help,,welk paard/pony past bij mij???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:34

Ja ik begrijp..

Maar hoe ver wil je komen in de sport?

Nikitaatje

Re: help,,welk paard/pony past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:36

ik kan zo boos worden als mensen zeggen dat haflingers en friezen niet geschikt zijn voor de dressuursport. Ik ken genoeg haflingers en friezen die zo de Z in zijn gekomen. En er zijn heel veel haflingers die zeer goed kunnen springen. Er zijn zelfs haflingers die springgefokt worden.

Het is gewoon vaak zo dat mensen die recreatie rijden een haflinger kopen of een fries of een tinker om lekker buitenritjes enz mee te maken. En dat mensen die heel goed kunnen rijden vaak gewoon meteen een kwpner kopen(waarom weet ik ook niet) Maar zo is het gewoon.

En als ik zo kijk naar jouw eisen denk ik dat je aan een leuke haflinger heel veel plezier zult hebben.

Goldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:37

Melanieetjuh schreef:
Het zal alleen wat moeilijker gaan, omdat een Fjord onweis koppig is.

Volgens mij ligt het meer aan de halslengte en de ruglengte. Ze hebben minder elasticiteit als het gemiddelde rijpaard.

Ik zou gewoon voor een nrps of een new-forest kijken ofzo. Die zijn heel allround

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:38

Nikitaatje schreef:
ik kan zo boos worden als mensen zeggen dat haflingers en friezen niet geschikt zijn voor de dressuursport. Ik ken genoeg haflingers en friezen die zo de Z in zijn gekomen. En er zijn heel veel haflingers die zeer goed kunnen springen. Er zijn zelfs haflingers die springgefokt worden.

Het is gewoon vaak zo dat mensen die recreatie rijden een haflinger kopen of een fries of een tinker om lekker buitenritjes enz mee te maken. En dat mensen die heel goed kunnen rijden vaak gewoon meteen een kwpner kopen(waarom weet ik ook niet) Maar zo is het gewoon.

En als ik zo kijk naar jouw eisen denk ik dat je aan een leuke haflinger heel veel plezier zult hebben.

Hierbij bedoel ik overgens niet dat mensen die recreatie rijden niet kunnen rijden.

RoosG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:21

ach je moet zelf weten watje wilt...
wij kunnen je niet dwingen.
ik kan wel zeggen dat je een tinker moet nemen maar anderen zeggen iets anders.
menigen verschillen he...................

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:22

Iepoetjuh schreef:
Met Fjorden kun je denk niet echt de dressuurwereld in gaan. Ga gewoon bij paardjes kijken en hecht geen waarde aan een ras. KWPN-ers of NRPS-ers zijn denk ik het meeste geschikt voor als je dressuur en springen en buiten wil gaan rijden.

Ben ik het niet mee eens!
Ilona is een bekende dressuuramazone en rijdt met haar Fjord Guusje Z2 of ZZ. Heel veel Fjorden doen het goed in de dressuur, ze zijn misschien niet zo ideaal als een Hannoveraan, maar ze zijn zeer veelzijdig. En een gewone 'vuilnisbak' kan ook met veel talent de hoek om komen, niet iedere KWPN heeft direct aanleg voor de drrssuur/springsport of een fijn karakter (je kent zelf voorbeelden )
Voor buitenritten, springen en dressuur kan een Haf ook super lopen (heb je die mooie Haflinger van Marrepar al gezien?)
Ik bedoel maar, is een questie van zoeken en eens een proefrit maken, wie weet vind je je droompaard!
(Ook aub geen vooroordelen over Friezen en/of Tinkers. Mensen vinden vooral Friezen al gauw koetspaarden, wat echt volkomen gel*l is, Friezen zijn niet de beste springers (hoewel ook Bokt een geweldigde uitzondering kent) maar het zijn vaak ideale paarden om recreatief te rijden! Ook Friezen lopen hier mee op hoog niveau!)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:01

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik woon praktisch midden in Friesland, en in elke dressuurrubriek loopt 30-50 % Fries mee... in de B en L. Kwa springen zie je heel af en toe nog eens 1 in de BB/B, maar hoger echt niet
Kom je M (dressuur), dan zie je nog wel eens een Fries, zeg 10%.
In de Z heb je het echt over een enkeling (en dat is vaak een goedgekeurde dekhengst met een prof-ruiter!)....
En Nationaal heb je echt over sporadisch eens 1... over het hele land gezien dan. Internationaal ken ik geen enkele. Terwijl er honderden 'bruinen' meelopen op dat niveau.

