15 jaar, eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 22:12

Bedankt voor jullie reacties! Voor mij was/is het heel normaal om er gewoon goed over na te denken haha.
Dan heb ik nog een andere vraag, aan wat voor aankoopbedrag van het paard moet ik denken? Ik zal even op een rijtje zetten waar het paard aan moet voldoen.

-goed beleerd
-tussen 8 en 14 jaar zat ik aan te denken?
-hoeft geen papieren te hebben, mag rasloos zijn
-hoeft geen hoog wedstrijden niveau te hebben
-moet, na bijvoorbeeld een weekje niet gereden te hebben, gewoon een kwestie van opstappen en wegrijden zijn
-verkeersmak en makkelijk mee naar het bos, ook zonder andere paarden
-ik ben dol op grotere brede pony's zoals fjord, haflinger, welsh cob enz. Maar een wat kleiner paard kan ook
-gezond, ook geen gebreken zoals zomerexeem enz.
Ik ben vast nog het eea. vergeten maar dit is wat nu in me opkomt. Aan watvoowat bedrag kan ik denken?

Ik ga denk ik heel rustig aan opzoek en kijk wel waar het schip strand. Misschien dat ik tegen die tijd weg een volgtopic maak.

Edit: wat ik wil gaan doen met het paard: buitenritjes en recreatief dresuurmatig bakwerk, ik heb geen wedstrijdambities. En zo nu en dan een sprongetje maken vind ik ook wel leuk.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:28

Ik zie vrij vaak tinkers die wel aan jouw eisen voldoen voor < 3000 euro. Ligt er natuurlijk maar net aan wat voor paard natuurlijk. (mooi papier, merrie ruin hengst, evt. Kleur, bouw, karakter, hoogte etc). Want een speciaal kleurtje hengst en 1.55 hoog zal wat meer kosten dan een simpel zwarte ruin van 1.45. (vanuitgaand dat de rest "vergelijkbaar" is).

Maar denk dat als je een paard zonder 'leuk papier' en 'leuk kleurtje' niet uitmaakt, je zat paarden kan vinden voor 1000-3000 euro met jouw eisen. :)

Riverdale

Re: 15 jaar, eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:45

Ik wou ook al heel lang een eigen paard, maar ik ben 12 dus dat zit wel anders :) Ik ging afgelopen zomer naar brugklas Gymnasium in combinatie met 4 uur dans in de week, 1 middag in de week naar de manege, en 1 middag in de week een pony verzorgen. De verzorgpony van mijn zusje waar ze bijna dagelijks kwam (bij dr beste vriendin) kwam alleen te staan. Ze hadden dus een maatje nodig om hem gezelschap te houden. Daar kwam het dan, ze vroegen ons of wij misschien een pony aan konden schaffen. Ik ben daarvoor gestopt op de manege en met die andere pony en samen met mijn zusje deel ik nu een leasepony op locatie! Echt een aanrader :) Ik weet niet waar je woont maar in Groenekan zit een bedrijf dat PonyLease heet, daar hebben wij onze leasepony op locatie vandaan. Voordeel is: Ouders hebben echt 0 verstand van paarden en als het teveel wordt kunnen we er altijd nog mee stoppen ipv dat we alles moeten verkopen. Zij regelen hoefsmid, tandarts etc etc en 1x/maand 30min prive les op locatie en wij zorgen voor de stalling en verzorging :P en we betalen daar €90,-/maand voor :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:18

Snorlex schreef:
Ik kreeg mijn pony toen ik 12 was. Bewust gekozen voor volpension, dus als het eens druk was met schoolwerk kon ik makkelijk een dagje overslaan. Idem tijdens mijn studie.

Nu ik fulltime werk heb ik juist wat minder tijd :')

Deze is zo herkenbaar. Ik heb vanaf mijn 13e eigen paarden gehad. Tjdens de studies heb ik nooit geen problemen gehad qua tijd, nu met een (soms meer dan) fulltime baan is het veel lastiger. Ik snap ook nooit zo goed waar alle waarschuwingen vandaan komen dat je tijdens je studie te weinig tijd zou hebben. Blijkbaar zijn er veel mensen die het anders ervaren dan ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:28

Eenhoorni schreef:
Ik wou ook al heel lang een eigen paard, maar ik ben 12 dus dat zit wel anders :) Ik ging afgelopen zomer naar brugklas Gymnasium in combinatie met 4 uur dans in de week, 1 middag in de week naar de manege, en 1 middag in de week een pony verzorgen. De verzorgpony van mijn zusje waar ze bijna dagelijks kwam (bij dr beste vriendin) kwam alleen te staan. Ze hadden dus een maatje nodig om hem gezelschap te houden. Daar kwam het dan, ze vroegen ons of wij misschien een pony aan konden schaffen. Ik ben daarvoor gestopt op de manege en met die andere pony en samen met mijn zusje deel ik nu een leasepony op locatie! Echt een aanrader :) Ik weet niet waar je woont maar in Groenekan zit een bedrijf dat PonyLease heet, daar hebben wij onze leasepony op locatie vandaan. Voordeel is: Ouders hebben echt 0 verstand van paarden en als het teveel wordt kunnen we er altijd nog mee stoppen ipv dat we alles moeten verkopen. Zij regelen hoefsmid, tandarts etc etc en 1x/maand 30min prive les op locatie en wij zorgen voor de stalling en verzorging :P en we betalen daar €90,-/maand voor :)

