Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:29

Tjoppie ik weet niet wat je wil bereiken maar ik heb steeds meer het idee dat je onze tijd gewoon zit te verdoen.
Als je nu wil beweren dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit lees ik daar vanaf dat je je erabsoluut niet verdiept in hebt.
Mag je al 20 jaar bitloos rijden, dat hoeft nog niet te betekenen dat je je er ook daadwerkelijk in verdiept hebt en weet hoe het werkt.
Lopen een hoop mensen rond die maar wat aan prutsen en nergens bij nadenken, dus je zal niet de enige zijn.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:30

daNiielle_ schreef:
Tjoppie: Je staat constant met je mening klaar, maar zodra er om nadere informatie gevraagt wordt, begin je ergens anders over.

Wacht nog steeds op de uitleg waar je het bit precies bij nodig hebt, in de keertwending of appuyementen.

Hoezo, wanneer ik kan?
Dus jij kan thuis meten met sensoren etc. ? Dan kom ik er aan.

joeneemsedeet.

Met andere woorden, zeg het maar en dan doe ik een stukje met bit, een stuk zonder bit en dan mag jij narijden

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:30

Air schreef:
Tjoppie ik weet niet wat je wil bereiken maar ik heb steeds meer het idee dat je onze tijd gewoon zit te verdoen.
Als je nu wil beweren dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit lees ik daar vanaf dat je je erabsoluut niet verdiept in hebt.
Mag je al 20 jaar bitloos rijden, dat hoeft nog niet te betekenen dat je je er ook daadwerkelijk in verdiept hebt en weet hoe het werkt.
Lopen een hoop mensen rond die maar wat aan prutsen en nergens bij nadenken, dus je zal niet de enige zijn.

Misschien is het tijd dat jij je er eens een keer in verdiept, maar dan zonder roze bril.??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:31

Oh dus je hebt geen achtergrond informatie in de vorm van artikelen of interessante links op internet? Of een goed boek dat je kunt aanraden?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:31

tjoppie schreef:
joeneemsedeet.

Met andere woorden, zeg het maar en dan doe ik een stukje met bit, een stuk zonder bit en dan mag jij narijden

En wat schiet ik daar dan in feite mee op?
Heb ik dan zwart op wit staan, dmv sensoren en krachtmetingen wat nu scherper was?
Is dit dan beoordeeld door een expert op dat gebied?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:32

Morganya schreef:
maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd.

Wil jouw paard dan ook niet meelopen en getraind worden met een gewoon halster om z'n hoofd?[/quote]
@ Joviban: Ik ken het boek en de teksten. (Nee, heb het niet van voor naar achter gelezen, maar weet in grote lijnen wat er in staat) En ik zeg ook dat het paard het vast en zeker zal merken. Maar wat betreft het bit, mijn paard heeft een klein mondje, dus ik rij met een ongebroken trens. Als de mond gesloten is, raakt het bit de lagen van de bovenkaak niet, dus zoveel ruimte is er wel, daar ondervind ze dus iig tot zo ver geen pijn van. Daarnaast is het een kunststof bit, wat niet tegen de kiezen kletterd, dus ook daar minimale last. Ik denk dus dat ik het tot zo ver aardig goed doe. Verder gebruik ik een hoofdstel met alleen hoge neusriem, zodat er geen druk op het gebied van de neusgaten komt, sper ik haar mond niet dicht met een sperriem, gebruik ik geen dwang bij het naar beneden rijden en ook geen hulpteugels waardoor er bij protest een ruk in haar mond komt. Maar eigenlijk doet dat weinig ter zake, want in mijn quote die jij aanhaalde zeg ik dat ik niet overtuigd ben dat een paard persee meer last van een bit heeft dat alleen op zijn lagen druk veroorzaakt, dan van een hoofdstel dat druk op de neus en achter de oren veroorzaakt. Die druk is niet voor niets een veel voorkomende trainingsmethode. En niet alle paarden zijn van die druk gedient. (Zie paarden die gaan hangen als ze vast staan) Die druk is ook hinderlijk en daar heeft een paard ook last van.

