Ik ben het echt zat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brendy29

Re: Ik ben het echt zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:01

Om nog even terug te komen op de discussie over hoe oud de bijrijder/verzorger moet zijn: Er zullen heus gevallen bij zitten die geen verantwoordelijkheid hebben etc. zoals bij mij op de manege, kind wordt opgehaald, laat paard gewoon vastgebonden buiten de stal achter.. Dit vind ik zelf te ver gaan.. Ik ben 15 en ben echt iemand die eerst 10x alles nakijkt voordat ze vertrekt.. Ook ben ik weleens te laat omdat de pony vies was, en zo vies dat ik het sneu vind om er zo een zadel op te gooien, daar krijg je geheid wonden van...

En over bijdrages gesproken: Een 11/12/13 jarige kan zich echt niet veroorloven om hoge bedragen te betalen, zelfs ik kom daar echt niet aan.. Ik krijg geen geld van mijn ouders, alles wat ik wil moet ik zelf betalen, een baantje vinden is nog best lastig, voor als je in een klein dorp bent, je liever nog niet in de winkel werk

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:23

xMaxxiee zo zie je maar weer, gelukkig ervaart iedereen het anders ;). Ik persoonlijk vond het erg vervelend :o. Ik zet het expliciet in de advertentie, mensen reageren, ik steek er tijd in en vervolgens vallen ze over de bijdrage. Reageer dan alsjeblieft niet... Ik zet in mijn advertentie niet bij waaróm ik een bijdrage vraag, dat is toch niet relevant :o ?

Brendy29, ik snap echt heel goed dat een bijdrage voor jongeren lastig is, echter daar hoeft een eigenaar geen rekening mee te houden toch :o ?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:51

Sees schreef:
xMaxxiee zo zie je maar weer, gelukkig ervaart iedereen het anders ;). Ik persoonlijk vond het erg vervelend :o. Ik zet het expliciet in de advertentie, mensen reageren, ik steek er tijd in en vervolgens vallen ze over de bijdrage. Reageer dan alsjeblieft niet... Ik zet in mijn advertentie niet bij waaróm ik een bijdrage vraag, dat is toch niet relevant :o ?

Brendy29, ik snap echt heel goed dat een bijdrage voor jongeren lastig is, echter daar hoeft een eigenaar geen rekening mee te houden toch :o ?

Nou, als er staat "om de kosten te drukken vraag ik een bijdrage" of dergelijke, dan weet je genoeg. Meestal kun je uit de tekst wel opmaken of diegene de bijdrage echt noodzakelijk vindt of dat de bijdrage gebruikt wordt als "borg". Ik heb ook niet als een malle iedereen die een bijdrage vroeg gemaild hoor, het is een beetje uitzoeken :')

Wat ik inderdaad wel vervelend zou vinden als eigenaar om na afspraak 3 te horen te krijgen van de gegadigde dat ze geen bijdrage wil leveren. Daar moet je gelijk vanaf mail 1 transparant in zijn vind ik.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:17

Nou ja ik vond het überhaupt vervelend, ik zet het niet voor niets in de advertentie om verwarring voor te zijn. Als je de bijdrage niet kunt of wilt missen (wat ik heel goed begrijp overigens hoor) reageer dan gewoon niet.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:34

Sees schreef:
Nou ja ik vond het überhaupt vervelend, ik zet het niet voor niets in de advertentie om verwarring voor te zijn. Als je de bijdrage niet kunt of wilt missen (wat ik heel goed begrijp overigens hoor) reageer dan gewoon niet.

Naja goed voor mij heeft het gewerkt dus daar verschillen de meningen over haha.

Maar even ontopic, vooral de moed niet opgeven!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:56

Sowieso de moed niet opgeven inderdaad. Briefjes ophangen, bij mensen langsgaan etc.

