Toe aan eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:07

anjali schreef:
Als ik jou was zou ik eens beginnen met een leasepaard.Want er komt echt heel veel bij kijken en als er problemen ontstaan is de lol er gauw af.Als het heel goed gaat meteen leasepaard kun je die vaak later overkopen.

goeie tip!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:15

Samen kopen klinkt ideaal, maar wat ben ik blij dat dat er bij ons nooit door is gekomen. Het meest leuke veulen ooit geboren vlak bij huis, deden we alles mee. Was oprecht een leuk ding en vraag me nog steeds af wat voor een geweldig paard dat geworden moet zijn. Hebben we serieuze gesprekken over gehad met de ouders om te kopen. Wij hadden bedacht er gewoon veel leuks voor te doen en dan als wij 15 waren kon ze beleerd worden (laten doen hadden we al besloten). Maar uiteindelijk hebben de ouders duidelijk gemaakt dat ze zo'n jong ding niet verstandig vonden voor ons 11 jarigen :Y)
Je krijgt er in werkelijkheid alleen maar ellende van. Rond die tijd hadden we samen een verzorgpony, en ja ging eigenlijk goed. Soms irritatie's maar ja hoort er wel bij. Een tijdje later hadden we vaker ruzie, zelfs toen we later beiden een eigen verzorgpony hadden. Zij was wat losser in alles, ik wilde dingen graag op tijd of netjes. Niet per se slecht van wiens kant dan ook, maar botste gewoon nog wel eens. Tot tranen aan toe wel (met name van mijn kant :+ ). Dus nee, een samen paard zou ik nooit (meer) willen doen.

Ik zou dan ook eerder of jij een paard kopen en dan zeggen dat zij die ook mag rijden/verzorgen of andersom. Dat is qua zeggenschap gewoon een stuk makkelijker.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:08

Freya6 schreef:
Ik ben benieuwd of al die mensen die roepen niet doen, zelf wel een paard hebben :D

Ja hoor :Y) en juist daarom raadt ik het af. Blijft alsnog een persoonlijke mening, TS doet ermee wat ze wil, maar ik ben er geen fan van :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:18

Is het nou een weitje achteraf of is het een grote wei met andere paarden?

Aan je ervaring ligt het denk ik niet bij ons ook meisje van 13 die een paard heeft, dat gaat prima.

Wat vinden je ouders er zelf van?
Want waarom een topic, als ze het er mee eens zijn?

Dat is het allerbelangrijkste, dat je ouders er achter staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:24

Melewel94 schreef:
Freya6 schreef:
Ik ben benieuwd of al die mensen die roepen niet doen, zelf wel een paard hebben :D

Ja hoor :Y) en juist daarom raadt ik het af. Blijft alsnog een persoonlijke mening, TS doet ermee wat ze wil, maar ik ben er geen fan van :j

Ja ik ook,En daarom weet ik hoeveel er mis kan gaan!En het is geweldig leuk,maar ook heel intensief.Ergens op een volpensionstalling is dan nog gemakkelijker dan op een wei waar je de verzorging zelf moet doen.Kijk eerst of je een stalling kunt vinden waar hij goed komt te staan.Als je daar dan geholpen kunt worden met alles,ook als je eens ziek bent,of als je paard ziek is,dan begint het al toekomst te krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:29

Ik zou in ieder geval niet samen een nemen.
Al doende leert men. Als je ouders er achter staan en er is begeleiding zie ik het probleem niet zo.
En of je er aan toe bent dat weet je pas als je er een hebt. Zijn er genoeg die er na 20 jaar ervaring er achter komen dat een eigen paard toch niet voor hun is en ze beter bij verzorgen/bijrijden kunnen blijven.

