Geen geld voor lessen dus dan maar niet rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:17

Ook mensen met instructeurs kunnen jarenlang op hetzelfde niveau blijven steken, dat scheelt :+ Het is niet alleen financieel, maar ook het vinden van een goede instructeur die bij jullie past.

Is 1 les in de zoveel tijd echt niet mogelijk? Ergens op bezuinigen, 1 uurtje meer werken per week?
Je zou ook kunnen vragen of een kennis/vriendin af en toe gratis met je mee wil kijken. Vanaf de grond zie je toch vaak al dingen die je zelf niet door hebt. Vraag diegene dan wel om kritisch te zijn.

Ik denk dat je zonder instructeur ook best een eind kan komen, als je gevoel hebt voor het rijden. Alleen is de kans ontzettend groot dat je op een bepaald punt vast gaat lopen en het niet met een instructeur makkelijk op te lossen is, omdat de fout dan al een paar stappen terug ligt.

Als het echt niet mogelijk is om lessen te nemen: Geniet van wat je nu wel kan doen, probeer zo veel mogelijk bij anderen te kijken en wacht tot het financieel iets makkelijk wordt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:18

horsesxme schreef:
beatje schreef:
Het zijn juist die ogen aan de kant die je fouten zien en bij kunnen sturen.Nieuwe dingen uit proberen van youtube filmpjes zou ik niet doen.Blijf dan in wat je kan.Of zoals gezegd neem een bijbaantje en 1 x in de maand een goede les.

Helemaal niet om te zeuren of wat dan ook maar ik werk 12 uur in de week en heb er nog steeds geen geld voor.
Ouders willen niet betalen aan onderhoud van mij dus moet ik dat zelf betalen.

Daarbij heeft de eigenaar ook gezegd dat ze voorlopig liever geen instructrice wilt? Ze zei dat we het zelf prima kunnen uitvogelen alleen heeft ze vaak geen tijd om samen met mij te kunnen oefenen.

Tips? Adviezen?

Ja je hebt les nodig irl, maar ik begrijp dat dat op dit moment onmogelijk is voor je. Wat je wel kunt doen is jezelf laten filmen als je aan het rijden bent en dan bijv. HAW zetten hier op Bokt voor tips en adviezen. Of iemand die je kent en die goed kan rijden er eens naar laten kijken.
Je kan wel veel leren door te gaan kijken bij clinics en lessen die gegeven worden van goede instructeurs, dus ook daar kun je nog wat "winst" behalen.Verder veel erover lezen, en je verdiepen in de materie.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:18

Of is er geen ponyclub in de buurt? Die kosten zijn meestal een stuk lager.

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:19

Ik woon bij mijn oma. Mijn moeder (vader nooit gekent) zegt geen geld te hebben voor kleren ov beltegoed sport etc etc.
(Ondertussen krijgt mijn zusje wel sportgeld en kleren maar daar gaat de topic niet over)[/quote]

Volgens mij heb je een super goede instelling en wil je graag leren.
Lekker zo doorgaan dus en uiteindelijk sta je op eigen benen en kan je het precies zo doen als je zelf wilt +:)+[/quote]

Dat is inderdaad wel hetgene wat ik ga doen ja...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:19

Je moeder krijgt voor jou ook nog steeds kinderbijslag, dus nonsens dat er geen geld is voor kleding etc.

Om beter te worden zul je echt moeten gaan lessen. Misschien wat meer erbij gaan werken? Op jouw leeftijd werkte ik vaak het hele weekend (totaal 16 uur) en 2 avonden (totaal 7 uur), dus al 23 uur. Met 10 uur extra werk kun jij best een les betalen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:23

Kaitlyn schreef:
Je moeder krijgt voor jou ook nog steeds kinderbijslag, dus nonsens dat er geen geld is voor kleding etc.

Om beter te worden zul je echt moeten gaan lessen. Misschien wat meer erbij gaan werken? Op jouw leeftijd werkte ik vaak het hele weekend (totaal 16 uur) en 2 avonden (totaal 7 uur), dus al 23 uur. Met 10 uur extra werk kun jij best een les betalen.

Helaas verdienen niet alle ouders het predicaat 'moeder' of 'vader'.

TS geeft duidelijk aan dat zij het zelf moet betalen. Hoe en wat is aan ons niet om over te oordelen of naar te vragen.

TS, helaas dat het nu niet kan. Ik zou gewoon blijven rijden, vragen of soms de eigenaresse mee kan kijken met je en zodra je het kan missen weer gaan lessen.