MarliesD17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:59

Blijven verder zoeken en de moed erin houden. Ik heb namelijk 3 keer zolang gezocht als jouw en vond een super pony voor 15/maand

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:19

Gewoon de moed niet opgeven en zorgen dat zoveel mogelijk mensen het weten! Hang een briefje op in de super markt, plaats een advertentie op bokt of marktplaats of kijk op Facebook! :j Ik heb 3 maanden gezocht en uiteindelijk is het me gelukt! Ik weet dat ik veel geluk heb gehad, de eigenaresse is super aardig en mag op de pony zelfs wedstrijden rijden _/-\o_ Ik snap dat sommige mensen een bijdrage vragen (hier moet je ook rekening meehouden!!) maar om nou 50 euro aan een meisje/jongen van 11-12-13 te vragen is wel erg veel...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:09

sat_nath, maar dat vragen eigenaren waarschijnlijk ook niet. Die vragen een bijdrage van € 50,- ongeacht wie er op af komt ;). Dat dat veel geld is voor iemand die nog niet werkt is niet het 'probleem' van een eigenaar, toch :o ?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:25

brendy29 schreef:
Om nog even terug te komen op de discussie over hoe oud de bijrijder/verzorger moet zijn: Er zullen heus gevallen bij zitten die geen verantwoordelijkheid hebben etc. zoals bij mij op de manege, kind wordt opgehaald, laat paard gewoon vastgebonden buiten de stal achter.. Dit vind ik zelf te ver gaan.. Ik ben 15 en ben echt iemand die eerst 10x alles nakijkt voordat ze vertrekt.. Ook ben ik weleens te laat omdat de pony vies was, en zo vies dat ik het sneu vind om er zo een zadel op te gooien, daar krijg je geheid wonden van...

En over bijdrages gesproken: Een 11/12/13 jarige kan zich echt niet veroorloven om hoge bedragen te betalen, zelfs ik kom daar echt niet aan.. Ik krijg geen geld van mijn ouders, alles wat ik wil moet ik zelf betalen, een baantje vinden is nog best lastig, voor als je in een klein dorp bent, je liever nog niet in de winkel werk

Maar dan is de vraag, heb je wel genoeg over voor je sport?
Ik heb de hele paardensport altijd zelf betaald.
Door als 11 jarige klusje op de manege te doen. Door als 14 en 15 jarige elke vakantiedag 8 uur vakantiewerk te doen.
Want ik wilde perse paardrijden en les hebben.

Ook lees ik vaak dat de meiden een paar kilometer fietsen te ver vinden.
Ook dan denk ik, geen echte paardenmeid.
Niet erg, maar vaak is dat niet waar eigenaren naar opzoek zijn.

Zelf heb ik 18 plus meiden hier gehad ivm ver in de buitengebied wonen.

Eentje kon ook alles zelf. Maar die gedroeg zich alsof ze de volgende Anky ging zijn ;)
2 andere super aardig maar daar moest ik echt bij zijn.
Dus wat is dan direct mijn voordeel?
Klusjes doen hoeft hier niet. Alleen borstelen en rijden.

Ik twijfel over weer een bijrijder.
Paard mag meer beweging hebben, is wat te dik.
Maar ik hoef het niet te doen omdat hij anders te weinig loopt en vervelend zou zijn.
3 weken niet rijden is zo weer opstappen.

Hoe kom je aan iemand die wel zelf een paard uit de wei kan halen en kan zadelen?
Dan niet direct dat ze geweldig goed is?
En met slecht weer ook nog komt?

Ik zit ook te denken aan een bijdrage.
Dan heb ik ook wat terug voor de tijd die ik er in stop.
Mocht het een erg fijn meisje zijn kan ik nog altijd stoppen met vragen van een bijdrage.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:50

sat_nath schreef:
Gewoon de moed niet opgeven en zorgen dat zoveel mogelijk mensen het weten! Hang een briefje op in de super markt, plaats een advertentie op bokt of marktplaats of kijk op Facebook! :j Ik heb 3 maanden gezocht en uiteindelijk is het me gelukt! Ik weet dat ik veel geluk heb gehad, de eigenaresse is super aardig en mag op de pony zelfs wedstrijden rijden _/-\o_ Ik snap dat sommige mensen een bijdrage vragen (hier moet je ook rekening meehouden!!) maar om nou 50 euro aan een meisje/jongen van 11-12-13 te vragen is wel erg veel...

