muziek tijdens paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 14:31

MariaMaaike schreef:
Ik zou het persoonlijk heel vervelend vinden om met oortjes (met muziek) te rijden. Ik hoor graag wat er om me heen gebeurd. Bij ons op stal staat dan wel vaak een radio aan, dus dan hebben we toch nog wat muziek, maar kunnen we de omgeving ook nog horen :j

oke danku!

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 14:34

_mexx_lady_ schreef:
Ik reed vroeger ook met muziek op als ik alleen aan het trainen was, anders was het zo stil en alleen. Alleen had ik een radio aan en geen oortjes in.
Buiten had ik ze nooit op, paard kon namelijk nogal heftig reageren op verkeer dat langs achter komt dan vond ik het fijn dat ik het hoor aankomen zodat ik erop kon voorbereiden.

Vond het eigenlijk wel lekker, zo trainen met een muziekje op.

oke dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:46

Het hangt er vanaf of je les hebt of niet. Als je les hebt en je luistert ondertussen naar muziek, dan vind ik dat best asociaal. Anders zou ik het geen probleem vinden...

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 14:50

Resistance schreef:
Het hangt er vanaf of je les hebt of niet. Als je les hebt en je luistert ondertussen naar muziek, dan vind ik dat best asociaal. Anders zou ik het geen probleem vinden...

ja maar het is voor bij mijn verzorgpony anders op de manege zou ik het nooit doen :)

Anoniem

Re: muziek tijdens paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:52

Ik reed meestal met 1 oortje in, liep ook rond op stal met 1 oortje in en wandelde buiten ook met 1 oortje in. Zo lang de muziek zo zacht staat dat het achtergrondgeluid is en je verkeer nog goed kan horen aankomen en in de bak nog voldoende kan horen om rekening te houden met anderen zie ik er het kwaad niet van in, ik werd meestal helemaal tureluur van mensen die hele monologen tegen hun paard aan het houden zijn tijdens het rijden met de meest idiote stemmetjes op en anders kreeg ik wel migraine van mensen die urenlang rondjes door de bak uitstappen en schreeuwen naar mensen aan de kant.

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 14:56

Emmaa_ schreef:
Ik reed meestal met 1 oortje in, liep ook rond op stal met 1 oortje in en wandelde buiten ook met 1 oortje in. Zo lang de muziek zo zacht staat dat het achtergrondgeluid is en je verkeer nog goed kan horen aankomen en in de bak nog voldoende kan horen om rekening te houden met anderen zie ik er het kwaad niet van in, ik werd meestal helemaal tureluur van mensen die hele monologen tegen hun paard aan het houden zijn tijdens het rijden met de meest idiote stemmetjes op en anders kreeg ik wel migraine van mensen die urenlang rondjes door de bak uitstappen en schreeuwen naar mensen aan de kant.

ja dat gevoel ken ik in de manege is het altijd zo van wacht op mij ik kom naar de andere kant of zo na het rijden iemand die op de nek van die pony gaat liggen en dan zo tegen die pony bezig van die galop mocht sneller maar voor de rest heb je goed gewerkt.
ik heb er opzich geen problemen mee maar vind het soms wel irritant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:59

ingvdh schreef:
oortjes met muziek helpen mij juist focus te houden tijdens het rijden in de bak.

ik zie en hoor alles en raak daardoor snel uit mijn concentratie, door de muziek ben ik veel minder afgeleid en alleen maar met mijn paard bezig.

als er iemand les heeft doe ik een oortje uit zodat ik kan volgen waar de lesser heen gaat rijden. Is er geen les let ik gewoon ook op de anderen en hanteer de rijbaan regels, dat is een kwestie van kijken en hoef je niet voor te horen.
Tijdens mijn eigen lessen heb ik geen muziek op maar tettert de instructie door de oortjes heen.

Op straat zou ik het niet doen. Daar is het juist wel weer belangrijk dat je meekrijgt wat er om je heen gebeurd.

Ik wilde dit precies typen. Helemaal mee eens!

Amber2106

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:01

Ik kom weleens ruiters in het duin tegen met hun oortjes in. Zij hebben dan niet door dat ik achter hen rij en moet ik heel moeilijk doen, wil ik duidelijk maken dat ik erlangs wil. Ik vind het niet kunnen. Je rijd toch paard (in mijn ogen dan) om te kunnen genieten van al de mooie natuur om je heen. Bovendien, kunnen er buiten ook ongelukken gebeuren als je een auto of tractor niet aan hoort komen. Ik vind het heel irritant en zal het zelf nooit doen. Zou ook nooit in me opkomen om mijn oortjes in te doen. Qua les krijgen vind ik het een ander verhaal maar buiten? Echt een no go! :\

