Hoe kan ik normaal galoperen

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4372
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:02

Janneke2 schreef:
Ik vond het aanspringen op het eerste filmpje niet zo verkeerd.
(2e vond ik zo donker dat ik weinig zag.)

Toegegeven: dressuurmatig valt er wel iets op af te dingen (holle rug, te korte teugel en stelling naar buiten). Die stelling naar buiten verbeteren naar stelling naar binnen is meestal niet zo veel werk, je dier leren om de rug op te bollen is lastiger.
Maar talloze paarden worden zo gereden en galopperen braaf.

Ik pleit voor de oude methode: hetzij aan de longe hetzij met een knoop in de teugels jezelf vasthouden aan de voorkant van het zadel, niet klemmen met je benen, je rug soepel houden en geleidelijk aan nemen je buikspieren de taak van je armen over. (Een ruiter heeft sterke buikspieren nodig.)
Of lekker voltigeren, of de voltigesingel van de manege lenen.

En in de boeken van Sally Swift, centered riding staan mooie tekeningen en een duidelijke uitleg over hoe je als mens je lichaam kunt gebruiken.


Eens hiermee.
En zoek een kalm, rustig paard dat jij vertrouwd. Eentje waarvan jij al rustig wordt.
Een goed beginnerspaard zal namelijjk langzamer gaan wanneer jij uit balans komt, ipv harder. Dat is niks tegen je paardje wat je nu rijdt hoor, ze ziet er leuk uit en lijkt me ook een leuk dier!
Ik heb zelf mijn eerste lessen op een haflinger gehad (en daar later zelf ook wat lesjes mee gegeven), die terug ging naar een draf of stap wanneer de ruiter uit balans kwam. Hij kon ook geweldig langzaam draven (a.k.a.: ruiter vertrouwen geven in de draf, zonder dat het gevaarlijk werd). Was echt een onwijs goed beginnerspaard, om netjes te leren zitten en te ontspannen op het paard. En vertrouwen te krijgen in het paard.
Ik raad je dus aan zo'n paard te zoeken, zodat je eerst eens lekker ontspannen kan leren zitten in galop.

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:05

Ik zou eerst die galop helemaal even vergeten. En samen met een goed instructie bezig gaan met je houding en met je zelfvertrouwen. Eerst lekker in stap zelf leren ontspannen en daarna dat ook in de draf voor elkaar krijgen. Deze instructie zou ik snel aan de kant schuiven. Je hebt iemand nodig die jouw laat ontspannen en je leert hoe je moet rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:07

Om heel eerlijk te zijn heb ik haast het idé dat jij al dan niet onbewust jezelf er af laat vallen. Er gebeurt nl. helemaal niets gek en ineens duw je jezelf zo ongeveer van het paard af. Dan lijkt mij het voornaamste probleem dat je nu hebt niet onzekerheid maar gewoon angst.

Paard nemen dat van nature een hele rustige galop heeft, zo eentje die eerder in draf valt dan dat ie harder gaat en in dit geval zou ik zelfs eens kijken of je bij iemand met een voltige paard terecht zou kunnen. Voltige paarden hebben over het algemeen een hele rustige ritmische galop en die gaan echt niet flauw worden als jij verkrampt, die zijn gekkere toeren gewend van de mensen op hun rug dan iemand die op de hals gaat steun zoeken. Die paarden worden over het algemeen ook gewoon onder het zadel gereden. Wellicht kan je bij zo iemand je angst overwinnen en vertrouwen vinden in die galop.

Sowieso ook aan de longe dat jij alleen hoeft te focussen op zitten.

Die trainster die je nu hebt heb je imo helemaal niks aan. :o

manubres

Berichten: 2796
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:10

Sorry, ik zal hier geen vrienden mee maken...maar het lijkt wel bijna of je het expres doet. Ik dacht even dat het een grap was. Het lijkt meer op een video van "The Future guys". Ik snap echt niet wat er hier gebeurt. Je zit in draf helemaal niet onzeker en raar op je paard. Het paard gaat galopperen , doet echt helemaal niks raars behalve iets versnellen...en jij lijkt jezelf van het paard te gooien.
Ik denk dat jouw onzekerheid hier de boosdoener is en mss wat gebrek aan ervaring. Misschien eerst eens wat galop uurtjes maken op een ander paard en jouw paard onder een andere ruiter.
Ik weet bijna zeker als jij gewoon rechtop blijft zitten met druk op je beugels (lange benen) dat er niks aan de hand is...succes!!

