Shetlander/pony kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:48

Wat leuk dat je zo serieus ermee bezig bent. Ik denk dat je met je ouders moet bespreken of zij willen bijspringen als er onverwachte hoge kosten komen. Als zij dat willen dan zou het in principe kunnen.
En dan zou ik inderdaad voor een grotere pony gaan. Wie betaalt de aanschafprijs?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:50

Met je voeten bij de knieën.... Tja, dan verschillen we daarin echt van mening.
Het is dan niet meer in balans en kun je nooit meer de correcte hulpen geven, want ook je romp zal een end boven de pony uitsteken waardoor je zeker last krijgt van het hefboomeffect.

mvdbijl

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:02

Voor een shetlandertje ben je veel te groot om te rijden. Maar ik ben 32 en heb ook geen rij ambitie's, ik hou minipaardjes en het verzorgen en beweging geven op een andere manier vind ik net zo leuk als kunnen rijden..

Ik moet je echter wel zeggen, een pony kost nooit geen 50 euro en heb je al een baantje dan?

Afgelopen 2 jaar heb ik met 1 pony die jong en gezond was heel wat pech gehad. Even naar de dierenarts, medicijnen, duizend euro ben je met niks geks al gauw kwijt. Hoe doe je dat? Als de pony ineens koliek heeft moet je bellen en wel wat geld achter de hand hebben. Of weten je ouders wat dat allemaal kost en betalen ze dat?

Daarnaast moet je hem ontwormen, vaccineren, zal je zo nu en dan eens even wat nodig hebben. Ga er maar va uit dat je iig 100 euro per maand moet verdienen en dan zeker nog daarnaast wat moet sparen. Enkel 50 euro klinkt nu leuk maar daar kom je niet mee uit.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:22

Ik denk dat het best kan hoor, als ik het goed begrijp betaal jij 50 euro en wordt jouw aankomende paardje het gezelschap van jouw verzorgpony? Dat lijkt mij een mooie deal, zowel voor jou als voor de eigenaar van je verzorgpony. Natuurlijk kan er iets ergs gebeuren qua ziekte met je shet maar de kans is ook best aanwezig dat hij jarenlang niets kost. Eerlijk gezegd kosten mijn paarden mij vrij weinig, goede verzorging scheelt volgens mij een heleboel dierenarts kosten . Mijn twee shettenvriendjes zijn erg, erg leuk en als je niet perse wilt rijden als je gegroeid bent dan kun je er leuk mee mennen. Mijn eerste pony kreeg ik ook toen ik 13 jaar was en van mijn ouders en familieleden kreeg ik met verjaardag, rapporten, feestdagen altijd weer wat extra geld om evt kosten op te vangen. Misschien krijg jij ook wel zoiets van jouw ouders? Inmiddels ben ik 50 jaar oud maar ik denk nog met veel plezier aan mijn eerste pony tijd en hoe blij ik toen was dus ik hoop voor jou ( of eigenlijk voor iedereen) dat jij dit ook mag mee maken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:33

Leuk idee dat je een shetlander wilt. Maar realistisch? Nee, helaas.

Je bent niet alleen te (veel) groot als je tot de knieen komt, ook je bovenlichaam is belangerijk. Kijk maar eens in het "ben ik te groot/zwaar"topic. Helaas zul je echt niet of niet lang meer op een shet passen. Dat is niet wat je wilt horen, maar je wilt de shet ook geen pijn doenz toch? En nee, dat geeft het beestje niet aan, dat merk je niet zo maar.

Leuk dst je er een zadel gratis bijkrijgt, maar past deze ook? Vaak liggen de zadels slecht en is het voor veel mensen moeilijk te zien of het goed ligt. Niet elk zadel ligt goed op elk paard. Again: je wilt het beestje natuurlijk geen pijn dien, dus haal je er ook een zadelmaker bij?

Shetjes zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Wat ga je doen als het beestje niet meer op gras kan? Dan heb je weinig aan 15 weilanden..

