1,77 op 1,40?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 10:56

Rivjenn schreef:
Suzanne F. schreef:
Nee, ik denk niet dat dit een slimme zet is. Met 1.77 hoor je echt op een paard. En nog best een groot paard ook.

Nou dat ts voor een pony van 140 te groot is ben ik het wel gedeeltekijk mee eens als het een slanke pony is.
Het hangt idd van de bouw van de pony af. Zelf ben ik 175 en heb jaren een Fjord gehad van 1.40, en dat kon prima. Nu heb ik een E pony van 156 hoog en kan ook prima. Een groot paard vind ik helemaal niks en is ook niet perse nodig vind ik. Bij ons op stal staan ook veel IJslanders, bijna allemaal bereden door volwassenen. Sommige IJsco's zijn maar 133. Ook zijn er lange mannen die er op rijden. Niet dat ik dat een mooie combi vind maar "niet kunnen" vind ik een groot begrip

ja ik vind paarden ook hellemaal niets ik wil gewoon iets niet te groots waar ik me veilig op kan voelen

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 10:57

tantesam schreef:
Veel mensen hebben het over de bouw van de pony, maar hoe ben jij gebouwd? Lijkt me ook belangrijk

ik ben best slank en ik weeg 48 kilo

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 11:00

Gini schreef:
Het hangt inderdaad af van het type pony, maar eerlijk, waarom zou je beginnen aan een net-aan combinatie? Straks kom jij doorheen de jaren wat kilo's aan of de pony verliest wat spieren in de winter omdat je bak bevroren is en je zit al snel aan een combinatie die eigenlijk niet meer past. En om dan op zo een moment (als de pony eenmaal de jouwe is) objectief naar de situatie te kijken is als ruiter verdomd moeilijk.

ik ben nog aan het kijken naar een pony/paard dus daarom vraag ik ook wat rond :) Ik word alleen erg onzeker op een groot paard dus ik wil liever iets kleiners maar in de 1,50 ofzo vind ik wel prima

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 11:02

emilyslaluna schreef:
Maar waarom een pony van 1.40m kopen als er honderden te koop staan die wel beter passen? Uit de OP te halen, ben je niet zozeer op zoek naar een breder type. Ik zou de smalle types al laten staan. Sowieso vanwege je lengte. Maar waarschijnlijk ook je gewicht op ten duur.

er zijn er veel te vinden maar ik wil geen groot paard en er is ook nog een max prijs dus dan zijn er niet heel veel meer te vinden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:17

Je weet dat hoogte helemaal niks zegt over de veiligheid? Je kan beter een brave rustige grote hebben dan een geflipt heet klein ding.
Mijn hengst van 1.75 m was fijner te rijden dan de pony van 1.40 die ik had staan voor training.
Hoogte zegt niks over karakter of gedrag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:20

Suzanne F. schreef:
Je weet dat hoogte helemaal niks zegt over de veiligheid? Je kan beter een brave rustige grote hebben dan een geflipt heet klein ding.
Mijn hengst van 1.75 m was fijner te rijden dan de pony van 1.40 die ik had staan voor training.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb meerdere paarden van boven de 170 gereden die echt heel erg lief waren al vanaf de dag dat ze zadelmak gemaakt werden.
Ik heb kleine paardjes van 160 gereden dat trutjes waren, vliegensvlug.

Je moet gaan kijken voor karakter, niet naar de hoogte.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:25

spatter schreef:
Het ligt er maar net aan wat het type is van de pony en wat je er mee wilt.

Ijslanders zijn standaard die maat en daar rijden gerust mensen op met die lengte.
Ook een stevige Quarter, Fjord of Haflinger is prima te rijden met een lengte van 1.77.
Welsh cob ook geen probleem.

Voor een gewone rijpony hangt het vooral af of je lange benen hebt en wat je gewicht is.

Inderdaad. Ik ben 1m75 en mijn IJslander is 1m35.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:40

Ik snap op zich best dat je niet op hele grote dieren wil rijden. Ik heb er zelf één die dik 10cm groter is dan ik, en de vorige was zelfs 15cm groter (hoewel de ruggen even hoog waren, alleen de schoft was hoger). Bij de eerste zocht ik een paard dat 10cm kleiner was dan ik en bij de tweede wilde ik zeker niet weer zo'n grote. Het heeft wel echt nadelen als ze zo groot zijn.

Maar met 1.50-1.55 rij je echt nog op iets overzichtelijks met jouw lengte, je kan er ruimschoots overheen kijken en het dier omsluiten als je erop zit. Maar voor het evenwicht van het dier en straks als je volwassen wordt ook het gewicht van het dier, maakt het wel ontzettend uit. Met jouw lengte, en mogelijk groei je nog een paar centimeter, is het waarschijnlijk dat je minimaal 60 en waarschijnlijk 65kg gaat wegen (gezond bmi voor een volwassen persoon van 1.80 gaat van 60 tot 80kg). Dat is voor die kleintjes al snel te veel.

