Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:14

Hierboven, dat vind ik dus ook. Dus alleen omdat de consumenten tevreden moeten zijn voelen deze dieren nooit de buitenlucht. Ik vind het verschrikkelijk, mensen behandelen varkens als een soort onderdanen, varkens zijn ook dieren, ze bloeden ook en voelen pijn net zoals jij en ik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:15

Klopt, varkens houden niet van de zon. Volgens mij net zoals koeien, houden ze ook niet van warmte toch? Boven de 15 graden?

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:15

Paardjes45 schreef:
En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens, dieren moet kunnen rennen en spelen. Je zet toch ook geen paard voor altijd op stal?

Eske_B

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:17

Zijn genoeg mensen die dat doen hoor, 23/7 op stal.
Varkens horen eigenlijk buiten. Koeien horen eigenlijk buiten. Paarden horen eigenlijk buiten. Op een paard moet je eigenlijk niet rijden.

Ik leg de schuld (groten)deels bij de consument dat varkens er op deze manier bijlopen, omdat ze vaak niet meer willen betalen, en de boeren doen (meestal) hun best voor de dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:17

sflj schreef:
Ziet er nog steeds afschuwelijk uit!
Zelfs niet een beetje stro om op te liggen?!
Om maar te zwijgen van de buitenlucht, -licht en grond om in te wroeten!
Voelen deze 'dieren' ooit de zon op hun huid?!
Verschrikkelijk!! Ik wil dat niet eten!

De dieren hebben vloerverwarming... Het licht in de stallen komt van buiten... De lucht in de stallen komt van buiten... Grond om in te wroeten is gewoonweg onmogelijk, dit wordt opgevangen door speeltjes aan te bieden, waar gretig gebruik van wordt gemaakt... Varkens houden niet van zonlicht op de huid, ze zweten niet en bakken dan levend. Als de zon op z'n felst is, dan liggen varkens in de modder of in de schaduw. Of beide.

Dat je het niet wilt eten is overigens je goed recht. Ik eet het ook niet.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:18

Als de consument daar voor zou willen betalen, maar ja, het moet altijd maar zo goedkoop mogelijk...
En als je een varken wil zien met die luxe moet je naar de kinderboerderij :)).[/quote]
Je kunt als boer er ook voor kiezen om landbouwer te worden! Hier wil je toch niet aan meewerken?!
Verschrikkelijk![/quote]

En waar wil je het vlees dan vandaan halen?[/quote]

Het vlees moet duurder worden! Veel mensen weten niet dat vlees ongezond is als je er te veel van eet. Nederland zou minder vlees moeten eten! Zeg nou zelf, hoe zou jij het vinden, als je in een hok wordt gestopt, nooit de buitenlucht ziet, prikken krijgt om dikker te worden, je staart er af wordt gesneden zonder verdoving, je levend wordt geslacht....... Verschrikkelijk
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 20-08-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:18

Staart afsnijden mag toch niet meer? (Of was dat castreren zonder verdoving)?
Ben het wel met je eens, paardje45, wat vlees eten betreft.
En bij het slachten hebben ze een verdoving :roll:
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 20-08-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:19

EskeGirl schreef:

En toch gebeurt het heel vaak, illegaal. Als het varken een verdoving krijgt, betekend niet dat hij dood is.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 20-08-13 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:20

EskeGirl schreef:
Zijn genoeg mensen die dat doen hoor, 23/7 op stal.
Varkens horen eigenlijk buiten. Koeien horen eigenlijk buiten. Paarden horen eigenlijk buiten. Op een paard moet je eigenlijk niet rijden.

Ik leg de schuld (groten)deels bij de consument dat varkens er op deze manier bijlopen, omdat ze vaak niet meer willen betalen, en de boeren doen (meestal) hun best voor de dieren.

Dit vind ik ook helemaal waar. Daarm ben ik vegatariér ;)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:21

Citaat:
En waar wil je het vlees dan vandaan halen?

Het vlees moet duurder worden! Veel mensen weten niet dat vlees ongezond is als je er te veel van eet. Nederland zou minder vlees moeten eten! Zeg nou zelf, hoe zou jij het vinden, als je in een hok wordt gestopt, nooit de buitenlucht ziet, prikken krijgt om dikker te worden, je staart er af wordt gesneden zonder verdoving, je leven wordt geslacht....... Verschrikkelijk[/quote]

Sorry maar ik zie niet in dat een varken het slecht heeft. Anders zou ik zelf ook geen 5/6 dagen bij de varkens werken. Staarten worden niet gesneden, die worden gebrand. Dat duurt 2 seconden, het wondje is meteen dicht en 5 minuten laten liggen ze alweer te lurken aan het uier van de zeug. Prikken om dikker te worden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat een belachelijke opmerking.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:21

EskeGirl schreef:
En bij het slachten hebben ze een verdoving :roll:

Couperen mag wel. Castreren zonder verdoving mag niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:22

Paardjes45 schreef:
Hierboven, dat vind ik dus ook. Dus alleen omdat de consumenten tevreden moeten zijn voelen deze dieren nooit de buitenlucht. Ik vind het verschrikkelijk, mensen behandelen varkens als een soort onderdanen, varkens zijn ook dieren, ze bloeden ook en voelen pijn net zoals jij en ik.