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:13

Nog een keer het eerste filmpje bekeken. Maar denk dat jij, doordat je instructie zegt terugnemen, onzeker wordt. Terwijl het een heel mooi rustige galop is. Heb het vermoeden dat jij daardoor heel onzeker wordt. En je benen optrekt, plus je laat vallen.

mystery1980
Berichten: 4255
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:23

Ik zie in de draf al veel onrust en onbalans. Zou daar eerst eens op richten en de galop nog even vergeten.
In draf kom je vrij hoog uit het zadel. Probeer eens wat meer met de beweging mee te gaan ipv zelf te gaan staan, zodat je beweging daar wat minder nadrukkelijk word en je de beweging kunt gaan volgen ipv achter de beweging te raken. Laat een goede instructrice je daarbij helpen en wat meer uitleg geven.
Is je paardje nog jong? Hoe is ze met een andere ruiter?
Denk dat het best goed gaat komen maar je gaat nu even een paar stapen te hard.

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:28

Allereerst: wat een leuk paard heb je! Ik kan zo al zien dat ze erg haar best doet. En jij ook trouwens.

Waar het minder meezit is in de galop. Je gaat hierbij steeds hoger en horizontaler zitten, 't is eigenlijk meer liggen, waardoor je geen houvast meer hebt en er letterlijk afstuitert. Ik kan me helemaal voorstellen dat je hierdoor niet goed meer weet wat je wel moet doen.

Die tip is hier echter al vaker gegeven: leren zitten. In plaats van dat je hoger en horizontaler, platter, gaat zitten, moet je zorgen dat je lager en verticaler gaat zitten. Een goede instructrice kan je hierbij helpen. Daarbij is het handig om in stap te beginnen en af en toe een drafje mee te nemen want met je zit in stap en draf is niet zo veel mis.

Ook kan het helpen om eens een handiger ruiter op je paard te laten die je paard ook in galop rijdt. Dat kan jou helpen om te zien hoe je paard reageert en wat de ruiter doet.

Hoe dan ook: ik wens je veel rijplezier toe met je leuke paard!

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:37

manubres schreef:
Sorry, ik zal hier geen vrienden mee maken...maar het lijkt wel bijna of je het expres doet. Ik dacht even dat het een grap was. Het lijkt meer op een video van "The Future guys". Ik snap echt niet wat er hier gebeurt. Je zit in draf helemaal niet onzeker en raar op je paard. Het paard gaat galopperen , doet echt helemaal niks raars behalve iets versnellen...en jij lijkt jezelf van het paard te gooien.


Nou dat dacht ik dus ook, ze gaat eerst voorover op de nek liggen en laat zich dan vervolgens rustig opzij vallen. Het ziet er totaal niet ongecontroleerd of onverwachts uit.
Het kan zijn dat je misschien je beugels verliest doordat je je benen optrekt, dat ken ik wel van mezelf. Maar aan die spanning kun je weinig doen zonder goede hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:42

maitestar23 schreef:
manubres schreef:
Sorry, ik zal hier geen vrienden mee maken...maar het lijkt wel bijna of je het expres doet. Ik dacht even dat het een grap was. Het lijkt meer op een video van "The Future guys". Ik snap echt niet wat er hier gebeurt. Je zit in draf helemaal niet onzeker en raar op je paard. Het paard gaat galopperen , doet echt helemaal niks raars behalve iets versnellen...en jij lijkt jezelf van het paard te gooien.


Nou dat dacht ik dus ook, ze gaat eerst voorover op de nek liggen en laat zich dan vervolgens rustig opzij vallen. Het ziet er totaal niet ongecontroleerd of onverwachts uit.
Het kan zijn dat je misschien je beugels verliest doordat je je benen optrekt, dat ken ik wel van mezelf. Maar aan die spanning kun je weinig doen zonder goede hulp.


