Wat te doen na de manege?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Beautydekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 09:05

troi schreef:
Even een algemeen advies. De bokt community is best groot en hoe je je hier opstelt blijft aan je 'plakken'. Ook al begrijp ik je irritatie als mensen je vraag niet goed begrijpen, dan nog is het aan te raden om geduldig en vriendelijk te blijven ('dank voor het antwoord maar eigenlijk bedoel ik mijn vraag anders' of iets in die geest). Je komt nu over alsof je een behoorlijk kort lontje hebt en wat aan de stijfkoppige kant bent.

Verder, het is wel degelijk een goede tip om een berichtje te sturen naar instructeurs in je directe omgeving en daarin uit te leggen wat je zoekt en eventueel te vragen of je een dagje met ze mee mag lopen, die gunst kan je bijv terugbetalen door een weekendje hun stallen uit te mesten voor nop. Zij kennen ook veel paardenmensen die mogelijk ondersteuning nodig hebben.

Laatst, je hebt een lastige leeftijd voor paardeneigenaren. Minderjarige bijrijders zijn complex qua verzekeringen en vaak is er stalbeleid dat minderjarigen niet alleen op stal mogen komen. Het kan goed zijn dat het vooral een kwestie is van geduld, boven de 18/20 zal je een stukje beter in de markt liggen als bijrijder.

Goedendag,
Ik bedoel het totaal niet zo dat ik niet vriendelijk overkom, en ik vind het ook echt niet erg als mijn vraag verkeerd wordt opgevat. Echter wordt er door sommigen zo fel op mijn bericht gereageerd, net alsof ik iemand probeer af te troggelen doordat ik niet zo veel te besteden heb. Ik vind dat echt jammer, want ik vraag puur om meningen, en zo fel advies geven maakt toch niemand beter. Toch bedankt voor de tips!

Onali

Re: Wat te doen na de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:15

De enige die pittig en fel reageert ben jezelf.
De anderen proberen met je mee te denken maar jouw enige antwoord is 'ik kan het niet betalen.'
Tja, je kan naar een supermarkt gaan, maar de kans is zeer klein dat je met volle handen weer naar buiten loopt zonder geld.
Waarom het dan wel verwachten bij paardrijden?

Nogmaals je hebt 2 keuzes, tijdinvestering met de kans dat je gezien wordt en verder kan groeien of geldinvestering door een bijbaan te zoeken.

Beautydekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 09:17

Onali schreef:
De enige die pittig en fel reageert ben jezelf.
De anderen proberen met je mee te denken maar jouw enige antwoord is 'ik kan het niet betalen.'
Tja, je kan naar een supermarkt gaan, maar de kans is zeer klein dat je met volle handen weer naar buiten loopt zonder geld.
Waarom het dan wel verwachten bij paardrijden?

Nogmaals je hebt 2 keuzes, tijdinvestering met de kans dat je gezien wordt en verder kan groeien of geldinvestering door een bijbaan te zoeken.

Bedankt voor je advies.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:19

Persooijk zie ik weinig felle antwoorden. Als die van jou :o
Wel juist veel ervaringen.
Ja ook dat een bijdrage niet ongewoon is. Dat is van die mensen net zo goed een ervaring. Alleen lijkt het er op dat je die ervaringen minder leuk vind.

Of in ruil veel tijd stoppen. Maar je geeft aan die nu niet te hebben.
Ik ben bang dat er niet veel meer opties zijn.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:34

Ik zie dat je ook wel wilt groomen of werken op een stal. Je zou eens een advertentie kunnen maken (social media/bokt/marktplaats) met specifiek dat je dit zoekt. Dat is namelijk écht wat anders dan een bijrijdpaard zoeken. Er zijn genoeg mensen die (oa om verzekeringstechnische redenen) echt geen bijrijder willen, maar het best gezellig vinden als iemand meegaat op concours om dat eens mee te maken en de proef voor te lezen oid.

Máár; er zijn ook mensen die daar misbruik van zullen maken en je hard gaan laten werken 'voor niks'. Maak dus wel duidelijke afspraken die ook passen bij wat jij wilt.

Beautydekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 09:36

Lijsken schreef:
Ik zie dat je ook wel wilt groomen of werken op een stal. Je zou eens een advertentie kunnen maken (social media/bokt/marktplaats) met specifiek dat je dit zoekt. Dat is namelijk écht wat anders dan een bijrijdpaard zoeken. Er zijn genoeg mensen die (oa om verzekeringstechnische redenen) echt geen bijrijder willen, maar het best gezellig vinden als iemand meegaat op concours om dat eens mee te maken en de proef voor te lezen oid.

