Rij Je Met Cap.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje_

Re: Rij Je Met Cap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:48

Lekker zonder cap.. wil de wind door mn haren voelen! haha

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:35

Altijd tydens buitenrit ook nog met bodyprotector, alleen in de ring heb ik m'n dresuurhoedje op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:37

de vergelijking met fietsen word gemaakt,en tuurlijk kan je met fietsen vallen,maar een paard is een levend en onberekenbaar wezen,een fiets is een levenloos ding.

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:38

Zeker weten met

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:55

Snoevie schreef:
de vergelijking met fietsen word gemaakt,en tuurlijk kan je met fietsen vallen,maar een paard is een levend en onberekenbaar wezen,een fiets is een levenloos ding.

Volgens mij gebeuren er toch meer fietsongelukken met dodelijke afloop dan er paardrij-ongelukken gebeuren hoor... Jammer genoeg... En het is allemaal vreselijk natuurlijk, kan er gewoon niet goed tegen dat mensen die eens geen toc dragen hier gelijk mogen doodvallen van half bokt, en eerlijk gezegd is mijn paard betrouwbaarder dan vele chauffeurs op de openbare weg... Ik verdedig hier bijlange niet het niet-dragen van tocs he! Begrijp me niet verkeerd, vind gewoon dat sommigen mensen iets minder cru mogen zijn. Alsof we daar bij nadenken, alsof we iedere keer dat we op ons paard stappen eigenlijk een zelfmoordpoging ondergaan ofzo. Sorry hoor, ja, paarden zijn levende wezens, maar ik ken mijn paarden door en door, en weet in welke situatie het verkeerd kan lopen en waar niet. En in een paar van die situaties waar het risicovol wordt (zoals op wedstrijden) kan ik geeneens een toc opzetten!

Ik bedoel, waarom niet dezelfde discussie rond mensen die geen bodyprotector dragen? Ik reed vroeger op een manège waar zo'n ding verplicht was tot een bepaalde leeftijd, maar daar wordt hier niet echt over gesproken he. Vind gewoon de manier van discusie/oorlogvoering hier een beetje raar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:56

natuurlijk omdat er meer fietsers op de weg zijn dan paarden denk ik.

en het stuit mensen tegen de borst dat er word geroepen; jamaar ik ken mijn paarden zo goed ed,dat geloof ik ook meteen,maar paarden blijven dieren die onverwachte dingen kunnen doen,ookal kennen we ze zo goed.

maar het blijft iedereens eigen keus al komt het soms gewoon erg dom over,de reden om geen cap te dragen

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:21

Snoevie schreef:
natuurlijk omdat er meer fietsers op de weg zijn dan paarden denk ik.

en het stuit mensen tegen de borst dat er word geroepen; jamaar ik ken mijn paarden zo goed ed,dat geloof ik ook meteen,maar paarden blijven dieren die onverwachte dingen kunnen doen,ookal kennen we ze zo goed.

maar het blijft iedereens eigen keus al komt het soms gewoon erg dom over,de reden om geen cap te dragen

Tuurlijk is het dom, dat weet ik ook, en dat zullen de anderen die er geen dragen ook wel weten. Overigens draag ik er àltijd één als ik 'het goede voorbeeld' moet geven (wanneer ik op ee paard kruip op ponykamp ofzo), 't is dus echt niet dat ik wil verkondigen 'draag geen toc want dat is niet nodig'. Vond gewoon de reactie van hierboven nogal grof, niemand is heilig in mijn eigen gewoon Lachen Ik neem een risico door geen toc op te zetten, maar breng daar nog altijd geen andere mensen door in gevaar... Er bestaan in mijn ogen gewoon dingen die veel erger zijn en waar je dan van mij wel een kruistocht mag tegen beginnen Tong uitsteken

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:21

immer met een cap

Mees1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:26

Hoi,

Ook ik reed niet altijd met cap. Maar sinds kort rijd ik op een ander stal en daar is het gewoon verplicht.
Het makste paard en wanneer je er niet op verdacht bent dan gebeuren meestal de raarste dingen.
Mijn paard doet de laatste tijd in 1x weleens raar, vandaar dat ik nu trouw m'n cap op heb.
Beter voorkomen dan genezen als er wel wat gebeurd.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:30

Als je de resultaten ziet van wat er kan gebeuren als je geen cap draagt, kun je som grof worden ja..... en dan is grof zijn soms nodig, sorry maar het is wel zo.

In ieder geval kun je je paarden nóg zo goed kennen... als je tijdens een buitenrit ingehaald wordt door een mongool van een vrachtwagenchauffeur zonder fatsoen in zn donder laat staan verstand, en die je dus rakelings met 80 km per uur op de provinciale weg al toeterend voorbij komt karren, dan bestaat de kans dat jouw paard schrikt en er onverwachtste (lees: gevaarlijke) dingen gebeuren. Dat kan OOK met een braaf, oud manege-besje gebeuren!
En daar sta je dan met je rijvaardigheid, kunsten en noem maar op. Kans dat je er af klettert is altijd aanwezig en kans dat je ongelukkig met je koppie op het beton knalt is ook aanwezig, altijd en eeuwig. Hoe groot of hoe klein de kans? Dat is niet relevant, maar die kans is aanwezig en je hand die kans op een (dodelijk) ongeluk met (blijvend of fataal) letsel kunnen verkleinen of voorkomen.