Ik dacht ook meteen, wauw dat ze zich zo durft te laten vallen! Vind dat veel enger dan het harde galopperen..

Verder mee met de rest, andere instructrice, zitlessen en voor het galopperen met een ander paard het vertrouwen weer terugkrijgen. Als je je zo laat vallen wordt het paard hier op een gegeven moment ook angstig van.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:45

Ga zitten.
Goed op je billen en rechtop zitten.
Tevens zie ik dat je je benen achter de singel hebt.
Waarschijnlijk oefen je daar druk mee uit, onbewust geef je hem dus zelf de hulpen om harder te gaan waar je paard netjes op reageert.
Verder zou ik zelf de galop even laten voor wat het is totdat je meer balans hebt en goed kan zitten.
Doordat je dat nu lijkt te missen kan je het tempo en galop niet aan waardoor je dus valt.


Probeer te werken aan je balans, zit les nemen en oefenen zonder beugels te rijden.

Isabel

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:06

EBulder schreef:
Hierbij zien jullie een filmpje van mij en mijn paard die proberen te galoperen. Ik heb weinig ervaring en krijg het niet voor elkaar haar in een rustige galop te krijgen. Het aanspringen gaat ook niet goed. Wat moet ik doen om het wel goed te laten gaan? Kan ik op de een of andere manier haar trainen dat ze niet zo hard moet, en hoe?

Je gaat naar voren zitten en knijpt met je benen. Dat is de hulp voor harder gaan. Dus als je dat niet meer doet dan gaat je paard ook niet meer zo hard. Het is eigenlijk gewoon een heel lief paard.

Duplo

Berichten: 1653
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:15

manubres schreef:
Sorry, ik zal hier geen vrienden mee maken...maar het lijkt wel bijna of je het expres doet. Ik dacht even dat het een grap was. Het lijkt meer op een video van "The Future guys". Ik snap echt niet wat er hier gebeurt. Je zit in draf helemaal niet onzeker en raar op je paard. Het paard gaat galopperen , doet echt helemaal niks raars behalve iets versnellen...en jij lijkt jezelf van het paard te gooien.
Ik denk dat jouw onzekerheid hier de boosdoener is en mss wat gebrek aan ervaring. Misschien eerst eens wat galop uurtjes maken op een ander paard en jouw paard onder een andere ruiter.
Ik weet bijna zeker als jij gewoon rechtop blijft zitten met druk op je beugels (lange benen) dat er niks aan de hand is...succes!!


Zo ziet het er inderdaad uit, ik heb ook een paar keer gekeken maar zie bij het paard niets tot jij ineens in de manen lijkt te duiken en er zo naast ligt?

rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:16

Maak een bokriempje aan hè zadel vast. Vraag iemand om je paard te longartsen en ga voelen hoe je paard loopt. Geen teugels, alleen dat riempje om je vast te houden. Voel je je zeker, dan laat je los, iets minder zeker 1 hand vast...

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:21

Je vraagt om advies om je paard rustiger te laten galopperen.
Maar als ik het filmpje zie, ligt het niet aan jouw paard dat zij "hard" gaat, maar aan jouw houding.
Je geeft zelf al aan weinig ervaring te hebben, dus wij kunnen een heleboel tips geven, maar ik denk niet dat je rijkundig nu in staat bent om ook de houding van je paard te verbeteren, terwijl jezelf zoveel onbalans hebt.

Ik zou het galopperen voorlopig vergeten en echt terug gaan naar de basis, gewoon naar de ontspanning toewerken in stap en draf. En zit les nemen. Als dat allemaal goed gaat en vertrouwt voelt, steeds weer een stapje verder zetten.

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:25

rabbeltje schreef:
Maak een bokriempje aan hè zadel vast. Vraag iemand om je paard te longartsen en ga voelen hoe je paard loopt. Geen teugels, alleen dat riempje om je vast te houden. Voel je je zeker, dan laat je los, iets minder zeker 1 hand vast...


Dit is een goede tip.

Zitlessen aan de longe, van de teugels afblijven en ook van het paard verder qua hulpen. Laat de longeur dit doen.