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:06

Oortjes vind ik persoonlijk niet alleen gevaarlijk doordat je niets meer hoort, maar wat nou als ze uit je oren vallen in de gallop? Dan bungelen ze naast je. Misschien blijven ze wel aan je zadel hangen. Ben jij bezig met de oortjes weer IN je oren krijgen terwijl je teugels in je handen hebt. Niet echt handig. Bovendien kun je jezelf stikken met oortjes. Klinkt onmogelijk, maar dit gebeurd verassend vaak :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:07

AmyLyklama schreef:
Oortjes vind ik persoonlijk niet alleen gevaarlijk doordat je niets meer hoort, maar wat nou als ze uit je oren vallen in de gallop? Dan bungelen ze naast je. Misschien blijven ze wel aan je zadel hangen. Ben jij bezig met de oortjes weer IN je oren krijgen terwijl je teugels in je handen hebt. Niet echt handig. Bovendien kun je jezelf stikken met oortjes. Klinkt onmogelijk, maar dit gebeurd verassend vaak :')

Ik had het snoertje altijd onder mijn shirt door lopen (en in de winter onder mijn jas bijvoorbeeld) zodat als mijn oortje uitviel hij alsnog boven mijn shirt uit zou komen en niet volledig zou komen te bungelen. Ik zie eigenlijk alle ruiters op deze manier te werk gaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:17

AmyLyklama schreef:

Die in ears zijn zo klein, daar heb je geen last van als ze loshangen. Daarnaast als er eentje uit je oor valt in galop kan je ook even wachten tot je weer stapt of stilstaat om ze weer in te doen. Ik raak niet zodanig in de stress als dat ding uit mijn oor valt dat ik al galoperend hem weer in probeer te doen. (die van de instructie valt soms uit en dan ga ik even stil staan en doe hem weer in).
Omdat ik eerst oortje indoe en dan pas cap op bungelen ze hoogstens 5cm los. Die komen echt niet in mijn mond terecht.

Je kan natuurlijk ook redenen zoeken waarom ze gevaarlijk zijn maar die van jou zijn wel erg ver gezocht.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:26

Ik heb zelf Bluetooth oortjes dus die liggen in mijn nek en haal ik dan altijd door mijn bandje van mijn cap heen waardoor ik ze ip ook niet kwijt raak.
Buiten rij ik nooit met oortjes, in de bak heel af en toe maar meestal zet ik gewoon de radio in de bak aan ipv oortjes.
Mij helpt het idd ook ontspannen en te focussen op mijn paard.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:29

Met dopjes of koptelefoon zou ik niet snel doen
Je hebt dan minder van de omgeving en geluiden daarvan in de gaten

Wat ik wel eens deed was gewoon muziek bij de bak aan, of mijn telefoon op muziek in jaszak..

Hoor je muziek en de omgeving
Dat vond ik wel fijn!

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:39

_Dominique schreef:
ingvdh schreef:
oortjes met muziek helpen mij juist focus te houden tijdens het rijden in de bak.

ik zie en hoor alles en raak daardoor snel uit mijn concentratie, door de muziek ben ik veel minder afgeleid en alleen maar met mijn paard bezig.

als er iemand les heeft doe ik een oortje uit zodat ik kan volgen waar de lesser heen gaat rijden. Is er geen les let ik gewoon ook op de anderen en hanteer de rijbaan regels, dat is een kwestie van kijken en hoef je niet voor te horen.
Tijdens mijn eigen lessen heb ik geen muziek op maar tettert de instructie door de oortjes heen.

Op straat zou ik het niet doen. Daar is het juist wel weer belangrijk dat je meekrijgt wat er om je heen gebeurd.

Ik wilde dit precies typen. Helemaal mee eens!

haha danku!

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:40

Amber2106 schreef:
Ik kom weleens ruiters in het duin tegen met hun oortjes in. Zij hebben dan niet door dat ik achter hen rij en moet ik heel moeilijk doen, wil ik duidelijk maken dat ik erlangs wil. Ik vind het niet kunnen. Je rijd toch paard (in mijn ogen dan) om te kunnen genieten van al de mooie natuur om je heen. Bovendien, kunnen er buiten ook ongelukken gebeuren als je een auto of tractor niet aan hoort komen. Ik vind het heel irritant en zal het zelf nooit doen. Zou ook nooit in me opkomen om mijn oortjes in te doen. Qua les krijgen vind ik het een ander verhaal maar buiten? Echt een no go! :\

oke danku!

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:41

AmyLyklama schreef:

oke dankjewel!

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:45

Blacky94 schreef:
Ik heb zelf Bluetooth oortjes dus die liggen in mijn nek en haal ik dan altijd door mijn bandje van mijn cap heen waardoor ik ze ip ook niet kwijt raak.
Buiten rij ik nooit met oortjes, in de bak heel af en toe maar meestal zet ik gewoon de radio in de bak aan ipv oortjes.
Mij helpt het idd ook ontspannen en te focussen op mijn paard.

oke dankjewel!

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:46

Mariska88 schreef:
Met dopjes of koptelefoon zou ik niet snel doen
Je hebt dan minder van de omgeving en geluiden daarvan in de gaten

Wat ik wel eens deed was gewoon muziek bij de bak aan, of mijn telefoon op muziek in jaszak..