Of dat veel is ligt er natuurlijk ook aan. Als de eigenaar er ook veel tijd in steekt en de 11-12-13 jarige veel begeleid lijkt me dat helemaal niet duur. Nu zal dat natuurlijk grotendeels van de ouders moeten komen. Maar hoeft helemaal geen slechte deal te zijn. Zeker als de eigenaar je veel wil leren denk ik dat je er beter mee af bent dan 1x in de week een manege les.
En daarnaast denk ik ook niet dat mensen verder naar de leeftijd gaan kijken. Jij bent 13 dus hoeft maar 25 te betalen en jij bent 20 jaar en jij moet 50 betalen dat is ook niet helemaal eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 21-06-16 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:03

Tigra, dat dus inderdaad :j.

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:11

Mijn ouders betalen 1 sport, voor 1x in de week.. Maar slecht weer of niet, ik moet 14 km fietsen naar de manege, ik vind het eigenlijk geen probleem.. Dat is het enige eigenlijk dat mijn ouders betalen, en eten, school en kleren (alleen als het nodig is).. We zijn niet arm, maar mijn ouders vinden dat ik zelf moet opdraaien voor wat ik wil. En ergens vind ik dat elk kind op zo'n manier groot gebracht moet worden, dan krijg je niet zo veel van die arrogante kinderen...

Over bijdrage gesproken: ik had contact met iemand die opeens 50 euro bijdrage vroeg, dat vind ik niet kunnen, wees direct duidelijk en ga mensen niet vragen een jonge pony door te rijden, en er ook nog geld voor vragen, die mensen verlenen je dan toch een gunst???

Ik doe erg mijn best op de manege, ik word alleen nooit beloond, of gevraagd of ik een keer wil invallen met werken.. Soms denk ik weleens, waar doe ik het allemaal voor? Maar het antwoord is al lang duidelijk. Ik wil zelf met paarden gaan werken, ervaring opdoen en een band opbouwen met een paard.. :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:24

als iemand vraagt een pony interijden en geld te vragen vind ik dat absurd.
als iemand een lekker spring of dressuur paard heeft waar je veel mee mag doen en hij vraagt wat, vind ik dat oke.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:44

Euh brendy.
Je ouders betalen maar eerder schrijf je dat je alles zelf moet betalen. Hoe bedoel je dat?
Dat ouders niet en verzorg paard én manege betalen kan ik me wel voorstellen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:43

Sees schreef:
sat_nath, maar dat vragen eigenaren waarschijnlijk ook niet. Die vragen een bijdrage van € 50,- ongeacht wie er op af komt ;). Dat dat veel geld is voor iemand die nog niet werkt is niet het 'probleem' van een eigenaar, toch :o ?

Sorry voor deze late reactie ;) Ik snap wat je bedoelt, maar de meeste kinderen van onder de 11/12 hebben nog geen baantje en moeten dus geld lenen van de ouders. Ik moet het zelf betalen dus kijk dan liever veder naar een pony die ik gratis zou mogen doen! Ik doe het imers in mijn eigen tijd en bied me aan om een pony te verzorgen. Een baas vraagt toch ook niet aan zijn werknemer betaal voor je werk? :o

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:48

Tigra_ schreef:
sat_nath schreef:

Of dat veel is ligt er natuurlijk ook aan. Als de eigenaar er ook veel tijd in steekt en de 11-12-13 jarige veel begeleid lijkt me dat helemaal niet duur. Nu zal dat natuurlijk grotendeels van de ouders moeten komen. Maar hoeft helemaal geen slechte deal te zijn. Zeker als de eigenaar je veel wil leren denk ik dat je er beter mee af bent dan 1x in de week een manege les.
En daarnaast denk ik ook niet dat mensen verder naar de leeftijd gaan kijken. Jij bent 13 dus hoeft maar 25 te betalen en jij bent 20 jaar en jij moet 50 betalen dat is ook niet helemaal eerlijk.

