Welk ras is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:41

Rije schreef:
Ik nodig jullie allemaal eens van harte uit om je 's wat meer te verdiepen in het Arabische ras, want er is zoveel verscheidenheid in types, lijnen, strains, fokrichtingen, gebruiksdoelen etc dat er ontzettend veel verschillen zitten in AV's. Ze hebben echt niet allemaal ogen op steeltjes, brede voorhoofden, opgezette neusgaten en deukneuzen :n

Kleine greep uit de totaal verschillende verschijningsvormen van AV's en ja het zijn allemaal pure volbloeden:
[ [url=m/v3woIF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1l0SST.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4HYH1S.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fp4zHu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ar2TcS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ONw1JU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er is dus nooit zomaar te zeggen of een paard "200%" wel of geen Arabier is. :)

@TS: een pony is zoveel waard als dat jij er gek op bent :) Niet elke pony is een raspony, en wel of geen ras maakt niks uit als je er plezier uithaalt!

Oh die is eerste is echt geweldig om te zien! :oo

En inderdaad, wat je zegt. Wat maakt het uit, als het je ideale paardje is voor wat je wilt?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:46

Rije schreef:
Leg eens uit dan als je wilt? Met wat rastypische kenmerken erbij die zogezegd niet overeenkomen?

Als er geen stamboekpapier bijzit is het geen arabier. Punt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:50

sevke schreef:
Rije schreef:
Leg eens uit dan als je wilt? Met wat rastypische kenmerken erbij die zogezegd niet overeenkomen?

Als er geen stamboekpapier bijzit is het geen arabier. Punt.

Dat weet TS toch niet? Wie weet ligt dat AV stamboekpapier wel gewoon op kantoor van de manegehouder. ;)

Mijn punt is: op basis van alleen deze foto's kun je onmogelijk de conclusie trekken dat dit geen Arabier is :n

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:25

Dan toch een AV met een lage staartaanzet. Gezien het ontbreken van een ruggenwervel een objectief raskenmerk is voor de AV, is de staartaanzet altijd hoger dan bij andere rassen. Ook bij de arabieren van jouw voorbeeld. Ik zie bij deze pony niks van een hoge staartaanzet. Ik gok in de plaats daarvan op een rugprobleem. :)
En moest het een raspony zijn kon ze gewoon aan de manegehouder vragen welk stamboekpapier erbij hoort. Ja, toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:31

sevke schreef:
Dan toch een AV met een lage staartaanzet. Gezien het ontbreken van een ruggenwervel een objectief raskenmerk is voor de AV, is de staartaanzet altijd hoger dan bij andere rassen. Ook bij de arabieren van jouw voorbeeld. Ik zie bij deze pony niks van een hoge staartaanzet. Ik gok in de plaats daarvan op een rugprobleem. :)
En moest het een raspony zijn kon ze gewoon aan de manegehouder vragen welk stamboekpapier erbij hoort. Ja, toch?

Mwoh...ik heb ook wel arabieren gezien met een wat lagere staartaanzet.(en ja met een stamboom dus echt zuiver arabisch)

En mijn Gelderse heeft ook een hele hoge staartaanzet.

Vaak zijn manege pony's geen raspony's. Maar het kan wel uiteraard.

Als bij deze een stamboekpapier zit dan denk ik een NRPSer. Die voeren vaak ook veel arabisch bloed.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:14

sevke schreef:
... is de staartaanzet altijd hoger dan bij andere rassen.

Is gewoonweg niet waar. Er zijn talloze voorbeelden van AV's zonder hoge staartaanzet. En toch 100% AV. Nogmaals, er is zoveel diversiteit binnen het ras dat je zo niet van een foto kan zeggen of het een AV is of niet. Tenzij het bont is en 1.85 meter hoog ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:10

Een NRPSer lijkt mij dan ook het meest waarschijnlijk. En dat is dan ook -per definitie- geen ras.
In elk geval, als die AV papieren heeft, eet ik mijn schoen op.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:08

Ter aanvulling:

Het is inderdaad mogelijk om te testen welke rassen er in een paard zitten, kostenplaatje is niet eens zo achterlijk hoog, het probleem is alleen: Het testen van rassen is geen zwart-wit gebeuren (zoals met kleurengenetica vaak het geval is, iets is er wel of het is er niet) en het zijn tests die nog niet zo heel lang bestaan en er zijn enorm veel rassen. Vaak wijzen dat soort tests uit dat er een bepaalde kans bestaat dat er een bepaald ras in voorkomt met een bepaald percentage, of een bepaalde afstamming/lijn, uitsluitsel krijg je bijna nooit. En je moet zelf eigenlijk al een beetje weten wat er in zit want aan de hand daarvan kan je ook het bedrijf kiezen dat toevallig al dna heeft van het ras waar je denkt mee te maken te hebben. Aardig koffiedik kijken dus.

Wbt de bruine pony die later aan bod komt, dit is inderdaad geen roan, die hebben veel meer witte haren op hun lichaam. Wat je daar hebt is een stekelharige pony.