Nee, niet het slachthuis!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Re: Nee, niet het slachthuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:51

OemmiejO schreef:
Hoezo allemaal zo tegen de slager? Sorry hoor, maar wat wil je dán van zo'n manege eigenaar? Dat ie alle paarden in een weitje zet, ergens op een rustige plek in het bos? Dan gaat ie failliet. Dus hij móet wel. Mensen, natúúrlijk doet een manegehouder zn paardje niet met plezier naar de slager, maar hij moet wel.

Mijn moeder heeft ook een manege en ze heeft nog nooit een oud manege paard naar de slager gedaan. En ze is ook nog niet failiet.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:21

Waar ligt you manege Suzanne? Enne Rivanalover ik zou hem ook niet nara de slacht brengen maar misschien andere mensen wel.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:30

rivanalover schreef:
Oudere mensen die klaar zijn met werken laten we toch ook niet dood gaan :S Paarden verdienen hun rust als ze klaar zijn met werken.!!!

ja dat is wel zo, maar wanneer een paard echt pijn heeft is het gewoon zielig om die nog te laten leven. Dan liever naar de slacht. pen door zijn hoofd en hij is van de pijn af.
Eerst dacht ik ook altijd dat inslapen beter was, totdat ik een verhaal van een andere bokker hoorde die dus DA-assistente is en paarden heb zien tegenstribbelen tegen het dood gaan. Sindsdien ben ik toch meer voorstander van de slacht.

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:22

IsSsatjuh schreef:
Waar ligt you manege Suzanne? Enne Rivanalover ik zou hem ook niet nara de slacht brengen maar misschien andere mensen wel.

in Nijkerk

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:13

rivanalover schreef:
Oudere mensen die klaar zijn met werken laten we toch ook niet dood gaan :S Paarden verdienen hun rust als ze klaar zijn met werken.!!!

Ga jij het betalen?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:48

Ja sorry hoor OemmiejO ik vind het wel erg onaardig van jou, wat zou je er van vinden als jou Oscar te oud zou zijn om nog op te kunnen rijden, dat hij dat niet meer aan kon en dat je ouders hem zouden slachten?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:52

Uhm.. we hadden het hier toch over manegepaarden?
Bij Oscar zou het geen probleem zijn, die gaat wel als ie nog gezond is de wei in of blijft lekker bij ons thuis staan.
IK zou Oscar niet naar de slager doen nee, geef hem maar een spuitje, maar bij manegepaarden ligt dat toch anders?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:53

Een manege heeft gewoonweg het geld niet om alle paarden in een rusthuis te stoppen. je hebt wel een aantal gratis rusthuizen maar die zitten vol en als je op de wachtlijst staat, kan dat nog wel een paar jaar duren. De manegepony neemt alleen maar plek in beslag, eet, verbruikt stro/zaagsel en levert voor de manege geen geld meer op. Het kost de manege alleen maar geld.
Natuurlijk het is niet eerlijk, maar het gaat soms gewoon niet anders.
De manege waar ik rij heeft gewoon geluk dat er 8 manegepaarden en pony's tereht konden in een rusthuis. Als ze dit niet hadden waren die paarden misschien ook wel naar de slacht gegaan, maar laat ik daar maar even niet aan denken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:55

Ik ga mee met Nannes

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:12

Ja okee, maar het blijft banketstaaf, die beestjes hebben zo hard gewerkt en dan nog steeds stank voor dank

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:23

Tsja, maar het kan niet anders.
Als ik een andere oplossing zou weten, zou ik die beestjes (als ze nog gezond zijn) graag een weitje geven ofzo, maar dat kan nu eenmaal niet

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:36

Geen enkel paard verdient het om naar de slachthuis te gaan, maar soms kan het niet anders.
Niet iedereen heeft plaats en geld om een kreupele pony bij te houden, en krijg maar eens zo'n paardje verkocht he.. Wie wil er zo eentje kopen?
Bij ons op de fokkerij gaat het ook zo: zijn ze te oud om nog te dragen of mankeren ze iets gaan ze ook naar het slachthuis...
Leuk vind ik dat ook niet maar ik kan er ook niks aandoen en ik begrijp ook wel dat de eigenaar zijn vergunning van 23 paarden niet moet benutten aan paarden waar hij niks mee is...

Als je paardje nu echt pijn heeft is het wel fairder om ze te laten afmaken, dan ze verder te laten lijden.
Veel sterkte toch!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:09

nielsd schreef:
NEE, geen enkel paard verdient het om naar de slager te gaan!

Zat ik ook net te denken, helaas gaat het vaak anders dan je zou willen

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:45

nielsd schreef:

Mee eens!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:49

IsSsatjuh schreef:
Dan verdient ze toch een eerlijk einde, een fijn einde?

Nou zal ik iedereen wel over me heen krijgen, maar ik vind dit een eerlijk einde. Ik vind het zieliger om zo'n beestje te zien wegkwijnen op een landje en paard steeds meer pijn te laten lijden

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:53

Nee, Goldie je krijgt niet iedereen over je heen.
Ik ben het ermee eens

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:54

Gelukkig toch nog iemand

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:59

Haha. Ja, ik vind dat je een paard ook los moet kunnen laten.
Als je een ziek paard in leven houd, kun je wel zo hard roepen: Ja, maar het is zielig om hem dood te laten gaan, ik gun het hem om nog langer te leven. Maar eigenlijk doe je het echt voor jezelf.
Als je echt van je paard houd, gun je hem ook de dood, hoe moeilijk het ook is.

En nee, ik zou mn eigen paard niet naar de slager doen. Dat kan ik gewoon niet, ik zou hem in laten slapen. En als ie nog gezond is, zou ie best zn oude dag gewoon lekker bij ons thuis in zn paddockje mogen vieren, maar als ie pijn heeft...

