paard trilt en heeft het koud..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: paard trilt en heeft het koud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:48

Ben je klaar Soraya10? Dit is de afgelopen 10 pagina's al gezegd en ts gaat nu actie ondernemen. Dus steun ts nu dan ook in plaats van haar te blijven afkatten. Ze is 14 en weet nu ook wel dat het allemaal een beetje laat is ;)

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:57

in je profiel staat dat ze heel lief is met rijden?? hoe kan dat als ze zo dun is als jij zegt??? ik vindt het een vreemd verhaal... maar als het echt waar is dan moet je hem gewoon op stal zetten met een goeie deken en genoeg brokken hooi slobber en dat soort zaken!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:58

Nou ja, eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat iemand van 14 jaar blijkbaar verantwoordelijk is voor 3 paarden.
Er is wel een moeder in het spel maar als je alles leest, is het de 14 jarige die de verantwoording heeft.
Dan is het ook logisch dat het niet allemaal in één keer lukt en dat problemen te laat worden gezien en worden behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:02

Het werkelijke probleem os een bemoeizuchtige stalbaas die ook nog eens zunig is..iets wat veel voorkomt..

Dan een meisje van 14 die pienter genoeg is om te zien dat het pas gekochte paard wat kennelijk altijd te schraal is gevoerd, gewoon meer hooi nodig heeft en met de omslag in het weer het nu koud heeft en een deken nodig heeft.

Deken wordt gekocht, nu nog meer hooi en een andere stal. Probleem van heel veel pensionpaarden en dito eigenaren..of je er nu 1 hebt of 3. De juiste plek vinden valt niet mee.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:06

ts heeft een tweelingzusje en de zorg voor 7 paarden?
ik geloof niet dat het alleen aan de stalbaas ligt, sunny heeft in het filmpje een paarse deken op en dat is geen eczeemdeken.
ik denk dat de ts schrok van alle reacties en zodoende geprobeerd heeft wat te verzinnen wat iedereen tevreden zou stellen.

moeder vond het vorige winter niet nodig om een deken te kopen, er zijn verschillende aanbiedingen gedaan in dit topic.
ts koos ervoor om te blijven zeggen dat we allemaal tegen haar waren, en negeerde een heleboel vragen.
stalbaas kan dan nog zo'n eigenwijze boer zijn, de verantwoordelijkheid voor je paarden draag je zelf.

mijns inziens zou de ts beter af zijn met minder paarden of ze nu van haarzelf zijn of verzorgpaarden.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:43

minikatje schreef:
ts heeft een tweelingzusje en de zorg voor 7 paarden?
ik geloof niet dat het alleen aan de stalbaas ligt, sunny heeft in het filmpje een paarse deken op en dat is geen eczeemdeken.
ik denk dat de ts schrok van alle reacties en zodoende geprobeerd heeft wat te verzinnen wat iedereen tevreden zou stellen.

moeder vond het vorige winter niet nodig om een deken te kopen, er zijn verschillende aanbiedingen gedaan in dit topic.
ts koos ervoor om te blijven zeggen dat we allemaal tegen haar waren, en negeerde een heleboel vragen.
stalbaas kan dan nog zo'n eigenwijze boer zijn, de verantwoordelijkheid voor je paarden draag je zelf.

mijns inziens zou de ts beter af zijn met minder paarden of ze nu van haarzelf zijn of verzorgpaarden.

mee eens

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:45

ts weet het ondertussen wel naar 11 pagina's!! er word actie ondernomen en daar gaat het om!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:48

zap schreef:
Ben je klaar Soraya10? Dit is de afgelopen 10 pagina's al gezegd en ts gaat nu actie ondernemen. Dus steun ts nu dan ook in plaats van haar te blijven afkatten. Ze is 14 en weet nu ook wel dat het allemaal een beetje laat is ;)

Ik steun haar toch d.m.v advies? En dat t niet zozeer haar schuld is, maar die van haar moeder. Wie laat zijn kind van 14 zo een grote verantwoording dragen? Ze moeten of goed voor de beesten zorgen en als t teveel en te duur is inkrimpen. En verder steunen...alle adviesen worden met een weerwoord beantwoord. Ik vind het echt een kwalijke zaak dit als alles waar is, maar idd ben klaar heb mijn zegje en opinie gegeven. :)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:51

Hoi,
de pony met de paarse deken is VALCO!!! en niet Sunny, Sunny is de BRUINE pony met een EXCEEMdeken!
We gaan zometeen een deken halen voor Nothello omdat hij het nodig heeft en de tandarts bellen we vandaag!
We komen nu 2 keer per dag om hem bij te voeren!
Hij krijgt, hooi, slobber, brokken, wortels, en brood!
de tandarts komt deze week en de deken is er al vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:51

Her zijn geen 7 paarden. En ze doen het met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:51

othelloster schreef:
Hoi,
de pony met de paarse deken is VALCO!!! en niet Sunny, Sunny is de BRUINE pony met een EXCEEMdeken!
We gaan zometeen een deken halen voor Nothello omdat hij het nodig heeft en de tandarts bellen we vandaag!

