Pas ik nog op een c-pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:10

Mijn IJs is niet uit balans, hoor!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:27

Afbeelding

ik met 1.71 op een grote c

heb alleen maar spring foto's...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:01

Die hele balans discussie is lachwekkend.

IJslanders zijn meestal tussen de 1.30m
En 1.45 groot, de meesten max 1.40m overigens en in IJsland waar ze vandaan komen rijden er voor 99% mannen op.
Ze worden bijna in het zadel geboren en als je die ziet rijden zijn de ruiters lang, maar de paarden echt niet uit balans :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:18

TS heeft toch helemaal geen ijslander? Dat vind ik weer een verhaal apart.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:44

Ik rij met mijn 1.61 nog zo nu en dan op een brede welsh cob van 1.35. Ik lijk op hem kleiner dan op mijn arabiertje van 1.50. :D

Het ligt dus echt aan de combinatie en zonder foto’s is niets te zeggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:01

Amado7 schreef:

Hoezo dat dan? De discussie gaat om de stokmaat versus lengte ruiter.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:20

Ineke2 schreef:
Amado7 schreef:

Hoezo dat dan? De discussie gaat om de stokmaat versus lengte ruiter.

Over het algemeen hebben ijslanders wel een iets andere bouw en zijn ook breed gebouwd meestal waardoor het beeld en sowieso de lengte van de benen toch anders valt.Toch anders dan een iel rank welshje met dezelfde stokmaat.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:21

Mijn vorige IJs was nochtans een hele ranke.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:23

De discussie gaat hier toch ook helemaal niet om ijslanders? Het gaat gewoon om een pony met die stokmaat en ik vind het niet passen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:33

Ja hoor meid past prima.
Lekker genieten, tegen de tijd dat je te groot gaat worden lekker opzoek naar wat anders nu lekker genieten en ervan leren

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:02

Amado7 schreef:
Over het algemeen hebben ijslanders wel een iets andere bouw en zijn ook breed gebouwd meestal waardoor het beeld en sowieso de lengte van de benen toch anders valt.Toch anders dan een iel rank welshje met dezelfde stokmaat.

Dat is dus niet waar. Sterker nog er zijn echt veel IJslanders die net zo rank als de gemiddelde Welsh.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:05

Amado7 schreef:
De discussie gaat hier toch ook helemaal niet om ijslanders? Het gaat gewoon om een pony met die stokmaat en ik vind het niet passen.

Er word gewoon gereageerd op de lopende discussie. Dat jij bij IJsjes alleen denkt aan breed gebouwde haarballen terwijl dat dus lang niet altijd zo is mag best gemeld worden, want dat geeft een beter beeld in deze discussie.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:07

De ijslanders die ik hier in het topic zie zijn volgens mij niet enorm iel gebouwd. Maar ik kan het mis hebben.

Dan nog denk ik dat ts niet past. Ik vind mijzelf in ieder geval niet op een pony van 1.33 passen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:14

Ik wel, maargoed heb ook met mijn 1.70m een Welsh A ingereden tot hij braaf genoeg was voor kindjes.

Ging heel best hoor, heb er nog een wedstrijd mee gereden tussen de paarden <<) en had toen 190 punten.

O en ik weeg 50 kilo voordat er commentaar zou komen op het gewicht.

Mensen zouden wat minder naar de lengte moeten kijken. Maar gewoon naar de combi zelf.
Voeten net onder de buik uit is geen wereldramp net als een wat langer bovenlijf als het een slankere ruiter betreft.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:17

Dit ben ik, 1.62 en ong 50 kg op een pony van 1.33

Een goede balans hebben is dan wel echt een noodzaak! Maar het kan wel!

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:31

Loeka_Polly schreef:

[ [url=m/dLwSHK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zit wel echt op een springzadel / springhouding erg kort.

Zonder te springen normaal gezien zijn de beugels dan toch zeker 2/3 gaatjes langer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:56

Dat kan echt niet, de pony zal constant uit balans zijn en omvallen!!
Alsof een paar cm zoveel gaat uitmaken voor de balans..zo snel gebeurd dat niet hoor, dat heeft meer met rijtechnische dingen te maken, zeker als je zo licht bent.
Dus volgens mij kan dat prima.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:10

Loeka_Polly schreef:

[ [url=m/dLwSHK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind jou ook echt te groot:+
Alsof je heel opgepropt op de pony zit om eerlijk te zijn...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:44

Amado7 schreef:

Sevke is wel 1 van de betere ruiters. Rijdt als ik dat mag vertellen sevke, daarnaast quarters. Die zit haar paarden echt niet in de weg, ongeacht ras.

En TS, het kan wel, maar het ligt een beetje aan de bouw van je pony en hoe fijn jij zit of het een fijn gezicht gaat worden en je de pony wel of niet gaat belemmeren.

Ik ben 1.68m en weeg 57kg. Mijn NF is 1.42m en daar rij ik al 18jr mee rond. Mn nieuwste quarter merrie is vrij slank en die is ong 1.45m. Haar moeder is 1.48m en haar broer ook, die echt behoorlijk breed is. Zit allemaal dichtbij elkaar, maar een wereld van verschil. Op haar broer voel ik me eerder klein, haha

Ik vind wel een western zadel iets anders dan een engels zadel. Op mn NF weleens met een dressuur zadel gereden lang geleden en dan hingen mn benen er echt ver onderuit.
En toevallig heeft jaren terug iemand een foto gemaakt dat ik naast iemand stapte op een paard van ong 1.70m. Ja, dan zie ik ook wel dat ik klein ben.