Máár; er zijn ook mensen die daar misbruik van zullen maken en je hard gaan laten werken 'voor niks'. Maak dus wel duidelijke afspraken die ook passen bij wat jij wilt.

Bedankt, dat is een goed idee! Ik heb ook wel advertenties gehad waar ik zocht naar een bijbaantje, eventueel onbetaald, maar ik kreeg daar niet veel reacties op. De reacties die ik kreeg waren dan vaak net te ver weg, maar dat ligt denk ik aan de regio waar ik woon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:37

Toen ik nog geen verzorgstal had heb ik me trouwens op de manege geprobeert „in the picture“ te brengen. Op een manege staan immers vaak ook pensionpaarden. Door inzet te tonen (gangpaden vegen, tuig poetsen etc) en een goede gemotiveerde indruk te maken in de lessen mocht ik toen regelmatig privepaarden in de les rijden. Misschien is dat ook nog iets wat haalbaar is voor je?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:39

Gezien je weinig tijd hebt nu, zou ik de ambities even op een lager pitje zetten en straks na je schooljaar op zoek gaan naar een bijbaan in de paarden.

Nee dat verdient niet veel en ja dat is hard werken, maar op die manier bouw je wel een netwerk op, waar binnen je met een beetje geluk, motivatie en de juiste instelling misschien wel verder komt.

Snap heel goed dat je meer wilt, maar uitgeleerd op een manege ben je echt niet snel. Ook daar zijn vaak tegen het verrichten van arbeid, prima dingen te regelen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:52

Ik snap je positie TS, dit is inderdaad voor veel mensen van jouw leeftijd een lastige tussenperiode. Eigenlijk nog niet genoeg ervaring om echt rijtechnisch wat toe te voegen aan een bijrijdpaard, waardoor je (flink) mag betalen als je wat wil rijden. Maar wel een beetje uitgeleerd op de manege.

Dit is mijn ervaring: ik had in elk geval de mazzel om op een manege te rijden met goeie paarden en fijne instructie (de paarden lopen met de instructie ook officiële wedstrijden) dus ik heb het best een hele tijd goed gehad daar. Toen ik 18 was ben ik op zoek gegaan naar een verzorgpaard. Ik hielp daar met de klusjes (die paarden stonden aan huis), betaalde een kleine bijdrage en mocht 2 dagen rijden. Later werd dat zelfs meer dagen. Dit was geen supersportpaard, maar een tinker die nog veel moest leren. Ik ben met dat dier gaan lessen, trainen, en uiteindelijk ook wedstrijden gaan rijden. Zo deed ik steeds meer ervaring op. Tijdens mijn studie had ik iets meer budget en heb ik een paard geleased. Ook hier weer veel geholpen op stal, getraind, wedstrijden mee gestart en me zo steeds meer 'in the picture' gereden. Hierna kreeg ik een superaanbod om een prive paard onder beheer te krijgen. Alle kosten werden betaald, ik hoefde alleen te trainen. Nu, jaren later, heb ik een goede baan (want toch ook tijd gemaakt voor studie), een partner die ook rijdt en hebben we samen twee paarden.

Dus, moraal van het verhaal, als je verder wil leren maar geen budget hebt, dan kost het tijd (en klusjes). Paardensport kost eigenlijk altijd of veel tijd, of veel geld (en meestal een beetje van allebei). Als je nu van beide eigenlijk te weinig hebt (en dan ook nog te weinig ervaring om echt iets toe te voegen qua training) dan zul je inderdaad nog een tijdje in de verzorgpaard/manegehulp/shetlander situatie zitten. En dat is ook helemaal niet erg, want overal leer je wat van.

Wil je echt verder ontwikkelen, kijk dan inderdaad of je ergens kan aansluiten als hulpje/groom op een stal of bij een wedstrijdruiter. Ik heb zelf best wel wat jonge meiden die regelmatig mee gaan op concours, en een vaste groom die ons helpt op stal. Dat gaat dan om poetsen/zadelen/longeren, stappen onder de man, mee op een buitenritje, hele weekenden op pad met de wedstrijden. Daar wordt niet voor betaald van beide kanten. Ik denk dat er best wel wat (recreatie)wedstrijdruiters een groom kunnen gebruiken en het gezellig vinden om samen op wedstrijd te gaan. Daar leer je echt een hoop van en zo heb je ook weer een ingang naar de prive paarden.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:07