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:27

Kaitlyn schreef:

Ik vind dat het ook nonsense is dat ze geen geld heeft maar wat kan ik eraan doen? Om een rechtzaak te spannen tegen mijn eigen moeder is ook nogal... ja
En dat kost ook weer geld

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:31

Kaitlyn schreef:

Das niet waar, alleen wanneer haar moeder kan aantonen dat ze minstens 422,- euro per kwartaal bijdraagt aan het onderhoud van TS.
Dat TS dan weinig tot geen geld over houd om les te krijgen begrijp ik, wanneer ze het minimum jeugdloon ontvangt en zelf al haar kleding en telefoon etc moet betalen.
Van de kinderbijslag a 287 per kwartaal kan je net het eten en drinken van je kind betalen.
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 22-05-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:34

Sunnda schreef:
Niet zonder les en door enkel het kijken naar anderen nee. :)

Maar je bent 17 toch? Woon je nog thuis, waar willen je ouders niet aan bijdragen? Kleding, eten?

Wat een onzin ik heb het eerste paard wat ik reed zelf naar de Z gereden zonder les. Gewoon afkijken bij anderen en veel lezen en filmpjes kijken en idd jezelf laten filmen

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:36

Gooiske schreef:
Kaitlyn schreef:

Das niet waar, haar oma ontvangt de kinderbijslag, tenminste als ts officieel bij oma ingeschreven staat.
Dat TS dan weinig tot geen geld over houd om les te krijgen begrijp ik, wanneer ze het minimum jeugdloon ontvangt en zelf al haar kleding en telefoon etc moet betalen.
Van de kinderbijslag kan oma krap eten en drinken betalen voor ts

Mijn moeder ontvangt alle kinderbijslagen enz. Mijn oma wou niet alle lasten op zich op haar oude dag. Vind het al heel wat dat ze mijn eten onderdak douchen elektriciteit voor niks wil betalen. Vaak geeft zij mij ook nog kleding.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:40

Dorine92 schreef:
Sunnda schreef:

Maar je bent 17 toch? Woon je nog thuis, waar willen je ouders niet aan bijdragen? Kleding, eten?

Wat een onzin ik heb het eerste paard wat ik reed zelf naar de Z gereden zonder les. Gewoon afkijken bij anderen en veel lezen en filmpjes kijken en idd jezelf laten filmen

Maar dan blijft de vraag, reed je het paard ook correct of kreeg je hem met trucen de Z rond? Ik zie genoeg ruiters op Z niveau die hun paard bagger voor elkaar hebben, maar hun paard door een paar oefeningen drukken (zonder ruggebruik en dergelijke, maar het gaat opzij/achteruit whatever) en zichzelf dan Z ruiter noemen. Ik wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar zonder lessen correct op Z niveau rijden, is wel heel erg moeilijk

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:47

Yenni schreef:
Door regelmatig naar wedstrijden te gaan kijken leer je ook veel. Ga ook eens bij lessen van vrienden kijken. Van kijken leer je veel heb ik gemerkt de afgelopen jaren

Hoe dan?? Daar leer je toch niet van hoe je een bepaalde oefening moet beginnen? Als het goed is zie je nauwelijks been en teugelhulpen. Wil je jezelf en je kennis verbeteren zal je altijd les moeten nemen.

Gooiske

Re: Geen geld voor lessen dus dan maar niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:55

Excuus ik heb mijn post aangepast, heb even op de site van SVB gekeken hoe het daadwerkelijk zit omtrent de kinderbijslag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:57

Op jouw leeftijd zou ik vooral goed je best doen op school zodat je later een baan kunt krijgen waarmee je wel geld hebt om leuk te leven en natuurlijk paard te rijden. :D

Maar mocht je tijd over hebben na je huiswerk, kun je misschien ergens stallen mesten in ruil voor les? Of een bijbaantje zoeken?

Eens in de twee weken is ook prima. En anders zou ik me er niet te druk om maken. ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:06

Bowo schreef:
Dorine92 schreef:

Maar dan blijft de vraag, reed je het paard ook correct of kreeg je hem met trucen de Z rond? Ik zie genoeg ruiters op Z niveau die hun paard bagger voor elkaar hebben, maar hun paard door een paar oefeningen drukken (zonder ruggebruik en dergelijke, maar het gaat opzij/achteruit whatever) en zichzelf dan Z ruiter noemen. Ik wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar zonder lessen correct op Z niveau rijden, is wel heel erg moeilijk

Gewoon gezond verstand gebruikt. En het betreffende beestje loopt ook nog steeds zijn rondje op het strand naar mijn weten.
Een goede instructie vinden is minstens net zo moeilijk (al dan niet moeilijker) dan een paard op gezond verstand naar de Z rijden. Wel onder voorwaarde dat je aan jezelf belooft om jezelf niet voor de gek te houden en realistisch te blijven over je eigen presteren.
Ik hoor de meest idiote dingen om me heen uit de mond van instructie dus les hebben is zeker niet altijd beter. Ik denk dat sommige mensen veel verstandigere keuzes zouden maken als ze niet zo'n domme instructrice hadden. Mensen geloven iemand soms omdat ie hoog rijdt in de sport, maar zoals je terecht opmerkt gebeurt dat niet bij iedereen op de juiste manier.
Jezelf filmen en vervolgens jezelf van feedback voorzien is een prima eerste stap.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:23