En de meeste IJslanders worden gewoon overbelast en dat zie je terug aan de bewegingen en alles (ik zie het zelf niet, maar bij wetenschappelijk onderzoek is gewoon gebleken dat boven de 20% lichaamsgewicht er allerlei overbelastingsverschijnselen ontstaan. En die 20% van de IJslander is niet het gewicht dat je 's ochtends vroeg op de weegschaal hebt. Maar wat je inclusief zadel, dekje, ev. bontje/gelpad, singel, beugels, beugelriemen, cap, jas, bodyprotector, laarzen, verdere kleding en maagvulling.

Een beetje zadel weegt al snel 5-10kg. Een wintec 500 dressuur, 17.5" valt ruimschoots onder de lichtgewicht zadels, maar weegt al wel 6.4kg. Een beetje singel weegt ook al snel een halve kg, idem dito 2 beugels. Die 10kg is dus alleszins niet overdreven, en bij een zwaarder type zadel (houten boom) zelfs onderschat.

Maar een paardje van 1.40 weegt zelden meer dan 400-450kg en vaker zo'n 350kg of minder. 5kg voor cap, kleding en gegeten hebben, 10kg voor een zadel en dan bij voorkeur niet precies op 20% van het lichaamsgewicht afwegen, maar iets eronder (denk 18%). Dat betekent dat je met 350kg maximaal 55kg mag wegen (maar bij voorkeur niet meer 48kg).

De belasting bereken je overigens over het ideaalgewicht van het paard, het overgewicht moet je van het ideaalgewicht aftrekken om de belasting dan te berekenen. Dus als het paard 350kg hoort te wegen, maar hij weegt 400kg, dan moet je hem niet meer belasten dan een paard van 300kg (350-(400-350)).

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 12:20

Suzanne F. schreef:

nee dat weet ik wel maar het voelt gewoon onveilig ik heb geen idee waarom maar dat maakt niet uit toch? XD ik ga geen paard kopen dat ik spannend vind

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 12:23

Mizora schreef:
Ik snap op zich best dat je niet op hele grote dieren wil rijden. Ik heb er zelf één die dik 10cm groter is dan ik, en de vorige was zelfs 15cm groter (hoewel de ruggen even hoog waren, alleen de schoft was hoger). Bij de eerste zocht ik een paard dat 10cm kleiner was dan ik en bij de tweede wilde ik zeker niet weer zo'n grote. Het heeft wel echt nadelen als ze zo groot zijn.

Maar met 1.50-1.55 rij je echt nog op iets overzichtelijks met jouw lengte, je kan er ruimschoots overheen kijken en het dier omsluiten als je erop zit. Maar voor het evenwicht van het dier en straks als je volwassen wordt ook het gewicht van het dier, maakt het wel ontzettend uit. Met jouw lengte, en mogelijk groei je nog een paar centimeter, is het waarschijnlijk dat je minimaal 60 en waarschijnlijk 65kg gaat wegen (gezond bmi voor een volwassen persoon van 1.80 gaat van 60 tot 80kg). Dat is voor die kleintjes al snel te veel.

En de meeste IJslanders worden gewoon overbelast en dat zie je terug aan de bewegingen en alles (ik zie het zelf niet, maar bij wetenschappelijk onderzoek is gewoon gebleken dat boven de 20% lichaamsgewicht er allerlei overbelastingsverschijnselen ontstaan. En die 20% van de IJslander is niet het gewicht dat je 's ochtends vroeg op de weegschaal hebt. Maar wat je inclusief zadel, dekje, ev. bontje/gelpad, singel, beugels, beugelriemen, cap, jas, bodyprotector, laarzen, verdere kleding en maagvulling.

Een beetje zadel weegt al snel 5-10kg. Een wintec 500 dressuur, 17.5" valt ruimschoots onder de lichtgewicht zadels, maar weegt al wel 6.4kg. Een beetje singel weegt ook al snel een halve kg, idem dito 2 beugels. Die 10kg is dus alleszins niet overdreven, en bij een zwaarder type zadel (houten boom) zelfs onderschat.

Maar een paardje van 1.40 weegt zelden meer dan 400-450kg en vaker zo'n 350kg of minder. 5kg voor cap, kleding en gegeten hebben, 10kg voor een zadel en dan bij voorkeur niet precies op 20% van het lichaamsgewicht afwegen, maar iets eronder (denk 18%). Dat betekent dat je met 350kg maximaal 55kg mag wegen (maar bij voorkeur niet meer 48kg).

