Betalen voor een verzorg pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Re: Betalen voor een verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:20

@San
100% zeker waar. Voor mij is het ook niet zo zeer in de zin van kosten dekken (dat red je echt niet, of je moet wel een bijzonder goeie deal sluiten). Maar denk wel dat het schappelijk is.
Dienst/wederdienst (ik ben bereid jou op mijn paard te laten rijden) en dat schept toch ook wel meer verantwoordelijkheid. Vaak genoeg om me heen het verschil gezien in mensen die gratis of tegen betaling deden, zeker qua consequent komen en berekenbaarheid (op de lange termijn). Tuurlijk uitzonderingen bestaan maar ook type mensen die op de advertenties bijvoorbeeld afkomen verschillen. Als je wil betalen wil je het over het algemeen liever, in ieder geval van wat ik om mij heen heb gezien.
Hoor ook wel om mij heen mensen die zeggen; Goh ik heb ook wel gewoon mooie zadels en zorg ervoor dat alles op orde is, jij kan dan zonder zorgen op een leuk paard rijden. Maandelijks bedrag doet je dat vaak wel eerder beseffen.

Wil wel de kanttekening maken dat imo de aard en verhoudingen tussen eigenaar-bijrijder wel belangrijk is:
- tijdelijk vs permanent
- via via of via marktplaats oid
- jong (lees 12-18 jr) of volwassen (en evt. al eigen paarden gehad bijvoorbeeld)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:28

Ik heb een tijd een verzorgpaard gehad. Eigenaresse betaalde de stalling niet, vandaar dat ik een bijdrage deed van (ik dacht) €75,- Maar mocht het paard ook als ‘eigen’ beschouwen, ik was de enige die er naar om keek.

Ik snap best dat mensen in sommige situaties een bijdrage vragen (mits het een redelijk bedrag is en niet absurd). Nu ik zelf een eigen paard heb ben ik blij als ik hulp krijg. Heb 2 keer een bijrijder gehad en deze hoefde nooit te betalen.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:31

Ik merk tot nu toe dat de regio (en dus vraag/aanbod) heel veel invloed heeft.
Waar ik bij mijn ouders woonde had ik bijrijdpaarden en hier heb ik nooit iets voor hoeven te betalen (dit deed ik af en toe wel maar was niet maandelijks een x bedrag).
Nu ik in een grotere stad woon en er veel meer bijrijders zijn dan paarden, merk ik dat veel eigenaren toch een bijdrage vragen (en dit verschilt dan van een redelijk bedrag van 50 euro/maand tot het volledige stalgeld van meer dan 300 euro per maand).

Dit zorgt er voor dat het vinden van een verzorg/bijrijdpaard in de regio waar ik nu zit haast onmogelijk lijkt (ik ben ook altijd nog opzoek ;( )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:40

Ik heb nooit voor m'n bijrijd pony's betaald. En zou dan ook nooit geld vragen voor m'n eigen. Wel verwacht ik dat je dan zo nu en dan wat lekkers meeneemt of iets anders voor het paard. Rijden zal ik altijd bij zijn mocht ik een verzorgster nemen. Aangezien meneer soms echt een gebruiksaanwijzing heeft.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:51

Als ik iemand zoek om te helpen met de verzorging van mijn pony, dan hoeft diegene niet te betalen. Als iemand mij vraagt of diegene mijn pony mag verzorgen terwijl ik niet perse iemand nodig heb, dan vraag ik een kleine vergoeding afhankelijk van het aantal dagen en of er ook gereden wordt etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:01

Ik ben van mening dat je ofwel klusjes doet ofwel een bijdrage betaalt. En afhankelijk van de pensionstal En het paard die bijdrage ergens tussen de 50 en 150 euro.

