wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:29

Browniee schreef:
REAGEER NOU NIET OP HAAR DAT WIL ZE! Ze wil er een reltopic van maken!

Oke dat wist ik niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:31

Danielle2010 schreef:
Als het niet nodig zou ik het niet doen hoor. Als hij gewoon lekker goed door loop,dan is het prima :j .

Maar als je ze gebruikt dan zou ik kleine doen. Doet het niet zo pijn, als je ze goed gebruikt :)

Niet om in de aanval te gaan of zo, maar even kleine theorie van fysica drukken.

p=F/A (druk = kracht/oppervlakte).

Kleine spoor = kleine oppervlakte, dus wordt de druk bij eenzelfde kracht die jij levert groter. Kleinere sporen doen dus meer pijn, en niet minder.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:55

jensvl schreef:
Danielle2010 schreef:
Als het niet nodig zou ik het niet doen hoor. Als hij gewoon lekker goed door loop,dan is het prima :j .

Maar als je ze gebruikt dan zou ik kleine doen. Doet het niet zo pijn, als je ze goed gebruikt :)

Niet om in de aanval te gaan of zo, maar even kleine theorie van fysica drukken.

p=F/A (druk = kracht/oppervlakte).

Kleine spoor = kleine oppervlakte, dus wordt de druk bij eenzelfde kracht die jij levert groter. Kleinere sporen doen dus meer pijn, en niet minder.

Dat ligt er weer aan wat voor spoor. Spoor kan kleiner zijn, maar dan in lengte. Volgensmij is de opp de gewoon gelijk?

jensvl

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:58

Korte sporen zijn beter dan lange, omdat ze minder snel het paard raken. Als de oppervlakte niet verkleint is het dus beter.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:53

jensvl schreef:
Korte sporen zijn beter dan lange, omdat ze minder snel het paard raken. Als de oppervlakte niet verkleint is het dus beter.

ja indd, en een lange spoor kunnen mensen zoals ponylove1 er lekker hard en ver in duwen, en een kort spoortje kan je maar kleiner stukje tegen je paard doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:56

Een spoor is een spoor.. Ik heb er niks mee :n

Xstephanie5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:00

Ik rij ook eigenlijk altijd met hele kleine spoortjes alleen heel soms met iets langere als hij te laks is

romylovegino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:04

het maakt eigenlijk alleen maar de hulpen duidelijker ,
eerst vond ik het wel zielig.
maar ik zou noooit met die pizza wieletjes eraan rijden

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:40

ik heb United gister gereden en wonderbaarlijk reageerde ze veel beter op het been!
blijven trainen en nooit met sporen voor mij!

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:21

Ik heb het persoonlijk niet zo op sporen. Als ze gebruikt worden bij ruiters die al heel ver zijn om de hulpen verder te verfijnen, én die daarnaast een stille beenligging hebben zie ik er nog wel nut in. Maar de meeste mensen die tegenwoordig met sporen rijden gebruiken ze "omdat het paard niet voorwaarts genoeg is". Daar zijn ze natuurlijk niet voor... Ook zie ik veel te vaak ruiters die (ik neem aan onbewust) bij elke pas het paard in zijn buik prikken. Als je er wat van zegt dan krijg je iets terug van "nee hoor, dat lijkt maar zo" of een boze blik.
Als ik een hulpmiddel gebruik heb ik toch het liefste een zweepje, dan weet ik het tenminste van mezelf als ik hem gebruik...

