Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tienus_amigo schreef:Hoi
Ik wilde nog even wat zeggen over joran pino en sterre,
Ik ken die pony's en het zijn fantastische manege ponys ik rijd namelijk daar op de manege:P Ik wou alleen nog even zeggen dat iedereen nu op sterre kan rijden:P
Cassidy schreef:Pino_Alexjuh schreef:Monty Roberts heeft toch meer methodes?dat had ik gelezen dan.. maar rondjagen eh neej daar hou ik niej van
Monty Roberts heeft een methode, en dat is de Join-up, verkregen door het rondjagen in een round pen. Alle andere dingen die hij daarna met de paarden doet zijn gebaseerd op het verkrijgen van de join-up.
Dus als je niet weet waar je het over hebt, als je niet weet wat die man doet, hoe kun je hem dan in hemelsnaam goed vinden?
Cassidy schreef:Pino_Alexjuh schreef:Monty Roberts heeft toch meer methodes?dat had ik gelezen dan.. maar rondjagen eh neej daar hou ik niej van
Monty Roberts heeft een methode, en dat is de Join-up, verkregen door het rondjagen in een round pen. Alle andere dingen die hij daarna met de paarden doet zijn gebaseerd op het verkrijgen van de join-up.
Dus als je niet weet waar je het over hebt, als je niet weet wat die man doet, hoe kun je hem dan in hemelsnaam goed vinden?
tienus_amigo schreef:ja klopt sterre gaat inderdaad wel hard maar is ook een schat
ik ga vanavond weer hobbelen:p
Pino_Alexjuh schreef:volgens mij heb ik dan een ander boek gelezenhet was een paardenfluisteraar (in elk geval iemand die met paarden om ging.. en zijn naam begon met M.. maar volgens mij was dat zijn achternaam.. naja.. volgende keer maar beter bekijken welke namen er staan
Cassidy schreef:Pino_Alexjuh schreef:volgens mij heb ik dan een ander boek gelezenhet was een paardenfluisteraar (in elk geval iemand die met paarden om ging.. en zijn naam begon met M.. maar volgens mij was dat zijn achternaam.. naja.. volgende keer maar beter bekijken welke namen er staan
Het boek "De Paardenfluisteraar" van Nicolas Evans is pure fictie, en heeft iemand anders als voorbeeld gehad dan Monty Roberts, namelijk Buck Brannaman. Helaas is Monty heel vaak als degene bestempeld waar het boek over ging, en heeft dat zelf ook nooit weerlegd.
Toch hebben heel veel Natural Horsemanshippers het niet zo op dit boek, omdat er op een gegeven moment ook aangegeven wordt hoe de "paardenfluisteraar" door middel van opbinden van een been en het rondjagen van het paard dit paard "breekt". Dit is niet de methode die de Natural Horsemanshippers praktiseren, en ook Monty Roberts heeft zich hiervan gedistancieerd.
Het is gewoon heel erg gevaarlijk om een roman voor gesneden koek aan te nemen. Auteurs hebben nu eenmaal artistieke vrijheden die met de realiteit niet altijd stroken. En dan maakt het niet uit of het nu om een Heartland (kinder)boekje gaat, of om een bestseller als de Horse Whisperer (De Paardenfluisteraar)....
Of had je het over een non-fictie boek? Daar zijn er ook legio van, maar ik weet behalve Mark Rashid zo niemand binnen dat circuit waar de naam met een M begint en die ook boeken schrijft.
Cassidy schreef:Heb je het boek in het Engels gelezen dan? Zo niet kan het Mark Rashid niet zijn geweest, want die boeken zijn alleen in het Engels uitgegeven.. In het eerste boek staan wel plaatjes maar geen uitleg.
Of bedoel je soms de Paardentemmer van Walter Farley? Daar stonden tekeningen in, maar dat is een fictie boek, en niet echt realistisch (valt in categorie Paardenfluisteraar)
EvaSBB schreef:Je kan geen paardenfluisteraar worden door een boek te lezen hoor.
Pino_Alexjuh schreef:tienus_amigo schreef:ja klopt sterre gaat inderdaad wel hard maar is ook een schat
ik ga vanavond weer hobbelen:pleuk, ik was vanmorgen, omdat we rapportvergadering op school haden lekker vrij, en lekker een ochtendje paardjes in de molen zetten, en stro opstrooien enzo
tessyke schreef:bij mijn weten kan je een join up niet doen zonder dat "opjagen" dus dan is een join-up negatief in jou ogen.
in het wild jaagt de leider de andere ook weg totdat ze onderdanig zijn en hetzelfde gebeurt er in een join-up.
Pino_Alexjuh schreef:oh, oke.. naja dan klopt dat boek dat ik gelezen heb dus niet.. daar stond namelijk dat je je paard met een join-up vertelt dat je geen roofdier bent, en dat hij dus niet bang hoeft te zijn voor jou..
dat is wel heel anders dus ik denk dat ik de volgende keer maar een ander soort boek ga lezen
Cassidy schreef:Dat is een hele goede vraag Rhiannon, en daar zijn heel veel mensen nog niet echt uit. In mijn ogen valt het een ook niet met het ander te combineren. De join-up de ene dag, en de volgende dag beheersd rondjes lopen aan de longe?
Echte NH-ers doen dus niet aan longeren. Parelli neemt zijn paard wel aan de lead rope, maar longeert er niet echt mee. Hij stuurt het paard wel weg en vraagt hem weer terug (hij noemt het spelen) en bezigt voor de rest de join-up ook niet.
Een paard longeren, en vaak longeren, is hem dood maken voor de join-up....
Niet dat je de join up ooit nodig gaat hebben op een paard dat verder alles doet....en er zijn andere manieren om verhoudingen recht te zetten dan de join-up!