te dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:10

Wat een leuke pony met een schattig koppie!

Maar ik zou inderdaad wel uitkijken met dat hooi verhaal. Paarden moeten onbeperkt hooi hebben, je kunt ze niet laten afvallen door ze geen hooi meer te geven, want dan krijg je er maagzweren voor terug.
Een schep brok voor zo'n klein paardje lijkt me sowieso al veel, dus lekker van het brok afhouden en dan komt het vast goed ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:35

Wat een snoesje! Geen mais meer lijkt me sowieso wel goed. Dat schijnt eigenlijk helemaal niet zo goed te zijn voor paarden. Het wordt wel eens gebruikt om paarden dikker te krijgen, als die wel wat dunner mag zou ik daar inderdaad als eerste mee stoppen.

Hoeveel brok en wat voor soort krijgt je pony nu nog?

(Off-topic: wat een ontzettend mooie kleur tuig heb jij!)

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 15:41

goeroe schreef:
Als hij te dik is kan hij natuurlijk beter iets afvallen, maar in dit geval vraag ik het me echt af. Bovendien verandert TS steeds het verhaal. Eerst schreef ze dat hij minder hooi kreeg en nu is het ineens weer onbeperkt. Moet ze allemaal zelf weten natuurlijk, maar het zou sneu zijn als dit dieet verkeerd uitpakt. Te dik is niet gezond, maar te snel afvallen is ook zeker niet gezond en kan zelfs heel gevaarlijk zijn.

Hooizak minder in de paddock waar hij een paar uur instaat. Voor de rest onbeperkt

sssimonekool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:35

Ik zou je pony laten wegen, want dan kun je precies uitrekenen hoeveel voer hij moet krijgen. Daarbij zou ik een hooinet kopen met kleinere mazen en hem veel laten werken

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:52

Deze pony te dik zeg je dat nou nee echt niet dan heb je mijn nieuwe bijrijpaard niet gezien die gewoon echt een vetbult heeft en de vetjes gewoon kan pakken die is dus pas dik :’)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:42

jumpyhorse schreef:
goeroe schreef:
Als hij te dik is kan hij natuurlijk beter iets afvallen, maar in dit geval vraag ik het me echt af. Bovendien verandert TS steeds het verhaal. Eerst schreef ze dat hij minder hooi kreeg en nu is het ineens weer onbeperkt. Moet ze allemaal zelf weten natuurlijk, maar het zou sneu zijn als dit dieet verkeerd uitpakt. Te dik is niet gezond, maar te snel afvallen is ook zeker niet gezond en kan zelfs heel gevaarlijk zijn.

Hooizak minder in de paddock waar hij een paar uur instaat. Voor de rest onbeperkt

Waarom zou je hem daar ook niet onbeperkt hooi geven? Als je hooi geeft waar niet te veel in zit (dus geen kuil bijvoorbeeld), zal hij daar niet dik van worden, maar je voorkomt wel verveling, maagzweren etc. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:48

jumpyhorse schreef:

Sorry, dat had ik niet begrepen, maar dat lijkt me inderdaad geen probleem. Het is wel een leuke pony in elk geval, lekker doorgaan met trainen en veel plezier maken!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:49

Wat een ontzettend leuke pony! Leuk koppie.

Van mais af is altijd goed. Ik vind het rommel.
Vooral paarden die moeten afvallen moet je geen mais geven.

Wat ik niet zo goed snap is waarom je pony nu ineens minder lang op de paddock mag omdat die moet afvallen?

HappyHorse4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:24

awhh wat een cutie <3
goed dat ie onbeperkt hooi krijgt! (dat doen helaas veel paardeneigenaren niet 8)7 )

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:41

HappyHorse4 schreef:
awhh wat een cutie <3
goed dat ie onbeperkt hooi krijgt! (dat doen helaas veel paardeneigenaren niet 8)7 )

Wij doen dat niet, maar we willen ook niet dat onze ponies heel dik owrden, want we wonen op een boerderij en hebben dus heel voedzaam hooi, ander hooi mag niet van mijn ouders...

HappyHorse4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:27

Simoontje04 schreef:
HappyHorse4 schreef:
awhh wat een cutie <3

Wij doen dat niet, maar we willen ook niet dat onze ponies heel dik owrden, want we wonen op een boerderij en hebben dus heel voedzaam hooi, ander hooi mag niet van mijn ouders...

ja, dat werkt per pony ook verschillend volgensmij :j te voedzaam hooi, en daar te veel van is ook niet goed :#

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 11:00

prugelpiet schreef:
Wat een ontzettend leuke pony! Leuk koppie.

Van mais af is altijd goed. Ik vind het rommel.
Vooral paarden die moeten afvallen moet je geen mais geven.

Wat ik niet zo goed snap is waarom je pony nu ineens minder lang op de paddock mag omdat die moet afvallen?