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:07

Datzelfde heb ik inderdaad ook. Mocht ik haar corrigeren doe ik dit liever met een tikje op haar hals of kont. Maar zoals gister heb ik dit gelukkig maar 1 keer hoeven doen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:17

Ik rij zelf ook met sporen op wedstrijd heb ik ze echt hard nodig nog maar thuis veeeeel minder.
Op wedstrijd wil ik ze zo min mogelijk gebruiken maar omdat hij zo verschrikkelijk terugvalt en een zweep gaat hij heel even vooruit maar daarna valt hij weer terug en als ik dan nog een tik geef gaat hij in galop.
Thuis is mijn pony super fijn voor het been maar op wedstrijd nog niet maar dat is al een heel stuk verbetert en ik hoop binnekort weer met mijn knopspoortjes de dressuur ring in te gaan.
Bij springen vind ik het fijn als hij voor de hindernis een beetje terug valt extra aan te sporen maar door de zenuwen valt hij bij spr. en dres. nogal terug maar binnekort zal dat een stuk beter zijn ;) .

Ik ben er dus niet op tegen maar zolang je een reden hebt is het goed anders snap ik niet wrm je ze gebruikt net als bij hulpteugels moet je er wel een redelijke reden voor hebben.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:15

ik heb er nog nooit meegereden en ik ga ze ook niet gebruiken.
Ik vind het anders dan een zweepje, en ik denk dat je je paard er ook echt wel wat meer pijn meedoet.
maar als je ze echt goed gebruikt en je hebt ze ok echt nodig heb ik er niets op tegen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:24

bij goed gebruik vind ik het echt niet erg.

romylovegino: wieltjes sporen zijn volgenmij vriendelijker door dat dezen rollen als je je paard en meer aan raakt. maar dat moet je ze wel goed gebruiken.

ponylove1 zegt wel dat ze met langen sporen rijd maar pony's mogen volgenmij maar sporen van 1,5 cm en dat is nou niet echt lang

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:00

caresje schreef:
Ik rij zelf ook met sporen op wedstrijd heb ik ze echt hard nodig nog maar thuis veeeeel minder.
Op wedstrijd wil ik ze zo min mogelijk gebruiken maar omdat hij zo verschrikkelijk terugvalt en een zweep gaat hij heel even vooruit maar daarna valt hij weer terug en als ik dan nog een tik geef gaat hij in galop.
Thuis is mijn pony super fijn voor het been maar op wedstrijd nog niet maar dat is al een heel stuk verbetert en ik hoop binnekort weer met mijn knopspoortjes de dressuur ring in te gaan.
Bij springen vind ik het fijn als hij voor de hindernis een beetje terug valt extra aan te sporen maar door de zenuwen valt hij bij spr. en dres. nogal terug maar binnekort zal dat een stuk beter zijn ;) .

Ik ben er dus niet op tegen maar zolang je een reden hebt is het goed anders snap ik niet wrm je ze gebruikt net als bij hulpteugels moet je er wel een redelijke reden voor hebben.

Dat is dus ook de reden dat ik mijn sporen gebruik..

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:47

nicky_rilana schreef:
bij goed gebruik vind ik het echt niet erg.

romylovegino: wieltjes sporen zijn volgenmij vriendelijker door dat dezen rollen als je je paard en meer aan raakt. maar dat moet je ze wel goed gebruiken.

ponylove1 zegt wel dat ze met langen sporen rijd maar pony's mogen volgenmij maar sporen van 1,5 cm en dat is nou niet echt lang

Bij de pony's is maximum 3 cm toegestaan. ;)

SanneSuzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:23

het ligt eraan hoe je rijd. aan de ene kant vind ik dat je gewoon lekker 'naturel' moet rijden zonder zonder zweep, sporen enzovoort, want het gaat er ook om dat je je paard kan berijden zonder alle hulpmethodes om het maar zo te zeggen. aan de andere kant vind ik dat het geen kwaad kan, vooral aan als je op een 'moeilijk' paard rijdt. dan kunnen sporen vaak handig zijn. Ik rijd zonder sporen, maar dat komt vooral omdat ik door spier/gewricht beperkingen mijn benen niet goed stil kan houden, vooral niet in doorzitten enzovoort dan is het niet zo fijn voor het paard. als het paard er geen last van heeft vind ik dat het gewoon kan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:32

