Paard perongeluk gedekt?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:49

horseminn schreef:
Uiteraard laat ik het veulen leven!

Ik kocht er ook ooit een die drachtig was (was de fokker even vergeten te melden).
Al met al, je bent een smak geld kwijt (geschikte stal tijdens en 5 maanden na de geboorte/wei/omheining/e.d./voer/dierenartsen/entingen/etc/etc.) en je kunt behoorlijke tijd niets met je paard doen.
Hopelijk negatief getest over 2 weken. Sterkte!

Charmaine

Re: Paard perongeluk gedekt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:02

Als de merrie is uitgebroken wordt het een ander verhaal idd. Dan ligt het er aan of er sprake was van een deugdelijk omheining en wie daarvoor verantwoordelijk is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:06

Bidoof schreef:
Welk veulen? Het is niet meer dan een handjevol cellen

Is dit niet een beetje spijkers op laag water, maar als dat moet dan is een "handjevol" cellen al minstens een embryo, of zelfs een foetus.. ;)

Kan me wel voorstellen dat de ts het laat komen. Het is mij zo'n 25 jaar geleden gebeurd (ijslanders waren toen nogal nonchalant met hun hengsten). Geen spijt van gehad, leerrijke ervaring die ik bewust nooit gedaan zou hebben.
Toen ik het ontdekte was mijn merrie overigens al meer dan een half jaar o derweg... :D

De hengsteneigenaar dacht dat ik een naïeve buitenlander was en begon over dekgeld. Ik heb hem grijnzend uitgelegd dat een schadevergoeding voor mij logischer zou zijn, en dat gaf hij wel toe...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:08

TS ik zou gewoon even voor de 'gein' even een aantal geboortetopics doorlezen.

Kijken hoeveel merries of veulens er nog in leven zijn van dekkingen die wel gewenst en bij elkaar gespaard zijn.

Als je er geen verstand van hebt moet je dit soort toestanden niet willen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:12

Janneke2 schreef:
Oude regel: als de hengstenhouder zijn dier niet onder controle heeft,
en er komt een door de merriehouder ongewenste dracht van
dan zijn de kosten van het veulen voor de hengstenhouder.

De merrie breekt uit en komt bij de hengsten in de wei en dan is de hengstenhouder verantwoordelijk?

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:19

Als ze nog maar net in haar hengstigheid was is de kans klein.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:32

Bidoof schreef:

Het is wel een begin van leven, of geloof jij dat niet wanneer er cellen zich delen?
Anders graag even toelichten wanneer dan het leven begint, ben nieuwsgierig naar jouw visie.

Zo te lezen ging het erg snel allemaal, dus zal de kans klein zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:37

Waarom zo snel scannen, als je het veulen wel wilt. Ik zou gewoon even afwachten of ze over 3 weken weer hengstig wordt. Zo niet kun je alsnog scannen. Is zel wel hengstig heb je in ieder geval de d a kosten uitgespaard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:53

Binnen 30 seconden kan een geslaagde dekking een feit zijn.

Breekt je merrie vaker uit of was ze toch wel erg hengstig en lonkte de heren?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:57

Voor mij zou de vraag zijn. Passen merrie en hengst bijelkaar ?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:46

pillow schreef:
Waarom zo snel scannen, als je het veulen wel wilt. Ik zou gewoon even afwachten of ze over 3 weken weer hengstig wordt. Zo niet kun je alsnog scannen. Is zel wel hengstig heb je in ieder geval de d a kosten uitgespaard.

Tweeling dracht checken lijkt me alsnog zeer nuttig :j
Dan kan je niet twintig dagen wachten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:00

pillow schreef:

Om eventueel 2ling uit te sluiten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:05

gerlindie schreef:
pillow schreef:

Dan kan je niet twintig dagen wachten

Dat is onzin, dat kan na 3 weken ook nog wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:15

Hier scannen we altijd met 15 dagen en kan prima hoor, dit idd ivm tweeling dracht.
Later kan ook, maar met wegknijpen heb je dan meer kans dat het 2e vruchtje ook weg gaat.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:46

anjali schreef:
Maddy_Paola schreef:
Met 14 dagen is wel heel vroeg om te scannen, meestal wordt dat op 18 of 19 dagen gedaan, als ze heel duidelijk hengstig is altijd kan je ook 3 weken afwachten en kijken of ze hengstig wordt, dat is ongeveer 21 dagen, en niet iedere merrie waardeert scannen evenveel, bij niet hengstig kan je dan alsnog scannen. Zou wel als ze niet drachtig is of als je het veulen niet wil houden en dus weg laat halen baarmoeder laten spoelen vanwege viezigheid

Ik hoop dat ts een eventueel veulen laat leven.

