Stalling kosten betalen 13 jaar??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YoniB

Re: Stalling kosten betalen 13 jaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:22

Ik denk ook dat het lastig wordt om op de 13e genoeg te verdienen hiervoor, je mag nog niet zoveel werk doen en de lonen liggen nog laag. Het verrast me wel dat zoveel mensen afraden een paard op deze leeftijd te kopen. Heeft elke leeftijd niet wat druks? Nu is het school, straks waarschijnlijk studeren en daarna werken, misschien wil je wel kinderen. Het leven wordt niet rustiger.

Ik snap heel goed dat voor sommigen het fijner was om pas later een paard te kopen. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel al jonger een paard hadden en daar heel blij mee waren. Ik heb mijne van mijn ouders gekregen toen ik 13 was. School mee afgemaakt, 2 studies mee gedaan, fulltime mee gaan werken. Kan prima, als je maar wil. En ik heb ook gewoon leuke dingen gedaan...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:35

marleen_usar schreef:
Had je dan nog wel tijd voor je paard?

Ik reed elke dag op hem. Soms zelfs buitenritten van 2 uren. Hoe ik het allemaal deed, geen idee. Maar het ging prima allemaal.
School - kranten - paard - oppassen + huiswerk dat was mijn dag gemiddeld

TaraWolters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 15:49

Onali schreef:
Je mag zo jong ook nog niet werken vandaar dat er op krantenwijken na niks te vinden is.

Oeps, bedoel folderwijk

TaraWolters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 15:53

Een goede vriendin van mij krijgt een pony en zet hem op dezelfde stal als ik hem dan wil zetten. Ook staat er een ander meisje op stal.Ze zijn iets jonger dan mij, maar had het er al met hun over gehad. Als de een is een keer geen tijd had kon een ander dat doen en doe je het later is voor de ander!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:24

Even rekenen: het wettelijk minimumloon voor een 15-jarige is 2,88 per uur. Voor een 13-jarige is geen WML, maar laten we even zeggen dat je ook 2,88/uur verdient.

Je mag 2 uur per week werken. Dat is 8 uur per 4 weken.

8 uur x 2,88 = uit de blote bol 23,04 per 4 weken/maand. Bruto.

Financieel met werken dus niet haalbaar.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:43

Veraaaaah schreef:
Ik zou ook nog een paar jaar wachten. Achteraf ben jk blij dat ik nooit een paard heb gekregen op jonge leeftijd. Het lijkt allemaal makkelijk en leuk maar er zit ook zeker een andere kant aan!

Wacht tot je van de middelbare af bent, zoek een bijbaantje en probeer veel te sparen!

Ik heb altijd elke verjaardag, Sinterklaas, kerst weer gevraagd om een eigen paard. Nooit gekregen. Wel heeft mijn vader (paardengek en had een paard tot ik geboren ben) voor mij geregeld dat ik bij een stal terecht kon waar ik paarden mocht verzorgen en een beetje rijden. Dat was het beste dat me overkomen is. Hier heb ik zo veel meer geleerd en nog de tijd gehad om mijn school helemaal af te maken.

Mijn advies; zoek een stal waar je de paarden mag verzorgen en eventueel rijden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:57

Weet je? Ik heb zo'n vermoeden dat je ouders er toch niet volledig achterstaan. En dan is het allemaal wel moeilijk hoor. Uiteindelijk zijn de stalkosten nog niet eens het duurste van alles. Een vriendin van mij heeft ooit haar andere paard moeten verkopen om de kliniek kosten van een veulen dat net geboren was, niet kon staan en uiteindelijk overleden is, om te kunnen betalen.

Ik werk partime, mijn vriend werkt fulltime. En okay we hebben een eigen huis en kinderen. Maar zelfs wij kunnen het waarschijnlijk niet eens ophoesten op een paard te onderhouden. Het is echt niet makkelijk en je zult er veel voor moeten laten.

En mensen die zeggen zoek een verzorgpaard... ik wil niet ouwehoeren maar als ik zie van sommige vragen per maand om bij te dragen dan denk ik ook van hoe moet een 13 jarige dat ophoesten? Ik kom bijna nooit meer gratis verzorgpaarden tegen. En zo'n meisje wil toch wel graag rijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:10

Zoek een verzorgpaard lijkt mij haalbaar, een eigen pony niet.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:16

ik zit nu net op de middelbare maar heb vooral nu weinig tijd voor mijn verzorgpony's. ik kan alleen maar in de weekenden want 's avonds in de winter word ik echt niet gelukkig van. eerst verzorgpaardje zoeken lijkt me handiger

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:00

het is eigenlijk al gezegd , is een verzorgpony niet verstandiger ?

nou moet ik wel zeggen dat ik mijn eerste eigen paard ook rond mijn 13/14e kocht en ik had een folderwijk waarbij ik 125 euro per maand verdiende. Dit was dan ook een folderwijk in het buitengebied en dat verdiend beter. Maar zorg wel dat je zeker weet dat je de overige kosten kunt opvangen! ik had het geluk dat mijn ouders de dierenarts betaalde en de hoefsmid.