Zelf zoek ik geen bijrijdster. Maar moest dat zo zijn, dan is het ofwel klusjes ofwel 50-75 euro. dat zijn de normale prijzen hier in de buurt. Ik heb zelf ook nooit gratis gereden en vind het juist gek dat mensen dat raar zouden vinden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:02

Zelf heb ik vroeger een verzorger gehad die betaalde, ze was wel volwassen.
Maar mijn paard was wel een heel leuk dier om op te rijden.
Mijn gedachte is, als je elke week op een manege rijdt moet je ook betalen en dan rij je niet op zo'n fijn paard waar je ook nog alle vrijheid mee hebt.
Dus ik vind het niet onredelijk om wat te vragen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:18

MirandaMalik schreef:
Zelf heb ik vroeger een verzorger gehad die betaalde, ze was wel volwassen.
Maar mijn paard was wel een heel leuk dier om op te rijden.
Mijn gedachte is, als je elke week op een manege rijdt moet je ook betalen en dan rij je niet op zo'n fijn paard waar je ook nog alle vrijheid mee hebt.
Dus ik vind het niet onredelijk om wat te vragen.

Ik krijg er een beetje een sik van dat hier steeds verzorger en bijrijder gelijk cq door elkaar gebruikt worden. Het is toch een wezenlijk verschil lijkt mij.
Ik heb een bijrijder voor mijn paard, maar ik verzorg en onderhoud haar.
Btw mijn bijrijder betaald niks en ik betaal hem niks. Hij is blij dat hij een paard heeft om te rijden, ik ben blij dat ik iemand heb die haar rijd.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:34

Het hangt ook van de situatie af. Hier hoefden men geen klusje te doen of zo. Puur rijden of wat men wou en alle spullen ter beschikking.

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:36

Toen ik vroeger paarden bijreed is het hoogste wat ik betaalde 50 euro. Toen ik hulp nodig had met mijn eigen paard had ik een super fijne bijrijder. Ze was zo gek met hem en hij ook met haar. Dat was mij meer waard dan die paar centen. Als ik weer een paard zou kopen zou ik er ook niks voor vragen, omdat ik degene ben die uit de brand geholpen wordt en het paard krijgt lekker beweging en aandacht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:39

Tja je kan verzorg pony en bijrijdpony zoveel anders zien, ik zie bijrijdpony echt puur een paar keer rijden zie, terwijl ik een verzorg pony echt meer van verzorgen, wandelen, misschien vrijheidsdressuur doen en misschien af en toe rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:46

Frummels schreef:
Als ik iemand zoek om te helpen met de verzorging van mijn pony, dan hoeft diegene niet te betalen.

Mag ik vragen waarom je iemand dan niet betaald?
Als ik geen tijd/plek heb voor mijn eigen paarden doe ik ze op pension.
Laat ik de pensionhouder uitmesten moet ik daar voor betalen.

Waarom hoeft iemand JOU niet te betalen als jij iemand nodig hebt voor het verzorgen (alsof degene blij moet zijn om gratis klusjes te doen) en betaal je degene dan niet?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 00:14

Als het alleen verzorgen is en klusjes doen, vind ik een bijdrage niet nodig. Dan staat het niet in verhouding.

Wanneer er aantal x per week gereden kan worden is 50 / 75 euro per maand een zeer schappelijke prijs.

Paardrijden is nou eenmaal een dure hobby en vind dat de eigenaar niet de hobby van een bijrijder hoort te betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 08:41

myk_en_shant schreef:
Als het alleen verzorgen is en klusjes doen, vind ik een bijdrage niet nodig. Dan staat het niet in verhouding.

Wanneer er aantal x per week gereden kan worden is 50 / 75 euro per maand een zeer schappelijke prijs.