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 18:38

Lynnepinny schreef:
Als je 13 bent zit je waarschijnlijk in de tweede klas; er gaat nog wel verandering komen in die zeeën van tijd. :o Verder vind ik dat je er nog niet heel realistisch over hebt nagedacht. Samen een pony delen kan echt nooit goed gaan. Dat zou moeten betekenen dat je alles, maar dan ook alles samen moet bespreken en ervoor moet zorgen dat dit ook goed gaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat ook echt vaak lukt.
Daarnaast is een paard hebben een gigantische verantwoordelijkheid. Op een landje alleen staan gaat gewoon niet, en ik denk dat dat weiland waar je rondjes in kan lopen ook niet ideaal zou zijn. In de winter kan dat nog wel eens veranderen in een grote blubberboel, wat bijvoorbeeld ook weer veel last voor de pezen is. En wat doe je als er iets mis is met je paard? Of als je er door een blessure maanden lang niks mee kan?

Ik wil niet zeggen dat je geen eigen paard moet nemen, maar denk er eerst even wat beter over na. Er komt zoveel meer kijken bij een paard dan alleen hoe duur een paard is en hoe goed je kan rijden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:38

Ik als ''leeftijd genoot'' haak toch even in. Ik ga ervan uit dat je het met je ouders hebt besproken, en dat het geld er is. Vroeger wilde ik altijd mijn paardje delen met m'n áller beste vriendin. Totdat ik daadwerkelijk m'n paardje kreeg, m'n ouders wilde niet dat ik hem 50\50 deelde zeg maar. En wat ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb inderdaad. Dus, zoals al veel word gezecht, niet delen. Daar komen echt problemen van. Mijn vriendin zit ook op het gym. en ze komt veel tijd te kort. Ik in de 2de, ( met m'n mavo. ) Had ook tijd zat! Nu, in de 3de in de winter, heb ik niet eens tijd om ze fatsoenlijk te aaien en eten te geven. Nu lijkt het tijd zat, echt waar. Maar later, ( Misschien zelfs over een jaar wat bij mij het geval was. ) Kom je tijd te kort. En ik heb nog geen eens huiswerk. Kun je nagaan. Verder heb je be-lag-elijk veel geld nodig. Een zadel, hoofdstel, dierenarts, hoefsmid, tandarts, heb je overal aan gedacht? Echt overal? Ik heb nu 4 mormels in een wei staan die ik zelf moet onderhouden, dus ga na; Moet je alles zelf doen of word alles voor je gedaan op die wei? Scheelt ook nog veel natuurlijk.

Denk er goed over na, want eenmaal gekocht is het laatste wat je wilt, je paardje verkopen. Maar mocht je nou geld genoeg hebben, plek, en je hebt iemand die je paardje verzorgt 24\7. Én je hebt duidelijke afspraken óf je neemt alleen een paardje; Sure, waarom niet? En geloof me, een paard is écht precies waar je van droomt. :D . Maar er komt gewoon zo veel meer bij kijken dan rijden en poetsen. Mijn tip; Overleg goed met je ouders. Bij mij kwam alles 'spontaan' en diep van binnen was ik er eigenlijk niet eens klaar voor. Natuurlijk is het een droom die waar word, en wie ben ik om je tegen te houden. Denk gewoon goed na, ;)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:13

Melewel94 schreef:
Freya6 schreef:

Ja hoor }> En ik was 16, maar als ik toen wist wat ik nu weet zou ik toch twee keer nadenken voor ik een paard kocht.

Melewel94

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:44

En daarbij is het zelfs een jaarling shet, niet eens een "groot rijpaard" :+ . Hoeveel kopzorgen ik wel niet gehad heb wat betreft "krijgt ie wel genoeg hooi, houden ze hem wel in de gaten dat de andere jaarlingen niet aan zijn brokken zitten,....." te veel om op te noemen. Er hoef niks aan de hand te zijn, maar hoevaak ik wel niet met zulke gedachtes rond liep... En dan was het nog niet eens een gedeelde pony.