Hoe kom je erbij of mijn paard meeloopt aan of zich laat trainen aan een halster? Dat is toch heel iets anders dan de veronderstelling dat hij vast ook last heeft van het halster? Maar om je vraag te beantwoorden: Meelopen aan het halster doet ze uiteraard, aan het hoofdstel met bit ook en ook net zo makkelijk. Ze laat zich ook makkelijk trainen aan het halster, maar ook zonder halster. Ik kan haar een kant op laten lopen door die kant op te wijzen met mijn vinger en bij me vragen of achteruit sturen met mijn stem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:33

@ Tjoppie, ik heb hier nog een aardige lijst voor je met onderzoeken etc

http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoeken.php

en deze zijn er ook nog

Cook, R., Pathophysiology of bit control in the horse, http://www.neosoft.com/~iaep/pages/prot ... 3P196.html
Cook, R., The Bitless Bridle, http://www.bitlessbridle.com
Sandin, T., Dressage for the 3rd Millennium, http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php
Kraak, E.M., LibraRopeBridle, http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Ik zou graag links van jouw kant zien die het tegenspreken :-)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:34

Arabesk schreef:
Nou leg eens uit waarom bitloos scherper is dan met een bit? En laat eens wat onderzoeken zien?

wanneer kan je, dan kan ik je laten zien dat ik een paard op de hohouder kan trekken met een stang en trens en er niks gebeurd behalve dat IK me schuldig voel!! En zodra je op dat zelfde paarden een dr Cook hangt je gaat flikflakken terwijl je nog niet eens met je handen de ophouding gemaakt hebt.

Als je het niet erg vind dan doe ik jouw verrichtingen bitloos op dat paard ook slowmotion filmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:34

Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt. :D :')

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:35

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:
joeneemsedeet.

En wat schiet ik daar dan in feite mee op?
Heb ik dan zwart op wit staan, dmv sensoren en krachtmetingen wat nu scherper was?
Is dit dan beoordeeld door een expert op dat gebied?

Ja niks, dan moet je het laten zien. put your money where your mouth is, dus nee, ik zou het ook niet doen als ik jou was.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:35

tjoppie schreef:
Air schreef:

Misschien is het tijd dat jij je er eens een keer in verdiept, maar dan zonder roze bril.??

Ik ehb mij er allang in verdiept Tjoppie, objectief. :)
En daarom weet ik dat je uitspraak grote onzin is.... eigenlijk zeg je het zelf ook al... alleen denk je er dus blijkbaar niet bij na waardoor je het niet snapt? Ik weet niet hoe jij denkt iig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:36

tjoppie schreef:
Arabesk schreef:
Nou leg eens uit waarom bitloos scherper is dan met een bit? En laat eens wat onderzoeken zien?

wanneer kan je, dan kan ik je laten zien dat ik een paard op de hohouder kan trekken met een stang en trens en er niks gebeurd behalve dat IK me schuldig voel!! En zodra je op dat zelfde paarden een dr Cook hangt je gaat flikflakken terwijl je nog niet eens met je handen de ophouding gemaakt hebt.

Als je het niet erg vind dan doe ik jouw verrichtingen bitloos op dat paard ook slowmotion filmen

Nee het gaat er niet om hoe jij en ik rijden. Het gaat er om dat je kan laten zien dat bitloos scherper is dan met bit in z'n algemeen. Heb je interessante links?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:36

JoviBan schreef:
Dat zogenaamde "finetunen" wat tjoppie zo graag doet en zo belangrijk vindt, is niets anders dan een scherpere pijnprikkel voor het paard. Heel "fine" voor de ruiter, maar het voegt niets anders toe dan die extra pijnprikkel. Als je daarmee je proefjes moet winnen en je oefeningetjes mee voor mekaar moet krijgen, dan schort er toch wel iets aan de rijkunst. Maar volgens tjoppie ben je dan een veel betere ruiter dan wanneer je het zònder die pijnprikkel voor mekaar krijgt. :D :')

Joviban, doe mij een plezier en laat het mij zien dan!

tjoppie

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:37

Gaaf he, hoe de mensen die zich herkennen in het slechte ruiters zijnde zich nu profileren

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:37

tjoppie schreef:
Arabesk schreef:

Dat heeft niks met scherper te maken, dat heeft te maken met een paard wat de druk achter de oren niet fijn vind. En zo hard in de mond is dat het geruk aan de S&T accepteerd en daar nieteens meer op reageert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:38

@ Tjoppie, Ik ben een enorm slechte ruiter, in jouw ogen, want ik rij nooit wedstrijden :+, maar dáár ging het nu niet om. Het gaat er ook niet om of ik wel of niet GP kan rijden zonder bit.