En hoeveel denk jij nu per maand kwijt te zijn naast die 50,00? Hoeveel kan jij per maand max. Uitgeven? (alles bij elkaar want er komt meer bij kijken dan stalling en eten en gratis hoefkappen.)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:08

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:42

sneeuwpop schreef:
Met je voeten bij de knieën.... Tja, dan verschillen we daarin echt van mening.
Het is dan niet meer in balans en kun je nooit meer de correcte hulpen geven, want ook je romp zal een end boven de pony uitsteken waardoor je zeker last krijgt van het hefboomeffect.

Hier ben ik het echt mee eens. Als je echt op de pony wilt gaan rijden, moet je niet voor een shetlander gaan. Ik vind je daar ook veel te groot voor. De verhoudingen zijn helemaal weg en je bovenlijf steekt dan ook in verhouding ver boven de pony uit.
Ik ben er hier om mijn dochters daar op te wijzen, dus mijn oudste van 11 rijdt al niet meer op onze shetlanders. De jongste die net 8 geworden is kan er nog prima 1 of 2 jaartjes op, maar dan is het ook over.

Ik vraag me af of er een volwassene is met veel ervaring met paarden die jou hierin kan bijstaan en kan helpen? Met 12 jaar ben je eigenlijk nog veel te jong om volledig de verantwoording over een pony te hebben en beslissingen te nemen.

En een groot shetlanderzadel op stal wat gratis is ….. Ik zou er niet vanuit gaan dat dit zadel past. Even buiten het feit dat ik vind dat je met die lengte en gewicht helemaal niet op een shetlander moet gaan rijden, hoort ook een shetlander een goed passend zadel te krijgen. En daar zal je geld voor neer moeten leggen.

En laten bekappen door iemand op stal. Is dit ook echt een hoefsmid of een veeboer die dit wel eventjes doet? Want besef wel dat als je ze verkeerd bekapt, ze ook echt een verkeerde stand kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.

Ik krijg een beetje het idee dat het allemaal niet zoveel mag kosten en dat er daarom een shetlander wordt aangeschaft. Die zijn lekker goedkoop in aanschaf. Over het algemeen in onderhoud ook nog wel … tot ze iets mankeren of een verwonding oplopen. Dan worden ze net zo duur als een grote pony of paard hoor.

Ik hoop dat jouw ouders zich heel goed in gaan lezen over wat het allemaal inhoudt. Als moeder van een dochter van 11 kan ik me niet voorstellen dat je een 12 jarige zelfstandig dit soort beslissingen laat maken en zelf de verantwoording geeft over een pony.
Dit is niet gemeen bedoeld, maar op die leeftijd denk je alles wel te weten. Ik zie dat bij mijn dochter ook wel eens. En ik had dat vroeger ook. Daar is helemaal niets mis mee, maar het is wel belangrijk dat je een volwassene met veel ervaring erbij hebt om je te helpen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:25

Shetlover4 schreef:
khirshanta schreef:
Je lijkt er al goed over nagedacht te hebben :)

Een paar vragen toch, misschien iets wat je nog niet bedacht had;
-zoals er al een aantal zeggen; hoe ga je het doen als je tóch niet daar kunt blijven? Ik heb het helaas al vaak gezien
-kun je ook een koliekoperatie betalen, en de medische zorg bieden die je pony misschien nodig heeft? Stel hij raakt ernstig gewond, heb je dan zelf tijd en geld om er goed voor te zorgen, of heb je iemand met ervaring die je kan helpen?
-50 euro is een geweldige prijs! Zit er hooi, stro en eten bij?
-hoe ga je het aanpakken als het zadel niet (meer) past?
-dat er bekapt wordt is super, maar wat als je pony beslagen moet worden? (kost hier zo'n 90 euro per keer, vierkant beslagen)
-wat als jouw pony en je verzorgpony elkaar helemáál niet mogen, is er dn mogelijkheid ze apart te houden?
-heb je ook de jaarlijkse entingen, wormkuren, tandarts en verzekering in je berekening zitten?

