Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Diddykong schreef:- Als je wilt besparen op lessen is het een idee om een rijvereniging in de buurt te zoeken. Ik was 100 euro per jaar kwijt en had 1x in de week les en we deden leuke uitjes, sowieso is het gezellig.
-Ik zou niet zo snel een boer de hoeven van je paard laten doen. Als de stand goed is een keer een vijl erover, oke. Maar voor de rest zou ik een gediplomeerd hoefsmid het werk laten doen. Gaat het verkeerd, kost het vele malen meer. Je hebt kans op allerlei blessures als het niet goed gedaan wordt.
- als er meerdere paarden staan en ze worden tegelijk geent, zijn de kosten ook lager. Ik was dit jaar 17.50 euro kwijt voor tetanus en influenza.
-krachtvoer kon bij de prijs in toch? Dan zou ik niet perse eigen zakken kopen. Kijk eerst of je paard het goed doet op de stalmix, zo niet kun je altijd nog wisselen. Houd rekening mee dat het afhangt hoeveel je paard nodig heeft, wat de kosten zijn. Vriendin doet ruim een maand met 1 zak van 15 euro en ik had er 3 nodig in de maand.
-paardentandarts kost ongeveer 100-120 euro per jaar. 1x per jaar je zadel laten checken is ook handig, kost meestal 75 euro of zo. Dus voor incidentele kosten zou ik het budget ruimer houden. Teugels breken ook een keer, dekjes slijten ed.
-kijk even kritisch naar de verzekering. Voor mijn paard had het weinig zin in elk geval. Vaak zitten beengebreken bijv niet bij de verzekering in. En omdat ik niet zo'n duur paard had, kon ik hem ook niet voor heel veel ziektekosten verzekeren. Dan wordt ie gewoon afgeschreven. Ik heb dus geen verzekering, maar wel een spaarpotje. Meestal ben je 50-80 euro kwijt per maand voor een gewoon paard voor de verzekering.
- aanschaf spullen: duurste is het zadel, reken ongeveer 800 euro. Hoofdstel kan voor 50-100 euro. Dekjes kun je via marktplaats ook kopen. Dekens heb je misschien ook nodig. Peesbeschermers zijn ook wel handig( 50 euro) Verder longeerspullen (100 euro), halster, poetsspullen. Ik denk dat je al snel ruim 1000 euro kwijt bent. Maar soms worden paarden met zadel verkocht en dat scheelt weer. Moet je wel laten checken of het zadel wel echt past.
-aanschaf paard is eenmalig. En een duur paard eet net zoveel als een goedkope. Dus bespaar daar niet op. Overschat jezelf ook niet en koop niet een te jong paard, maar een die geschikt is voor wat jij nu kunt en wilt. In elk geval dressuurmatig een beetje geschoold, mag rustig B of L niveau zijn, hoeft echt geen Z te lopen (tenzij je wedstrijd ambitie hebt maar daar lijkt het niet op) . Maar het is wel handig dat de basis er goed in zit en hij ook een sprongetje kan maken. Verder goed bomproof op buitenrit. Wil je geen sportpaard, maar ben je ook tevreden met een fjord, haflinger, tinker oid ben je denk ik rond de 3000 euro kwijt.
lovelucydan schreef:Waarom wil je via de stichting? Ja het is goedkoop 600_800 euro. Maar wie draait op voor de dierenarts als het paardje bij jou staat? Ik zou nooit aan zo'n '' project '' beginnen. Koop dan gewoon een goed paard waar je nog je halve leven plezier van hebt. Ipv een hoop kosten /problemen /moeilijk gedrag. Ik vind het ook niet echt een goede en professionele stichting als ik YouTube zo bekijk.
_Dracarys schreef:lovelucydan schreef:Waarom wil je via de stichting? Ja het is goedkoop 600_800 euro. Maar wie draait op voor de dierenarts als het paardje bij jou staat? Ik zou nooit aan zo'n '' project '' beginnen. Koop dan gewoon een goed paard waar je nog je halve leven plezier van hebt. Ipv een hoop kosten /problemen /moeilijk gedrag. Ik vind het ook niet echt een goede en professionele stichting als ik YouTube zo bekijk.
Komt bij mij over als een soort penny manege
_Dracarys schreef:lovelucydan schreef:Waarom wil je via de stichting? Ja het is goedkoop 600_800 euro. Maar wie draait op voor de dierenarts als het paardje bij jou staat? Ik zou nooit aan zo'n '' project '' beginnen. Koop dan gewoon een goed paard waar je nog je halve leven plezier van hebt. Ipv een hoop kosten /problemen /moeilijk gedrag. Ik vind het ook niet echt een goede en professionele stichting als ik YouTube zo bekijk.
Komt bij mij over als een soort penny manege
Zijn al een hoop tips gegeven, heb er eigenlijk niks meer op te zeggen. Goed dat je er zo goed over nadenkt!
Heb je een bepaald ras in gedachte?
Sjaco schreef:Ik zou je zeker aanraden om lid te worden van een ponyclub met een goede instructeur. Goedkoper les vindt je nergens. Soms kun je via een club ook info inwinnen of ze een geschikte pony weten.
Over verzekeringen lees ik zeer uiteen lopende bedragen. De € 30 per jaar leek mij een WA-verzekering; een verzekering voor het paard zelf zul je nergens vinden voor dat bedrag. De € 60 per maand is een reeel bedrag bij de grote(re) paardenverzekeringen. In onze regio (Overijssel) zijn nog onderlinge paardenverzekeringen, kosten ca. € 120 per jaar.