Jammer dat les krijgen financieel lastig is, TS. Volgens mij weet je nu wel dat echt les nemen van een degelijke instructeur die meteen fouten opspoort en corrigeert uiteindelijk het beste is, maar aangezien dat nu geen optie is en je toch beter wil leren rijden, zijn er ook nog wel andere opties waar je best wat van kan leren.
Een boel opties zijn al gegeven, maar een tip die ik je nog kan meegeven is om lokale rijverenigingen in de gaten te houden of ze openbare masterclasses organiseren waar publiek bij mag zijn. Je kan misschien niet meerijden, maar kijken en luisteren naar een openbare les van iemand die verstand van zaken heeft kan ontzettend leerzaam zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:39

Dorine92 schreef:
Sunnda schreef:

Krijgen we de 'ik ben de uitzondering op de regel' argument weer.
Heel knap van je hoor! Maar ik denk niet dat je representatief bent voor het grootste deel van de bevolking.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:54

Sunnda schreef:
Dorine92 schreef:

Heel knap van je hoor! Maar ik denk niet dat je representatief bent voor het grootste deel van de bevolking.

Het grootste deel van de bevolking hoeft ook geen Z te rijden dus ik zie het probleem niet? Als je eenmaal gas, rem en stuur weet te vinden is er nog veel bij te leren en ik vind het soms wel stom dat mensen zo'n stampij maken als iemand geen geld heeft voor les. Wat ik er dus mee wil zeggen is dat mensen erdoor ontmoedigd kunnen raken terwijl je prima leuk kunt paardrijden zonder les. Het zit TS blijkbaar hoog anders opent ze er geen topic over.
Bovendien verkondig jij dat je zonder les en door het kijken naar anderen niet kunt leren en dat is gewoon dikke vette onzin

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:12

Je kan prima rondrijden zonder les hoor, heb het ook jaren gedaan nadat er is velden of wegen een goede instructie te vinden was. Soms is geen instructie beter als slechte, althans dat is mijn ervaring.

Zolang je jezelf wil verbeteren en rond blijft kijken, jezelf terug ziet op film. Zolang je met verstand blijft rijden en goed oplet hoe je paard veranderd vind ik het nooit zo'n probleem.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:40

Dorine92 schreef:
Sunnda schreef:

Het grootste deel van de bevolking hoeft ook geen Z te rijden dus ik zie het probleem niet? Als je eenmaal gas, rem en stuur weet te vinden is er nog veel bij te leren en ik vind het soms wel stom dat mensen zo'n stampij maken als iemand geen geld heeft voor les. Wat ik er dus mee wil zeggen is dat mensen erdoor ontmoedigd kunnen raken terwijl je prima leuk kunt paardrijden zonder les. Het zit TS blijkbaar hoog anders opent ze er geen topic over.
Bovendien verkondig jij dat je zonder les en door het kijken naar anderen niet kunt leren en dat is gewoon dikke vette onzin

Dat is zeker geen dikke vette onzin.
Dat is gewoon heel simpel hoe leerprocessen werken.
Fijn dat jij een paard naar het z wilt rijden zonder les. Ik zou het nooit doen om deze simpele reden dat ik vind dat het paard niet verantwoordelijk is voor mijn fouten, die je nu eenmaal veel meer maakt zonder les omdat en jij en je paard zoekenden zijn.

Er zijn ook voorbeelden van mensen zonder enige ervaringen met paarden op de manege na, die een 3 jarige kopen, inrijden en eindigen in het z. Hartstikke tof, maar imo niet wenselijk en dat dient niet gestimuleerd te worden.
Als ze dan achteraf terugkijken op hun 'mooie' prestatie met 'bloed, zweet en tranen' is dat meestal het bloed,zweet en tranen van het paard dat alle domme fouten op mag vangen die met instructeur ook gebeurd waren, maar dan sneller opgelost konden worden.
Dat is leuk met een fiets of auto, maar niet met een levend wezen als een paard.
Imo zwaar egoistisch.

Anananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:44

Wat vervelend dat het financieel lastig is om lessen te krijgen ts.
Je zou bij jou gemeente kunnen informeren naar de MEEDOEN bijdrage. De regelingen hiervoor verschillen per gemeente. In mijn regio houd de meedoen bijdrage in dat je +-200 euro per jaar kan ontvangen voor sport/hobby/een fiets o.i.d.
Dit is ook afhankelijk van het inkomen van je ouder/verzorger.
Als de regels in jou regio soepel zijn zou je hier iets aan kunnen hebben. Het is het proberen waard !