Mooi! Komt helemaal goed. Succes.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:55

Gelukkig!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:59

russel schreef:
Her zijn geen 7 paarden. En ze doen het met elkaar.

vind dat alsnog veel voor 2 14-jarigen. neem aan dat de moeder overdag gewoon werkt en de ts en haar zusje op school zitten :)
het is geen aanval, maar denk dat het een stuk makkelijker zal worden met minder(verzorg)paarden. Hoe leuk ze ook zijn.

othelloster schreef:
Hoi,

beetje dimmen mag ook wel, je hangt zelf een warrig verhaal op waar geen touw aan vast te knopen valt.
heel fijn dat je er nu wat aan doet, maar dit is een openbaar forum en mensen zeggen ook weleens dingen waar je het niet mee eens bent. :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:01

Bloedwormen laten behandelen als hij al zo lang zo staat? Zijn verborgen wormen die met 1 wormenspuit niet weg hebt niet aan de orden? Longenwormen? Zeg maar iets.

Daarbij ineens heel veel voer gaan geven kan ook tegen je paard werken als hij dat niet gewend was. Pas daarmee op! Dan kan je weer andere problemen krijgen! Dacht daar een goed verhaal over op voervergelijk stond:) Niet teveel ineens en veel verandering in voer schema. Kijk op te magere paarden;)

JE doet je best en soms is het heel moeilijk en kost ook veel geld. Bij jou paard is het nu afstrepen wat het niet is bij je paard en hopen dat je het opgelost krijgt. Kijken of je dan niet beter een stal/weide voor jezelf kan vinden met een schuilstal waar je alle paarden houdt. Dit lijkt me geen fijne locatie. Maar als je daarin geen keuze hebt en moeite hebt het hoofd boven water te houden is er dan een mogelijkheid om 1 of 2 paarden weg te doen? Weet dat het niet makkelijk is. Maar zo doorgaan is ook niet leuk voor jullie.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 14-10-13 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:03

othelloster schreef:
Hoi,

Dan zouden we toch graag foto's zien , dan is het geloofwaardiger je verhaal.
de tandarts kwam volgende week en nu zeg je dat je hem nog moet bellen??
heb je wel voldoende tijd en geld voor hun?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:07

Waarom zou zij zich zelf moeten verantwoorden tov Bokt? Kom op zeg.

Ze vraagt advies, krijgt advies (1 wat leuker dan de ander, dat hoort erbij) en ze doet er wat mee. Dat dat niet zo gaat als sommige mensen zelf zouden willen is een ander verhaal.

Commentaar heeft ze nu genoeg gehad, ze is druk bezig er wat aan te doen dus stop met het commentaar en gehak.

Het is leuk (!!) om foto's te zien waarop het paard het lekker warm heeft en wat dikker is geworden, maar ze is niemand verantwoording schuldig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:07

Eleio schreef:
Dan zouden we toch graag foto's zien , dan is het geloofwaardiger je verhaal.

TS moet nou aan Bokt toch geen verantwoording afleggen :?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:16

Ik plaats zomenteen foto's !

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:24

Moeten we met deze tempratuur ook al een deken opleggen of wachten tot het weer wat kouder wordt?
we gaan kijken voor een gevoerde regendeken,

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:25

ik zou kijken voor een gevoerde regendeken :)
een winterdeken is wel heel bewerkelijk de hoeveelheid grams die je allemaal hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:30

Wat ik in je berichten lees is dat hij een vreselijk slechte eter is geworden na 3 weken niet fatsoenlijk eten. Dit, in combinatie met dat het een luchtzuiger is, doet me afvragen of hij niet ook flink last heeft van maagzweren. Daar worden paarden vaak ook mager van en krachtvoer eten doet dan vaak pijn waardoor ze dit ook slechter eten. Krijgt hij nu wel of geen ruwvoer bijgevoerd? Want aan de ene kant lees ik dat hij hooi krijgt maar aan de andere kant dat je het niet mag kopen.