Misschien wel dingen waar je allang over na hebt gedacht, en misschien gaat alles wel super goed en kun je nog 30 jaar van een gezonde pony genieten, maar het is altijd goed om voorbereid te zijn :)

- Als het echt onmogelijk is daar te blijven, kunnen we ook kijken naar een andere boerderij, hier in t dorp genoeg
- Op stal loopt iemand die kan bekappen, ijzers vind ik zelf een beetje overdreven voor een shetlander :)
- Voor €50 heb ik onbeperkt weidegang, stal als het moet, een bak, onbeperkt hooi en een zadelkast , biks koop ik zelf, dit is Pavo Basic Plus, €12 per zak van 20 kg. 100 gram per dag is de juiste hoeveelheid, mocht het te weinig zijn 150 gram
- Op stal hebben we ook al een zadel liggen, Voor grote Shetlanders. Deze is voor mij geheel gratis, scheelt dus weer
- Als ze elkaar niet mogen, daar hebben ze 15 weilanden
- Ja, allemaal in de berekening zitten

Klinkt als een buitenkansje!
Ik hoop dat, mócht het nodig zijn, de boerderijen in de buurt je hetzelfde kunnen bieden. Helaas doen de boerderijen bij ons in de buurt dat niet :(

Wat het zadel betreft; de ene pony is de andere niet, het zadel kán passen, maar ook grote kans dat het dat niet doet. Een passend zadel is toch wel een 'moet' wat mij betreft. Het kan je paard zoveel schade en ellende opleveren als het niet past...

Ijzers kun je overdreven vinden, maar soms heb je het niet voor het kiezen. Soms zijn ze helaas nodig, altijd beter te rekenen met 'wat als' dan later spijt hebben.

Als ze elkaar niet mogen, ga je dan je pony alleen laten staan? Of koop je er een bij?

Ik mis eigenlijk ook het antwoord op mijn eerste vraag; als er hoge medische kosten komen, heb je een spaarpot? Gaan je ouders bijspringen? Je zult het hopelijk niet hoeven, maar zulke dingen komen nét op het foute moment. Voor 1 zalfje, en 5 minuten kijken was ik bijna 200 euro lichter. Kun je dat snel betalen? En dat is nog redelijk goedkoop. Stel, je paard krijgt een ernstige hoefzweer, dan ben je met alle dierenartskosten, medicijnen, hoefsmid etc toch al gauw een paar duizend euro kwijt. Of God verhoede een kliniek opname. Een koliek operatie kost al zo'n 5000 euro, en dan heb je het niet over mogelijke extra opname als het niet zo goed verloopt. En als hij 4-5 keer per dag medische zorg nodig heeft, of zelfs maar 3 keer; heb je iemand die dat voor je doet?

Uiteindelijk is het wel een maatje voor het leven, en niet 'maar' een shetlander.

Ik hoop voor je dat het kan, echt! Maar het is beter het zeker te weten dan dat je later heel verdrietig moet zijn omdat het toch niet kon, of dat je toch niet genoeg tijd had. Dat is niet leuk voor jou, en al helemaal triest voor de pony.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:49

Idd en ik vraag me ook af hoe goed die persoon is die de hoeven kapt daar?
Want klinkt niet als een super kundig iemand en hoeven kappen moet echt wel goed gedaan worden,of je krijgt op den duur enkel elende....

Hier echt 10 hoefsmeden gehad voor ik tevreden was met iemand,en dat waren dan echt allemaal mensen die dat prof deden en niet 'als hobby'.

Ik denk dat je geen realistisch beeld hebt over een pony ouden.
Een zadel moet passen,eentje die er ligt,past 9/10 gewoon niet(goed),maar dat moet je ook zien.

De 50 euro/maand,ok,maar wat als je pony hoefbevangen raakt op de weide(wat wel meer Shetlanders hebben)? Dan kan hij op geen enkele weide meer.....

Wat idd met medische kosten?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:07

tengeltje11 schreef:
Idd en ik vraag me ook af hoe goed die persoon is die de hoeven kapt daar?
Want klinkt niet als een super kundig iemand en hoeven kappen moet echt wel goed gedaan worden,of je krijgt op den duur enkel elende....

Hier echt 10 hoefsmeden gehad voor ik tevreden was met iemand,en dat waren dan echt allemaal mensen die dat prof deden en niet 'als hobby'.

Ik denk dat je geen realistisch beeld hebt over een pony ouden.
Een zadel moet passen,eentje die er ligt,past 9/10 gewoon niet(goed),maar dat moet je ook zien.

