Voordelen/nadelen eigen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Re: Voordelen/nadelen eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:41

De voordelen kan iedereen natuurlijk heel goed bedenken. Het is je eigen paard. Je kunt een band opbouwen en hoeft niet bang te zijn dat hij ineens verkocht wordt. ( zelf vaak meegemaakt en ook daarom besloten geen verzorg/bijrijdpaarden meer te zoeken, alleen ivm mijn werk :P )

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 2,5 was en heb alles zelf gedaan met veel bloed zweet en tranen. Bij een verzorgpony stop je makkelijker als het moeilijk gaat. Met een eigen ( vind ik zelf ) moet je door, al ken ik wel mensen die maandelijks een nieuwe hebben omdat niets klikt. Ik kom van ver met mijn paard, maar heb nu meer dan ik kan wensen. Mijn eigen paard/beste vriendin/psycholoog/sportmaatje, alles eigenlijk :P

Een eigen paard waar je een band mee kan opbouwen, volop leert vertrouwen en waar jij alle zeggenschap over hebt is voor mij een groot voordeel. Het nadeel voor mij, ze zal bij mij doodgaan en dat moment zal het moeilijkste worden wat er bestaat. Als ze ziek is, zijn er slapeloze nachten op stal en hoge kosten.

Al me al vind ook ik de voordelen veel meer wegen dan de nadelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:48

_AAASCHAAA_ schreef:
De voordelen kan iedereen natuurlijk heel goed bedenken. Het is je eigen paard. Je kunt een band opbouwen en hoeft niet bang te zijn dat hij ineens verkocht wordt. ( zelf vaak meegemaakt en ook daarom besloten geen verzorg/bijrijdpaarden meer te zoeken, alleen ivm mijn werk :P )

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 2,5 was en heb alles zelf gedaan met veel bloed zweet en tranen. Bij een verzorgpony stop je makkelijker als het moeilijk gaat. Met een eigen ( vind ik zelf ) moet je door, al ken ik wel mensen die maandelijks een nieuwe hebben omdat niets klikt. Ik kom van ver met mijn paard, maar heb nu meer dan ik kan wensen. Mijn eigen paard/beste vriendin/psycholoog/sportmaatje, alles eigenlijk :P

Een eigen paard waar je een band mee kan opbouwen, volop leert vertrouwen en waar jij alle zeggenschap over hebt is voor mij een groot voordeel. Het nadeel voor mij, ze zal bij mij doodgaan en dat moment zal het moeilijkste worden wat er bestaat. Als ze ziek is, zijn er slapeloze nachten op stal en hoge kosten.

Al me al vind ook ik de voordelen veel meer wegen dan de nadelen.

Ja,het klopt ook dat je meer leert met een eigen paard omdat je moet doorzetten als het niet goed gaat.Als je er een huurt dan vraag je gewoon de volgende keer om een andere als het niet goed ging.Dat zou je natuurlijk ook als een voordeel kunnen zien.

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:37

Zelf ben ik met paarden opgegroeid. Wat ik de voordelen vind is dat je voelt wat verantwoordelijkheid is, je stress even opzij kan leggen als je bij je paardje bent en je leert er ontzettend veel van. Zoals hierboven wordt gezet je doorzettingsvermogen wordt ontzettend getriggerd.

Ik kom zelf uit de stad en op stal zeiden ze altijd tegen mij: "Een paard houd je van de straat." En dat is echt waar wanneer vrienden van mij uit hun bol gingen was ik lekker buiten aan het rijden. Natuurlijk ligt dit ook aan waar je interesses liggen.

Alleen vergis je niet in de tijd die je erin moet steken. Geld speelt natuurlijk ook een rol, paarden zijn niet goedkoop. Je moet er eenmaal vanuit gaan dat er veearts kosten gaan komen, voer etc.

Ik hoop voor je dat je je ouders kan overtuigen! En zo ja zal ik lekker voor een ervaren beestje gaan kijken. Jonge paarden kunnen veel verrassingen in petto hebben achteraf.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:09

Ik denk wel dat het op je 14e pittig zal zijn om te moeten wennen aan de tijd die een eigen paard kost. Omdat ik op mijn 14e niet beter wist was het voor mij toch wel anders denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:12

Maar ts kan het toch samen met haar vader doen. Een ideale situatie lijkt me.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:16

anjali schreef:

Maar die heeft ongetwijfeld een baan doordeweeks. Dan zal er ook veel op haar schouders komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:25

Ik zou naast de voor- en nadelen van een paard ook kijken naar of je het gaat redden qua tijd. Het is heel fijn dat je vader waarschijnlijk ook enkele taken op zich zal nemen, maar het gaat je sowieso heel veel tijd kosten.