Dan leer je op je voeten steunen zonder been te geven, niet naar voren te vallen en zo niet je paard onbewust aan te drijven tot harder gaan.

Jouw onbalans en uiteindelijke paniek, zorgt voor een paard wat gaat rennen.
Die van mij zou het juist anderom doen, die stopt op dat moment, maar ook dan krijg je vliegles want dan ga je er voorover af.

Lekker aan de longe leren zitten in galop. En los dat eerst laten voor wat het is, hoe meer angst, hoe moeilijker het wordt.

Wat ook fijn is voor de balans, is leren in verlichte zit te zitten in draf. Dan moet je ook je benen er af houden en gecontroleerd zitten.
Het is erg logisch dat je als beginnende ruiter nog niet zoveel core stability hebt, dat is met trainen op te lossen maar wel graag op een veilige manier.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:35

Wat ik uit het filmpje op kan maken (want het moment is op beide filmpjes eigenlijk niet in beeld).

- je springt aan, verliest daarbij al wat balans maar je paard galoppeert in eerste instantie op een normaal tempo.
- paard reageert op jouw onbalans en eventueel jouw angst(?) en versnelt.
- op het moment dat paard wat versnelt duik je naar voren(?) waardoor paard denkt “er gebeurt iets engs”!
- jij laat je vallen.

Waarom rijd je niet terug naar draf? Waarom duik je naar voren om jezelf vervolgens te laten vallen?

Ga eerst werken aan vertrouwen in stap en draf. Vervolgens galop aan de longe waarbij jouw zit de focus is. Kleine stukjes galop. Drie, vier sprongen en weer terug. Dat uitbouwen.

Je verliest al balans op het moment dat je door gaat zitten. Dan ga je dus ook al met onbalans de galop in en begin je sowieso niet lekker. Om je daarna nog eens lang te maken en echt te gaan zitten is voor jou nu te lastig. Werk dus ook aan het ontspannen doorzitten in draf (wederom begin met kleine stukjes) zonder in galop aan te springen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 20-11-19 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

boyca
Berichten: 1092
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:36

Eerst zorgen dat je stap en draf voor elkaar hebt en dan pas gaan galopperen.
Ik zou voorlopig dus niet galopperen, zodra je ontspannen kunt draven met tempocontrole en in balans dan pas gaan oefenen met galop.

pien_2010

Berichten: 43901
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:53

EBulder, ik heb alleen maar goed nieuws voor je.
Ik vind dat je een geweldig braaf paard hebt gekocht +:)+ en die gaat jou heel veel leren. Het paard doet het goed in stap, draf en galop.

Als je iemand zou kunnen vinden bij jou op stal die goed rijdt en je paard af en toe wil gymnastiseren, zou dat fijn voor je zijn. Jammer, ik woon in Frankrijk en ik zou dat graag voor je doen, want daar heb jij alleen maar profijt van en je paard ook. Als je die iemand niet vindt, geen probleem!