De 50 euro/maand,ok,maar wat als je pony hoefbevangen raakt op de weide(wat wel meer Shetlanders hebben)? Dan kan hij op geen enkele weide meer.....

Wat idd met medische kosten?

Ik heb al een spaarpot achter de hand, voor de mensen die dachten dat ik €400 had en daarmee ver dacht te komen :) Nee, ik heb al echt ene tijd gespaard, en ik pas echt prima op een shetlander, Dus het excuus 'te groot' vind ik vrij over dreven. En ik wil echt niet alleen maar rijden, en als het zadel niet past, dan kopen we er toch 1 die wel past :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:09

Met 1.48 ben je alsnog te groot, sorry, als je wilt rijden moet toch echt iets groters dan een shet nemen. Of mennen overwegen ipv rijden. Je bent bijna een halve meter hoger dan je pony dan, je brengt ze alleen maar uit balans. En dan groei je ook nog. Ik zou een grotere pony nemen waar je later ook nog op kunt zoals een haflinger, Welsh etc.

Edit; en als je benen niet bij zijn knieën komen, dan is je bovenlichaam dus te lang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:14

Een shetlander is heel leuk. Maar als je ook wilt rijden zal die heel snel te klein voor je zijn. Of je moet hem willen aanspannen,maar dat is weer een vak apart. denk er eerst goed over na,want al is een shetlander klein,het is wel een volwaardig paardje wat ook een volwaardige verzorging verdient.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:16

Shetlover4 schreef:
Ik heb al een spaarpot achter de hand, voor de mensen die dachten dat ik €400 had en daarmee ver dacht te komen :) Nee, ik heb al echt ene tijd gespaard, en ik pas echt prima op een shetlander, Dus het excuus 'te groot' vind ik vrij over dreven. En ik wil echt niet alleen maar rijden, en als het zadel niet past, dan kopen we er toch 1 die wel past :)

Je hebt toch niet de toestemming nodig van mensen hier op Bokt.
Als jij een shetlander mag en wil kopen, dan houdt niemand je hier tegen, hoor. :)
Je moet gewoon doen en kopen wat je zelf wil en wat jou leuk lijkt!
Je hebt geld genoeg, dus er is niets wat je tegenhoudt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:22

Waarom niet? Als je daar voorlopig mee vooruit kan. Niet alle pony's blijven 20 jaar bij dezelfde eigenaar. En als jij er van alles mee gaat doen en hij-zij is van alles gewend, is de eventueel volgende eigenaar heel erg blij. Wij zijn ook zo begonnen. Shetje zo mak maken dat kleine kinderen er veel plezier van hebben, en jij kunt eventueel sparen voren een opvolger.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:26

Tja aan je reacties te zien ben je erg zelf helemaal uit. Je veegt alles opzij en alles is geregeld en niks is een probleem. Dan zou ik inderdaad er voor gaan. Ik blijf het alleen oneens met je dat je nog op een shetlander past. En met mij meerdere mensen. Maar dat wil je blijkbaar niet horen.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:50

Delphi schreef:
Tja aan je reacties te zien ben je erg zelf helemaal uit. Je veegt alles opzij en alles is geregeld en niks is een probleem. Dan zou ik inderdaad er voor gaan. Ik blijf het alleen oneens met je dat je nog op een shetlander past. En met mij meerdere mensen. Maar dat wil je blijkbaar niet horen.

Ik wil het prima horen, maar ik vind het onzin. Net zei iemand: dan kom je een halve meter boven je pony uit. Niet dus. 38 cm. De pony is 1.10, dus dat vergelijken met een pony van 98 cm etc etc .. Dat is een beetje...

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:50

WendyLotte schreef:
Waarom niet? Als je daar voorlopig mee vooruit kan. Niet alle pony's blijven 20 jaar bij dezelfde eigenaar. En als jij er van alles mee gaat doen en hij-zij is van alles gewend, is de eventueel volgende eigenaar heel erg blij. Wij zijn ook zo begonnen. Shetje zo mak maken dat kleine kinderen er veel plezier van hebben, en jij kunt eventueel sparen voren een opvolger.

Ja dat is nog eens een goed idee! Bedankt!

