eerste paard....onbeleerd en zadelmak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Re: eerste paard....onbeleerd en zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:50

Ik kocht als 17 jarige met zo n vijf jaar lease paard ervaring per ongeluk een onbeleerde friese merrie van 5.
Twee keer voor de kar gestaan maar dat was alles. En ik kan er nu mee lezen en schrijven, heb ongetwijfeld een hoop fouten gemaakt, maar iedereen moet het leren. En heb dit bijna allemaal gedaan zonder begeleiding. Misschien ben ik dan wel een uitzondering op de regel maar dat betwijfel ik dan weer :')

Dus ik zou zeggen, gebruik je gezonde verstand en laat ervaren mensen zeker meekijken met hoe en wat. Laat iemand die niet bij je manege zit eens je rijden en omgang beoordelen en bekijk het vanuit daar. En dan nog ligt het aan het karakter van het paard. Je moet niet een super wilde jazz willen inrijden, maar een wat koelere Tinker of Haflinger wil met de juiste klik en begeleiding prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:53

Een leuke koele haflinger of tinker loopt meestal op achtjarige leeftijd niet meer onbeleerd in de wei.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:53

Niet doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:54

Nies_ schreef:
Ik kan geen geval noemen waarbij dit goed ging.

Ik wel eentje. Ze zit ook op bokt en ik ken haar omdat ze vaak met me mee ging op wedstrijd. Ik vond het ook een dom idee om een onbeleerde tinkerhengst te kopen maar ik haar geval heeft het dus goed uitgepakt.
Maargoed dat betekent niet dat ik het een ander nu ook zou aanraden. Ik ga me de rest mee

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:09

Ik ben die uitzondering...ik heb op mijn 34 ste mijn eerste paard gekocht. Van 6-18 op manege gereden. Wens was een 11 jarig rustig leerpaard. Kwam thuis met een 3,5 jarige, waar al drie gangen een soort stuur en redelijke rem opzat...na lang twijfelen toch gedaan...maar ik kwam erachter dat ik echt niets wist wat een eigen paard echt inhield. Mijn idee en werkelijkheid lagen toch ver uitelkaar. Dekens, stal management, voer, ziektes, kleine en minder kleine wondjes en behandelen ervan , hoefsmeden dierenartsen etc...werd allemaal op manege geregeld, ik heb snelle leercurve gehad. Mijn paard is gelukkig super braaf, heeft nooit een stap verkeerd gezet..al deed ik het nog zo verkeerd...bokken is hem vreemd.
Nu 10 jr later kan ik je zeggen dat ik wel allang weet wat ie doet, voor hij het nog maar heeft verzonnen. Ik realiseer me wel dat ik echt de uitzondering ben, gezegend met een zeer braaf paard, waarmee ik vanaf seconde 1 een enorme klik had....
Het is een paard die je na een jaar lang niksen ( pees blessure) een zadel op kan leggen, op kan stappen en zo weg kan rijden.

Maar denk echt dat er maar weinig van dit soort paardjes zijn...je bent zo 2 uur oer dag met je beest bezig, dat moet leuk blijven..denk echt heel goed na. Zou zo zonde zijn dat het eindigd in een frustrerende ellende.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:15

Buuk , verschil is dat jouw driejarige wel te rijden was dus wist je dat je er op kon, ts heeft het over een achtjarige die totaal niets kent en waar waarschijnlijk ook geen achtergrond van bekend is, dat vind ik nogal een verschil.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:24

Klopt helemaal bigone.
Dat verschil is er zeker! Vandaar dat ik afsloot om er echt heel goed over na te denken.

Ik kan niet keihard zeggen , niet doen. Ik heb TS nooit zien rijden, geen idee naar capaciteiten..

Met al een voorsprong van paard, heb ik al erg snelle leercurve moeten hebben..laatstaan met het paard waar TS het over heeft.

Ik vond mezelf aan het begin van mijn avontuur geen beginner..ik kan je vertellen...ik was het wel.

Dus aan TS , denk er echt heel goed over na.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:27

Ik heb hier sinds december mijn eerste pony, een 3,5 jarige onbeleefde merrie. Ben zelf geen dappere ruiter en weet nog niet precies hoe ik het ga doen maar het komt wel

8 jaar en onbeleerd zou ik ook laten staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:54

Sjolvir schreef:
Ik zeg lekker een paard kopen dat al wat van de wereld gezien heeft en goed doorgereden is, groen en groen wordt vaak bont en blauw.