Hoor je muziek en de omgeving
Dat vond ik wel fijn!

oke danku!

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:47

Wij hebben een grote binnenhal van 60x20 en buitenbak van 50x65. Als ik geen les heb en het is niet superdruk doe ik ook oortjes in met muziek omdat ik dat prettig en ontspannend vind. Ook blijf ik gefocust op mijn paard omdat ik niet alles om me heen wil horen. Als het druk is of ik rijd in de kleine binnenbak doe ik het niet want dan wil ik goed kunnen horen of er iemand aankomt bijvoorbeeld.
Ik gebruik sportoordopjes ze blijven dus goed zitten en doe het touwtje/kabeltje doe ik onder mijn trui langs, mochten ze uit mijn oren vallen dan hangen ze aan je trui/shirt en niet gelijk langs je zadel zoals hierboven genoemd is. Ook zet ik de muziek zachtjes aan en mocht ik alsnog willen opletten doe ik er 1 uitlaten zodat je alsnog de buitenwereld hoort haha.

Op buitenrit draag ik nooit oortjes en in de buitenbak bij de stal zelf doe ik mijn jbl box aan en dan met radio. Maar daar ben ik dan helemaal alleen dus dan vind ik dat niet erg.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:50

ingvdh schreef:
AmyLyklama schreef:

Die in ears zijn zo klein, daar heb je geen last van als ze loshangen. Daarnaast als er eentje uit je oor valt in galop kan je ook even wachten tot je weer stapt of stilstaat om ze weer in te doen. Ik raak niet zodanig in de stress als dat ding uit mijn oor valt dat ik al galoperend hem weer in probeer te doen. (die van de instructie valt soms uit en dan ga ik even stil staan en doe hem weer in).
Omdat ik eerst oortje indoe en dan pas cap op bungelen ze hoogstens 5cm los. Die komen echt niet in mijn mond terecht.

Je kan natuurlijk ook redenen zoeken waarom ze gevaarlijk zijn maar die van jou zijn wel erg ver gezocht.

Snap dat je het zo opvat. Echter hoor ik regelmatig van dit soort incidenten. Natuurlijk slik je zo'n ding niet in, dat zou ik erg knap vinden, maar die dingen kunnen wel degelijk verstrikt raken om je nek ;). Je kunt natuurlijk manieren verzienen waardoor ze niet zomaar uit kunnen vallen, maar bijvoorbeeld apple oortjes. Als die allebei teglijk uitvallen hangen ze naast je benen. Sommige mensen hebben geen last van los vallende oortjes, ik persoonlijk wel. Ik heb van die dingen met haakjes nodig omdat ze anders vallen :).

Er zijn wel sport koptelefoons bedenk ik me nu. Die zijn smaller en die kunnen onder fietshelmen. Ik denk dat je die ook wel onder een cap kan doen.

horselover82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 15:54

Lauriannnn schreef:
Wij hebben een grote binnenhal van 60x20 en buitenbak van 50x65. Als ik geen les heb en het is niet superdruk doe ik ook oortjes in met muziek omdat ik dat prettig en ontspannend vind. Ook blijf ik gefocust op mijn paard omdat ik niet alles om me heen wil horen. Als het druk is of ik rijd in de kleine binnenbak doe ik het niet want dan wil ik goed kunnen horen of er iemand aankomt bijvoorbeeld.
Ik gebruik sportoordopjes ze blijven dus goed zitten en doe het touwtje/kabeltje doe ik onder mijn trui langs, mochten ze uit mijn oren vallen dan hangen ze aan je trui/shirt en niet gelijk langs je zadel zoals hierboven genoemd is. Ook zet ik de muziek zachtjes aan en mocht ik alsnog willen opletten doe ik er 1 uitlaten zodat je alsnog de buitenwereld hoort haha.

Op buitenrit draag ik nooit oortjes en in de buitenbak bij de stal zelf doe ik mijn jbl box aan en dan met radio. Maar daar ben ik dan helemaal alleen dus dan vind ik dat niet erg.

oke dankjewel!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:58

Ik vind het ook heel chill! Ik rijd dan wel meestal met 1 oortje, en ik doe hem ook uit als er andere mensen in de bak zijn.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:01

Als ik voor mezelf rijd heb ik altijd oortjes in. En ik heb mijn paard aan huis, dus ben eigenlijk altijd alleen in de bak.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:03

SweetVanille schreef:
Ik vind het zeer onverstandig. Ten eerste heb je dan je focus niet volledig bij je paard. Je bent aan het rijden, trainen, met je paard bezig, niet met muziekluisteren.
Ten tweede gevaarlijk, je hoort geluiden uit je omgeving minder/niet.

Dit dus...

Je paard verdient je volle aandacht.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:07

Yvank_ schreef:
Dat zijn precies dezelfde oortjes :+

Nee. :P