Is geen kwestie van kruistocht, is gewoon een kwestie van awareness kweken.

Maar als je de wind door je haren voelen lekkerder vind (zoals iemand hierboven zo "ha ha ha" omschreef) en belangrijker vind dan je hersens beschermen, vooral doen. Niet janken daarna als je een permanente hersenbeschadiging hebt en kwijlend in een rolstoel zit natuurlijk. (als je dat besef dan nog kunt hebben).

En wat snoevie al mooi omschreef: fietsen zijn levenloze dingen. Overigens is het percentage fietsers vele malen groter dan paardrijdende mensen, dus dat het percentage ongelukken met fietsers groter is, lijkt mij ook "logisch". Wil je een realistisch beeld hebben, zou je absolute getallen moeten gaan omrekenen om te zien hoe het procentueel in vergelijking is.

En nee, ik zou mensen geen schop nageven als ze daadwerkelijk iets overkomt, maar medelijden? No way.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:40

Cissiegirl schreef:
En als ik door mijn gedram en gezeur, gezemel en gejammer één mens zover heb kunnen krijgen dat hij/zij een cap gaat dragen, dan ben ik blij.

Ik dat je er juist het tegenovergestelde mee bereikt!

Misschien moet je het paardrijden helemaal wel verbieden en de zorg bij eventuele schade niet vergoeden...
Tis toch belachelijk dat je als hobby het risico neemt om te vallen en 'wij' als samenleving voor de kosten moeten opdraaien.

Beetje kort door de bocht niet?

Daarbij maakt de cap het paardrijden echt niet zoveel veiliger.
Lijkt er meer op dat je gefrustreerd bent, dat er mensen zijnn die wel lekker zonder cap rijden, want zeg nu zelf, lekker met je haar in de wind is veel lekkerder....én na het rijden zit je haar nog normaal...

Nu rij ik voornamelijk zonder omdat mijn ervaring is, dat ik met cap slechter kan rollen en dus mijn val veel lomper maakt en ik meer last heb. Ik hoop igg nooit met m'n kop op het hek te belanden....
Bij jonge paarden in het begin draag ik wel een cap, omdat zij ook eerder fouten kunnen maken (evenwicht of flippen) het risico om te vallen veel groter is.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:21

superwoman schreef:
Cissiegirl schreef:
En als ik door mijn gedram en gezeur, gezemel en gejammer één mens zover heb kunnen krijgen dat hij/zij een cap gaat dragen, dan ben ik blij.

Ik dat je er juist het tegenovergestelde mee bereikt!

Misschien moet je het paardrijden helemaal wel verbieden en de zorg bij eventuele schade niet vergoeden...
Tis toch belachelijk dat je als hobby het risico neemt om te vallen en 'wij' als samenleving voor de kosten moeten opdraaien.

Beetje kort door de bocht niet?

Daarbij maakt de cap het paardrijden echt niet zoveel veiliger.
Lijkt er meer op dat je gefrustreerd bent, dat er mensen zijnn die wel lekker zonder cap rijden, want zeg nu zelf, lekker met je haar in de wind is veel lekkerder....én na het rijden zit je haar nog normaal...

Nu rij ik voornamelijk zonder omdat mijn ervaring is, dat ik met cap slechter kan rollen en dus mijn val veel lomper maakt en ik meer last heb. Ik hoop igg nooit met m'n kop op het hek te belanden....
Bij jonge paarden in het begin draag ik wel een cap, omdat zij ook eerder fouten kunnen maken (evenwicht of flippen) het risico om te vallen veel groter is.

Dat je haar normaal zit na het rijden is natuurlijk heel belangrijk. *zet sarcastisch toontje weer uit*

Misschien moet je een luchtdicht pak aantrekken tijdens het rijden, dat je daarna weer uittrekt, dan stink je daarna ook niet zo naar paard. Slapen

En met cap slechter rollen? Kom op, Als je mij wilt proberen te overtuigen, kom dan tenminste met zinnige argumenten en niet met mickey mouse verhalen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:27

hier nog zo een dommie die zonder cap rijd!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:38

Ik ben dan geen domme Huilen van het lachen
Achja, ik doe het maar gewoon, maar zonder rijden zou ik ook niet erg vinden, als ik bijv een x m'n cap vergeten ben..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:51

Cissiegirl schreef:
Dat je haar normaal zit na het rijden is natuurlijk heel belangrijk. *zet sarcastisch toontje weer uit*

Misschien moet je een luchtdicht pak aantrekken tijdens het rijden, dat je daarna weer uittrekt, dan stink je daarna ook niet zo naar paard. Slapen

En met cap slechter rollen? Kom op, Als je mij wilt proberen te overtuigen, kom dan tenminste met zinnige argumenten en niet met mickey mouse verhalen.

