Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:27

hoi,
ik weet wel dat ik op paardrijkamp ben geweest in heusden-zolder(limburg-belgie)
in manege "DE ZWAAN" daar kan je op het eind van de week zo je ruiterbewijs halen OK dan! bij ons was iedereen over Haha! je moest ewoon stappen draven -galoperen en heel laag springen!!! en de vragen viellen ook wel mee!!!
je kan op paardrijkamp met "sporta"

sunray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:27

hoi,
ik weet wel dat ik op paardrijkamp ben geweest in heusden-zolder(limburg-belgie)
in manege "DE ZWAAN" daar kan je op het eind van de week zo je ruiterbewijs halen OK dan! bij ons was iedereen over Haha! je moest ewoon stappen draven -galoperen en heel laag springen!!! en de vragen viellen ook wel mee!!!
je kan op paardrijkamp met "sporta"

WallaceLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:50

jah ik ga mijne binnekort halen in genk :d

maar normaal haal ik da zeker wel? :s

kzou het nie weten

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:53

wij kregen gewoon theorie les en dan ook praktijk, je krijgt veel tijd om te leren... als je het wat leert haal je het echt wel !

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:53

wij hadden gewoon elke keer na de les een half uurtje of uurtje oefenen met theorie.. en gewoon oefenen voor praktijk met de les.. maar ja theorie in 1 keer geslaagd maar we hadden een k*t insructrice en was ik gezakt maar de tweede keer was ik wel geslaagd.. De eerste keer waren er trouwens wel meer gezakt door dat mens..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:23

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:22

Ik had mn theorie foutloos, maar mn praktijk dat was nog n heel ander verhaal!

Mn paardje was kreupel en daarom moest ik dus op n ander (gek) paard!
Nou, we hadden ook echt zo'n examinator, wat n ongelofelijke muts. Ze begon al met het opnoemen van de dingen die je moest doen om te ZAKKEN! En vervolgens gingen we dus in het land rijden, het was egt K*tweer, het waaide en regende en het was onwijs glad. Staat die vrouw dus naast de hindernis met het springen, klapt ze ineens haar vrolijk gekleurde paraplu uit, dus dat paard waar ik op zat ging ervandoor in rengalop, waarop er nog 4 paarden volgden, complete chaos dus. En geloof mij, das niet leuk in een glad weiland met harde wind en behoorlijke regen. Dus toen kregen we de uitslag te horen, er was 75% van de groep gezakt voor het praktijk, omdat er ook nog een aantal met de buitenrit een heeel KLEIN foutje hadden gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!! Toen hebben we ook contact opgenomen met de SRR en die zeiden ook dat dat normaal nooit gebeurd, en dat de meeste mensen normaal altijd slagen.

Echt, die vrouw hoef ik (en ik denk nog veel anderen) niet meer te zien want dan word ik gevaarlijk!!!! *LOL*

lieferdje

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:17

ik heb mijn ruiterbewijs ook gehaald en ik vond het inderdaad ook best wel pittig hoor..

het rijden zelf ook de jury was heel erg streng al maakte je maar een paar kleine foutjes zoals verkeerde been lichtrijden enzo ..

zakte je meteen al..

was best wel zwaar..

vooral omdat ik de dag ervoor :p tijdens het rijden op de pony waar ik op ging met de ruiterbewijs ervan af gegooid in die bak die pony was daar nog nooit geweest en ging er voor eerste keer in..
dat was dus niet leuk...

iedereen reed aan 1 kant van de bak en ik aan de andere kant dus ging me paard keihard bokkend naar de andere kant scheuren en boef daar lag ik..

dus was best zenuwachtig die dag daarna was bang dat hij weer hetzelf zou uitspoken..
maar hij was uitermate lief alsof hij begreep dat het belangrijk was..
hij liep zonder dat ik iets deed keurig netjes aan de teugel..
toen kwam het op alleen galoperen aan en weer iedereen aan de andere kant van de bak,
hield me hart al vast van nou daar gaan we weer..
maar hij galopeerde netjes ze rondjes

moesten jullie trouwens ook eerst rijden en daarna je paard wegbrengen en je theorie doen??

of niet..
maar hij was best wel pittig en onze jury was ook niet echt geweldig aardig maar echt zo een strenge vent

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:24

hier nog enkele tips

1) goed je theorie boek leren en ook goed opletten tijdens je theorie lessen
2) je moet goed kunnen doorzitten(ook zonder beugels)
3) goed opletten tijdens het rijden van de buitenrit en het in de bak rijden voor je examen..
4) vooral op je opstappen op je paard letten niet slordig op je paard klimmen
5) voordat je begint met het buitenrijden krijg je een nummer jasje goed aandoen en oppassen dat je pony er niet van schrikt
6) er word ongeveer 80 cm gesprongen dus je moet wel een sprongetje kunnen maken.
7) ook om je hand signalen letten die je tijdens het buitenrijden geeft en goed omkijken.
8) waarschijnlijk zal je de dag voordat je examen heb nog 1 ritje maken. dan goed op alle details letten zodat het goed gaat op je examen

en dan nog de laatste en belangrijkste niet nerveus worden want dan gaat je paard juist vervelend lopen doen.
en goed je theorie leren

jen_iis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:50

Sjellii schreef:
Gewoon goed leren en dan is het echt wel goed te doen!
Ook het Vragenboek maken, en je gezonde verstand gebruiken.