Ik wil graag een onderzoek of onderbouwing of argumenten zien waaruit blijkt dat bitloos scherper is dan met bit :-)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:38

Arabesk schreef:
tjoppie schreef:
an je, dan kan ik je laten zien dat ik een paard op de hohouder kan trekken met een stang en trens en er niks gebeurd behalve dat IK me schuldig voel!! En zodra je op dat zelfde paarden een dr Cook hangt je gaat flikflakken terwijl je nog niet eens met je handen de ophouding gemaakt hebt.

Nee het gaat er niet om hoe jij en ik rijden. Het gaat er om dat je kan laten zien dat bitloos scherper is dan met bit in z'n algemeen. Heb je interessante links?

ik zie het liever irl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:39

Morganya schreef:
Hoe kom je erbij of mijn paard meeloopt aan of zich laat trainen aan een halster?

Dat was gewoon een vraag aan jou. Omdat jij dit schreef:
maar ik ben er echt niet van overtuigd dat een paard blij is met wat dan ook om zijn hoofd
Blijkbaar vindt jouw paard een halster prima. Dus zal hij/zij een bitlooshoofdstel zoals een sidepull ook prima vinden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:40

Arabesk schreef:
@ Tjoppie, Ik ben een enorm slechte ruiter, in jouw ogen, want ik rij nooit wedstrijden :+, maar dáár ging het nu niet om. Het gaat er ook niet om of ik wel of niet GP kan rijden zonder bit.

Ik wil graag een onderzoek of onderbouwing of argumenten zien waaruit blijkt dat bitloos scherper is dan met bit :-)

nee, je bent niet een enorm slechte ruiter. Je bent geen ruiter! Op het moment dat jij denkt dat je paard een extra gang heeft terwijl die gewoon katskreupel loopt op 4 benen, heb je eigenlijk niks op het paard te zoeken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:40

tjoppie schreef:
ik zie het liever irl

Nou dan heb je vast wel een filmpje van iemand die z'n paard bitloos scherp bewerkt?

Ik heb er wel een paar van wedstrijd ruiters, KNHS, die dat doen mét bit, maar ik plaats ze hier maar niet meer, vonden de mods niet zo leuk nl, maar per pb wil ik ze best laten zien.

Aan de andere kant; op de voorpagina staat er ook eentje van epona tv.

Maar goed, leg me dan eens uit waarom bitloos dan scherper inwerkt dan een bit? Wát is er dan scherper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:42

tjoppie schreef:
Gaaf he, hoe de mensen die zich herkennen in het slechte ruiters zijnde zich nu profileren

Ik herken mij helemaal nergens in en profileer mezelf graag wanneer het om bit en bitloos gaat. :+

Kom jij nou nog met al die onderzoeken op de proppen, of hoe zit dat?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:42

tjoppie schreef:
nee, je bent niet een enorm slechte ruiter. Je bent geen ruiter! Op het moment dat jij denkt dat je paard een extra gang heeft terwijl die gewoon katskreupel loopt op 4 benen, heb je eigenlijk niks op het paard te zoeken

Besef je nou eigenlijk wel wat je zegt? :') :') :')

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:43

zoals ik al zei joviban. Ik zal voorrijden met bit, zonder bit en dan mag jij narijden.

tjoppie

daNiielle_ schreef:
tjoppie schreef:

Besef je nou eigenlijk wel wat je zegt? :') :') :')

Ja

Daan_O

tjoppie schreef:

Ben jij dan ook van mening dat het veiliger is om bitloos te mennen omdat de "noodrem" daarmee volgens jou dus veel beter is? Meestal hoor ik het juist andersom.

Naar aanleiding van jouw vorige berichtje naar mij toe had ik je gevraagd of wij elkaar kennen, of dat je mij "hebt zien rijden" door foto's hier op bokt?