hector schreef:Als je je ruiterbewijs gaat proberen te halen krijg je vaak van te voren een aantal lessen (afhankelijk van waar je heen gaat) waarin je proefexamens gaat maken en waar ze je vertellen waar je op moet letten en hoe de vraagstelling in elkaar zit. Ik heb mijn ruiterbewijs een aantal jaar geleden gehaald en de vragen waren echt wel anders dan die hierboven neergezet zijn. Ik kreeg verschillende vragen over beenstanden, ziekten, verkeersregels en voeding en ze waren echt niet allemaal heel makkelijk, maar als je gewoon het theorieboek een beetje geleerd had was het prima te doen. Het rijgedeelte was niet moeilijk; je moest eerst een beetje in de wei rijden en een paar opdrachten uitvoeren en als je genoeg controle over je paard/pony had moest je een wegproef afleggen die ook niet moeilijk was, zolang je de verkeersregels maar goed kent en heel overdreven om je kijkt en je handen uitsteekt. Als je redelijk kan rijden is het wel te halen. Succes in elk geval.
Hier ben ik het wel mee eens
Ik heb m'n ruiterbewijs op m'n tiende gehaald (zes jaar geleden) toen waren er helemaal nog niet zulke strenge regels. Onze examinatrice was wel behoorlijk lomp. Zo zij ze tegen een jongen bij ons in de groep dat hij zijn grote volte in galop kleiner moest rijden. Het was echter glad in de wei en hij reed op een ex-draver met een slechte galop. Het beestje kon alleen heel hard in de galop, maar als hij die volte niet kleiner maakte was hij gezakt. Hij toch maar proberen iets te sluiten, glijd zijn paard uit en valt, was hij toch gezakt, want hij gaf geen blijk van goed inschattingsvermogen. Dat is toch te gek voor woorden?
Theorie gaat trouwens wel. Je moet er gewoon goed voor leren. Ik kreeg niet die vragen die iemand hier had neergezet, ze waren wel een tikkeltje moeilijker. Meer over beenstanden, ziektes, tanden, verkeersregels enzo. Maar als je het boek goed leert is het zeker wel te doen.
P.S. Ik moest over een stijltje van 60 cm heen.