Persoonlijk vind ik het Ruiterbewijs nergens op slaan, ik heb het al 3 jaar maar er is nog nooit naar gevraagt!

maar er is toch ook zoon boek over ofzo ? waar alle vragen in staan die je KAN krijgnen?

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:54

heb het vorig jaar ofzo ook gehaalt
gewoon 3 (dachtik Lachen ) dagen theorie les en rijden

examen eerst theorie, vragen uit je boek, niet echt moeilijk vond ik, en dan een B dressuurpoefje en een B springparkoertje springen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:01

op de site van die flardingha ruiters (schrijf je dat zo?) kan je proeftentamens vinden met ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad.

Ik vond het achteraf erg meevallen, bij ons had iedereen de praktijk gehaald, en maar eentje de theorie niet. Nou waren het bij ons wel allemaal met met eigen paard, of die paarden van mensen daar reden...

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:13

Ik ga over een maandje mijn ruiterbewijs doen bij stal 't Reelaer (schrijf ik het goed?). Haha!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:28

lieferdje schreef:
hier nog enkele tips

1) goed je theorie boek leren en ook goed opletten tijdens je theorie lessen
2) je moet goed kunnen doorzitten(ook zonder beugels)
3) goed opletten tijdens het rijden van de buitenrit en het in de bak rijden voor je examen..
4) vooral op je opstappen op je paard letten niet slordig op je paard klimmen
5) voordat je begint met het buitenrijden krijg je een nummer jasje goed aandoen en oppassen dat je pony er niet van schrikt
6) er word ongeveer 80 cm gesprongen dus je moet wel een sprongetje kunnen maken.
7) ook om je hand signalen letten die je tijdens het buitenrijden geeft en goed omkijken.
8) waarschijnlijk zal je de dag voordat je examen heb nog 1 ritje maken. dan goed op alle details letten zodat het goed gaat op je examen

en dan nog de laatste en belangrijkste niet nerveus worden want dan gaat je paard juist vervelend lopen doen.
en goed je theorie leren

en ik maar denken dat 'k maar 60 cm hoefde te springen Vork

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:21

hector schreef:
Als je je ruiterbewijs gaat proberen te halen krijg je vaak van te voren een aantal lessen (afhankelijk van waar je heen gaat) waarin je proefexamens gaat maken en waar ze je vertellen waar je op moet letten en hoe de vraagstelling in elkaar zit. Ik heb mijn ruiterbewijs een aantal jaar geleden gehaald en de vragen waren echt wel anders dan die hierboven neergezet zijn. Ik kreeg verschillende vragen over beenstanden, ziekten, verkeersregels en voeding en ze waren echt niet allemaal heel makkelijk, maar als je gewoon het theorieboek een beetje geleerd had was het prima te doen. Het rijgedeelte was niet moeilijk; je moest eerst een beetje in de wei rijden en een paar opdrachten uitvoeren en als je genoeg controle over je paard/pony had moest je een wegproef afleggen die ook niet moeilijk was, zolang je de verkeersregels maar goed kent en heel overdreven om je kijkt en je handen uitsteekt. Als je redelijk kan rijden is het wel te halen. Succes in elk geval.

Hier ben ik het wel mee eens
Ik heb m'n ruiterbewijs op m'n tiende gehaald (zes jaar geleden) toen waren er helemaal nog niet zulke strenge regels. Onze examinatrice was wel behoorlijk lomp. Zo zij ze tegen een jongen bij ons in de groep dat hij zijn grote volte in galop kleiner moest rijden. Het was echter glad in de wei en hij reed op een ex-draver met een slechte galop. Het beestje kon alleen heel hard in de galop, maar als hij die volte niet kleiner maakte was hij gezakt. Hij toch maar proberen iets te sluiten, glijd zijn paard uit en valt, was hij toch gezakt, want hij gaf geen blijk van goed inschattingsvermogen. Dat is toch te gek voor woorden?

Theorie gaat trouwens wel. Je moet er gewoon goed voor leren. Ik kreeg niet die vragen die iemand hier had neergezet, ze waren wel een tikkeltje moeilijker. Meer over beenstanden, ziektes, tanden, verkeersregels enzo. Maar als je het boek goed leert is het zeker wel te doen.

P.S. Ik moest over een stijltje van 60 cm heen.