Zelf ben ik nooit van de pony's afgestapt, maar het kan wel wat doen met je houding en daar moet je op letten. Ik heb toen ik jong was, lang de neiging gehad mijn benen op te trekken bijv.

Overigens rijdt mijn man exact dezelfde paarden als ik. Hij is niet groot; 1.73m en zeker niet zwaar, denk 65kg. Op mn NF komt weinig voor, maar het is weleens voorgekomen en dat gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 07:58

Loeka-Polly, je bent te groot voor die pony, echt.... En IJslanders met volwassen grote mannen (en te grote vrouwen er op), ik zal er nooit aan wennen - ik vind dat persoonlijk niets.

Ik ben 1,63 m en weeg 54 kg, mijn kruising Fjord/Anglo Arabier is 1,44 m en stevig gebouwd. Pas er perfect op. Mijn dochter van bijna 15, 1,76 en zeer tenger, ik heb geen idee wat ze weegt, past er ook nog prima op. Ondanks haar lange benen, want het scheelt dat het een stevig gebouwde pony is.Je hebt ook veel tengere D-pony's en dan wordt het een ander verhaal....

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:06

Wel grappig dat er allemaal mensen reageren die pony's hebben in de grote De maat. Dag is heel wat anders dan een kleine C.

TS:
Is het je eigen pony? Of van iemand anders?
Ik denk dat het nu nog wel kan hoor. Ik ben. 1,65 heb een pony van 1,35 gehad. New forest type en het was niet mooi, wel functioneel. Die pony zou anders bij de slager belanden omdat het overal al mis was gegaan. Ben dus opnieuw met hem aan de gang gegaan en is enigszins normaal geworden.
Misschien als je wat uitgegroeid bent dat je te lang bent, maar dan ben je denk ik weer 4 jaar verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:37

maar is de rug van een breed gebouwde pony per sé altijd sterker?
ik geloof daar persoonlijk niet zo in. een brede pony geeft gewoon een fijner plaatje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:00

@superpony: dankjewel. Je doet me blozen :o
Maar ik ga voor de rest ook mee met je verhaal. Zelf heb ik nooit 'echte' paarden gereden, want de meeste quarters zijn ook ponymaat. Voordat ik met de quarters begon had ik een Welsh cob en een Haflinger. Heb ook een tijd een NF merrie gehad toen ik begon met reining van 1.37, en ook dat zag er niet verkeerd uit. Mijn huidige hengst is echt huge! Die is ong 1.52 en ik voel mij er echt ieniemienie op. Het ziet er ook zo uit. We noemen hem de GVR. En nee : mijn beugels zitten niet te kort. In de reining rijd je niet met lange beugelriemen, want je gebruikt de steun van de beugels in de stops. Ik ga hier geen technische rijkundige uitleg geven, maar mijn beugels zitten hier precies goed om mijn paard goed tussen mijn benen te rijden.
Afbeelding
TS : lekker rijden, meid. Met jouw gewicht hoef je je echt nog geen zorgen te maken, tenzij het echt een superiel ponietje is.
En in het IJslanderverhaal : mijn huidige IJs is een stevig heerschap, maar mijn vorige was echt erg rank, bijna als een gemiddelde welsh pony. Dus inderdaad : niet elke IJs is een brede haarbal. Dus het IJsverhaal gaat hier echt wel op : het gaat om de lengte van de ruiter en de grootte van de pony, toch? En een IJs is ook gewoon een paard verder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:51

Mooie foto sevke.

Ik heb dat mn ruin ook. Op mn NF van 1.42m hang ik er wel ietsjes onderuit, maar op mn quarter ruin zit ik net als jij en voel ik mn paard echt tussen mn benen. Als ik op zijn moeder stap die even hoog is, zit ik weer compleet anders.
Zus is weer een stukje kleiner en ook smaller.

En inderdaad een groot vooroodeel dat western ruiters met die lange beugels rijden. 1 gaatje korter en ik kan springen hoor :)

Maar een combi van factoren. Onze zoon had zijn shet va zijn 3e. Hij stopte een beetje met rijden toen hij 10 was en toen hingen zijn benen al wat lang, maar hij woog niks. Hij is lang zo klein geweest, maar had altijd al benen tot onder zijn oksels.
Toen hij 12 was hebben we nog weleens een buitenritje gedaan. Hele blije pony en lekker veel gang erin. Maar mensen gaven commentaar. Ga jij op die kleine pony?

En zoonlief begon zelf wel last te krijgen dat hij tegen zijn benen aan kwam met rijden. Hij is gaan mennen.

Maar buiten dat. Hoeveel kleine kinderen kunnen op kleine pony's? Vaak moeten er toch wat grotere, maar lichte meiden op om ze in te rijden, door te rijden en af en toe op te pakken.
Heb dat zelf ook vaak zat gedaan met mijn 0,0 gewicht.

Dragiony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:58

Afbeelding

Ik ben zelf 1.63, en rijd een kleine C-pony. Ik groei wss tot 1.70, dus weet niet of het nog zou passen :(
(Let niet op mijn houding :=