Normaliter staan ze op de weide, maar omdat zijn beste vriend daar steeds in elkaar gemept word door een paar merries en ze onafscheidelijk zijn gaan ze op de paddock.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:10

trysteffy schreef:
Deze pony te dik zeg je dat nou nee echt niet dan heb je mijn nieuwe bijrijpaard niet gezien die gewoon echt een vetbult heeft en de vetjes gewoon kan pakken die is dus pas dik :’)

Het feit dat er nog dikkere paarden bestaan wil niet zeggen dat deze specifieke pony niet op dieet hoeft.
Het feit dat TS de ribben niet kan voelen is een duidelijk teken dat meneer te dik is. En hoe ze hem af laat vallen, dat is haar zaak, ik denk dat ze het prima voor elkaar heeft als ik haar berichten lees.
Nederland (en veel westerse landen) hebben een compleet vertekend beeld van het gewicht van een paard. Als ze mooi op gewicht zijn en je in de zomervacht wat ribjes kan zien als ze overbuigen, dan bellen mensen meteen 144. En ondertussen valt de een na de ander om van de hoefbevangenheid.

Er is ook een heel groot verschil tussen onbeperkt hooi en continue hooi. Als ik mijn haflinger onbeperkt hooi ga geven, kan ik haar binnen no time rollen, krijgt ze gas en wordt ze ziek. Ze krijgt wel 24 uur per dag hooi, maar uit een fijnmazig net (2x2cm mazen) waardoor het gewoon wat langzamer gaat. Dus wel continu beschikking over ruwvoer, maar niet onbeperkt. In de hooinetten zit ook altijd stro. Wel knabbel en buikvulling, de helft van de calorieën.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 19:05

Even een korte update;
Tientoi is zl veel gebeterd. Hij is nu precies zoals ik hem wou, ik kzn eijn ribben nu perfect voelen en hij is ook zeker niet te mager.
Hij voeld zich ook veel beter in zijn vel, hij heeft bakken energie( vroeger niet vooruit te branden) en is nu een blije pony.

Bij deze mogen jullie ook jullie paarden waarvan jullie willen dat ze afvallen hier plaatsen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:10

Hoe doe je dat in een week. Wat is de gouden tip en werkt het ook voor mensen? :+

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 20:39

Een doel hebben en hard werken, bij ons was dat prijskampen lopen. Over drie weken de eerste! Maar als je niet gemotiveerd bent kun je er net zo goed gewoon niet aan beginnen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:56

Ze vroeg het denk ik een beetje voor de grap.... Een paard/ pony in 1 week heel veel laten afvallen is over het algemeen niet te doen, maar bovenal knap gevaarlijk.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:14

in 2 dagen 10 kilo :wow:
is dat uberhaupt wel mogelijk?
En in 1 week op het gewicht wat je wou (70 kilo er af toch) is toch veel te veel...
Wat heb je dan gedaan, het paard dag en nacht gereden? :+
oke ik kan me nog wel ergens voor stellen dat een paar kilootjes er af hem mooier zouden staan, ook al vind ik hem er nu ook al prima uit zien. Maar 70 kilo?! dat is naar mijn mening echt te veel...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 05:49

Off topic
Past het tuig wel? Vanaf achter op de foto lastig te zien.De staartriem zit veel te laag, waardoor het zijn werk niet kan doen.
Ik ben voorstander van veel snelsluitingen te gebruiken, zoals de broek snel los te krijgen is in geval van nood. Nu zit de broek aan het lamoen zo strak gewikkeld vast met deze sluiting, dat je je paard niet goed loskrijgt als hij gevallen is.
Tip laat een ervaren menner eens kijken naar het tuig en wat tips geven voor veilig in en uitspannen

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:42

Bijzonder verhaal. Heb echt veel twijfel vwb je voeren en ook je kunde qua mennen Vreselijk droevig hoe je tuig erop ligt. Ik zou echt begeleiding zoeken. Vwb je voeren en vwb het inspannen. Dit hoort echt niet zo en is erg nadelig voor je pony. Iedereen moet leren, zodat je goed met je pony om kunt gaan. Snel afvallen is overigens heel erg gevaarlijk voor een shet. Maar ook dat zal iemand met veel ervaring je kunnen vertellen. Succes met alles!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:57

Nou nou het kan ook wel wat minder hoor. TS probeert hier goed voor haar pony te zorgen, dat is al meer dan je van velen kunt zeggen. Aangezien de pony voorheen mais gevoerd kreeg vind ik het best aannemelijk dat de buikomvang zo snel afgenomen is. Van maïs kunnen ze namelijk opgeblazen worden en het kan zorgen voor gasvorming. Dit komt ook overheen met het feit dat de pony fitter is en beter in z'n vel zit. Pony krijgt nagenoeg onbeperkt hooi, dus tenzij de pony zichzelf is gaan uithongeren kan het niet zijn dat de pony daadwerkelijk zoveel kilo vet kwijt is.

Dat het tuig niet optimaal ligt zie ik ook, maar dat kun je misschien op een manier brengen dat mensen er ook wat mee doen in plaats van gelijk zo in de aanval te gaan.