigenlijk maar 1 keer betrouwbaar, daarna is het een kwestie van geluk.

ik heb daar meerdere voorvallen van gezien en meegemaakt. Omdat caps te licht/flimsy worden gebouwt werkt het daar JUIST niet