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:10

IsSsatjuh schreef:
PS: Wat ik ben vergeten te vertellen, is het verhaal van het slachthuis. De manege-eigenaar had haar verkocht aan iemand die hem beloofde dat ze in een wei kwam. Maar die gene, heeft die arme Caromi toen weer doorverkocht aan de slager, om geld te vangen... Echt vreselijk, hoe kan iemand dat doen? Want we hadden ook een andere pony Nicky en die was ook kreupel, maar terug naar zijn vorige eigenaar gegaan, en daar is ze heel gelukkig. Maar dan denk ik: en Caromi dan heeft zij dat niet verdient?

Iedereen loopt hier nu wel over die manege-eigenaar te piepen, maar hier begrijp ik uit dat de manege-eigenaar de pony had verkocht (als gezelschapspony?), met het idee om haar een goede oude dag te bezorgen. Tenminste daar ga ik dan maar van uit. Tja, dat diegene zijn belofte niet nakomt en de pony alsnog doodleuk naar de slacht brengt, dat is niet de schuld van de manege-eigenaar. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:17

Meid, geen enkel paard verdient het slachthuis. Jong of oud, manegepaard of olympisch kampioen, hoe dan ook. Helaas gebeurt het wel. Dit is vaak zo bij maneges omdat een pony die niet werkt geld kost, denk maar eens aan stro, voer en dierenartskosten. Als ze een paard naar het rusthuis willen doen, moeten ze ervoor betalen. Als een paard naar het slachthuis gaat, krijgen ze er geld voor. Een manege is een bedrijf, een bedrijf draait niet zonder geld. Dan zegt die manege : ''Jammer voor het paard, maar geld is belangrijker.'' Afschuwelijk als je bedenkt wat de meeste paarden voor een manege betekend hebben, al die jaren hebben zij hun trouwe dienst gedaan en dag na dag dezelfde rondjes in dezelfde bak gelopen. Dat is geen droomleven voor een paard, maar ze doen het wel. Uit respect voor de mens. En als ze dan niet meer bruikbaar zijn, kunnen ze naar de slacht. Als dat alles is wat dat paard ervoor terug krijgt van wat hij zijn hele leven heeft gedaan voor ons ? Wat een flutleven heeft zo'n paard dan gehad. Dan kun je zo'n manegebaas wel zijn nek omdraaien, maarja, het is een bedrijf... Ik kan me er ook vreselijk kwaad om maken, en ik zou nooit een paard naar de slacht doen. Ik ben niet vegetarisch, maar ik eet geen paardenvlees. Helaas is het soort wrede mensen er nog steeds dat onbruikbare paarden een enkeltje naar de slacht toewenst, en dat dit vaak nog echt gebeurt ook. Hoe durven ze !!!!!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:55

Maxielover schreef:
Wat een flutleven heeft zo'n paard dan gehad. Ik ben niet vegetarisch, maar ik eet geen paardenvlees. Helaas is het soort wrede mensen er nog steeds dat onbruikbare paarden een enkeltje naar de slacht toewenst, en dat dit vaak nog echt gebeurt ook. Hoe durven ze!

Ik denk dat maar weinig manegepaarden een ge-wel-dig leventje hebben. Sommige vinden het idd leuk, maar er zijn genoeg chago manegepaarden bij hoor. De meesten doen het ook niet met erg veel plezier.
Enn.. Je kan beter paardenvlees eten dan van een koe of varken. Weet je wel wat er met hún word gedaan? *Ik denk dat je het niet wil weten. De meeste paarden hebben een goed leven gehad hoor, de meesten varkens niet.
En ik denk dat geen een paardenliefhebber een paard "een enkeltje naar de slacht" toewenst, dus wreed is het ook niet.

jen_iis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:17

PaysBas schreef:
nielsd schreef:

Idem.....

geen enkel paard verdient het natuurlijk om naar de slager te gaan.. maar als het paard alleen maar heel veel pijn heeft is het misschien beter. Maar ik ben er absoluut geen voorstander van ofzo hoor!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:48

OemmiejO schreef:
Haha. Ja, ik vind dat je een paard ook los moet kunnen laten.
Als je een ziek paard in leven houd, kun je wel zo hard roepen: Ja, maar het is zielig om hem dood te laten gaan, ik gun het hem om nog langer te leven. Maar eigenlijk doe je het echt voor jezelf.
Als je echt van je paard houd, gun je hem ook de dood, hoe moeilijk het ook is.

En nee, ik zou mn eigen paard niet naar de slager doen. Dat kan ik gewoon niet, ik zou hem in laten slapen. En als ie nog gezond is, zou ie best zn oude dag gewoon lekker bij ons thuis in zn paddockje mogen vieren, maar als ie pijn heeft...

het ging hier toch over paarden die geen pijn hadden maar gewoon te oud waren om nog in de manegelessen te lopen. Als ze pijn hebben is het misschien wel beter dan dat ze in een weilandje staan. Maar als een paard te veel pijn heeft dan krijgen ze bij ons een spuitje en gaan niet naar het slachthuis.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:57

Suzanne_k schreef:
Als ze pijn hebben is het misschien wel beter dan dat ze in een weilandje staan.

Hoezo? Dan staan ze daar toch ook maar weg te kwijnen?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:58

OemmiejO schreef:
Suzanne_k schreef:
Als ze pijn hebben is het misschien wel beter dan dat ze in een weilandje staan.

Hoezo? Dan staan ze daar toch ook maar weg te kwijnen?

ja idd, kennen ze zich misschien nooit eens even lekker uitleven van de pijn in hun been ofzo.