PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestaat PaardenFluisteren echt?

ja, dat weet ik zeker!
3 (75%)
nee, ik geloof er niks van, allemaal onzin
Geen stemmen
ik weet het niet, misschien
1 (25%)
mensen zeggen dat alleen om aandacht te trekken
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

Tientjeblij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:37

Hoi

Ik wilde nog even wat zeggen over joran pino en sterre,
Ik ken die pony's en het zijn fantastische manege ponys ik rijd namelijk daar op de manege:P Ik wou alleen nog even zeggen dat iedereen nu op sterre kan rijden:P

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:47

hoi
ik weet niet of je dit onder paardenfluisteren kan zetten maar het is fluisteren tegen een paard:-)
ik heb gister mijn verzorgpaard ontmoet en ze was erg onrustig met borstelen toen ben ik gewoon bij der gaan staan en heb al aaiend en fluisterend hem gekalmeerd en dat werkte perfect vond ik dus wie weet is er toch wat van waar

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:28

tienus_amigo schreef:
Hoi

Ik wilde nog even wat zeggen over joran pino en sterre,
Ik ken die pony's en het zijn fantastische manege ponys ik rijd namelijk daar op de manege:P Ik wou alleen nog even zeggen dat iedereen nu op sterre kan rijden:P

ja.. ze gaat hard in de galop he, maar ze is wel lief! Zo te zien vind jij amigo geweldig toch? ook een schat! Gelukkig kan iedereen nu op sterre ja.. anders zou hij de hele dag op stal moeten staan! en dat is voor sterre volgens mij niks.. 1 dag stil gestaan.. moet ze zich echt helemaal uitleven in de les

Tientjeblij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:30

ja klopt sterre gaat inderdaad wel hard maar is ook een schat
ik ga vanavond weer hobbelen:p

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:32

Cassidy schreef:
Pino_Alexjuh schreef:
Monty Roberts heeft toch meer methodes? dat had ik gelezen dan.. maar rondjagen eh neej daar hou ik niej van

Monty Roberts heeft een methode, en dat is de Join-up, verkregen door het rondjagen in een round pen. Alle andere dingen die hij daarna met de paarden doet zijn gebaseerd op het verkrijgen van de join-up.
Dus als je niet weet waar je het over hebt, als je niet weet wat die man doet, hoe kun je hem dan in hemelsnaam goed vinden?

volgens mij heb ik dan een ander boek gelezen het was een paardenfluisteraar (in elk geval iemand die met paarden om ging.. en zijn naam begon met M.. maar volgens mij was dat zijn achternaam.. naja.. volgende keer maar beter bekijken welke namen er staan

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:33

Cassidy schreef:
Pino_Alexjuh schreef:
Monty Roberts heeft toch meer methodes? dat had ik gelezen dan.. maar rondjagen eh neej daar hou ik niej van

Monty Roberts heeft een methode, en dat is de Join-up, verkregen door het rondjagen in een round pen. Alle andere dingen die hij daarna met de paarden doet zijn gebaseerd op het verkrijgen van de join-up.
Dus als je niet weet waar je het over hebt, als je niet weet wat die man doet, hoe kun je hem dan in hemelsnaam goed vinden?

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:24

tienus_amigo schreef:

leuk, ik was vanmorgen, omdat we rapportvergadering op school haden lekker vrij, en lekker een ochtendje paardjes in de molen zetten, en stro opstrooien enzo

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:03

Pino_Alexjuh schreef:
volgens mij heb ik dan een ander boek gelezen het was een paardenfluisteraar (in elk geval iemand die met paarden om ging.. en zijn naam begon met M.. maar volgens mij was dat zijn achternaam.. naja.. volgende keer maar beter bekijken welke namen er staan

Het boek "De Paardenfluisteraar" van Nicolas Evans is pure fictie, en heeft iemand anders als voorbeeld gehad dan Monty Roberts, namelijk Buck Brannaman. Helaas is Monty heel vaak als degene bestempeld waar het boek over ging, en heeft dat zelf ook nooit weerlegd.

Toch hebben heel veel Natural Horsemanshippers het niet zo op dit boek, omdat er op een gegeven moment ook aangegeven wordt hoe de "paardenfluisteraar" door middel van opbinden van een been en het rondjagen van het paard dit paard "breekt". Dit is niet de methode die de Natural Horsemanshippers praktiseren, en ook Monty Roberts heeft zich hiervan gedistancieerd.