Het hangt er natuurlijk ook heel erg aan hoe zwaar je je school(werk) vind etc., maar ik vond het op een gegeven moment vrij lastig te combineren. Standaard bleef ik 2/3x per week gaan, maar daarvoor moet je ook andere dingen laten schieten (en harder werken). Ik heb moeten stoppen omdat mijn verzorgpony verkocht werd, wat bij een eigen paard natuurlijk minder snel gebeurd, maar ik merkte toen wel hoeveel tijd en energie erin ging zitten. Ik vond het nooit een probleem, maar het is nu eenmaal wel zo. Toen had ik veel minder tijd voor vrienden en (bijna) geen tijd om te werken. (Ik heb in die periode ook nooit gewerkt). Zeker als je elke dag pas om 5 uur thuis bent van school.

Dus van mijn kant een tip: Een eigen paard heeft een heleboel voordelen. Maar ik zou overwegen om toch voor een verzorgpaard/bijrijdpaard/leasepaard (voor een paar dagen) te gaan. Er gaat nog heel veel veranderen in de komende 10 jaar voor je, en een eigen paard kan je beperken. (Bijv. mocht je voor je studie op kamers gaan)

Een eigen paard hebben zal echt geweldig zijn, zeker als je de optie hebt. :D Maar ik denk ook dat het wellicht handiger is om te wachten tot na je studie, en tot die tijd lekker te sparen en bij te rijden.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:41

Als TS haar ouders het financieel makkelijk kunnen betalen en het paard/pony op een all in stal staat zie ik niet in waarom het niet mogelijk zou zijn.

Het enige nadeel van een eigen paard is het financiële paard maar als dit totaal geen probleem is zie ik ook geen probleem.

Paard vanaf mijn 17de ik ben anders dan mijn leefdtijdsgenoten ik werkte hard ging niet elk weekend stappen want ik moest wel een deel van de stalling zelf betalen. Ik leerde plannen school/paard/huiswerk. Ik leerde met geld om te gaan. Ik leerde met verantwoording omgaan. Deze lessen die ik heb geleerd sparen/plannen hebben er voor gezorgd dat ik op mijn 25ste alleen mijn eigen appartement kon kopen. Paard is er tevens nog steeds bijna 10 jaar samen.

Een paard hoef je niet 7 dagen in de week te rijden die wordt er echt niet slechter van als hij 2 dagen in de week een vrije dag heeft en als je toetsweek hebt en hij staat 2 weken stil is ook geen ramp zolang je op een stal staat waar hij/zij veel buiten komt. Het is allemaal zo lastig als dat je het zelf maakt maar niks is onmogelijk TS ;).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:13

lieveli schreef:
anjali schreef:

Maar die heeft ongetwijfeld een baan doordeweeks. Dan zal er ook veel op haar schouders komen.

Dat ligt er aan hoe je het paard gaat stallen. Als je er veel zelf moet doen dan wel maar als het paard alles krijgt wat die je nodig hebt en je alleen naar het paard hoeft om te poetsen, knuffelen, trainen end dan valt dat nog best mee hoor.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:21

Tessebes schreef:
Mijn advies; geniet nog even van je vrijheid, maak een studie af, leer je eigen boontjes doppen. Zoek een baan, ga op jezelf wonen en dan... als je alles op de rit hebt... koop een paard.

Zo heb ik het niet gedaan maar ik zou het zo wel doen. Ik hou zielsveel van mijn pony's maar ze zijn wel een beperking. Ik had best graag naar het buitenland gewild, maar dat ging nu niet. En inmiddels is mijn oude pony zo'n grote kostenpost dat op mezelf wonen al moeilijk wordt. Als ik alles van te voren had geweten had ik het wel anders gedaan.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:43

Beste ts, Wat onzettend gaaf dat je misschien een eigen paardje mag! *\%/*
Ik ben een leeftijdsgenootje (ook 14 dus) en heb al sinds mijn 9de eigen pony's gehad. Tot mijn twaalfde ongeveer financieerde mijn ouders alles voor mij. Maar sinds ik 8 uur in de week werk betaal ik zelf ook ongeveer 50-60 euro aan stalling mee. Ik ga nu naar 3 havo (blijven zitten) En ga ongeveer 4 á 5 keer naar stal. Mij gaat het i.c.m. huiswerk goed af. Heel erg belangerijk is dat je weet wie wat betaald. Bij ons is dat helaas nooit afgesproken en daarom heb ik redelijk vaak bonje met mijn moeder aangezien zij van mij verwacht dat ik alles ga betalen. Ruzies gaan soms tot dreigen aan toe over de eventuele verkoop van Tiska. Dit wil je echt niet hebben natuurlijk :n
Veel succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:14

Debbie00 schreef:
Tessebes schreef:
Mijn advies; geniet nog even van je vrijheid, maak een studie af, leer je eigen boontjes doppen. Zoek een baan, ga op jezelf wonen en dan... als je alles op de rit hebt... koop een paard.

Zo heb ik het ook gedaan. Is ook mijn advies.

Mijn advies is precies tegenovergesteld. Vanaf mijn 13e had ik een eigen paard waarmee ik heel intensief bezig was. Heerlijk en onbezorgd genieten. Nu heb ik nog steeds een paard, maar last van tijdgebrek door het hebben van een fulltime baan, huishouden en allerlei regelzaken die je als jongere niet hebt.

Als het je nu past, nu doen. Niet uitstellen, want je weet nooit hoe je leven gaat lopen.