Ik snap je punt! Maar het zelfde verhaal als bij @sees een baas vraagt toch ook niet aan zijn werknemer of dat hij wilt betalen voor zijn baan? Daarom vind ik het zelf een behoorlijk bedrag voor een 11/12/13 jarige. Deze kinderen verdienen zelf nog geen geld dus moeten 'lenen'. Ik zou het als eigen pony eigenaar voor een kleiner bedrag aanbieden :D

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:53

Ik ben 13 heb al 3 jaar paarden bij mij in de straat die ik rijd en verzorg (woon op het platteland dus is het zoeken wat makkelijker, maar ik heb een tip).

Zijn er niet wat oudere mensen in de buurt die paarden hebben? Meestal vinden deze mensen het geweldig als een jong iemand ze wilt helpen. Ik hoef geen geld te betalen en mag alles met de paarden doen *\o/* . Alleen meestal is het enige nadeel dat die mensen niet veel spullen hebben, ik schaf zelf spullen aan voor die paarden, maar dat is meer omdat ik het zelf nodig vindt.
En als het echt niet lukt is er vast wel een manege in de buurt, vraag of ze daar hulp zoeken en ga op de manege helpen. Op sommige maneges mag je inruil daarvoor wel eens een paard berijden.

Succes! :)

levimelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:16

Ik vind een bijdrage voor een bijrijder aardig normaal, mits je ook op het paard mag rijden. Je gebruikt de spullen/paard/bak, daarnaast is het voor de eigenaar ook een soort stok achter de deur. Wanneer iemand betaald om op zijn/haar paard te mogen rijden komen ze wss ook vaker door weer en wind. Maarja meningen verschillen daarover.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:25

Set-Nath maar niemand 'dwingt' je om te reageren op een advertentie waarin iemand geld vraagt ;). Dan zoek je gewoon verder tot je een paard hebt gevonden dat je gratis mag verzorgen, toch? Ik wil dus geen (onbekende) bijrijder onder de 18+ en vraag een bijdrage. Voldoe je niet aan die criteria, dan zou je dus ook niet op mijn advertentie moeten reageren.

En dat baas-werknemer argument is zo'n kulargument...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:09

Sees schreef:
Set-Nath maar niemand 'dwingt' je om te reageren op een advertentie waarin iemand geld vraagt ;). Dan zoek je gewoon verder tot je een paard hebt gevonden dat je gratis mag verzorgen, toch? Ik wil dus geen (onbekende) bijrijder onder de 18+ en vraag een bijdrage. Voldoe je niet aan die criteria, dan zou je dus ook niet op mijn advertentie moeten reageren.

En dat baas-werknemer argument is zo'n kulargument...

Mmm daar heb je wel gelijk in ;) :=

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:56

Ja weet je, ik snáp dat het heel vervelend is hoor :j. Ik wilde vroeger ook niets liever dan een eigen paard of een verzorgpaard en ook ik had geen geld om het te betalen en ik denk niet dat mijn ouders ervoor zouden hebben betaald. Dat was ook helemaal niet leuk. Soms mochten we een kwartiertje vrij rijden op de manege in ruil voor klusjes. En ik heb een verzorgpony gehad waar we niet op mochten rijden (en die volgens mij nog 20 verzorgers had :D). Dus ik snap wel dat het frustrerend is hoor dat je zó graag wil maar het niet lukt.

Soms wil het ook nog wel eens helpen door een briefje op te hangen bij een pensionstal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:17

Ik denk dat je juist daar de meeste kans hebt op het moeten betalen van een bijdrage..
Immers de kosten zijn hoog en aan onderhoud hoeft de paardeneigenaar niets te doen, dus het zijn puur de lusten die gedeeld worden.

Meeste kans maak je m.i. bij mensen met de dieren aan huis :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:25

Oh Shirley dat ervaar ik bij ons op stal juist weer heel anders ;). Er zijn al heel wat meisjes aan een verzorg/bijrijdpaard gekomen op die manier bij ons op stal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:27

Dat kan :D

Misschien zit ik er wel gewoon helemaal naast dan :j