Ik weet niet wat je precies voert aan brok en slobber, mijn paard is aangekomen op een mix van luzerne, cornmuesli (van marstall) en zonnebloemolie (en onbeperkt hooi). Qua maat is hij ongeveer gelijk aan die van jou (1.80). Hij kreeg 2x per dag 1kg cornmuesli, ½kg luzerne, 50mL zonnebloemolie en 50gr Force (vitaminekorrel van Marstall). Maar in jou geval zou ik de zonnebloemolie nog verder opvoeren tot 150mL (wel rustig opbouwen, een week 50mL, een week 100mL en daarna pas 150mL) en ook 1kg grasmix bijvoeren per keer. Als je liever de luzerne ophoogt, dan moet je gaan compenseren met zemelen. Voor iedere kg luzerne een halve kg zemelen. Maar bij 1kg luzerne hoeft dat nog niet zo.

Dus gras-mix: http://www.voerbezorgen.nl/grasmix
Luzerne-mix: http://www.voerbezorgen.nl/lucernemix
Cornmuesli: http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... muesli.pdf
Force: http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... _force.pdf
Zonnebloemolie: Gewoon bij de supermarkt halen.

Zo kan je met 2 merken af.

Hoeveel kg brok/muesli/slobber krijgt hij nu op de dag? En wat precies? Als je het even met een (keuken)weegschaal weegt, dan weet je in ieder geval waarmee je begonnen bent (en kunnen wij je beter helpen).

Hoe zit hij trouwens met ontwormen? Waarmee, voor hoeveel kg en wanneer is hij de laatste 3x ontwormt? Is er wel eens een wormeitelling bij hem gedaan?

De reden dat ik niet meer krachtvoer per voerbeurt doe, is omdat een paard maar een beperkte hoeveelheid krachtvoer kan verteren per keer. De luzerne en het gras dat erbij gedaan wordt zijn extra kcal uiteraard, maar ze hebben nog 2 belangrijke functies. Ten eerste eet het paard rustiger, waardoor het lichaam meer de tijd heeft om het voer tot zich te nemen en ten tweede moet het dier veel meer kauwen, waardoor er meer speeksel geproduceerd wordt.

Die van mij krijgt er ook nog 2L water overheen, dan eet hij het fijner. Maar dat heeft voornamelijk te maken met de cornage die hij heeft. Zonder water hoor je die veel erger dan met.

Een paard dat zo mager is, maakt ook geen fatsoenlijke vacht aan, dat is logisch, want die heeft daar helemaal de energie niet voor. Zelfs als hij wel een dikke vacht zou hebben, dan zie je bij paarden die dusdanig slecht in conditie zijn vaak toch dat de vacht raar is en niet waterdicht.

Qua dekens zou ik nu alvast een fleece-gevoerd regendeken opleggen. En daarnaast dan kijken voor een 200gr regendeken. Die kan je eventueel ook nog over elkaar leggen als het erg koud wordt.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:32

Ja meteen een deken opleggen! En goed gevoerd! 300 gram ofzo. 100 gram haalt voor hem niets uit. Zodra de temp boven de 14 graden uit komt en het niet te hard waait of regent overdag weer afdoen. Zorg dat de deken goed ademt meer dan 3000 en bijvoorkeur 4000 waterdichtheid.

Voer hem evt dagelijks een flinke scheut maisolie bij. Dit zet snel aan....

Succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:38

Ook een fleece-gevoerde 0gr doet zat. Die van mij was ook veel te mager toen hij bij mij kwam, maar alleen droog blijven maakt al zo'n wereld van verschil voor een paard, in combinatie met een extra isolatielaagje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:39

Arme dieren.

Waarom neemt men toch dieren en dan niet de zorg geven die het nodig heeft.

Hier snap ik niks van.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:42

Bedankt voor de tips iedereen,
we hebben al maisolie gekocht en gaan het opvoeren tot 150 ml per dag,
hij krijgt momenteel anderhalve schep slobber, en dan 3 liter water er aan toegevoegd, daar tussen een halfe schep basisbrok, en dan nog wortelen en brood,
en dan 4 a 5 plakken hooi per dag!
we gaan een gevoerde regendeken van 100 a 200 gram kkopen en nog een deken van 300 a 400 gram voor als het echt koud begint te worden,
we hebben ook nog zijn zweetdeken die we er onderkunnen leggen!