Ik zou dit eerst echt tot de puntjes uitvogelen wat er allemaal bij komt kijken! Nu is het allemaal niet zo spannend maar je moet maar net pech hebben dat je paard ziek word dan zijn de kosten van de dierenarts niet om te lachen zeg maar...

Lybaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:43

ik doe nu een folderwijk, ik verdien er ongeveer €45,- per maand mee, ik krijg ook nog €40,- kleedgeld. dan zit je dus al bijna aan de €100,- maar vergeet niet dat je waarschijnlijk ook op vakantie gaat, dan kan je niet werken en dan moet je iemand strikken die je paard dan wil verzorgen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:00

Lybaart schreef:
ik doe nu een folderwijk, ik verdien er ongeveer €45,- per maand mee, ik krijg ook nog €40,- kleedgeld. dan zit je dus al bijna aan de €100,- maar vergeet niet dat je waarschijnlijk ook op vakantie gaat, dan kan je niet werken en dan moet je iemand strikken die je paard dan wil verzorgen.

En dan kan je geen kleding meer kopen..

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:09

Ik kocht mijn pony toen ik 14 was, ik moest 100 euro per maand zelf betalen, de rest betaalde mn ouders.
Op stal deed ik klusjes in ruil voor lessen. Mijn ouders betaalde dus eigenlijk alleen de hoefsmid en de dierenarts.
Nieuwe deken oid vroeg ik voor mn verjaardag.

Mij lukte het wel om dat bedrag te verdienen en in vakanties ging ik extra werken zodat ik wat meer geld had, daarmee kon ik het dan opvangen als ik is vakantie had ofzo.
Ook geld wat ik tussendoor kreeg spaarde ik vaak op (bijv met kerst kregen wij altijd geld van mn opa en oma)

Het is mij dus altijd wel gelukt wel moet je er heel veel voor laten.
Je houdt weinig geld over om andere leuke dingen te gaan doen en je houdt ook weinig tijd over voor andere dingen.
Bij mij was t echt bijna altijd school, werken, huiswerk of paarden.

Toch heb ik nooit spijt gehad en zou ik het zo weer doen!

Ik had krantenwijken en folderwijken en ik paste regelmatig op. Als ik oppaste als de kinderen op bed lagen nam ik mijn huiswerk mee.
Toen ik 15 werd ben ik gestopt met de folders en in een supermarkt gaan werken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:12

Ik zie alleen maar wat ze niet mag , maar honden uitlaten, babysitten, huishoudelijke klusjes tuinen netjes maken, auto's wassen etc kun je al wel....

Maar als je altijd zoveel voor de stalling moet doen in tijd hou je dan nog geld over voor je vriendinnen en paard want met 13 jaar neem je geen kleine pony meer... en past de stalling van de shetten wel bij jouw"paard"?

Heb ook altijd alles zelf gedaan en verdiend, maar als ik terug kijk was het geweldig maar ik heb er wel te veel leuke dingen voor laten vallen die ook belangrijk zijn!

[PP] Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

lees ook dit topic door....
Laatst bijgewerkt door kwita op 28-01-20 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:13

Daarnaast.. Als ik stal eigenaar ben, dan zou ik niet eens akkoord gaan met een 13 jarige huurder.. Geeft veel te veel onzekerheid..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:15

nine1987 schreef:
Daarnaast.. Als ik stal eigenaar ben, dan zou ik niet eens akkoord gaan met een 13 jarige huurder.. Geeft veel te veel onzekerheid..