Isabellac schreef:Sjaco schreef:Ik zou je zeker aanraden om lid te worden van een ponyclub met een goede instructeur. Goedkoper les vindt je nergens. Soms kun je via een club ook info inwinnen of ze een geschikte pony weten.
Over verzekeringen lees ik zeer uiteen lopende bedragen. De € 30 per jaar leek mij een WA-verzekering; een verzekering voor het paard zelf zul je nergens vinden voor dat bedrag. De € 60 per maand is een reeel bedrag bij de grote(re) paardenverzekeringen. In onze regio (Overijssel) zijn nog onderlinge paardenverzekeringen, kosten ca. € 120 per jaar.
Is een verzekering altijd per maand of per jaar? Of verschilt dat?
Baileyxo schreef:Als eerste paard zou ik niet aan zo'n 'project' beginnen.
Ondanks de intenties van PzB naar mijn idee alleen maar goed zijn, en ze de paarden echt willen helpen, zijn ze hier niet voor opgeleid/getraind. En inderdaad veel paarden hebben al veel meegemaakt en kunnen daardoor 'problemen' hebben die later naar boven komen of hebben nu al 'problemen'. En natuurlijk jij je zeggen dat het een paard op bruikleen basis is, maar het is natuurlijk jammer als je net een beetje een connectie krijgt met het paard en deze dan weer terug moet.
Mijn advies; adopteer geen paard/pony bij een stichting maar spaar nog even verder en kijk voor echt je eigen paard. Ondanks je de stichting waarschijnlijk wil helpen, dan kun je ze beter proberen te steunen op een andere manier door bijvoorbeeld spullen oid te doneren?
Isabellac schreef:Baileyxo schreef:Als eerste paard zou ik niet aan zo'n 'project' beginnen.
Ondanks de intenties van PzB naar mijn idee alleen maar goed zijn, en ze de paarden echt willen helpen, zijn ze hier niet voor opgeleid/getraind. En inderdaad veel paarden hebben al veel meegemaakt en kunnen daardoor 'problemen' hebben die later naar boven komen of hebben nu al 'problemen'. En natuurlijk jij je zeggen dat het een paard op bruikleen basis is, maar het is natuurlijk jammer als je net een beetje een connectie krijgt met het paard en deze dan weer terug moet.
Mijn advies; adopteer geen paard/pony bij een stichting maar spaar nog even verder en kijk voor echt je eigen paard. Ondanks je de stichting waarschijnlijk wil helpen, dan kun je ze beter proberen te steunen op een andere manier door bijvoorbeeld spullen oid te doneren?
Vragen ze de paarden soms terug dan?
Isabellac schreef:Baileyxo schreef:Als eerste paard zou ik niet aan zo'n 'project' beginnen.
Onali schreef:En alsjeblieft ga geen paard nemen via die stichting maar koop er zelf 1.
Bowo schreef:Heb geen ervaring met pzb, maar als je een paard koopt, laat deze dan ook keuren, in ieder geval klinisch, indien gewenst ook röntgenologisch. Laat dit ook doen door je eigen dierenarts of een onafhankelijke dierenarts.
Voor een zadel zou ik ook iets hoger gaan zitten dat de meeste bedragen die hier worden genoemd, ga maar uit van 1000 tot 1500. Als je een paard een moeilijke rug heeft (of jijzelf misschien wel een moeilijk lichaam, bijvoorbeeld lange benen), ga je onder de 1000 mogelijk niet slagen als je echt pech hebt, kom je rond de 2000 uit.
Koop alsjeblieft niet tigduizend setjes, 2 dekjes en 1 paar peesbeschermers is prima. Je kunt je geld beter uitgeven aan goedpassend tuig.
Verder heb je bij je eerste paard nogal wat dingen nodig, longeerlijn, longeersingel/longeerhulp, halster + reservehalster, touw + reservetouw, eventueel iets van een rubber of elastiek als het paard niet goed vast kan staan (vind het sowieso wel veilig om je paard daarmee vast te zetten), borstels natuurlijk, zweetmes, spons, hoofdstel + bit waar je paard prettig onderloopt (kan best even proberen zijn, hoge of lage neusriem, D trens of watertrens etc), zweetdeken, mogelijk nog winterdeken(s) en vliegdeken, mogelijk een vliegennetje/vliegenmasker. Ik zal nu ongetwijfeld nog wel dingen vergeten.
Qua hoefsmid, als je paard goede hoeven en een goede stand heeft, zou het wellicht kunnen om het door de boer te kunnen doen, maar je laat dan ook regelmatig controleren door een hoefsmid of zijn stand goed blijft. Heeft je paard geen goede stand, slijt hij verkeerd af etc of heeft hij ijzers nodig, laat het dan alsjeblieft door een gediplomeerde de hoefsmid doen.
Qua dierenarts kosten heb je jaarlijks de entingen en wormenkuren, maar er kan nog heel veel bijkomen. Misschien een keertje koliek, dom gedaan en een wond die gehecht moet worden etc.
Zadel moet eigenlijk ook elk half jaar worden gecontroleerd, circa 75 euro voor controle, mogelijk extra kosten als het zadel moet worden aangepast.
Tandarts elk half jaar.
Mogelijk een keertje een fysio, of wanneer je ziet dat je paard last heeft, maar een keertje preventief laten controleren is ook niet verkeerd (soms is het moeilijk te zien of je paard last heeft)
Mijn ouders betalen veel, dus ik weet niet van alles de prijs, maar veel is wel online te vinden.