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:51

anjali schreef:
Een shetlander is heel leuk. Maar als je ook wilt rijden zal die heel snel te klein voor je zijn. Of je moet hem willen aanspannen,maar dat is weer een vak apart. denk er eerst goed over na,want al is een shetlander klein,het is wel een volwaardig paardje wat ook een volwaardige verzorging verdient.

Mennen en vhd wil ik dan ook gaan doen. En lessen geven met mijn pony!

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 13:52

Nikass schreef:
Wat leuk dat je zo serieus ermee bezig bent. Ik denk dat je met je ouders moet bespreken of zij willen bijspringen als er onverwachte hoge kosten komen. Als zij dat willen dan zou het in principe kunnen.
En dan zou ik inderdaad voor een grotere pony gaan. Wie betaalt de aanschafprijs?

Ik betaal de aanschaf prijs! Ik heb al met hun overlegt, ze willen misschien zelfs de €50 stalligsgeld betalen! Joehoe!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:55

Hoe meer je post,hoe meer mijn tenen krullen....
Les geven met je pony?
Daar moet je voor verzekerd zijn.
Stel dat een kindje van je pony valt en een ernstig letsel oploopt,dan hebben jij en je ouders een heeeeel groot probleem!
Dus neen,geen goed idee!

Heb je trouwens een idee van de prijs voor zo'n Shetlander?
Die vind je echt niet voor 600 euro hoor.....kan makkelijk het dubbele zijn....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:58

Shetlover4 schreef:
Delphi schreef:

Ik wil het prima horen, maar ik vind het onzin. Net zei iemand: dan kom je een halve meter boven je pony uit. Niet dus. 38 cm. De pony is 1.10, dus dat vergelijken met een pony van 98 cm etc etc .. Dat is een beetje...

Bijna een halve meter, niet een halve meter. Shetlanders zijn er niet in maat 1.10, gaan maar tot 1.07. Dus dan kom je ruim 40 cm erboven uit als je ernaast staat. En als je net als mij gezegend bent met een lang bovenlichaam en korte benen, dan breng je m gewoon uit balans. Ik zou kijken of je mennen ook leuk vindt. Dan kun je prima voor een shetlander gaan, want het zijn leuke beestjes. Maar als je goed materiaal wilt, dan zit je ook algauw op aanschafkosten van 1.000 voor je materiaal.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-01-19 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:59

Shetlover4 schreef:
Nikass schreef:

Ik betaal de aanschaf prijs! Ik heb al met hun overlegt, ze willen misschien zelfs de €50 stalligsgeld betalen! Joehoe!

Je hebt dus al een shetlander op het oog? En de eigenaren willen hem zo graag aan jou verkopen dat ze zelfs de stalling betalen? Dat klinkt wel heel mooi zeg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:03

Ach laat dat kind toch dromen, en erover vertellen wat haar dromen zijn.
Zodra het realiteit mocht worden, krijgen we heus wel de foto's te zien van de shetlander. :)

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:19

Ik wil het prima horen, maar ik vind het onzin. Net zei iemand: dan kom je een halve meter boven je pony uit. Niet dus. 38 cm. De pony is 1.10, dus dat vergelijken met een pony van 98 cm etc etc .. Dat is een beetje...[/quote]
Bijna een halve meter, niet een halve meter. Shetlanders zijn er niet in maat 1.10, gaan maar tot 1.07. Dus dan kom je ruim 40 cm erboven uit als je ernaast staat. En als je net als mij gezegend bent met een lang bovenlichaam en korte benen, dan breng je m gewoon uit balans. Ik zou kijken of je mennen ook leuk vindt. Dan kun je prima voor een shetlander gaan, want het zijn leuke beestjes. Maar als je goed materiaal wilt, dan zit je ook algauw op aanschafkosten van 1.000 voor je materiaal.[/quote]

Onzin ik heb 2 volle shetten met papieren van 1,15

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:19

[/quote]

Ik betaal de aanschaf prijs! Ik heb al met hun overlegt, ze willen misschien zelfs de €50 stalligsgeld betalen! Joehoe![/quote]
Je hebt dus al een shetlander op het oog? En de eigenaren willen hem zo graag aan jou verkopen dat ze zelfs de stalling betalen? Dat klinkt wel heel mooi zeg.[/quote]

Niet de eigenaren, de ouders....