Duidelijkheid over touwhalsters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:23

Ja dat mag gewoon. Alleen had ik zaterdag een klapband, maar die van mij is zo droog dat ie me dan gewoon aan gaat zitten staren. Zo van 'baas, volgens mij hoort die band dat niet te doen, ik ga wel even stilstaan' _O-

Verder bind ik hem ook wel eens zo vast als ik twee tellen zijn hoefschoenen of paspoort ofzo nog even pak.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:34

Wordt er hier bedoeld met een touwhalster met knoopjes erin?

Nooit doen, want daarmee kan een paard het loeistrak gaan trekken om het hoofd, want het is verschuifbaar en het snijdt ook nog eens in de huid, Levensgevaarlijk dus als ie ermee vastgezet wordt.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:43

Een touwhalster is hartstikke handig voor grondwerk en idd zoals eerder werd genoemd voor paarden die normale halsters bij bosjes kapot trekken.
Het werkt nogal scherp in doordat de oppervlakte minder verdeeld wordt als bij een normaal halster gebeurd.

Dus als je een keer lekker vrijheidsdressuur of grondwerk gaat doen is het hartstikke handig, het leuk voor foto’s met je hafje en voor wandelen is het leuk. Daar houdt t wel een beetje mee op

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 08:16

_Linda schreef:
Ik zet ALLE paarden vast met touwhalster, ook gerust uren achter elkaar zonder mijn toezicht.

Als je paard fatsoenlijk halstermak (eentje die trekt bij vaststaan is niet halstermak), zal het nooit problemen geven. Ik heb er nog nooit eentje van gewond zien raken.

De reden dat ik ze gebruik omdat ze niet kapot getrokken kunnen worden (waardoor je een paard krijgt dat leert, terugtrekken = weg van halster).

Ik draag wel altijd een mes bij me, mocht er eentje zijn die blijkbaar niet halstermak was en de knoop te strak trekt zodat ik hem niet los kan krijgen (en zelf dan nooit een wond gezien).

Uiteraard zet je een paard nooit met wat voor halster ook vrij in het weiland.

Bwa, aan het halster is die van ons heel rustig. Het wandelen is gewoon soms de hel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:33

Dan is hij dus zeker niet (correct) halstermak, GoldenWings. In mijn woordenboek is een echt halstermak paard, een paard die netjes loopt waar je hem vraagt (naast je, achter je, links of rechts, zelfs voor je als je dit zou willen), stil staat wanneer je dat vraagt, of dat nou vast aan een hek of groundtying is en natuurlijk het principe van pressure release kent.
Ik zet mijn paarden ook altijd vast met touwhalster. Is mijn paard nog niet goed genoeg halstermak? Dan zet ik hem nog niet vast. Eerst moet hij leren stil staan, als in groundtying (Google maar wat dit is). Pas als jij alles kan doen zonder dat hij een stap beweegt, dan pas zet ik ze echt vast. Want wat heeft het voor zin om een paard vast te zetten die het principe van stil staan nog niet kent? Als het paard pressure release kent zal hij nier zomaar trekken, behalve misschien wanneer de stal in de fik staat ;)
Waarom zou je trouwens je paard niet uit de wei kunnen halen met touwhalster? Of bedoel je hem in de wei laten staan met touwhalster?

Het is trouwens onzin dat een paard meteen een snee heeft wanneer hij wel trekt. Genoeg paarden zien trekken met touwhalster, en ook flink zien trekken. Nog nooit een snee gezien ;)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:41

http://www.thinklikeahorse.org/index-4.html
Scroll maar even naar de foto’s.

Een touwhalster is een werkhalster en wees je bewust dat hij inderdaad niet los kan. Zelfs al kun je het touw makkelijk los klikken, als het paard op het stukje gaat staan wat onder het touwhalster hangt. Brrrrrrrrr...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:06

Laatst bijgewerkt door troi op 02-04-18 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:07

Mijn oudste ruin gaat lopen als ik met een gewoon halster af kom en blijft staan als hij me met een touwhalster ziet. Mijn jonkie kreeg zijn eerste touwhalster toen hij 2 was en geeft ook duidelijk zijn voorkeur aan dat halster. Ik gebruik dus voor alles mijn touwhalsters en heb er nog nooit iets met voorgehad. Voor de oudste heb ik zelfs geen gewoon halster meer.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:38

@ Troi, nooit gezien die halsters, idd een oplossing als je per se halster wilt omlaten. (ik zie geen voordeel van een halster omlaten).

astridastrid schreef:
http://www.thinklikeahorse.org/index-4.html
Scroll maar even naar de foto’s.

Een touwhalster is een werkhalster en wees je bewust dat hij inderdaad niet los kan. Zelfs al kun je het touw makkelijk los klikken, als het paard op het stukje gaat staan wat onder het touwhalster hangt. Brrrrrrrrr...

Dit foto's zijn van halsters die omgelaten zijn in het weiland. Verder gaat de website over de voordelen van een rope halster.

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:42

Zet je paard er maar niet mee vast, echt gevaarlijk..