daar kun je voorwaarden aan stellen bij de ouders.... :o

Lybaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:46

ik denk dat het wel mogelijk is om €100,- per maand bij elkaar te krijgen. zorg alleen wel dat je volledig voorbereid bent op alles. ik ben bezig met eenzelfde proces, alleen dan samen met een vriendin. zo kan je de kosten en de tijd splitsen. je moet dan alleen wel dezelfde “smaak” hebben qua karakter en ras. mijn vriendin en ik zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat leasen de beste optie is ivm. onverwachte hoge kosten en het feit dat wij allebei over een paar jaar gaan studeren. maar goed, ik heb dus allerlei soorten begrotingen gemaakt over mijn inkomen en uitgaven, de uitgaven voor het paard, etc. ik weet zeker dat het niet makkelijk gaat worden maar ik heb er vertrouwen in dat het wel gaat lukken, en dat kan voor jou ook gebeuren. ik hoop dat je hier wat aan hebt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:44

kwita schreef:
nine1987 schreef:

daar kun je voorwaarden aan stellen bij de ouders.... :o

Die geven aan de kosten te hoog te vinden.. Tel daarbij op dat een 13 jarige vaker aan moet kloppen bij ouders om bij te springen.. Hoe lang gaat dat goed denk je?

Blijft te veel onzekerheid voor een stalhouder..

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:59

Als ik het goed begrijp betalen je ouders ook de pony zelf, het materiaal, hoefsmid en dierenarts? En dan moet jij 100€ per maand stalgeld betalen?

Mijn plan zou als volgt zijn:

1. één jaar werken zodat je een spaarpotje hebt om op z'n minst 1 jaar stalling te kunnen betalen, dan kun je van de eerste keer ook zien of je aan 100€ per maand kunt geraken met je werk. En idd kijk om te babysitten (hoewel ik 13 jaar wat jong vind), honden uit te laten, gras af te rijden of ramen kuisen. Spaar al je verjaardagsgeld, kerstgeld, paasgeld, oma & opa geld! Krantenwijken systeem ken ik niet, dat bestaat niet in België...

2. neem voor dat jaar een verzorgpony en kijk of je tussen al dat werken door nog de tijd hebt om naar je pony te gaan

Dan krijg je volgens mij een goed beeld van wat haalbaar is :)

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:01

Cowboy55 schreef:
Even rekenen: het wettelijk minimumloon voor een 15-jarige is 2,88 per uur. Voor een 13-jarige is geen WML, maar laten we even zeggen dat je ook 2,88/uur verdient.

Ligt het aan mij, of doen die lonen mij aan kinderarbeid denken? :')
Die lonen zijn toch ontzettend laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:04

Amyd schreef:
Ik deed het wel zelf. Had 3 kranten wijken (van die huis aan huis regiokrantjes) op naam van m'n broer en van m'n ouders. Ging elke zaterdag de buurt langs om auto's te wassen of onkruid uit de tuin te halen oid.
Dus het kan wel, maar is wel echt heel hard en veel werken.

Respect hiervoor :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:06

We hebben het hier over 13jarige heh? Die mogen juist vanwege "kinderarbeid" niet veel werken. Als een 13 jarige nu al het minimloon zou krijgen, waarom zou je dan nog naar school gaan? :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:31

Reverie schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat is blijkaar normaal in Nederland. Is onder andere ook de reden waarom de Albert Heijn en nu ook de Jumbo zo goedkoop kunnen zijn (goedkope nlse lonen in de distributiebedrijven)
Ik zou er mijn bed niet voor uitkomen :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:41

TS, denk wel goed na. Een paard betalen is veel meer dan alleen aanschafkosten en stalling. Als je paard daar alleen hooi krijgt, 24/7 buiten staat en daarnaast ook nig dagelijks aan het werk gezet wordt is alleen hooi niet genoeg, daar zal ook nog krachtvoer bij moeten. En kosten zoals tuig, onderhoud van het tuig (zadelmaker etc), hoefsmid (ookal staat je paard zonder ijzers zul je 1x in de 6-8 weken je paard moeten laten bekappen), dierenartskosten (deze zul je gegarandeerd gaan krijgen en zijn niet om te lachen), en spullen zoals dekens, halsters, vermaak voor in de wei/paddock, borstels etc.

100 euro p/m ga je als 13 jarige echt niet kunnen verdienen helaas. Hier zelf ook ervaring mee gehad. Kranten/folderwijk verdien je echt niks mee ook..

Ga lekker opzoek naar een verzorgpaardje in de buurt waar je klusjes doet als 'betaling'. Geloof mij, dat is zo veel makkelijker!

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:52

Schemerdier schreef:
Reverie schreef:

Dat is blijkaar normaal in Nederland. Is onder andere ook de reden waarom de Albert Heijn en nu ook de Jumbo zo goedkoop kunnen zijn (goedkope nlse lonen in de distributiebedrijven)
Ik zou er mijn bed niet voor uitkomen :+

Ja precies, hier verschiet ik echt van! Volgens mij is dat in België onmogelijk. Maar ben dat niet zeker :) zou er ook m’n bed niet voor uitkomen