Het is niet te betalen om de hoeveelheden varkens die een varkensboer heeft op weides te laten lopen. Daarnaast wordt het boeren wettelijk ook nog eens onmogelijk gemaakt om de hoeveelheid varkens die ze hebben los te laten lopen, hoe graag boeren dat ook willen.

En dan kan je als argument geven dat de boer minder varkens moet houden. Maar dan gaat de boer failliet. Dus dat is eigenlijk ook geen keuze. Snap alsjeblieft dat boeren echt het beste voor hun dier willen en dit dan ook zo goed mogelijk proberen te doen met de middelen die ze hebben.

Paardjes45 schreef:
Het vlees moet duurder worden! Veel mensen weten niet dat vlees ongezond is als je er te veel van eet. Nederland zou minder vlees moeten eten! Zeg nou zelf, hoe zou jij het vinden, als je in een hok wordt gestopt, nooit de buitenlucht ziet, prikken krijgt om dikker te worden, je staart er af wordt gesneden zonder verdoving, je levend wordt geslacht....... Verschrikkelijk

Ga lekker lobbyen, zou ik zeggen! Prikken om dikker te worden? Levend geslacht?

Jij hebt echt geen idee waar je over praat, of wel... Natuurlijk leeft een dier voor het wordt afgemaakt, nogal wiedes, anders is er niks om te slachten, het dier is dan immers al dood.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:24

Suzan_v_h schreef:
Paardjes45 schreef:
En toch vind ik, dat varkens vrij rond moeten lopen in de wei en een veel grotere stal moeten hebben.

Als de consument daar voor zou willen betalen, maar ja, het moet altijd maar zo goedkoop mogelijk...
En als je een varken wil zien met die luxe moet je naar de kinderboerderij :)).

Je kunt als boer er ook voor kiezen om landbouwer te worden! Hier wil je toch niet aan meewerken?!
Verschrikkelijk![/quote]

En waar wil je het vlees dan vandaan halen?[/quote]
Minder vlees eten! Hoeft echt niet iedere dag!
Maar dat is toch niet jouw zorg, als je om die dieren geeft?!
De enige reden is geld! Wanneer biologisch meer opleverde, deden die boeren dat wel! ;)

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:27

Suzan_v_h schreef:
Citaat:
En waar wil je het vlees dan vandaan halen?

Het vlees moet duurder worden! Veel mensen weten niet dat vlees ongezond is als je er te veel van eet. Nederland zou minder vlees moeten eten! Zeg nou zelf, hoe zou jij het vinden, als je in een hok wordt gestopt, nooit de buitenlucht ziet, prikken krijgt om dikker te worden, je staart er af wordt gesneden zonder verdoving, je leven wordt geslacht....... Verschrikkelijk

Sorry maar ik zie niet in dat een varken het slecht heeft. Anders zou ik zelf ook geen 5/6 dagen bij de varkens werken. Staarten worden niet gesneden, die worden gebrand. Dat duurt 2 seconden, het wondje is meteen dicht en 5 minuten laten liggen ze alweer te lurken aan het uier van de zeug. Prikken om dikker te worden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat een belachelijke opmerking.[/quote]

Gebrand vind ik net zo erg....

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@_san87_ en @Suzan_v_h dit vinden jullie dus blijkbaar kunnen.

Over dat prikken om dikker te worden, dat wordt echt gedaan, ik zeg niet dat het overal gebeurt, masr het gebeurt wel.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:30

rosaprinces schreef:
Suzan_v_h schreef:

Sorry maar ik zie niet in dat een varken het slecht heeft. Anders zou ik zelf ook geen 5/6 dagen bij de varkens werken. Staarten worden niet gesneden, die worden gebrand. Dat duurt 2 seconden, het wondje is meteen dicht en 5 minuten laten liggen ze alweer te lurken aan het uier van de zeug. Prikken om dikker te worden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat een belachelijke opmerking.

Gebrand vind ik net zo erg....