:j :j :j

Heel eerlijk niet aan beginnen zoals meer mensen zeggen gewoon een paard nemen wat al meer van de wereld gezien heeft.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:01

Juut schreef:
Het dier is 8 jaar...wat is de reden dat hij niet is beleerd?

Ik verschiet hier van al de reacties dat een paard op 8 nog niet beleerd is. Ik zie dit VEEL liever dan een paard wat op 3 jaar al onder de man gegaan is met de mogelijke gevolgen daarvan op oudere leeftijd (maar dat er dan nog aan linken doen we weeral niet, zucht). Mijn paard zal pas onder de man beleerd worden vanaf hij 6 jaar wordt.

Wat voor paard wel of niet bij TS en diens situatie past daar ga ik mij niet over uitspreken, er is te weinig info imo daarvoor.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:01

Niet doen.

Je hebt geen ervaring met het doorrijden van een jong paard, en ik ken geen tinker die niet stront eigenwijs is. Jonge paarden opleiden is een vak apart, wat je in stapjes moet leren. Met manege ervaring op een jong dier stappen gaat 9 van de 10 keer heel fout.

Niet aan beginnen, scheelt je een hoop gedoe en waarschijnlijk ook verdriet. Een eerste eigen paardje moet leuk zijn, dat moet niet beginnen met eentje waar geen land mee te bezeilen valt.

8 jaar en alleen een zadel op gehad zegt ook wel genoeg. Zet er een gas en rem op en ze kunnen er veel meer voor vragen, dus er is vast een reden dat ze dat niet doen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:04

Ik heb op mijn 16e een 3 jarig paard gekocht na mijn pony tijd. Zelf zadelmak gemaakt en doorgereden maar ik had goede instructie (2 keer per week les) en dat ging echt top.

Hangt helemaal van je begeleiding af, en je niveau natuurlijk.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:09

Mijn ouders hebben ook pony’s hebben ze al 15 jaar zijn daar geboren nooit iemand op gezeten dus onbekeerd op die leeftijd zegt niets voor mijn ouders is pure hobby en om naar te kijken en ik heb geen interesse meer in het rijden

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:18

Ik heb ook een jonkie gekocht toen ik van de manege kwam. Ik had wel al jaren verzorgpaarden en leasepaarden gehad, maar als eerste eigen paard een jonkie doorrijden is echt wel andere koek.
Ik heb de eerste maanden echt met mijn handen in het haar gezeten en haar bijna weggedaan, ondanks goede hulp en instructie. (Nu achteraf is ze mijn vriendinnetje voor het leven, maar dat is een ander verhaal).

Als je lekker wil genieten van je eerste paard, zou ik er eentje nemen met iets meer ervaring. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:21

Ilsey schreef:
Juut schreef:
Het dier is 8 jaar...wat is de reden dat hij niet is beleerd?

Ik verschiet hier van al de reacties dat een paard op 8 nog niet beleerd is. Ik zie dit VEEL liever dan een paard wat op 3 jaar al onder de man gegaan is met de mogelijke gevolgen daarvan op oudere leeftijd (maar dat er dan nog aan linken doen we weeral niet, zucht). Mijn paard zal pas onder de man beleerd worden vanaf hij 6 jaar wordt.

Wat voor paard wel of niet bij TS en diens situatie past daar ga ik mij niet over uitspreken, er is te weinig info imo daarvoor.

Sommige dieren moet je wat meer tijd geven maar bvb een haflinger, tinker of pony s zijn er met vier echt wel klaar voor om in gereden te worden. En je hebt inrijden en doorrijden. Bij ons begon het met bijna vier en dan inrijden, in de winter veel vrije onbelaste beweging en dan met vijf de echte knoppen er op en het wedstrijdterrein op. En ze zijn bijna allemaal gezond oud geworden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:31

Snoppie schreef:
hoi bokkers,

ik heb sinds kort te horen gekregen van mijn ouders dat ik eindelijk na 9 jaar zeuren een eigen paard mag hebben (als ik mee betaal natuurlijk).

ik heb nu een tinker gezien van 8 jaar die wel al een zadel op zijn rug heeft gehad maar daar blijft het ook bij.

wat zijn jullie ervaringen met mensen die een eerste paard nemen die je nog helemaal moet opleiden.

Gefeliciteerd met deze mijlpaard! Super leuk!