Mijn tip voor jou: Wacht nog even tot na je studie. Je hebt nu geen geld zeg je, maar paarden kost geld. Wil je het toch heel graag? Waarom kijk je dan niet naar manege's die voor gevorderde ruiters bvb een springles hebben of een crossles? Een x langs een handelstal gaan om het idee voor te leggen dat jij wel een klusje wil doen voor te rijden. Verder zou ik dan echt marktplaats in de gaten houden, horsify en dat soort dergelijke sites.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:45

Los van het geld, begrijp ik het goed dat je max 1 of 2 dagen per week tijd hebt en dan op zoek wil gaan naar een baan als stalmedewerker?
Dat lijkt me niet erg realistisch en ik zou ook niet weten wanneer je dan nog tijd zou hebben om te rijden?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:36

Sizzle schreef:
Toen ik nog geen verzorgstal had heb ik me trouwens op de manege geprobeert „in the picture“ te brengen. Op een manege staan immers vaak ook pensionpaarden. Door inzet te tonen (gangpaden vegen, tuig poetsen etc) en een goede gemotiveerde indruk te maken in de lessen mocht ik toen regelmatig privepaarden in de les rijden. Misschien is dat ook nog iets wat haalbaar is voor je?

Dit is zeker een goede tip.
Ik had op een gegeven moment meerdere paarden die ik van mensen mocht rijden.
Ook heb ik op een manege gewerkt. Op zaterdagen voeren, uitmesten, zadelen. Kinderen helpen op een paard/pony te klimmen.
Jaren met plezier gedaan. Daardoor mocht ik ook vaak extra rijden.
Soms ook helpen met revalidatie van manegepaarden.
Ik was altijd bezig met paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:37

Oja, helpen bij stichting paardrijden gehandicapten heb ik ook gedaan (tijdens mijn studie) :j

Beautydekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 12:56

Bedankt allen voor de goede tips! Ik ga maar eens kijken of ik iemand als groom of op stal kan helpen!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:29

Poekkie schreef:
Los van het geld, begrijp ik het goed dat je max 1 of 2 dagen per week tijd hebt en dan op zoek wil gaan naar een baan als stalmedewerker?
Dat lijkt me niet erg realistisch en ik zou ook niet weten wanneer je dan nog tijd zou hebben om te rijden?

Er zijn best veel stallen of maneges die deeltijd stalhulpen inzetten hoor. Mijn dochter werkt ook 1 vaste dag op een stal, naast haar studie. Als ze tijd heeft, werkt ze soms extra. Ze rijdt daarnaast twee keer per week.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:35

Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar op Facebook kan je nog een oproep plaatsen in de groep Bijrijders/verzorgers Zuid-Holland.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:21

Ervaring vanuit de andere kant: ik heb een paar van mijn eigen paarden waarmee ik les geef (dus voor meer geld dan de manegelessen), maar ik heb ook een paar meiden lopen die les krijgen in ruil voor verzorgen, mesten, meehelpen hooi halen en lossen, etc.
Maar daar hoeft niet iedereen mee aan te komen, van deze meiden weet ik dat ze zelf anders geen mogelijkheden hebben en ze pakken echt door op stal, de drive zit dus echt goed.

Beautydekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 16:01

Bedankt allen voor de nuttige reacties! Ik ga kijken wat ik ermee kan!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:21

Dit was in een heel andere tijd, maar ik heb wel veel tijd in de manege waar ik ben begonnen met rijden gestoken. Dat begon met de stalgangen vegen, naar helpen met opzadelen voor beginnerslessen, naar meelopen/rennen in de beginnerslessen etc. En zo mocht ik dan wel eens voorop gaan rijden in de beginnerslessen, of eens een pony rijden die niet was ingepland en de beweging wel nodig had of even gecorrigeerd moest worden in het rijden. Hiervoor was ik wel hele zaterdagen op de manege en waar kon en mijn ouders mij wilden brengen ook op zondag of woensdagmiddag. Toen ik wat ouder werd, zo rond jouw leeftijd, ging ik mij meer verdiepen in het wezen paard en dan krijg je inderdaad meer zicht op wat goed is voor paarden. Maar doordat ik daar zo kind aan huis geworden was kon ik wel eens opperen dat een zadel misschien niet helemaal lekker meer lag, en of we wat andere zadels konden passen. Daar stak ik dan zelf ook veel tijd in. Een manege eigenaar en instructeurs hebben lang niet altijd voldoende tijd om naar alle details te kijken. Zo ben ik uiteindelijk ook ponykampen gaan begeleiden etc. en hebben andere mensen mijn inzet gezien waardoor ik verschillende verzorg- en bijrijdpaarden via via heb gehad.