Denk dat ik dan helemaal gek zou worden met die (misschien wel onnodige) gedachtes :+

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 11:20

Bedankt voor de reacties. Ik zal er nog eens goed naar kijken en mijn opties overwegen. Is een huurpaard slimmer?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:28

Ik zou voor een leasepaard gaan. Mocht je het ooit drukker krijgen met school of als je gaat studeren kan je daar altijd makkelijk vanaf. Een eigen paard die heb je nou eenmaal en die kan je niet weg doen. Met een leasepaard kan je in de tussentijd nog veel meer leren en ook sparen!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:38

Hmmm dat ligt aan de leasevorm die je kiest.
Maar minder zelf doen, is zeker veel duurder en dan komt er niks van sparen.

Voor mij maakt lease, of verzorgpaard niks uit, als die weg moet, of het stopt of overlijd, vind ik dat net zo erg.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:42

Ik denk dat de belangrijkste die deze vraag voor je kunnen beantwoorden je ouders zijn. Hebben zij financieel de ruimte om het paard te bekostigen én tijd om jou op te vangen als je het toch te druk met school krijgt?

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:44

A3a1 schreef:
Hmmm dat ligt aan de leasevorm die je kiest.
Maar minder zelf doen, is zeker veel duurder en dan komt er niks van sparen.

In veel gevallen is lease echt goedkoper dan een eigen paard omdat je alleen een vast bedrag p/m betaald en geen extra kosten. Een leaser heeft niet zomaar een rekening van de DA van €500 liggen, of de aanschaf van een nieuw zadel van bijv. €1000. Er zijn heel wat paarden die je voor €200 in de maand volledig kan leasen. Dus ik denk dat er dan wel meer gespaard kan worden dan als je een eigen paard hebt.

A3a1 schreef:
Voor mij maakt lease, of verzorgpaard niks uit, als die weg moet, of het stopt of overlijd, vind ik dat net zo erg.

En dit, tja, het is nooit leuk om afscheid te moeten nemen van een dier. Maar soms kan het niet anders en in dit geval is het dan makkelijker om te doen

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:12

Ik heb mijn paard eerst een jaar geleased, ik was toen net 14, ik heb m een jaar geleased en daarna hebben we m overgekocht. Ik was toen net 15. Ik heb dr nu een jaartje en ik doe havo en qua tijd gaat t allemaal prima, heb er in Oktober zelfs nog eentje bij genomen. Ik zou beginnen bij een lease paard, maar vind dat sommige mensen hier t allemaal een beetje overdrijven, tuurlijk moet je aan kosten, welzijn van t paard en alles denken, en naar om kijken. Maar het is echt niet alsof je het als 13jarige niet aan kan (mits je de goede begeleiding heb).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:17

Gewoon doen! Als je ouders garant staan voor het financiële gedeelte dan is het een hartstikke leuke kans. Mocht er tegen die tijd iets veranderen dan kun je het paard altijd nog verkopen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:27

Als inderdaad je ouders er qua financiën en tijd en begeleiding achter staan, ook wanneer je het druk krijgt met school, lekker doen joh! Zou ik geen nee tegen zeggen :')

Maar echt het stukje over het paard delen, raadt ik persoonlijk echt af.

Hou je ons op de hoogte mocht het zover zijn? :)F

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:28

Volgens mij moet dit prima kunnen hoor TS! Je geeft aan dat het goed gaat op school en dat je zelfs tijd over hebt. Het enige dat vaak roet in het eten gooit is dat de ouders geen pony/paard willen en/of het niet kunnen/willen betalen. Maar zo te horen is dat al wel goed besproken en heb je toestemming.

Mijn dochter van 11 rijdt ruim 3 jaar en krijgt volgend jaar haar eerste pony. Het belangrijkste is gewoon dat er genoeg begeleiding is. En zo te lezen is er dat bij jou genoeg. Je leert pas echt rijden op een eigen pony vind ik. Met de juiste begeleiding en regelmatig les, moet dat lukken.