Is er iemand op stal die je kan helpen met aan de longe eventjes terug gaan naar de basis en dat kan gewoon met je eigen paard. Die is er braaf genoeg voor. Toen ik jong was en ik ging paardrijden, heb ik 10 lessen gehad aan de longe. De eerste lessen waren zonder beugels in stap en dan moesten we allemaal oefeningen doen, zoals hakken aantikken om de beurt afwisselend met linker en rechter hak. Met je armen rondjes draaien (noemde ze molentje draaien) dit met elk arm apart en beiden armen samen. Ook je armen naar opzij uitsteken en zo laten, omhoog en omlaag, naar voren en naar achteren. Naar voren buigen op je paard en oren even aaien.
Als de molentjes goed draaien, de hakken vlot worden aangetikt, dan deze oefening en andere oefeningen aan de longe in draf herhalen. Maak zachte verende billen, laat je paard zo besturen door diegene die de longe vast houdt dat hij heel erg rustig draaft en ga zo al je oefeningen en nog meer herhalen.. Dan ga je aan de longe de overgangen leren, zonder dat jij weet of je paard in draf of stap gaat. Wellicht les 4 of 5 en doe maar gerust je ogen dicht en probeer een of je kunt voelen welk been naar voren kom en geef dat terug aan diegene die aan de longe staat.. Nog steeds heb je geen beugels aan. Gewoon lekker zitten in stap en draf en laat maar komen de overgangen en ga voelen.
Zo bouw je dat uit.
Als dat nu allemaal echt heel goed gaat, vlotjes, en je echt op je kont zit in plaats van op je schaambeen, doe dan eens je beugels aan en herhaal al die oefeningen. Beugels zachtjes onder de bal van je voet, en nog steeds heel rustig sukkel tempo want je blijft eventjes nog doorzitten op zachte verende billen. Gaat dat goed, pak dan het licht rijden erbij. Voel de beweging van je paard en laat je meenemen door de beweging. Hoe minder hoog jij hoeft te komen hoe fijner het is voor jou en je paard. Want je komt erg hoog met licht rijden en je komt te hard weer neer in je zadel en dat is niet tof voor de rug van je paard, die haar rug dan ook wegdrukt. Is logisch dat je paard dat doet. Vandaar mijn tip en vraag, is er iemand die je paard erbij kan rijden af en toe, op de plek waar je staat. Gewoon gratis en voor niets in het kader van elkaar helpen. Misschien kun je in ruil daarvoor haar paard bijvoorbeeld buiten zetten of zadel invetten (ik noem maar iets).
Gaat dat allemaal goed, dan ga je de galop erbij pakken. Nu kun je immers echt goed op je kont zitten, en dat moet dus ook. Dat bokkekoordje is en goed idee, de teugels heb je nog steeds niet nodig want iemand longeert je immers.
Als dat goed gaat, dan ga je nog steeds aan de longe je teugels erbij pakken. In stap, draf en galop. Et voilà als dat goed gaat, dan ga je los in de bak verder en pak je de galop er weer eens bij. Jammer dat ik niet bij je op stal sta, want ik zou je zo graag helpen.
Jij rijdt helemaal niet verkeerd→ je bent gewoon een beginner en hebt dus nog onbalans→ heel erg normaal. Je kunt mijn ideeën van longe lessen gewoon afwisselen met los rijden hoor in de bak, maar laat die galop maar eventjes, want anders zou je nog echt bang worden terwijl er eigenlijk niets aan de hand is met je paard.

Veel plezier, komt echt wel goed hoor!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:01

Het lijkt voor mij een beetje alsof je het gevoel van galop nog niet helemaal normaal hebt gemaakt. Het is natuurlijk qua gevoel van de beweging van het paard heel anders dan draf.

Wanneer mijn paard heet wordt en versneld heb ik zelf nog onbewust af en toe de neiging om iets naar voren te gaan zitten, terwijl dit juist voor het paard de hulp is voor harder omdat je gewicht ook naar voren verplaatst. Wat mij dan heel goed helpt is even schouders helemaal naar achter alsof je je uit wil strekken, en even 1 seconde naar de lucht kijken, zo kom je automatisch weer mooi rechtop.

Wat nu gebeurd is uit reactie ga je voorover, hierdoor gaan je voeten naar achter, zit je niet meer op je kont, verlies je je beugels en ga je zo ongeveer op je buik op het paard liggen, zonder constante verbinden van de teugels. Teugels los + benen naar achter en klemmen waardoor je eigenlijk dus zelf been geeft + gewicht uit het zadel = harder en daardoor val je.

Ook kijk je naar je paard, hierdoor is je nek niet mooi recht maar gebogen en je hele houding dus automatisch ook. Niet naar je paard kijken, die heeft zelf ogen, maar net iets tussen de oren door mooi naar voren, hierdoor blijf je zelf ook mooier rechtop.