De belasting bereken je overigens over het ideaalgewicht van het paard, het overgewicht moet je van het ideaalgewicht aftrekken om de belasting dan te berekenen. Dus als het paard 350kg hoort te wegen, maar hij weegt 400kg, dan moet je hem niet meer belasten dan een paard van 300kg (350-(400-350)).

ja dat snap ik maar ik ben voor nu aan het kijken en tegen de tijd dat ik volwassen ben en zoveel weeg kan ik weer gaan kijken naar een paardje erbij dat beter bij mijn lengte past of wat dan ook. Als ik nu een paard/pony koop is die tegen de tijd dat ik volwassen ben bijna niet eens meer te rijden

Mizora

Re: 1,77 op 1,40?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:27

Je bent 15 volgens je profiel. Het gaat dus over een tijdspan van 5 jaar, maximaal 10 jaar. De meeste pony's zijn tot een jaar of 25 prima te rijden, behalve als je er eigenlijk te groot/te zwaar voor bent.

Als je gaat voor een paardje van 10 jaar, betekent dat hij nog 15 jaar vooruit kan minimaal.

Ik zou je echt echt echt aanraden om voor net een maatje groter te gaan kijken. Dat zijn ook nog steeds pony's, dat zijn niet opeens reuzen. Ga anders eerst eens op de manege oefenen op een maatje groter. Of als ze dat niet hebben, ga eens een keertje op een quarter rijden bij een westernstal. Het valt echt mee.

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:30

bruintje123 schreef:
Suzanne F. schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb meerdere paarden van boven de 170 gereden die echt heel erg lief waren al vanaf de dag dat ze zadelmak gemaakt werden.
Ik heb kleine paardjes van 160 gereden dat trutjes waren, vliegensvlug.

Je moet gaan kijken voor karakter, niet naar de hoogte.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik vind ook dat je echt heel goed naar de bouw moet kijken, je kan beter geen smalgebouwde Welsh met iele beentjes nemen, dat ziet er ten eerste niet uit en ten tweede is het sneu voor de pony. Ik ben een manegeruiter en vraag nu aan mijn instructrice of ik een overstap mag maken naar de paarden/grote pony's, aangezien ik met mijn voeten de benen van de pony's raak tijdens het rijden. Ik merk dat de paarden zoveel rustiger zijn dan die kleine hittepetitjes :')

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 12:33

Mizora schreef:
Je bent 15 volgens je profiel. Het gaat dus over een tijdspan van 5 jaar, maximaal 10 jaar. De meeste pony's zijn tot een jaar of 25 prima te rijden, behalve als je er eigenlijk te groot/te zwaar voor bent.

Als je gaat voor een paardje van 10 jaar, betekent dat hij nog 15 jaar vooruit kan minimaal.

Ik zou je echt echt echt aanraden om voor net een maatje groter te gaan kijken. Dat zijn ook nog steeds pony's, dat zijn niet opeens reuzen. Ga anders eerst eens op de manege oefenen op een maatje groter. Of als ze dat niet hebben, ga eens een keertje op een quarter rijden bij een westernstal. Het valt echt mee.

ja ik weet ook wel dat er grote vriendelijke reuzen zijn enzo dus ik ga daar ook naar kijken maar ik vroeg het me gewoon af. Ik rij zelf op 2 paardjes de een is een haflinger van 1,50 en dat vind ik heel fijn en die andere is een arabier van 1,63 en daar voel ik me qua hoogte gewoon goed op (zn karakter is iets minder :PP)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:41

Maar dat zijn al gelijk dieren die een stuk groter zijn dan ponies van 1.40m... Dus waarom op zoek naar 1.40?

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 12:42

emilyslaluna schreef:
Maar dat zijn al gelijk dieren die een stuk groter zijn dan ponies van 1.40m... Dus waarom op zoek naar 1.40?

ja geen idee ik zag gewoon een paar ponys die ik heel leuk vond maar die waren 1,40 of 1,43 dus ik wilde het gewoon weten

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:47

Ik heb altijd, met mijn 1.71, op een ijslander van 1.40 gereden. Heeft nooit vreemd gevoeld of dat het niet paste. Ik kwam met mijn benen ook niet onder zijn buik uit bijvoorbeeld, terwijl ik vanwege de tölt altijd met lange beugels reed. Het is echt niet zo dat je perse een 'groot' paard moet dan, je moet alleen wel op de bouw van je pony letten. Een smalle arabier past waarschijnlijk niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:55

