zweep of sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:23

Tiens schreef:
ik kan zonder maar ik heb ze gewoon aan voor de zekerheid, heb een paar keer gehad dat mijn paard geen zin meer had en dan is het wel even fijn om een spoortje te gebruiken :)

Maar dat is nou net een situatie waar een zweepje goed voor zou zijn en sporen juist niet voor bedoeld zijn.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:35

Per paard verschillend.. met een zweepje hoef je bij die van mij niet aan te komen, als ze maar denkt dat je er 1 hebt flipt ze de pan uit. Spoortje daar in tegen is ze wel fijn op, niet perse nodig maar met bepaalde oefeningen reageert ze net wat fijner.

Vecar

Re: zweep of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:08

Ik rijd ook alleen maar een zweepje. Ondertussen is het een gewenning en vind ik het raar als ik hem niet mee heb. Gebruik hem bijna nooit, meestal maken de personen die met mij rijden er vaker gebruik van dan dat ik het doe :+

Cas_nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:59

Ik rijd vaak met beide, het gaat erom of je ze kunt gebruiken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:07

Euh beide, das hopelijk ook een optie? :+ Ze hebben toch een totaal ander doel... Dus kiezen voor het ene of het andere hangt helemaal af van de problematiek in de training. Zweep om achterhand of schouder aandacht te geven (bij oefeningen als wijken of schouder voor is het voor mijn paard fijn dat ik haar ook kan aanwijzen wat ik bedoel) en duidelijk te maken wat de bedoeling van de oefening is. Dat kan nu eenmaal niet met zulke korte armpjes. En spoor om kleine hulpen te kunnen geven bij wijken, wisseltjes, contra etc... In mijn ogen zijn het beide afzonderlijke hulpmiddelen met een ander doel, ik vind een zweep bijhebben altijd wel fijn als ondersteuning om meer duidelijkheid te scheppen bij mijn paard over welke plaatsen van haar lichaam ik wil aanspreken.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:26

Sporen durf ik (nog) niet aan, omdat m'n been nog niet stil genoeg ligt. Ik pak nu wel altijd een zweepje bij, maar merk dat ik dan toch wat te veel in m'n hand heb om lekker te rijden, dus als ik merk dat m'n paard lekker scherp is die dag gooi ik m'n zweepje snel weer aan de kant.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:17

Zweep. Naast het feit dat ik een manegeruiter ben, weet ik van mezelf dat ik mijn benen niet altijd stil houd, dus zou mezelf ook niet zo snel vertrouwen met sporen :')

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:21

Mijn pony die ik nu in het M2 start, rijd ik bijna altijd met sporen en soms met zweep en sporen.
Mijn paard rijd ik of met niks of alleen met zweep. Dit komt omdat ze nog jong is en ik nog geen wedstrijden heb gestart en daarnaast is ze van zichzelf al heel vlug.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:14

Met longeren gebruik ik geen sporen }>

Liefst gewoon niets.

Als een paard het niet nodig heeft waarom zou je.

Een beginnend ruiter zou ik geen sporen geven.

Als ik al een zweep gebruik is het niet om te meppen maar om net als bij grondwerk aan te geven welk lichaamsdeel ze moet bewegen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:32

Wat mij betreft zijn zweep en sporen niet met elkaar te vergelijken omdat je ze voor compleet andere dingen gebruikt :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:16

xZiva_ schreef:
Wat mij betreft zijn zweep en sporen niet met elkaar te vergelijken omdat je ze voor compleet andere dingen gebruikt :)

In theorie wel ja....maar eerlijk is eerlijk, het gross gebruikt sporen niet om te verfijnen, het gross wat met sporen rijdt heeft geen stille beenligging, het gross gebruikt de sporen om elke pas het paard te prikken om hem aan de praat te houden, waar ze dus niet voor bedoeld zijn.

Appaloooosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:36

Ik zelf heb nog nooit met sporen gereden, ik zie het nut er niet zo van. Lijkt me niet zo fijn trouwens dst je wordt geprikt in je buik. Ik zie wel is mensen met sporen EN zweep, dan vraag ik me af : waarom is dat nodig dan? Zo denk ik er over :j

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:27

Mdkyx schreef:
Ik zelf heb nog nooit met sporen gereden, ik zie het nut er niet zo van. Lijkt me niet zo fijn trouwens dst je wordt geprikt in je buik. Ik zie wel is mensen met sporen EN zweep, dan vraag ik me af : waarom is dat nodig dan? Zo denk ik er over :j

Ik rijd soms met beide omdat ik met mijn spoortje een net iets scherpere reactie krijg op mijn been. En met zweep rijd ik om zijn schouder en achterhand iets beter bij te sturen, in bijvoorbeeld een keertwending of travers.
Ik gebruik beide natuurlijk niet om heel hard in zijn buik te prikken of om hem heel hard te slaan, maar alleen om een betere reactie te krijgen bij een kleine hulp.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:34

Ik deed november mee aan een dressuur wedstrijd voor 3 jarige friezen. Ik was echt uniek zonder sporen. Dát vind ik wel opmerkelijk

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:41

Kabayo schreef:
Ik deed november mee aan een dressuur wedstrijd voor 3 jarige friezen. Ik was echt uniek zonder sporen. Dát vind ik wel opmerkelijk

Ik denk dat sporen voor veel mensen ook de norm zijn. En bij weinig mensen worden gebruikt ter verfijning v.d. hulpen, helaas.

Ook als ik bij mij in de buurt kijk draagt 80% v.d. ruiters tijdens dressuurtraining sporen. Ze komen amper een B-proef rond.. maar toch schijnt het nodig te zijn

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:50

Geen van beiden.
Vind het belangrijk dat mijn paard plezier heeft in het werk en voor mij wil werken, zodra ik iets nodig heb om hem harder vooruit te krijgen klopt er in mijn ogen iets niet.
Mensen die sporen en of zweep gebruiken om hulpen gedetailleerder door te geven kan ik mij iets bij voorstellen, mijn paard heeft dit gelukkig niet nodig

Appaloooosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:32

Ik rij trouwens liever met een zweepje, ik vind dat fijner. Zoals ik zei in me vorige bericht, mensen rijden wel is met beide is opzich niet erg maar dan moet je er ook niet misbruik van maken. Er zijn ook mensen bij die doen er gewoon heel zacht mee :(:)

Cillbarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:36

Nóóit een zweep. Sporen zal ik al helemaal nooit van miin leven aanraken. Ik doe alles lekker zonder. Altijd, op elk paard al. Ik rijd gewoon op zit en stem, beendruk waar nodig. Als een paard iets niet wil ben ik niet degene die hem/haar gaat dwingen. Maar ik ben niet voor niets geen wedstrijd/prestatie ruiter.
Laatst bijgewerkt door Cillbarra op 31-12-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cillbarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:37

Dani199764 schreef:
Geen van beiden.
Vind het belangrijk dat mijn paard plezier heeft in het werk en voor mij wil werken, zodra ik iets nodig heb om hem harder vooruit te krijgen klopt er in mijn ogen iets niet.
Mensen die sporen en of zweep gebruiken om hulpen gedetailleerder door te geven kan ik mij iets bij voorstellen, mijn paard heeft dit gelukkig niet nodig

Ben het helemaal met je gedachten eens!

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:43

Ik rij vaak met zweepje, omdat sporen zo'n gedoe zijn om aan te doen.
Mijn pony loopt beter door met sporen, maar met een kop die je niet kan aanzien!
Bij het minste of geringste word ze boos. En dan bokt ze. En dan heb ik zand in mijn mond....
Bij gebruik van mijn zweep geeft ze zo nu en dan een bokje uit irritatie en dat zit.
Daarom gebruik ik het liefst een zweepje....

Het hangt natuurlijk ook van de pony af.
Voor het corrigeren van een paard kan je beter voor een zweepje gaan
Voor het laten doorlopen/je paard scherper laten worden kan je het best sporen gebruiken naar mijn mening.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:40

Safjelove schreef:
Ik rij vaak met zweepje, omdat sporen zo'n gedoe zijn om aan te doen.
Mijn pony loopt beter door met sporen, maar met een kop die je niet kan aanzien!
Bij het minste of geringste word ze boos. En dan bokt ze. En dan heb ik zand in mijn mond....
Bij gebruik van mijn zweep geeft ze zo nu en dan een bokje uit irritatie en dat zit.
Daarom gebruik ik het liefst een zweepje....

Daar heb ik ook last van :+ Mijn pony werd er zo boos van (en die was zelfs ooit een wedstrijdpony!) Nou is ze met wat inzet ook prima op alleen zit te rijden, en bleek ze wel degelijk met genoeg tempo en voorwaarts te lopen, alleen had ik dat vanaf haar rug niet door omdat ze zulke fijne grote passen maakt :D