Ik zou zoals sommige al zeggen beginnen aan de longe, eventueel met een ander paard zodat het gevoel in galop normaal voor je wordt. Dan kun je aan de longe aan je zit werken zonder dat er gevaarlijke ongelukken gaan gebeuren. Iedereen is bij het begin begonnen, wanneer je gewent bent aan de beweging gaat het echt wel goedkomen!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:09

manubres schreef:
Sorry, ik zal hier geen vrienden mee maken...maar het lijkt wel bijna of je het expres doet. Ik dacht even dat het een grap was. Het lijkt meer op een video van "The Future guys". Ik snap echt niet wat er hier gebeurt. Je zit in draf helemaal niet onzeker en raar op je paard. Het paard gaat galopperen , doet echt helemaal niks raars behalve iets versnellen...en jij lijkt jezelf van het paard te gooien.
Ik denk dat jouw onzekerheid hier de boosdoener is en mss wat gebrek aan ervaring. Misschien eerst eens wat galop uurtjes maken op een ander paard en jouw paard onder een andere ruiter.
Ik weet bijna zeker als jij gewoon rechtop blijft zitten met druk op je beugels (lange benen) dat er niks aan de hand is...succes!!

Ik was eerlijk gezegd ook aan het twijfelen of dit nu een grap is of niet.
Ik zou ook eerst nog wat zitlessen nemen aan de longe want je hangt zo te wiebelen op je paardje,vind dat je ook aardig hard in zijn mond hangt.

Kairos
Berichten: 2739
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:20

Even iets anders: Ik lees iets in je eerdere instaposts over dat ze 1x in rengalop ging. Is dit al jouw definitie van rengalop? Of ging ze toen nog harder dan dit? Want het kan al enigszins verklaren als je het spannend vind, omdat het voor jouw gevoel hard gaat, terwijl het niet echt hard gaat naar mijn idee. 1e filmpje komt het tempo vrij netjes over, tweede filmpje lijk je al vrij vroeg je balans kwijt, ligt je been daardoor ergens een eind ver in de buik en kan dat wel verklaren waarom ze hard gaat eigenlijk. (Maar ook daar de eerste paar passen leken wel netjes)
Een goede tip die is gegeven is zitles. Zorgen dat je je been lang kan houden en dat je op je billen kan blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door Kairos op 20-11-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:24

Is dit een grap, waarom laat je je van paard vallen?

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:31

Ik zou op zoek gaan naar een andere instructrice. Dit is geen les geven. Ze zegt wel dingen die je moet doen, maar niet hoe. Daarnaast zou ik je als instructrice nog helemaal niet in galop laten gaan, maar eerst in stap en draf balans oefeningen laten doen. Aan je balans moet ook in draf nog gesleuteld worden. Tot dat nog niet in orde is, heeft het helemaal nog geen zin om te galopperen. Heb je een idee waarom ze je laat galopperen? Vinden ze dat je in een les alle gangen een keer moet doen?
Het lijkt me nu allemaal te overhaast gaan, waardoor jij het in galop ook niet meer overziet/je balans verliest, daardoor in de spanning schiet en je laat vallen. Ik vind het echt onverantwoord.

Ga op zoek naar iemand die zit lessen geeft. Bij voorkeur iemand die centered riding instructeur is.
Het lijkt me dan ook aan te raden als je gaat galopperen om dat met een voltigesingel te doen. Zo kun je zelf makkelijker zitten en eerst eens wennen aan de beweging van de galop.

Je paard vind ik heel braaf!

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:34

hey,

een half jaar geleden heb ik een paardje gekocht en toen ik ging proefrijden kreeg ik een druk paardje.
ik was alleen maar koudbloedpaarden gewend en mijn houding was niet goed meer. ik moest mijn fjord best wel aandrijven. mijn been ligt dus automatisch wat naar achteren. toen ik ging draven schoot het proefpaardje dus ook gelijk in galop. ook bij het 2e proefpaardje gebeurde dit. omdat ik op een verkeerde manier zat viel ik ook door onbalans.

ik heb toen gelijk goede instructie gekregen op die plek en ze hebben mij laten voelen wat het verschil was (benen naar voren) dit ging stukken beter. uiteindelijk nog een 3e paardje gereden daar die niet zo reageerde op mijn been en dit is nu mijn eigen paard geworden. misschien kun je eens aan de longe proberen te galloperen zodat jij je kunt concentreren op je houding en zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:34

jansje73 schreef:
Is dit een grap, waarom laat je je van paard vallen?


Goede opbouwende reactie dit +:)+

>;)