Ik houd hier denk ik op.
Je bent 15 en al 1.77 m en je wilt een kleine pony want je op iets groters voel je je onveilig. Als ik jouw ouders was geweest dan had ik je eerst lang genoeg ervaring op laten doen op een manege of bijrijdpaard tot je genoeg ervaring had om je ook veilig te voelen op iets groters dan 1.40 m.
Het gaat nergens over dat je met deze lengte en nog in de groei voor een pony wilt gaan en zeker niet uit angst. Ga voor een grote lieve lobbes die geen stap verkeerd zet, heb je nog jaren plezier van.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:56

Suzanne F. schreef:
Ik houd hier denk ik op.
Je bent 15 en al 1.77 m en je wilt een kleine pony want je op iets groters voel je je onveilig. Als ik jouw ouders was geweest dan had ik je eerst lang genoeg ervaring op laten doen op een manege of bijrijdpaard tot je genoeg ervaring had om je ook veilig te voelen op iets groters dan 1.40 m.
Het gaat nergens over dat je met deze lengte en nog in de groei voor een pony wilt gaan en zeker niet uit angst. Ga voor een grote lieve lobbes die geen stap verkeerd zet, heb je nog jaren plezier van.

Hier ga ik in mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:00

Jeetje, ik zie hier mensen die meer verschillen met hun dier dan ik met die van mij, waarbij het minder opvalt!

Afbeelding

Ben heel erg benieuwd wat hier gedacht wordt qua stokmaat en lengte....

En wil nog even meegeven dat het heel erg verschilt wat voor pony je koopt. Daarbij ook nog even zeggen, ik was met 14 jaar al helemaal uitgegroeid...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:10

Over het algemeen denk ik dat je te lang bent voor een pony van 1.40. Ik ben 1.68 en heb een Haflinger van 1.45 en daar vind ik mezelf al aan de lange kant voor.

Denk dat bovenstaande pony zo'n 1.50/1.52 is met een ruiter van 1.74/1.75.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:13

Janine van 190 zit daar denk ik op een paard van rond de 170.

Ik ben het wel met Suzanne eens.
Als angst de enige reden is vraag ik me af hoe verstandig het is een pony te gaan kopen.
Dan loop je ook nog wel tegen andere dingen aan.
Beter doorrijden dat de angst minder word.
Een paardje van 155/160 is ook niet meteen heel groot. Dat een paard van 175 je niet trekt kan ik dan nog wel begrijpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:46

Janine1990 schreef:
Jeetje, ik zie hier mensen die meer verschillen met hun dier dan ik met die van mij, waarbij het minder opvalt!

[ Afbeelding ]

En wil nog even meegeven dat het heel erg verschilt wat voor pony je koopt. Daarbij ook nog even zeggen, ik was met 14 jaar al helemaal uitgegroeid...

Ik denk dat je hier op een klein friesje rijdt van net 1.60 en dat jij 1.85 m bent?
Je ziet wel dat je eigenlijk iets te lang bent maar het stoort niet enorm.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:11

Ik ben van 1,54 naar 1.68 gegaan. De eerste keer dat ik opstapte vond ik reuze spanned! Na 2 keer rijden was het spannende eraf envoel ik me zelfs veiliger en vertrouwder op de grote!

Aangezien je best lang bent is het denk ik handiger als je een breder type zoekt of een hoger paard/pony

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:51

Janine1990 schreef:

[ Afbeelding ]

Ik denk dat dit een kleine Fries van 1.55-160 is en de ruiter 1.80?
Ik vind dit echt al gewoon lelijk om te zien :+ Niks persoonlijks hoor. Ik vond mezelf (ook 1.77, toen nog 1.76) nog net aan voor een Quarter van 1.60, kleiner met zelfde bouw vond ik echt niet kunnen. Ik reken zelf een verschil van maximaal 15 cm voor een paard/pony die kleiner is, in het geval van een stevigerd 20. Maar mensen die meer dan 10 cm kleiner zijn dan hun paard vind ik ook echt lelijk. Natuurlijk heeft bouw van ruiter en paard ook weer invloed op het beeld...
Ik ben hier echt een zeikerd mee O:) O:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:44

Jette schreef:
Ik heb altijd, met mijn 1.71, op een ijslander van 1.40 gereden. Heeft nooit vreemd gevoeld of dat het niet paste. Ik kwam met mijn benen ook niet onder zijn buik uit bijvoorbeeld, terwijl ik vanwege de tölt altijd met lange beugels reed. Het is echt niet zo dat je perse een 'groot' paard moet dan, je moet alleen wel op de bouw van je pony letten. Een smalle arabier past waarschijnlijk niet.

En samen met tuig, zadel en toebehoren kom ik wss rond de 75kg uit dus zit inderdaad net aan de rand van die 20%.