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:58

Ik ben van mening dat je kan leren door te kijken naar anderen, maar dat het les nemen zeker niet overbodig maakt. Op les zegt je instructeur: ‘Doe een beetje meer van dit en dat, voel je dat? Dat moet je proberen vast te houden’. Dat in combinatie met het voelen, maakt dat je pas echt leert hoe je een bepaalde oefening correct inzet en op de goede manier rijdt. Ik zou als ik jou was toch kijken of je niet 1 x in de maand of 1,5 maand les kan krijgen. Dan kun je werken met doelen en daar in je training naartoe werken.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:02

Ik heb zelf denk ik al ruim 8 jaar geen lessen meer gehad, om verschillende redenen (niet per se omdat ik hier niet wilde). Ik ben zeker wel voor lessen daar waar het kan. Het zijn immers mensen die opgeleid zijn om jou verder te helpen in het zadel. Maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat het onmogelijk is om zelf al ver te komen.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Met de juiste instelling is veel mogelijk. Ik heb jaren terug een heleboel boeken ingeslagen, over alles, grondwerk, probleempaarden, de basis, maar ook probleemgericht oplossingen zoeken, dressuur, springen, western etc. Mijn pony was absoluut niet de makkelijkste, zeker toen niet. Toch heb ik door middel hiervan, maar ook de feedback van derden, al veel vooruitgang kunnen maken in mijn eentje. Die mogelijkheid, om een derde er regelmatig (gratis) bij te betrekken is vast wel mogelijk :)

Anderen zien vanaf de grond toch vaak kleine foutjes of hebben andere ideeën om problemen op te lossen. En misschien kun je af en toe clinics etc langs?

Ik snap ook wel dat dit natuurlijk niet ideaal is en ik denk dat TS dat ook heel goed begrijpt. Maar soms moet je het doen met de middelen die je kunt krijgen en ik vind niet dat dit gelijk betekent dat TS helemaal niets verder kan komen vanaf hier. Je leert misschien niet even veel op deze manier, maar helemaal niets is ook weer een beetje overdreven imo :)

In ieder geval succes, TS! Ik hoop wel dat je in de toekomst wel lessen kunt veroorloven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:10

Ik heb ook jaren zonder les paardgereden. Ik hobbelde als kind en puber gewoon lekker buiten rond. Hoop plezier gehad hoor! Nadeel is wel echt dat nu ik mij sinds aantal jaren dressuurmatig wil ontwikkelen er een hoop fouten in geslopen zijn die weer lastig af te leren zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:37

Sunnda schreef:
Dorine92 schreef:

Dat is zeker geen dikke vette onzin.
Dat is gewoon heel simpel hoe leerprocessen werken.
Fijn dat jij een paard naar het z wilt rijden zonder les. Ik zou het nooit doen om deze simpele reden dat ik vind dat het paard niet verantwoordelijk is voor mijn fouten, die je nu eenmaal veel meer maakt zonder les omdat en jij en je paard zoekenden zijn.

Er zijn ook voorbeelden van mensen zonder enige ervaringen met paarden op de manege na, die een 3 jarige kopen, inrijden en eindigen in het z. Hartstikke tof, maar imo niet wenselijk en dat dient niet gestimuleerd te worden.
Als ze dan achteraf terugkijken op hun 'mooie' prestatie met 'bloed, zweet en tranen' is dat meestal het bloed,zweet en tranen van het paard dat alle domme fouten op mag vangen die met instructeur ook gebeurd waren, maar dan sneller opgelost konden worden.
Dat is leuk met een fiets of auto, maar niet met een levend wezen als een paard.
Imo zwaar egoistisch.

Nogmaals wat een onzin. Ik weet niet wat voor domme fouten jij allemaal maakt maar hier gaat het om finetuning. Sommige mensen kunnen inderdaad beter niet zonder les maar dat zijn over het algemeen mensen die weinig zelfreflectie hebben en dat zijn vaak ook de mensen die uiteindelijk na veel geklooi de goedkoopste instructeur nemen die ze maar kunnen vinden. En daar wordt het niet meer dan eens nog slechter van.
Goede instructie is fijn, zeker, maar als je even geen geld hebt kun je ook prima zelf rijden en leren van videomateriaal van jezelf en afkijken bij anderen. Een kritische houding tov jezelf en anderen is nog altijd het belangrijkste. Daar kan geen instructeur tegenop.
Ik vind dit net zo'n discussie als mensen die, wanneer je klaagt dat je auto wat mankeert, zeggen dat je ook niet zo dom moet zijn om een tweedehands auto te kopen maar beter een nieuwe omdat je anders de problemen van een ander koopt. Dat je dan denkt van ja want natuurlijk heeft iedereen daar altijd maar geld voor. Heel flauw