een eigen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:26

Grootte kan ik zo niet inschatten, maar wel een mooie pony :)

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 16:37

Verder ben ik niet supergroot en zij is ongeveer 1.10-1.15, moet nog even opmeten

verder pas ik nog wel op haar

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:42

Waarom koop je een pony waar je al heel snel te groot voor gaat zijn?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:44

sallinara schreef:
Verder ben ik niet supergroot en zij is ongeveer 1.10-1.15, moet nog even opmeten

verder pas ik nog wel op haar

Als 14 jarige op een shet / Welsh zou ik persoonlijk al wel in kunnen schatten dat je in ieder geval te groot bent... Een pony van 1,10 tot en met 1,15 is leuk als je wat kleiner bent. Als je te groot bent en gaat inrijden zal een pony nooit goed zich compleet kunnen ontwikkelen met name de balans omdat je de pony daar dan uithaalt door je lengte en gewicht. Ingereden paarden en pony's moeten namelijk nog heel erg zoeken naar balans als jij plus een zadel op de rug ligt / zit.

Ik reed toen ik een jaartje of 8 was op een Welshpony. Dat kon toen prima qua lengte. 2 jaar erna al over over op grote pony's.

Over het fokken zou ik zeker ook nog even mee wachten. De pony heeft al vroeg een veulen gehad. Met mijn jonge merrie ga ik ook nog even wachten totdat ze wat ouder is. Eerst maar beleren , een veulen kan altijd nog. Plus er zitten ook complicaties aan , en ik hou mijn jonge paard nog liever even heel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:49

Je hoeft er niet zelf op te rijden toch.
Ik neem als als je zo'n kleine pony koopt en je bent zelf al een grote meid en ook nog in de groei, dat je er andere dingen mee gaat doen.
Poetsen, wandelen, grondwerk, zulk soort dingen.
En misschien voor kleine kinderen uit je familie of uit de buurt, dat die er eens een rondje op kunnen stappen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:28

Barbet schreef:
Je hoeft er niet zelf op te rijden toch.
Ik neem als als je zo'n kleine pony koopt en je bent zelf al een grote meid en ook nog in de groei, dat je er andere dingen mee gaat doen.
Poetsen, wandelen, grondwerk, zulk soort dingen.
En misschien voor kleine kinderen uit je familie of uit de buurt, dat die er eens een rondje op kunnen stappen.

Het komt op mij toch vooral over alsof TS van plan er is er zelf op te blijven rijden.. Ik vind het eigenlijk echt heel sneu voor de pony.

Mimi_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:19

Wat leuk dat je een pony krijgt!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 01:26

Niet alleen het rijden vind ik sneu voor de pony.....

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 04:29

Ik zou ook wat grotere zoeken
Ben zelf ook klein en ik zoek kleine pre

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:01

Vealosz schreef:

Idd. Het feit dat er al 2 veulens in hebben gezeten. En dat er waarschijnlijk in de toekomst meerdere veulens van komen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:50

purny schreef:
Vealosz schreef:

Idd. Het feit dat er al 2 veulens in hebben gezeten. En dat er waarschijnlijk in de toekomst meerdere veulens van komen.

Ook dat...
Maar ik heb ook het idee dat er veel te weinig kennis is en dat dat te koste gaat van de pony.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 12:17

ik ben klein genoeg voor Kiki en heb genoeg ervaring

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:32

sallinara schreef:

Ik heb 3 jaar manege ervaring, daarna meerdere jaren verschillende verzorgpaarden gehad en nog 1 jaar Western riding gedaan, uiteindelijk 13 jaar een eigen rijpaard gehad.
En toch heb je nooit voldoende ervaring, er zijn altijd punten waar je tegenaan gaat lopen.

Meid je hebt hele mooie grote dromen, maar luister alsjeblieft naar wat er hier gezegd wordt.
Je bent jong en je overziet nu niet alles. Maar alsjeblieft denk om het dier niet aan wie eigen wensen.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 12:34

Dat doe ik ook

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:40

sallinara schreef:
Dat doe ik ook

Ik neem aan dat je hartstikke gek bent op de pony , dat is een goed teken. Maar je kan de pony echt bewust pijn doen als je erop gaat zitten terwijl je te zwaar bent. Ik neem aan dat als je van iets houdt je dat geen pijn wil doen... Ik zou mij namelijk heel erg schuldig voelen als ik op een te kleine pony zou gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:48

Een pony van die hoogte weegt max 250 kg, als ze slank zijn nog een pak minder. Daar kan, inclusief tuig, max 50 kg op als ze al 250 kg weegt. Naast te lang, ben je ook al snel te zwaar voor deze pony. Helemaal niet erg als je alleen wil grondwerken of mennen met het dier, maar als je perse wil rijden, ben je toch echt wel meer met je eigen belang bezig en niet met het welzijn van de pony.