Ik zou er alleen wel voor kiezen om niet samen een pony te kopen. De kans is groot dat dat mis gaat. Wat als jullie ruzie krijgen? Wat als jullie pony een dure medische behandeling/onderzoek moet ondergaan en de ene familie wilt dat wel en de andere niet vanwege de kosten? Wat als je vriendin toch net wat anders omgaat met de pony en de spullen dan dat jij graag ziet?

Verder zou ik ook kiezen voor een iets oudere pony/paard. Wij gaan straks op zoek naar een pony van rond de 8,9,10,11,12 jaar. Nog jong, maar toch al ervaring en veel gezien.
Ook zou ik op zoek gaan naar een brave ongecompliceerde pony/paard en geen sensibel pittig dier. Een vriendin van mijn dochter had als eerste pony een pittige welsh. Eerst leek het een leuke uitdaging.
Maar ze werd steeds onzekerder en kwam niet toe aan dingen bijleren en nadat ze een paar keer eraf gevallen was, werd ze bang. Het plezier met rijden verdween en ook nadat de instructrische de pony tijdelijk bijgereden had, bleef ze te pittig.
Uiteindelijk hebben ze die pony verkocht en een hele brave ervoor terug gekocht. Nu heeft ze een enorm brave rustige pony waar ze alles mee kan en is het plezier weer helemaal terug.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:30

Linn, dat ligt aan je leasecontract.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:36

Linde99 schreef:
Ik zou voor een leasepaard gaan. Mocht je het ooit drukker krijgen met school of als je gaat studeren kan je daar altijd makkelijk vanaf. Een eigen paard die heb je nou eenmaal en die kan je niet weg doen. Met een leasepaard kan je in de tussentijd nog veel meer leren en ook sparen!

Een paard kun je gewoon weer wegdoen hoor....marktplaats heet zoiets :)* .

De ouders zijn in dit geval de mensen die de beslissing kunnen nemen of er wel of geen eigen paard komt.
Als ze het financieel kunnen hebben waarom niet? Zat meiden/jongens die op die leeftijd een eigen paard hebben.

Vriendin kan dan toch mooi bijrijden.
Samen kopen raad ik ook af.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:41

A3a1; idd dan ben ik even van het gebruikelijke uitgegaan en wat dan ook het meest voordelig voor ts zou zijn.

Cowgirl; uiteraard kun je die weer wegdoen! := had het een beetje stom verwoord bedoelde meer: die doe je minder snel weg als een leasepaard

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 12:44

Ik ben het al tijden met mijn ouders aan het bespreken en vanavond ga ik aangeven dat ik het toch graag wil proberen.. Zijn er nog tips voor ras, leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:57

Melewel94 schreef:
Freya6 schreef:

Jupp hier nog iemand met een eigen paard die het afraadt ;)
Gekregen toen ik 16 was, en hoewel ze hier echt niet meer weg gaat, had ik achteraf liever gewacht tot ik een studie afgerond had. (of op z'n minst de middelbare school).

Met z'n 2en eentje kopen zou ik al helemaal niet doen, dat is vragen om gezeur.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:00

Safjelove schreef:
Ik ben het al tijden met mijn ouders aan het bespreken en vanavond ga ik aangeven dat ik het toch graag wil proberen.. Zijn er nog tips voor ras, leeftijd?

Leeftijd zou ik net als wat ik hierboven zei, niet te jong nemen. Ik zou persoonlijk naar een heel braaf paard zoeken dat veel op verschillend terrein is geweest en veel gezien heeft. Absoluut geen sensibel pittig dier. Persoonlijk zou ik gaan voor 8 t/m 12 jaar. In die categorie gaan wij volgend jaar zoeken voor mijn dochter. Nog jong, maar al wel wat ervaren en wat gezien.

Ras en kleur is voor mij van ondergeschikt belang. Ik zoek echt puur op karakter. Wij willen straks een leuke allrounder die erg koel in het hoofd is en heel braaf is.