Snoppie schreef:hoi bokkers,
ik heb sinds kort te horen gekregen van mijn ouders dat ik eindelijk na 9 jaar zeuren een eigen paard mag hebben (als ik mee betaal natuurlijk).
ik heb nu een tinker gezien van 8 jaar die wel al een zadel op zijn rug heeft gehad maar daar blijft het ook bij.
wat zijn jullie ervaringen met mensen die een eerste paard nemen die je nog helemaal moet opleiden.
Gefeliciteerd met deze mijlpaard! Super leuk!
Mijn ervaring (ik geef al meer dan 20 jaar rijles en heb veel mensen geholpen met het uitzoeken van hun eerste paard) is dat 'iedereen' altijd advies vraagt, maar niemand dit ooit opvolgt.
Een 8 jarig paard dat "niet is ingereden" maar "wel al een zadel op kan" is meestal vaktaal voor een paard dat meerdere malen is geprobeerd in te rijden maar zonder success (vandaar de reden voor verkoop, wat voor kool ze je dan ook proberen te verkopen als reden)
Verder is mijn ervaring dat alle hulp die wordt aangeboden voor het paard er is vele malen groter is dan nadat het paard is gekocht. "Ik wil je helpen met inrijden" betekent meestal niet "ik ga je 6 maanden lang dagelijks helpen", maar meer in de trant van "Ik ga 3 keer met je mee en dan heb ik het wel gezien". Familie zal je vast en zeker vaker helpen, maar ook daar geldt :het is hun paard niet, het wordt jouw paardje!
Het meeste plezier krijg je van een paard waarbij je je veilig voelt en waarmee je de dingen kunt doen die hoog op je doelen lijst staan. Is dat rijden? Koop dan een fijn rijpaard. Wil je liever verzorgen en tuttelen dan kan een heel ander paard de beste keuze zijn.