Het is gewoon heel erg gevaarlijk om een roman voor gesneden koek aan te nemen. Auteurs hebben nu eenmaal artistieke vrijheden die met de realiteit niet altijd stroken. En dan maakt het niet uit of het nu om een Heartland (kinder)boekje gaat, of om een bestseller als de Horse Whisperer (De Paardenfluisteraar)....

Of had je het over een non-fictie boek? Daar zijn er ook legio van, maar ik weet behalve Mark Rashid zo niemand binnen dat circuit waar de naam met een M begint en die ook boeken schrijft.

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:45

Cassidy schreef:
Pino_Alexjuh schreef:

Het boek "De Paardenfluisteraar" van Nicolas Evans is pure fictie, en heeft iemand anders als voorbeeld gehad dan Monty Roberts, namelijk Buck Brannaman. Helaas is Monty heel vaak als degene bestempeld waar het boek over ging, en heeft dat zelf ook nooit weerlegd.

Toch hebben heel veel Natural Horsemanshippers het niet zo op dit boek, omdat er op een gegeven moment ook aangegeven wordt hoe de "paardenfluisteraar" door middel van opbinden van een been en het rondjagen van het paard dit paard "breekt". Dit is niet de methode die de Natural Horsemanshippers praktiseren, en ook Monty Roberts heeft zich hiervan gedistancieerd.

Het is gewoon heel erg gevaarlijk om een roman voor gesneden koek aan te nemen. Auteurs hebben nu eenmaal artistieke vrijheden die met de realiteit niet altijd stroken. En dan maakt het niet uit of het nu om een Heartland (kinder)boekje gaat, of om een bestseller als de Horse Whisperer (De Paardenfluisteraar)....

Of had je het over een non-fictie boek? Daar zijn er ook legio van, maar ik weet behalve Mark Rashid zo niemand binnen dat circuit waar de naam met een M begint en die ook boeken schrijft.

Mark Rashid, volgens mij was het die naam naja.. maakt ook niet uit.. volgende keer moet ik maar beter op de namen letten.
Het was in elk geval geen ficitie boek.. er stonden ook plaatjes en uitleg bij.. naja.. in elk geval was het wel een leuk boek

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:51

Heb je het boek in het Engels gelezen dan? Zo niet kan het Mark Rashid niet zijn geweest, want die boeken zijn alleen in het Engels uitgegeven. . In het eerste boek staan wel plaatjes maar geen uitleg.

Of bedoel je soms de Paardentemmer van Walter Farley? Daar stonden tekeningen in, maar dat is een fictie boek, en niet echt realistisch (valt in categorie Paardenfluisteraar)

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:07

Cassidy schreef:
Heb je het boek in het Engels gelezen dan? Zo niet kan het Mark Rashid niet zijn geweest, want die boeken zijn alleen in het Engels uitgegeven. . In het eerste boek staan wel plaatjes maar geen uitleg.

Of bedoel je soms de Paardentemmer van Walter Farley? Daar stonden tekeningen in, maar dat is een fictie boek, en niet echt realistisch (valt in categorie Paardenfluisteraar)

het was wel een engels boek idd, en er stonden plaatjes in en soms wat uitleg bij die plaatjes.. naja waarschijnlijk kom ik er nooit achter wie dat boek nau geschreven heeft... nu is hij uitgeleend.. dus kan ik hem niet bekijken in de bib

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:05

Je kan geen paardenfluisteraar worden door een boek te lezen hoor.

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:07

EvaSBB schreef:
Je kan geen paardenfluisteraar worden door een boek te lezen hoor.

nee.. dat doe ik toch ook niet.. ik vind het gewoon een leuk boek om te lezen, ik lees alles wel als het met paardjes te maken heeft.. ik vroeg me alleen af of paardenfluisteren echt bestaat.. ik zij niet dat ik een paardenflusiteraar ben of het wil worden

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:25

Pino_Alexjuh schreef:
tienus_amigo schreef:

leuk, ik was vanmorgen, omdat we rapportvergadering op school haden lekker vrij, en lekker een ochtendje paardjes in de molen zetten, en stro opstrooien enzo

kan dit niet via pm ofzo....

bij mijn weten kan je een join up niet doen zonder dat "opjagen" dus dan is een join-up negatief in jou ogen.

in het wild jaagt de leider de andere ook weg totdat ze onderdanig zijn en hetzelfde gebeurt er in een join-up.

ik heb er niets op tegen hoor

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:38

[/quote]
kan dit niet via pm ofzo....

bij mijn weten kan je een join up niet doen zonder dat "opjagen" dus dan is een join-up negatief in jou ogen.