Ik heb al meerdere topics van jou in stilte gevolgd. Je zegt dat je ervaren bent, maar uit alles blijkt dat het niet zo is. Niet dat het erg is, we zijn allemaal met weinig kennis ooit begonnen. Maar jij staat niet open voor advies van mensen die wel al jaren met paarden bezig zijn en je kiest gewoon voor dingen die niet goed zijn voor het dier, omdat je denkt dat je het beter weet als de mensen met tonnen ervaring.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:50

SVRL schreef:
Een pony van die hoogte weegt max 250 kg, als ze slank zijn nog een pak minder. Daar kan, inclusief tuig, max 50 kg op als ze al 250 kg weegt. Naast te lang, ben je ook al snel te zwaar voor deze pony. Helemaal niet erg als je alleen wil grondwerken of mennen met het dier, maar als je perse wil rijden, ben je toch echt wel meer met je eigen belang bezig en niet met het welzijn van de pony.

Ik heb al meerdere topics van jou in stilte gevolgd. Je zegt dat je ervaren bent, maar uit alles blijkt dat het niet zo is. Niet dat het erg is, we zijn allemaal met weinig kennis ooit begonnen. Maar jij staat niet open voor advies van mensen die wel al jaren met paarden bezig zijn en je kiest gewoon voor dingen die niet goed zijn voor het dier, omdat je denkt dat je het beter weet als de mensen met tonnen ervaring.

Ik weeg 47 kg maar vind mijzelf toch veel te zwaar voor een shet of een A pony die dan ook nog eens zijn rug niet gebruikt :o

Daarnaast is 1m30 of 1m40 ofzo wel echt het maximum van ruiterlengte dan die kan hebben vrees ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:53

We kennen de combinatie niet, dus misschien wat voorbarig om te zeggen?
En er is veel te doen naast de pony natuurlijk.
Lange teugelen, eventueel inspannen, vrijheidsdressuur.

Persoonlijk zou ik ook voor een grotere gaan, maar ts is verliefd op de pony, dus dan word dat moeilijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:55

Poekkie schreef:
SVRL schreef:

Ik weeg 47 kg maar vind mijzelf toch veel te zwaar voor een shet of een A pony die dan ook nog eens zijn rug niet gebruikt :o

Daarnaast is 1m30 of 1m40 ofzo wel echt het maximum van ruiterlengte dan die kan hebben vrees ik.

Kom je ook mee over de 50 als je het tuig mee telt. :Y)
En idd, de lengte. Ik veronderstel dat TS een normale tiener is en niet iemand met een vorm van dwergroei.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:00

sallinara schreef:

Maar je blijft niet klein genoeg. En een pony koop je toch echt voor een langere tijd. Het is geen speelgoed wat je even weglegt

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:51

TS,

Je ontwijkt de vragen/opmerkingen van mensen, en heeft dan een heel ander antwoord. Zeg nou eens eerlijk, hoe lang (zwaar) ben jij nou echt? Dit hoef je niet te plaatsen hier (lengte zou wel fijn zijn).

Je wilt eigenlijk alleen antwoorden die jij wilt horen, anders negeer je ze. Dit is niet gemeen bedoelt maar wel waar. Deze pony .... je wordt hier al snel te groot en te zwaar voor, laat staan dat je dat al niet bent.

Mogen we achtergrond informatie van de pony? Zou leuk/fijn zijn!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:56

TS is een kind van 13 of 14, die zegt dat ze een pony mag kopen.
Ik neem aan dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de aankoop, en dat deze mensen wel kijken hoe of wat.

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:01

@Barbet
Ja dat HOOP ik ook.....

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:08

Heb je al een leuk plekje voor de pony? Is dat op een manege of stal waar je hulp krijgt? Of komt de pony alleen thuis? In dat geval is het beter er alvast een tweede bij te zetten want paarden vinden het niet fijn alleen.

Ik begrijp dat je het paardje krijgt met flinke korting van een familielid, dus als je te groot wordt kun je wellicht de pony weer daaraan teruggeven?

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:08

ik ben zelf 1-leeftijd verwijderd- op een grotere shet bij ppc. achteraf vond ik het best zielig, maar ja ik heb alleen gestapt en 3 pasjes draf. ik denk dat ts misschien een beetje in de wolken is en heel enthouisiast, net als mij toen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 22-01-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: leeftijd verwijderd.