Mijn ervaring (ik geef al meer dan 20 jaar rijles en heb veel mensen geholpen met het uitzoeken van hun eerste paard) is dat 'iedereen' altijd advies vraagt, maar niemand dit ooit opvolgt. :+

Een 8 jarig paard dat "niet is ingereden" maar "wel al een zadel op kan" is meestal vaktaal voor een paard dat meerdere malen is geprobeerd in te rijden maar zonder success (vandaar de reden voor verkoop, wat voor kool ze je dan ook proberen te verkopen als reden) :Y)

Verder is mijn ervaring dat alle hulp die wordt aangeboden voor het paard er is vele malen groter is dan nadat het paard is gekocht. "Ik wil je helpen met inrijden" betekent meestal niet "ik ga je 6 maanden lang dagelijks helpen", maar meer in de trant van "Ik ga 3 keer met je mee en dan heb ik het wel gezien". Familie zal je vast en zeker vaker helpen, maar ook daar geldt :het is hun paard niet, het wordt jouw paardje! <3

Het meeste plezier krijg je van een paard waarbij je je veilig voelt en waarmee je de dingen kunt doen die hoog op je doelen lijst staan. Is dat rijden? Koop dan een fijn rijpaard. Wil je liever verzorgen en tuttelen dan kan een heel ander paard de beste keuze zijn.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:22

Ik heb destijds, ik was toen 17, ook een alleen zadelmakke fjord gekocht, dwz alleen het zadel kende hij maar meer ook niet. Dat was toch wel vervelender en zou ik niet nog eens overdoen. Ik wilde buiten rijden maar ik heb het eerste half jaar alleen maar langs de weg kunnen staan omdat hij van al het verkeer op tilt sloeg
Ook was hij destijds behoorlijk sterk. Later werd het wel een lief paardje maar daar is jaren overheen gegaan. Ik zou dus had ik het over kunnen doen al de vaardigheden in een paard kopen wat je wil gaan doen, zodat je daar alvast met proefrijden kunt uittesten of dat lijkt op wat je wilt. En niet nog tijden bezig bent te werken aan datgene wat je uiteindelijk voor ogen heb.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:50

Ik kocht als eerste paard een veulen van 11 maanden.
10 jaar op de manege gereden, 4 jaar ervaring met verzorgpaarden die alleveitjong waren. Heel veel buiten gereden, echt leren rijden en longeren en verzorgen. Daarna bijna 2 jaar bijrijder geweest van twee friezen waarvan ik 1 fries zelf heb ingereden.

Daarna eigen paard gekocht dus.
Inmiddels 4 jaar verder en nooit spijt gehad.
Enige rottige vind ik de stallingen die steeds gouden bergen beloven, zelfs als je heel duidelijk bent waarom je dit juist wel of niet wilt. Dan nog zeggen ze A en doen B.
Ik heb alles stapje bij stapje opgepakt en echt samen opgegroeid met hem.

Ik denk wel dat je extra lang de tijd moet nemen om een wat ouder paard goed zadelmak te krijgen.

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 01:11

Eerlijk? Ik zou een andere tinker uitkiezen.

Apart dat er weinig moeite is gedaan om een paard van 8 jaar zadelmak te maken. Wat zal de reden hiervan zijn?

Bovendien, als het paard moeilijk leert en niet te rijden is dan moet je veel geld uitgeven aan het zadelmak laten maken. Of je moet hem verkopen, en zie een paard wat niet zadelmak is maar te verkopen.

Zat andere tinkers die meteen te rijden zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 05:05

Nies_ schreef:
Ik kan geen geval noemen waarbij dit goed ging.

Ik heb mijn pony als 10 jarige gekregen. Ze was net van haar moeder af. Al doende veel geleerd en met inrijden hebben we hulp gezocht. Daarna zijn we samen naar de ponyclub gegaan. Super fijne pony geworden waar ik veel plezier mee heb beleefd en veel van heb geleerd.

@ts: het kan goed gaan als jullie tenminste bereid zijn om te investeren in hulp bij het beleren. Breng hem naar een beleerstal of zoek iemand in de buurt die veel ervaring heeft. Dat is echter niet goedkoop. Je kunt ook even doorsparen voor een pony die al beleerd is. Voordeel is dat je dan al lekker aan de slag kan en kunt testrijden. Je weet of de pony bij je past qua rijden. De ene heeft liever een voorwaarts dier en de ander voelt zich veiliger op een wat luier dier.

Ik vond het super leerzaam, maar in het begin keek ik wel jaloers naar mijn clubgenoten die hun pony's al netjes konden rondrijden. Mijn pony en ik waren beide groen en beheersten de basis, dus het heel veel tijd gekost om samen te groeien, maar daarna ging het snel toen ik leerde hoe het voelde als ze netjes liep