Dan kan je mij niet meer vertellen dat de Fries een geschikt paard voor de dressuursport is. Dan is het een paard waarmee men dressuur rijdt bij gebrek aan een beter SPORTpaard.

Koop gewoon meteen het betere sportpaard.
(tenzij je natuurlijk zooo verliefd bent op het ras, dat je die minpuntjes voor lief neemt - maar dat is dan een bewuste keuze)

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:21

Dees schreef:
Melanieetjuh schreef:
En mensen moeten niet gaan zeggen dat Haflingers, Fjorden, en Tinkers (minder) niet goed kunnen dressuren.
Dat is namelijk niet helemaal waar!

Ik kende een Fjord die L dressuur kon

!

Succes!

Wel, jabadabadoe

Als je DAT 'verder kunnen komen in de dressuur' wilt noemen, dan denk ik alleen maar....

Er is slechts 1 Fjord die in het Z loopt in Nederland (was dat niet Guusje) en dat is zo bijzonder dat het alle kranten heeft gehaald.Geloof me, ze kunnen het niet. Het is sprokkelen op punten waar een sportpony van het NRPS of ander soortgelijk merk, gewoon makkelijk de puntjes bij elkaar loopt.

Een sportpony kan ook braaf zijn voor recreatiegebruik, een recreatiepony zoals een Fjord of een Tinker wordt nooit GOEDE sportpony. Tenzij je jezelf een heleboel lol in het sportief rijden wilt ontzeggen, maar dan heb je het verschil waarschijnlijk nog nooit onder je zadel gehad.

Als je je nog moet gaan hechten aan een nieuwe pony en je bent jong, koop een brave pony die wel geschikt is voor sport, is mijn advies.

Uhum, mijn instructeur rijd ook Z2 met een fjord, en die is dan niet zovaak in de krant gezet omdat hij niet zo is dat hij zelf stukjes op gaat sturen... niet banketstaaf bedoelt hoor..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:33

Aangezien er tegenwoordig ontzettend veel mensen het Z weten te bereiken, zal daar vast relatief gezien ook wel iets meer Friezen/Haflingers/Fjorden etc bij zitten.

Maar leg me nou eens 1 keertje uit waarom een Fries/Fjord/Haflinger een betere koop zou zijn (in plaats van een NRPS/WElsh/NEw Forest oid) als de topicstartster toch bij nader inzien in de sport wil rijden?

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:55

Waarom ga je met je eisenpakket niet naar je instructeur? Leg heel duidleijk uit wat voor type, welke maat ongeveer, geslacht, min/max leeftijd, wat je ermee wilt doen en wat t max mag kosten. Hij/zij weet hoe jij bent, wat je wel en niet kunt en heeft daarnaast natuurlijk een veel groter netwerk in de paarden liggen waardoor hij veel sneller een goed paard voor je kan vinden.
Daarnaast kan hij/zij door zijn ervaring je waarschuwen voor een miskoop, een voor jouw onzichtbare oude blessure, een paard waar ze te veel voor vragen, of die pony op wiens mooie koppie jij meteen verliefd werd, maar waarvan je instructeur ziet dat het op korter of langer termijn fout gaat lopen.
Waarschijnlijk (als je een goede instructeur hebt) zal hij/zij je graag helpen en ook evt. meegaan als je er een gaat proberen. Het is nl. voor haar/hem ook van belang dat jij het naar je zin hebt met je pony want dat betekend voor hem ook weer extra lessen die hij/zij aan jou kan geven: cash.
Succes iig met het vinden van je droompaard/pony enne... kijk voor de grap eens bij de IJ van ijslander. Het zijn geen topdressuur of springpaarden, al kunnen ze van alles een beetje, maar je krijgt er wel 2 extra gangen bij, hihi.
Zonder gekheid, ik denk idd dat een meer in t bloedstaande pony voor jou beter is dan een koudbloedtypje, en ook connemara's of welsh ponys hoeven niet altijd gesjeesde bloedkikkers te zijn.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:58

Ik zou zelf een leuke welsch of NRPS nemen, ik wilde ook een haflinger eerst maar kreeg toen een welschje, en heb later een leuke NRPS erbij gekocht. Ideale beestjes alletwee! Super fijn te rijden, vooral mijnn NRPS is heel veelzijdig, je kan allen met haar doen! Succes iig met de aankoop! LAat het nog even weten.