Probeer het maar eens!
Stinken naar paard heeft natuurlijk niks met je uiterlijk te maken, anders gaan 'we' niet in stijl (- lees setjes) naar het paard. Niet dat iedereen daarom geeft, maar blijkbaar wel genoeg, want er is een goede markt voor Knipoog

En Probeer eens volwassen een discussie te voeren, want nu hoop ik dat je 12 jaar bent én je een cap moet dragen van je ouders. Dat zou namelijk een hoop verklaren...

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:00

Dan komen we uiteindelijk toch wel overeen hoor Lachen Als ik ga wandelen, springen, wedstrijden (op lager niveau) doe, kortom àlle momenten waar ik niet gewoon dressuur aan het rijden ben, draag ik een toc. Die momenten komen de laatste tijd gewoon niet echt meer voor en daarom wordt het op den duur een 'gewoonte' er geen meer op te hebben. Wou gewoon even aantonen dat heus niet iedereen doelbewust geen toc opzet 'omdat het haar dan niet meer goed zit'. Zo'n argumenten vind ik ook nogal belachelijk eerlijk gezegd. Ik toon aan niet-paardenmensen toch liever foto's van ik met toc dan foto's van ik met hoedje op hoor Tong uitsteken Ik doe het dus ook écht niet uit mode-overtuigingen ofzo (jeetje), gewoon uit nonchalance eigenlijk. Niet omdat mijn haren dan zo mooi wapperen hoor (gaan ze dan niet in de war eigenlijk? Tong uitsteken). Dus wil liefst niet beschouwd worden als zo iemand nu Lachen

Paardrijden is een gevaarlijke sport, maar er gebeuren evengoed ongelukken als je naast het paard staat, en daar zijn we helemaal niet beschermd in... Vind het jammer dat er soms gedaan wordt alsof je onkwetsbaar bent als je maar een toc ophebt bij het rijden. Dat is jammer genoeg niet zo. Persoonlijk vind ik dat er ook mag uitgekeken worden bij het omgaan met het paard, en het verplicht dragen van een body-protector bij beginnende springers bijvoorbeeld. Mensen bewust maken van de gevaren is goéd, denk dat dit topic daar momenteel beter in bijdraagt dan een gewoon "ik draag een toc - ik draag geen toc"-topic ook dan. Maar zie hier soms foto's passeren van kinderen die op of onder een pony liggen in de wei, en vind dat persoonlijk nog een stukje gevaarlijker dan ik die met mijn djoel (die niet weet wat bokken is) dressuurtraining heb... En dat meen ik écht. Ik zou het niet durven, er in de wei gaan bijliggen ofzo. Maar over dat soort foto's wordt op bokt niet echt iets gezegd, er wordt enkel aangevallen als er geen toc te bespeuren valt, terwijl ik dat dus minstens even gevaarlijk vind. Natuurlijk gaan we met paarden om, levende dieren, maar niet alleen als je erop zit he...

Adi_love_you

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:36

altijd met cap
ik mag niet zonder
ik vind het dom als je geen cap draagt

aatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:34

Ik rijd alleen met cap als ik:
A- niet op mijn eigen pony rijdt
B- ga springen
C- het bos in ga
Ik heb mijn ponie al 10 jaar dus ik ken hem inmiddels wel een beetje, vind het toch wel lekker om zonder hoofddeksel te rijden, vooral in de zomer Tong uitsteken

Honey_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:52

Ik rij mn lessen op de manege met cap, en verzorgpony's ook altijd.
Als ik echt hoofdpijn krijg van mijn cap in de zomer ofzo, rij ik wel zonder cap.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:18

Het is bijna overal verplicht, dus ik heb 'm bijna altijd op. Als ik bij een vriendin ga rijden, op haar pony, vergeet ik het nogal eens. Gelukkig ben ik zonder cap nog nooit gevallen Lachen.

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:05

hier ook iemand die altijd met cap rijdt
...
alhoewel ik mij er wel eens op betrapt heb met uitstappen zonder cap
Pling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:38

mijn haar zit toch altijd vreemd,als ik met mijn pony in de weer ben.
en tuurlijk is het heerlijk de wind door je haren te voelen,helemaal mee eens!
maar de kans kleiner maken dat ik een beschadiging aan mijn hoofd oploop door een val,doe ik graag dmv het dragen van een cap.
als mijn maat het ooit eens toe gaat laten wil ik ook een bodyprotector aanschaffen.

en dit alles met een pony die super betrouwbaar is Knipoog

Speedyq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:36

Altijd met cap, en met dit weer is het nog warmer ook haha

Trouwens, zonder cap ben je niet eens verzekerd als je een val maakt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:39

Ik rijd nooit met cap. Ik vind het een verschrikkelijk ding om op te hebben.

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:28

Ik ben een heel slecht voorbeeld, ik rij alleen met cap als ik een wedstrijd heb of iets waar het verplicht is..