Paardrijden is nou eenmaal een dure hobby en vind dat de eigenaar niet de hobby van een bijrijder hoort te betalen.
Waarom moet de bijrijder dan wel de hobby van de eigenaar betalen?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:01

Bizar dat je zou betalen voor een verzorgpony. Ik verzorg een 7 tal paarden en pony’s. Ze lopen 24/7 buiten muv 1 paard welke ik mag rijden. Omdat verzorgen soms 2 keer per dag is heb ik, sinds paar jaar, een paard in bruikleen gekregen. Dit paard kan Ik beschouwen als van mijzelf en mag ermee in de bak, dressuur, springen of buitenrit mee. Hoef dat niet te vragen. Alle kosten betaald eigenaar, ook hoefijzers elke 7 weken € 140,- ivm mijn buitenritten. Soms krijg ik een waardebon bijvoorbeeld bij vakantie eigenaar. Ik jou geval is gratis verzorgen prima.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:11

Voor een manege betaal je ook...

Ik vind het niet meer dan normaal een bijdrage te vragen. Ik rij zelf namelijk niet. Mocht er iemand bij mij komen die wil rijden moet ik natuurlijk een zadelmaker laten komen om het weer netjes passend te krijgen , worden er spullen gebruikt of moeten gekocht worden, moet mijn paard evt meer eten hebben , enz
Nee ik snap een bijdrage zeker , had ik ook gedaan
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 08-11-20 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:12

Kabayo schreef:

Ik vind het niet meer dan normaal een bijdrage te vragen. Ik rij zelf namelijk niet. Mocht er iemand bij mij komen die wil rijden moet ik natuurlijk een zadelmaker laten komen om het weer netjes passend te krijgen , worden er spullen gekocht, moet mijn paard evt meer eten hebben , enz

Ben jij een manege?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:13

_San87_ schreef:
Kabayo schreef:

Ik vind het niet meer dan normaal een bijdrage te vragen. Ik rij zelf namelijk niet. Mocht er iemand bij mij komen die wil rijden moet ik natuurlijk een zadelmaker laten komen om het weer netjes passend te krijgen , worden er spullen gekocht, moet mijn paard evt meer eten hebben , enz

Ben jij een manege?

Lees jij de helft?
Mijn paard is vooral een grasmaaier. Als er iemand intensief mee bezig gaat moet er in het managment zeker wat aangepast worden. En dat kost zeker ook geld.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:14

Hier zou je een poll voor moeten maken! :j

Ik heb vroeger nooit hoeven betalen, en heb veel paarden voor anderen gereden.
Ik deed daar wel veel voor terug;
-mesten elke dag
-voeren
-oppassen (in huis) tijdens vakanties
-hoefslag harken
-mest opruimen uit bak/paddock
-onkruid wieden/vegen
-zadels en hoofdstellen poetsen
-enz..

Ik heb nu zelf paarden, en ook een meisje die m’n pony al jaren verzorgd.
Ik ging er van uit dat zij dan ook in ruil voor het rijden wat klussen zou doen, maar helaas... ik moet er echt altijd om vragen. We hebben wel afspraken gemaakt, en dat gaat dan even goed, en dan niet meer.
Zelfs even aanvegen zit er niet in en daar baal ik wel eens van....

Dus nu heb ik wel eens een beetje spijt, had ik haar een bedragje laten betalen dan zou ze misschien wel wat serieuzer zijn (?).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:15

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:

Ben jij een manege?

Lees jij de helft?

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:16

Gimmick11 schreef:
Hier zou je een poll voor moeten maken! :j

Ik heb vroeger nooit hoeven betalen, en heb veel paarden voor anderen gereden.
Ik deed daar wel veel voor terug;
-mesten elke dag
-voeren
-oppassen (in huis) tijdens vakanties
-hoefslag harken
-mest opruimen uit bak/paddock
-onkruid wieden/vegen
-zadels en hoofdstellen poetsen
-enz..

Ik heb nu zelf paarden, en ook een meisje die m’n pony al jaren verzorgd.
Ik ging er van uit dat zij dan ook in ruil voor het rijden wat klussen zou doen, maar helaas... ik moet er echt altijd om vragen. We hebben wel afspraken gemaakt, en dat gaat dan even goed, en dan niet meer.
Zelfs even aanvegen zit er niet in en daar baal ik wel eens van....