Een leasepaard is inderdaad een goed idee.Ook gaf ts aan bang te zijn dat ze een paard zou kopen wat dan na korte tijd iets zou krijgen waardoor hij niet meer gereden kan worden.Dat is heel goed mogelijk! En bij een leasepony kun je dan een andere leasen.Bij een eigen paard kom je dan voor een vervelende keuze te staan.Als ik een dochter had die er perse ook op wil rijden,dan zou ik ook voor een leasepaard gaan. Want eenmaal gekocht doe oikzelf een paard niet weg omdat hijniet meer gereden kan worden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:54

Ik heb het altijd wel druk gehad.
Op de middelbare school kon ik ongeveer elke dag heen.
Op het MBO heb ik echt wel een bijrijder nodig gehad.

Paard staat ook in een kudde buiten. Ik heb geen taken daar.
Wat het minder erg maakt als je een keertje niet komt.
Toen ik op de middelbare school zat stond ik op een doe het zelf stal en moest ik wel heen.
Kon ik niet dan moest ik namelijk een stalgenoot vragen mijn stal te doen enzo.
Merk dat mijn huidige plek mij meer rust geeft.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 11:31

Bedankt allemaal!
Een leasepaard heb ik naar gekeken inderdaad. Ik heb helaas (nog) niks gevonden in de buurt, of wat naar hier verplaatst kan worden. Maar misschien ga ik daar wel naar opzoek. Dat zou ideaal zijn eigenlijk, maar ik denk dat ik dan toch een beetje het gevoel van een 'eigen' paard mis ofzo.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:19

Ik zou gaan voor een eigen paardje als je ouders het ook heel graag willen, goed weten waar ze aan beginnen en het financieel echt aankunnen. Zeker in drukke tijden kan een eigen paard jou juist veel ontspanning, kracht en plezier geven. Je geeft zelf aan dat je niet echt een uitgaantype bent. Neem rustig de tijd om een fijn paardje te vinden.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:50

Ik zou het doen! Maar denk er goed over na. Hoelang droom je al van een eigen paard? Ik was tien jaar oud toen ik een eigen paard kreeg. Erg jong, maar ik zat toen al 2 jaar om een eigen pony te zeuren. Ik ben enorm blij dat ik die kans van mijn ouders heb gekregen. Mijn paardje heeft zoveel verschil gemaakt in mijn tienerjaren. Natuurlijk had ik het ook heel druk met school, vriendinnen, met van alles, maar dan juist vind je rust en ontspanning bij je eigen paardje. :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:56

Puur en alleen door je houding in dit topic, en het feit dat je het topic aanmaakt, zou ik zeggen dat jij dit prima aan kan. Het zal wellicht was passen en meten nodig hebben, maar ik geloof zeker dat jou dat wel gaat lukken!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 19:20

Roeli4n schreef:
Ik zou het doen! Maar denk er goed over na. Hoelang droom je al van een eigen paard? Ik was tien jaar oud toen ik een eigen paard kreeg. Erg jong, maar ik zat toen al 2 jaar om een eigen pony te zeuren. Ik ben enorm blij dat ik die kans van mijn ouders heb gekregen. Mijn paardje heeft zoveel verschil gemaakt in mijn tienerjaren. Natuurlijk had ik het ook heel druk met school, vriendinnen, met van alles, maar dan juist vind je rust en ontspanning bij je eigen paardje. :)

Hoelang ik deze droom heb? Sind ik paardrij eigenlijk, maar het afgelopen halfjaar eigenlijk pas wat meer serieus. Daarvoor wist ik gewoon dat het niet kon. Ik kon die verantwoordelijkheid niet aan en ik zat heel erg met mezelf in de knoop. Ook financieel was het nog niet mogelijk.
Sinds vorig jaar hebben we een hond, min of meer mijn hond. Dat is ook een rede dat ik twijfel, ik ben bang dat ik de hond een beetje ga 'vergeten' en niet meer genoeg met hem bezig ga zijn.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:10

Horsies7 schreef:
Roeli4n schreef:

Hoelang ik deze droom heb? Sind ik paardrij eigenlijk, maar het afgelopen halfjaar eigenlijk pas wat meer serieus. Daarvoor wist ik gewoon dat het niet kon. Ik kon die verantwoordelijkheid niet aan en ik zat heel erg met mezelf in de knoop. Ook financieel was het nog niet mogelijk.
Sinds vorig jaar hebben we een hond, min of meer mijn hond. Dat is ook een rede dat ik twijfel, ik ben bang dat ik de hond een beetje ga 'vergeten' en niet meer genoeg met hem bezig ga zijn.