Vast wel, maar als ze geen veulen wil is het makkelijker om hengstig te spuiten en te voorkomen dat er überhaupt een veulen komt. Dan hoeft ze ook niks te laten leven verder. Beetje vreemde reactie dit.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:49

pillow schreef:

Dan kan je niet twintig dagen wachten[/quote]
Dat is onzin, dat kan na 3 weken ook nog wel.[/quote]

Jij hebt echt geen idee hoe fokkerij in elkaar zit blijkbaar

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:17

horseminn schreef:

Daar ben ik echt blij om.Het is een leventje en ook nog door de natuur gewild en niet uit een laboratorium zoals tegenwoordig helaas vaak in de fokkerij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:20

Kuggur schreef:
Bidoof schreef:

Is dit niet een beetje spijkers op laag water, maar als dat moet dan is een "handjevol" cellen al minstens een embryo, of zelfs een foetus.. ;)

Kan me wel voorstellen dat de ts het laat komen. Het is mij zo'n 25 jaar geleden gebeurd (ijslanders waren toen nogal nonchalant met hun hengsten). Geen spijt van gehad, leerrijke ervaring die ik bewust nooit gedaan zou hebben.
Toen ik het ontdekte was mijn merrie overigens al meer dan een half jaar o derweg... :D

De hengsteneigenaar dacht dat ik een naïeve buitenlander was en begon over dekgeld. Ik heb hem grijnzend uitgelegd dat een schadevergoeding voor mij logischer zou zijn, en dat gaf hij wel toe...

Haha,aan dat dekgeld dacht ik ook! Wie weet is het een jonge dure hengst die daar in de opfok staat? Dan kan ts ook papieren aanvragen.Maar ze hoeft uiteraard nergens voor te betalen want ze heeft niets besteld.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:26

anjali schreef:
horseminn schreef:

Daar ben ik echt blij om.Het is een leventje en ook nog door de natuur gewild en niet uit een laboratorium zoals tegenwoordig helaas vaak in de fokkerij.

??? Doe even normaal.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:37

anjali schreef:
horseminn schreef:

Er is niks natuurlijks aan een dekking in een paddock dus laat die praatjes alsjeblieft in de kerk.
Keuze is aan TS en die denkt er blijkbaar hetzelfde over, dus ik hoop in eerste instantie dat ze niet drachtig is want dan zijn er ook geen risico’s aan verbonden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:39

anjali schreef:
horseminn schreef:

Wacht. Is deze reactie serieus?
Dus als een b-pony wordt gedekt door een groot rijpaard, met alle risico's van dien... Dan is dat wat de natuur gewild heeft? Ook als het veulen later lichamelijke problemen krijgt omdat zijn bouw niet ideaal is?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:49

anjali schreef:

Vegetariër?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:56

Flower033 schreef:
anjali schreef:

Vegetariër?

Ja.Al sinds 1967.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:01

Bedenk wel wat een veulen kost. Als het tegenzit ben je snel n paar duizend euro verder.
Maar als het meezit ben je ook snel minstens 1500 verder alvorens te spenen. En als je pech hebt kan je merrie en veulen verliezen.
Kom maar van een ongewenste kruising af zonder papieren.
Daarnaast denk ik dat als je niet de goede omstandigheden hebt voor merrie en veulen je er beter niet aan kan beginnen.
Het is niet zomaar wat en zeker niet als je er geen verstand van hebt.
Om te doen alsof god het gewild heeft vind ik kop in het zand steken. Kan je het dier van de beste zorg voorzien ja of nee, dat moet de vraag zijn.
Laatst bijgewerkt door Balko op 30-07-22 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:02

anjali schreef:
horseminn schreef:

Natuur?
Een merrie die uitbreekt!

Echt ben je ook al anti abortus bij dieren?