SanneSuzy schreef:
het ligt eraan hoe je rijd. aan de ene kant vind ik dat je gewoon lekker 'naturel' moet rijden zonder zonder zweep, sporen enzovoort, want het gaat er ook om dat je je paard kan berijden zonder alle hulpmethodes om het maar zo te zeggen. aan de andere kant vind ik dat het geen kwaad kan, vooral aan als je op een 'moeilijk' paard rijdt. dan kunnen sporen vaak handig zijn. Ik rijd zonder sporen, maar dat komt vooral omdat ik door spier/gewricht beperkingen mijn benen niet goed stil kan houden, vooral niet in doorzitten enzovoort dan is het niet zo fijn voor het paard. als het paard er geen last van heeft vind ik dat het gewoon kan.

:j voor simpele oefeningen heb je idd echt geen sporen nodig. Maar zie mijn vergelijking met typen op een toetsenbord terwijl je handschoenen aan hebt :j

Ken overigens een aantal mensen die zowel bitloos als boomloos maar wel met sporen rijden

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:47

haha mensen toen ik net begon met rijden wou ik altijd spoortjes want vond het stoer staan heb er een keer mee gereden doe ik nooit meer want ik vind het helemaal niks wantaangezien ik gewend ben om aan te sporen en al mijn hulpen duidelijk met mijn been tegeven is hetniks voor mij ik ben er niet tegen zolang ze maar paardvriendelijk worden gebruikt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:01

@magrathea mooie vergelijking om aan te tonen waarvoor sporen dienen. Om te verfijnen.

_justineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:48

Ik gebruik nooit sporen of een zweep (vroeger wel een zweep op de manege). Heb er nix tege ofzow hoor maar mijn berijdpaard is veel te gevoelig en te voorwaarts om met sporen te rijden en hij is bang van zwepen (werd heel vroeger mishandeld :S)
@horlynnses vond het vroeger ook stoer om met sporen te rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:33

romylovegino schreef:
het maakt eigenlijk alleen maar de hulpen duidelijker ,
eerst vond ik het wel zielig.
maar ik zou noooit met die pizza wieletjes eraan rijden

Die pizza wieletjes zoals jij ze noemt, zijn ook gewoon sporen.
Zolang de ruiter precies weet hoe hij/zij ermee om moet gaan en weet wat voor effect het heeft op zijn of haar paard, dan maakt het niet uit met welke sporen je rijdt.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:06

Ik reed met Parose altijd met sporen. Arme merrie begreep anders mijn hulpen niet goed genoeg, ik gebruikte het om mijn hulpen dus te verfijnen.
Met Aidan hoef ik het niet te proberen met sporen. Die gaat al rennen zodra hij een simpele been hulp krijgt. :Y)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:48

Zo te horen ging ze gewoon niet vooruit op een simpele lichte beenhulp. Als dat niet betert is dat iets in je technieken dat voor dat paard niet goed is. In dat geval gebruik je de sporen ook niet als verfijning. Het paard is zwaargevoelig en dat moet je verlichten. Met sporen doe je dat niet. Jij zet gewoon een grotere druk als normaal door het dragen van de sporen, zodat ze zwaar blijft of mss nog zwaarder wordt. Dat is dus niet de bedoeling van sporen. Als je simpele hulpen al met sporen moet geven, ben je niet op de juiste manier bezig.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:37

Ik gebruik mijn sporen niet om mijn paard zwaar te maken. 'Aan de teugel' moet van achteren komen, en als het eerst van voren komt, dan gaat je paard hangen ja. Mijn merrie was trouwens totaal niet zwaar in haar mond. Het was dus ook niet nodig om haar licht te maken in de mond, wel wat meer attent zodat ze haar aandacht erbij hield. Het is nogal een merrie. Ze is inmiddels verkocht vanwege mijn grootte. Anders had ik er zelf nog even op gelet, omdat ik zelf altijd dacht dat ik goed bezig was vanwege de vele privélessen die we hadden ( Ik reed altijd met sporen onder begeleiding ).