in het wild jaagt de leider de andere ook weg totdat ze onderdanig zijn en hetzelfde gebeurt er in een join-up.

ik heb er niets op tegen hoor
[/quote]

oh, oke.. naja dan klopt dat boek dat ik gelezen heb dus niet.. daar stond namelijk dat je je paard met een join-up vertelt dat je geen roofdier bent, en dat hij dus niet bang hoeft te zijn voor jou..
dat is wel heel anders dus ik denk dat ik de volgende keer maar een ander soort boek ga lezen [/quote]

halibut

Re: PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:40

Wat is er anders aan dan? Een join-up kan niet zonder "rondjagen" en daarmee probeer je onder andere duidelijk te maken dat je geen roofdier bent. Je spreekt jezelf een beetje heel erg tegen op t moment hoor.

Gesprekken over manegepaarden kan over pb, zoals Tessyke zei.
Apart dat als je een dag lid bent je meteen je favo manegepaarden komt vertegenwoordigen trouwens in andermans topic...

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:35

heel apart...

x_shirley_x

Re: PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:40

Een vriendin van mij had een superbange pony, ze lag er iedere dag wel weer vanaf..ze is toen naar zo'n paardenfluisteraar gegaan tot een paar keer toe, en nu kan ze bijna alles met die pony!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:13

tessyke schreef:

Een leidend paard heeft zoveel meer nuances in zijn gedrag naar een ander paard toe dan wij vermoeden of zelfs ook maar kunnen imiteren.
De gradatie gaat van ignoreren, tot alle gradaties van paardenmimiek, tot de echte gerichte trap of uiteindelijke confrontatie tot er bloed vloeit.

Zo beschrijft Mark Rashid in zijn boek "A Horse never Lies", the heart of passive leadership, een paard dat absoluut niet onder de indruk is van alle dreigementen die tegen hem worden geuit, en ook als het paard nieuw was in de groep had het meteen een natuurlijk overwicht zonder dat je ook maar zag dat er moest worden geknokt door de nieuwkomer om een plekje te bemachtigen binnen de hierarchie van de kudde. En gaandeweg sloten alle andere paarden zich bij het nieuwe paard aan, ze kozen ervoor om bij dit paard te zijn. En zo kunnen ook paarden kiezen om zich aan te sluiten bij een persoon waar zij vertrouwen in hebben. Dat vertrouwen win je door je lichaam en lichaamspositie, en doorgaans met een paard dat al aan mensen gewend is. Maar hoe vaak komen wij nog in contact met echt wilde paarden? Ze zijn allemaal voorbelast, hebben allemaal bagage mee, de een goed, de ander minder goede ervaringen met de mens. En dan kiest het ene paard makkelijker voor het contact met die passieve leider, dan de ander, op grond van deze ervaringen.

Het overwicht over een paard (en ik wil met opzet het woord Join-up niet gebruiken, omdat dit is verzonnen door iemand die wel aan rondjagen doet) kun je op meerdere manieren bereiken. Een van de beste voorbeelden in mijn ogen is de methode van Pat Parelli. Hij begint niet met rondjagen, maar heeft het paard aan een leadrope, en gaat stapsgewijs te werk, te beginnen met het proberen aan te raken van het paard op alle plekken op zijn lichaam.
Echt natuurlijk is het eigenlijk niet wat hij doet, hij doet meer aan conditionering van het paard, zorgt ervoor dat het paard meedenkt en niet blind zijn instinct volgt, maar traint tegelijkertijd ook de mens hoe hij moet omgaan met een paard, en dat is eigenlijk belangrijker dan de hele join-up methode van Roberts.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:22

Pino_Alexjuh schreef:
oh, oke.. naja dan klopt dat boek dat ik gelezen heb dus niet.. daar stond namelijk dat je je paard met een join-up vertelt dat je geen roofdier bent, en dat hij dus niet bang hoeft te zijn voor jou..
dat is wel heel anders dus ik denk dat ik de volgende keer maar een ander soort boek ga lezen

Heb jij dat boek wel goed begrepen?

Een paard is een kuddedier, en in de massa van de kudde vindt hij zijn veiligheid. Een paard dat uitgestoten is van de kudde, is voor roofdieren een welkome prooi.

Paarden die in de kudde iets hebben misdaan, worden door de leidende merrie uit de kudde gezet. En afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp, mogen ze dan op een gegeven moment weer de veiligheid van de kudde in.