En als het nou gaat om de bestwil van het varken? :+ wat denk je dat ie liever heeft? Een staartje dat afgebrand word of een staartje dat afgebeten word door z'n broer?
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 20-08-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:32

Ik zeg niet dat ik het vind kunnen, Paardjes45. Het is echter vele malen beter dan het alternatief, varkens die elkaars staarten gaan aanvreten met alle gevolgen van dien, bijvoorbeeld. Kiezen tussen twee kwaden, dus.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:33

@ Suzanvh, bedankt voor de fotoserie. Ziet er wel goed uit dat ze rondwandelen kunnen. Idealiter zou een strootje op de grond beter ogen, maar ik denk dat dat juist viezer is in de praktijk? De ligplekken vind ik toch nog wel erg krap.

Varkensvlees eet ik overigens zo goed als niet omdat ik denk dat deze het het slechtste treffen (van het rijtje kip-varken-rund). Ik lust het ook bijna niet meer.

sflj schreef:

:') Hoe naïef.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 20-08-13 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:36

_San87_ schreef:
Ik zeg niet dat ik het vind kunnen, Paardjes45. Het is echter vele malen beter dan het alternatief, varkens die elkaars staarten gaan aanvreten met alle gevolgen van dien, bijvoorbeeld. Kiezen tussen twee kwaden, dus.

Als ze buiten in een grote wei staan, bijten ze elkaars staarten er niet af ;) Ze bijten juist of komen klem te zitten omdat ze in zulke kleine hokken leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:37

Geen stro heeft verschillende redenen, stro is duur en minder hygiënisch en minder makkelijk schoon te maken dan kale vloeren (waar dus wel verwarming in zit), virussen, bacteriën e.d. kunnen zich heel makkelijk verspreiden en daardoor dus makkelijk de hele stapel ziek maken :).

Paardjes45 schreef:
_San87_ schreef:

Als ze buiten in een grote wei staan, bijten ze elkaars staarten er niet af. Ze bijten juist of komen klem te zitten omdat ze in zulke kleine hokken leven.

En dat kan dus niet. Dat heb ik al eerder uitgelegd. Het is kiezen tussen twee kwaden en dan is de staart couperen de minst kwade.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-08-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:38

Paardjes45 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

@_san87_ en @Suzan_v_h dit vinden jullie dus blijkbaar kunnen.

Over dat prikken om dikker te worden, dat wordt echt gedaan, ik zeg niet dat het overal gebeurt, masr het gebeurt wel.

Foto 1: Couperen ja vind ik niet erg. Ik doe dat op zaterdagzo'n 40 tomen biggen couperen. Liever 2 seconden pijn dan dat ze later in de biggenstal aan elkaar staarten gaan bijten, het gaat bloeden en onsteken. Met branden is het meteen dicht, de zenuwen zijn dicht dus ze hebben maar een aantal seconden pijn.
Foto 2: Ik denk dat dit de dekstal is. Hier staan ze een week in. Ik denk dit omdat er op het bordje staat KI -> kustmatige inseminatie
Foto 3: Geen realistische foto. Varkens zijn nieuwsgierig en komen naar je toe. Kan dus best dat er een deel van dit hok mist op de foto.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:39

F_Orumster schreef:
@ Suzanvh, bedankt voor de fotoserie. Ziet er wel goed uit dat ze rondwandelen kunnen. Idealiter zou een strootje op de grond beter ogen, maar ik denk dat dat juist viezer is in de praktijk? De ligplekken vind ik toch nog wel erg krap.

Varkensvlees eet ik overigens zo goed als niet omdat ik denk dat deze het het slechtste treffen (van het rijtje kip-varken-rund). Ik lust het ook bijna niet meer.

sflj schreef:
Verschrikkelijk!

:')

Lijkt me inderdaad viezer worden ook. Want ze piesen wel overal. Schijten doen ze wel netjes in een hoek. Stro is gewoon niet te doen, duur, arbeidsintensief. Niet haalbaar voor de boer en de consument.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:40

Paardjes45 schreef:
_San87_ schreef:

Als ze buiten in een grote wei staan, bijten ze elkaars staarten er niet af ;) Ze bijten juist of komen klem te zitten omdat ze in zulke kleine hokken leven.

Hoevaak is er al gezegd dat buiten niet haalbaar is door de hoge hoeveelheid vraag naar vlees? Varkens zitten niet klem en hebben geen kleine hokken.

F_Orumster

Re: Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:42

En de vraag zal alleen maar stijgen, landen als China e.d. willen ook steeds meer vlees eten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:42

Ik heb net opgezocht, dat het geven van antibiotica (wat ze ook bij plofkippen doen) verboden is in Nederland (gelukkig), in veel andere landen is het niet verboden en doen veel boeren het.