En oja, ik denk dat als je 13 bent, je beter geen fjord/haflinger/tinker/fries kan nemen als je dressuuur en springen er ook bij wilt gaan doen. Maar gewoon een leuke pony. En dat van mijn instructeur was alleen even om een voorbeeld te noemen van iemand die in de z2 ook met een fjord rijd

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:03

sanderlover schreef:
heeej ,,, [b]
mijn pa & ik willen misscien een paard/pony kopen.(voor mij)
alleen ik weet niet precies wat het beste bij mij past;
wat ik ong. wil :
- een D of E pony of een paardje
- dressuur mee gaan rijden maar ook wel eens een spronnetje maken en natuurlijk ook eens een bosrit.
- kleur maakt niet zoveel uit!
- het moet best een rustig karakter hebben dus niet dat hij/zij elk moment ophol slaat ofzo.
- ben best wel geduldig maar niet altyd

ik dacht zelf aan een haflinger, fjord, fries, tinker & welsh..
ik heb ook al in vanalle boekjes gekeken
ik hoef trouwens niet echt een raspaardje maar ik wou weten wat bij mij past.
alvast thankx voor reactie

Om even hierop terug te komen en de discussie over sportpaarden (kan die ergens anders?!) achterwege te laten, zal ik maar weer reageren op de openingspost.

Af en toe een dressuurwedstrijd en af en toe een sprong + een buitenrit: Dan kunnen ze allemaal wel.
Gewoon meerdere eens proberen te rijden en bekijken. Je komt er vanzelf wel 1 tegen.

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:08

Miirthe schreef:
Iepoetjuh schreef:
Met Fjorden kun je denk niet echt de dressuurwereld in gaan. Ga gewoon bij paardjes kijken en hecht geen waarde aan een ras. KWPN-ers of NRPS-ers zijn denk ik het meeste geschikt voor als je dressuur en springen en buiten wil gaan rijden.

Ben ik het niet mee eens!
Ilona is een bekende dressuuramazone en rijdt met haar Fjord Guusje Z2 of ZZ. Heel veel Fjorden doen het goed in de dressuur, ze zijn misschien niet zo ideaal als een Hannoveraan, maar ze zijn zeer veelzijdig. En een gewone 'vuilnisbak' kan ook met veel talent de hoek om komen, niet iedere KWPN heeft direct aanleg voor de drrssuur/springsport of een fijn karakter (je kent zelf voorbeelden )
Voor buitenritten, springen en dressuur kan een Haf ook super lopen (heb je die mooie Haflinger van Marrepar al gezien?)
Ik bedoel maar, is een questie van zoeken en eens een proefrit maken, wie weet vind je je droompaard!
(Ook aub geen vooroordelen over Friezen en/of Tinkers. Mensen vinden vooral Friezen al gauw koetspaarden, wat echt volkomen gel*l is, Friezen zijn niet de beste springers (hoewel ook Bokt een geweldigde uitzondering kent) maar het zijn vaak ideale paarden om recreatief te rijden! Ook Friezen lopen hier mee op hoog niveau!)

Helemaal gelijk!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:23

Melanieetjuh, ik had gevraagd om weer ontopic te gaan.
Wat mij betreft starten jullie hier gewoon een nieuw topic over pony's die wel of niet geschikt zijn voor de topsport.

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:47

elk ras kan wel af en toe een dressuurwedstrijd lopen, een buitenrit maken en een sprongetje maken.
Gewoon kijken op internet, kijken of er een leuk paardje tussen zit die je aanspreekt, en dan daarvoor gaan!

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:18

al eens aan een IJslander gedacht >? Ik zou maar eens rond gaan kijken ... wacht totdat je dat ''droompaard'' hebt gevonden en dat die ''klik'' er is tussen jullie samen dan zit je al op 70% van de reis