Door het wegjagen van het paard uit de kudde (en gedurende het rondjagen in de round pen ben jij het andere lid in jullie kudde van twee) jaag jij hem dus bij je vandaan. Zonder dat er ook maar een reden is dat je zo ontzettend kwaad op hem bent dat je weg stuurt. Voor het paard dus een psychologische dreun van heb-ik-jou-daar. Dat is hetzelfde als dat ik jou in het midden van de nacht van je bed licht en een pak rammel geef, terwijl jij niet weet wat je verkeerd hebt gedaan. Zou jij dat pikken? Verwacht je van een paard dat hij dat pikt?

Op het moment dat jij na het wegjagen jezelf passief opstelt, wil het paard weer bij je terug. Terug naar jullie kudde van twee. Niet omdat hij het vertrouwen heeft dat jij geen roofdier bent, maar omdat hij geen andere keus heeft. " Goed" zo zegt hij door het gedrag " Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan dat je me zo straft, maar mag ik alsjeblieft weer bij je terugkomen, want alleen red ik het niet" .

Ik weet niet of jij dat een leuke benadering vind van een paard. Je slaat hem niet met een zweep, maar je geeft hem wel een ontzettende aframmeling. En er zijn bokkers die deze methode eenmaal op hun paard hebben toegepast, en dit nooit meer doen, omdat hun paard na deze join-up nooit meer hetzelfde is geworden dan voorheen. En er zijn ook mensen die het eens in de week standaard meenemen, omdat het zo schattig is dat hij na afloop als een hondje achter je aanloopt.
Dan kan ik alleen maar zeggen: Paard, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:40

@ Cassidy: ik begrijp wat je zegt, en het klinkt eigenlijk ook heel logisch ... Ik heb er eerlijk gezegt nooit bij stilgestaan dat het zo is...
maar hoe zit dat dan met longeren? dat is dan toch eigenlijk hetzelfde?

Ps. Geen paardjes die de dupe zijn geweest van mijn nietwetendheid want ik heb er geen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:53

Dat is een hele goede vraag Rhiannon, en daar zijn heel veel mensen nog niet echt uit. In mijn ogen valt het een ook niet met het ander te combineren. De join-up de ene dag, en de volgende dag beheersd rondjes lopen aan de longe?
Echte NH-ers doen dus niet aan longeren. Parelli neemt zijn paard wel aan de lead rope, maar longeert er niet echt mee. Hij stuurt het paard wel weg en vraagt hem weer terug (hij noemt het spelen) en bezigt voor de rest de join-up ook niet.

Een paard longeren, en vaak longeren, is hem dood maken voor de join-up....
Niet dat je de join up ooit nodig gaat hebben op een paard dat verder alles doet....en er zijn andere manieren om verhoudingen recht te zetten dan de join-up!

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:23

Cassidy schreef:
Dat is een hele goede vraag Rhiannon, en daar zijn heel veel mensen nog niet echt uit. In mijn ogen valt het een ook niet met het ander te combineren. De join-up de ene dag, en de volgende dag beheersd rondjes lopen aan de longe?
Echte NH-ers doen dus niet aan longeren. Parelli neemt zijn paard wel aan de lead rope, maar longeert er niet echt mee. Hij stuurt het paard wel weg en vraagt hem weer terug (hij noemt het spelen) en bezigt voor de rest de join-up ook niet.

Een paard longeren, en vaak longeren, is hem dood maken voor de join-up....
Niet dat je de join up ooit nodig gaat hebben op een paard dat verder alles doet....en er zijn andere manieren om verhoudingen recht te zetten dan de join-up!

Ik heb van meer mensen die al veel langer met paarden omgaan dan ik en veel meer ervaring met paarden hebben dat paarden mensen als roofdieren zien.. en dat je dus moet proberen door vertrouwen je paard te laten zien, dat jij bij zijn kudde hoort.. en hem niet kwaad wilt doen.. is dat dan fout? zou ik wel eens willen weten, want van jou verhalen heb ik wel veel meer geleerd dan van dat boek of van mensen die ik ken

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:41

je moet geen interessen tonen voor het paard hij moet vanzelf naar jou komen want anders kom jij zomaar de kudde binnen en dat vinden ze eng.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:54

@ EvaSBB, dus als het paard geen interesse in je toont ga jij passief in het weiland wachten tot hij op je afkomt? Wat denk jezelf: wie is er in dit geval de dominantste? Paard of jij?

@PinoAlexjuh, rustig met een paard omgaan, langzame bewegingen maken is heel wat anders dan hem uit het niets in een round pen te mikken en weg te jagen teneinde de join-up te verkrijgen.
Ik begreep uit je eerdere verhalen dat je het roofdierverhaal en de join-up als een geheel zag.