Dus nu heb ik wel eens een beetje spijt, had ik haar een bedragje laten betalen dan zou ze misschien wel wat serieuzer zijn (?).

Iemand gaat door een bijdrage te betalen niet ineens wel klusjes doen. Wel of niet een klus oppakken als je toch op stal bent zit in je, of niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:24

Ik vind betalen voor verzorgpaarden ook zoiets kroms, zeker als je de eigenaar ermee uit de brand helpt in tijden van drukte bijvoorbeeld. jA mAaR Ze GeBrUiKt Mn SpUlLuH, ja die gebruik je zelf ook als je die dag je paard doet. Als het win-win is dus eigenaar heeft een paar dagen de handen vrij, paard krijgt aandacht en evt beweging en de verzorger/bijrijder vind t leuk om te doen. Waar moet dat geld dan voor betaald worden?
Voor lessen oid vind ik t nog een ander verhaal, als het gewenst is dat er x per maand gelest wordt bij eigen instructie betaal je dat uiteraard zelf.

MaAr Op EeN mAnEgEh BeTaAl Je oOk, ja en hoef je geen klusjes te doen, heb je altijd de garantie te kunnen gaan rijden, is er een paard kreupel of ziek dan is er een ander beschikbaar etc. Ben je zelf ziek dan bel je af en haal je een andere dag in, no problem. Ik zie in de betaalconstructies nooit iets over de rechten die je hebt als je een eigenaar betaald. Ik vind namelijk dat je dan ook iets in te brengen zou moeten hebben.

Nu ben ik zelf niet zo rijderig, ik geniet van verzorgen/poetsen/wandelen/grondwerk en zelfs van uitmesten en vegen raakt mijn hoofd lekker leeg. Kan ik eens rijden vind ik dat best leuk, hoeft niet per se. Maar ik zie hier in de regio verzorgpaarden aangeboden worden die niet eens ingereden zijn, of met pensioen waar je alleen mag mesten/wandelen, door weer en wind moet komen, meedraaien in het voerschema en zo nog een aantal eisen. Vervolgens mag je daar nog 100 euro per maand voor neerleggen. Gekkenhuis :n
Laatst bijgewerkt door Mars op 08-11-20 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:26

Ik heb als verzorgster nog nooit betaald... ;) Ik ben ook nooit verplicht geweest om dagelijks op dag x te mesten of te voeren. Ook nooit zo'n afspraak gehad trouwens, dus ook nooit zo gedaan. Wel krijg ik ieder jaar een presentje van de eigenaar :)

Natuurlijk heb ik de paarden wel eens binnen gezet, de boxen uitgemest en de voerbak gevuld. Als de eigenaar op vakantie was of een keer ergens heen was en dus zelf niet kon; dan help je elkaar uit de brand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:32

Mijn bijrijdster betaalt ook niets. Ze komt 1, soms 2 dagen in de week. Voorheen stond hij volpension, nu doe het zelf. Als het haar dag is, doet ze ook de klusjes. Ze mag alles met hem, is een goed leerpaard in de bak, braaf in het bos, niet altijd heel makkelijk. En ik hoef een dag niet. Ook wel lekker. Ik zie het als een wederdienst. Zij blij met een paard ik met een dag vrij.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:43

Ik had ook een C pony voor 'lease' aangeboden een tijdje geleden.
Best veel reactie op gehad. Toen kwam er een meisje kijken en zij kon 2 á 3x komen door de weeks.
Maar toen dacht ik.. waarom lease?
Meisje van 11, hartstikke blij dat ze een pony mag rijden.. Dan kan ik toch net zo goed een paar kleine klusjes op stal laten doen.
Zo hebben we een win win win situatie.
Meisje blij dat ze gratis mag rijden en verzorgen.
Pony blij want die krijgt ook haar beweging. En ik blij omdat er weer wat klusjes in stal zijn afgevinkt.

Achteraf heel tevreden met dit besluit. :j