Ik kan dus beamen dat het veel tijd en investering kost. In mijn ervaring zijn de oude rotten in het vak ook vaak beschaamd in hun vertrouwen, waardoor ze je echt niet zomaar van alles toevertrouwen. Daarom kan ik aanraden om je gezicht en je inzet te laten zien en dat vertrouwen ergens te laten groeien. Van daaruit ontstaan kansen en gaan mensen je wat gunnen. Maar het wordt je vaak niet zomaar in de schoot geworpen, omdat mensen wat terughoudend zijn.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:22

Ik ben in afwachting tot mijn merrie oud genoeg was om in te rijden privélessen gaan rijden op een manege. Dit kun je zo duur maken als je zelf wilt (door het aantal keer dat je gaat rijden aan te passen aan je budget). In een privéles leer je, mijns inziens, meer dan in een groepsles en kun je ook zelf aangeven waar je aan wilt werken.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:29

Tjah wat betreft manege ontgroeid hier 2 eigen paarden gehad en juist weer terug naar een manege gegaan, omdat ik het rijden miste.
Ben ondertussen 36 en vind dit eigenlijk wel prima kan lessen kan wedstrijden rijden, en hoef vooral niet meer elke dag naar een paard toe

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:51

Ik ben zelf bij een fokker die op de manege stond waar ik reed gaan meehelpen met uitmesten en andere taken. Daarvoor in ruil mocht ik paarden gaan rijden en uiteindelijk op wedstrijd (tegen een vergoeding wel, maar dat was 3x niks als ik zie hoeveel het kost om een paard te hebben nu!)

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:03

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:14

Beautydekoe schreef:
pluisje88 schreef:
Tja je wilt wat of je wilt niks.. als je weet wat een paard houden kost dan zou je waarschijnlijk een bijdrage van 100,- geen probleem vinden. Of je gaat 1 uurtje per week lessen op de manege, of je zoekt een bijrijdpaard. Meer werk, meer tijd en meer geld. Elk heeft zo zijn voor en nadelen dus het is afwegen wat het je waard is

Goedendag,
Ik waardeer de milde kritiek, maar zoals genoemd hoef ik geen oplossingen!!! Ik wil ervaringen van mensen horen, nieuwe manieren. Het gaat niet om wat het me “waard” is of niet. Helaas is niet iedereen rijk! Ik heb geen budget van €100,- of €200,- in de maand, dat heb ik gewoonweg echt niet. Ook zit ik in mijn examenjaar, ik heb de tijd niet vijf dagen in de week! Als ik nog een keer advies krijg dat ik m’n portemonnee maar even moet opentrekken dan gaat er een slotje op.

Jij leest het als oplossingen ipv ervaringen. Maar ik denk dat de meeste mensen na de manege op deze manieren verder zijn gekomen. Ze leasten een paard, zochten een bijrijdpaard waar vaak voor betaald moest worden of kochten zelf een paard. Paarden kosten nu eenmaal geld en niemand gaat jouw ambitie sponseren, tenzij je een natuurtalent bent. Als je er geen geld voor over hebt (weet niet of je al een bijbaan hebt?), zul je of je droom even opzij moeten zetten of een andere hobby zoeken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:19

Ik heb altijd de mazzel gehad paarden en pony’s te rijden voor een ander voor niks. Alles mocht en kon. Daarvoor knijp ik voor altijd in m’n handjes, maar dat betekent ook wel dat ik jaarrond, in weer en wind, na school op mijn fietsje stapte om een uur naar het bijrijd paard te fietsen. En een uur terug. En op zaterdag fietste ik een uur naar mijn baantje op een stal. Zomers, ‘s winters, zon, regen, wind, sneeuw, ik was er.

Je wil geen oplossingen, dat weet ik, maar ik wil je wel als tip meegeven eventueel eens een oproepje op Facebook te plaatsen. Er zijn veel Facebook groepen, en misschien kan iemand je op zaterdag wel een paar uurtje gebruiken. Dat kan een stal zijn, maar misschien ook wel iemand die gewoon meerdere paarden thuis heeft. Geen ervaring van mij, maar ik ken wel veel meiden die zo aan plekjes/bijrijdpaarden zijn gekomen. Ik zit verder absoluut niet in jouw regio dus kan je daar verder niet mee helpen.