Super dat je er zo goed over nadenkt! En wat betreft je hond... Kan deze niet mee naar stal? Er zijn zat mensen die hun hond (mits deze goed luistert) meenemen op buitenrit, etc. Op die manier vang je twee vliegen in 1 klap, je besteed tijd aan je paard en je hebt aandacht voor je hond. :D

Ik ben erg benieuwd naar de keuze die je gaat maken, dus ik ga je zeker volgen op Bokt! Welke keuze je ook maakt. ik wens je heel veel succes!

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:39

Hoi TS!

Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad een half jaar geleden, ik zit in 4 vwo was bijna 16, had een bijbaan bij de Jumbo en had een lief verzorgpaardje. Ik heb 7 jaar bij de manege gereden, daarna kreeg ik een verzorgpaardje, deze is verkocht, dit vond ik best wel erg, ik kreeg een andere daar op stal, maar mijn ouders hadden overlegt en ik mocht een paardje hebben dat helemaal bij mij zou passen. Ik heb 7 januari Dominica opgehaald en ik heb ontzettend veel plezier met haar. Ik heb wel een aantal tips waardoor het zeker makkelijker wordt:
-ouders die je willen helpen
-een stal dichtbij huis
-heeeel goed plannen
-eventueel een goede vriendin vragen om af en toe op te passen
-paard laten keuren!!!! dit is echt heeeel belangrijk en dat vergeten zoveeeel mensen
-je wensen heel duidelijk opschrijven en als je niet zeker weet wat je wilt, schrijf dan op wat je niet wilt want dat gaat vaak al een stuk makkelijker en op die manier is zoeken al veel makkelijker.

Het lijkt me dat je heel zelfbewust bent en ik denk dat het je wel kan lukken
Alvast heel veel succes en plezier met je paardje!! /3

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 20:09

De hond luisterd prima, maar je moet hem zegmaar wel precies op het juiste moment terugroepen. Hij is soms gewoon iets te enthousiast. Daarin vertrouw ik hem nog niet genoeg om mee te nemen naar stal. Maar ik denk dat als ik er op let, ik prima m'n aandacht kan verdelen tussen paard en hond.

Ik denk dat ik eerst nog een paar maanden ga genieten van mijn bijrijpony, en daarin ervaring op doen. En dat ik er dan nog even goed over na denk. Het helpt me vaak om iets even te laten rusten er en dan met een frisse blik nog eens naar kijken.
Bedankt voor alle tips en ervaringen! Ooit komt er een paard, of dat nou nu is of over een paar jaar.

lievenamme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:02

Super goed van je ts dat je besluit even te wachten, ik ben ook 15 en heb sinds een paar maandjes ook mijn eerste eigen paard, daarvoor altijd pony's samen met mijn zus gehad. Mijn tip is echt goed plannen, bedenk vantevoren hoe je het wilt hebben met tijd voor je huiswerk en tijd voor het paard, en zoek iemand die op je paard kan passen mocht er iets gebeuren! Ik loop er heel erg tegen aan dat ik het soms heel erg druk met school heb, en daardoor alleen weekend een keer kan komen. Ook ben ik er een maand geleden gevallen en heb ruim 2 weken niet kunnen lopen,en dus niks met de paarden kunnen doen, dan is het erg fijn als er iemand is die wat naar je paard om kan kijken en er op let.

Tips om een geschikt paardje te vinden staan al genoeg op bokt dus dat zal ik je niet nog een keer vertellen, maar doe wel rustig aan en bedenk alles vantevoren. :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:01

Topmeid! :-)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:24

Wat spannend!

Ik kreeg op mijn 15e mijn eerste pony samen met mijn zusje. In mijn eentje had ik het niet gered met school erbij. In mijn eindexamen jaar heeft mijn zusje onze merrie ook een paar maanden volledig zelf verzorgd omdat ik te veel stress had en dat sloeg over op haar, dus nam ik tijdelijk afstand. Daarna kreeg mijn merrie helaas een blessure en is ze helaas nooit meer volledig rijbaar geworden. Ik ging ook trouwen en werd zwanger dus uiteindelijk zorgde ik nog maar af en toe voor haar en nam mijn jongste zusje het over toen de ander ging studeren.

Het is echt veel werk!
Momenteel heeft mijn jongste zusje nu een nieuw paard plus tweetalig vwo en werkt ze en ze doet het helemaal alleen. En ze redt het! Wel is ze erg druk, het is maar net of je dat niet erg vind en wat je aankan. Iedereen is anders ;)

Waarschijnlijk weet je het pas écht als je het probeert...! Misschien een verzorger erbij zoeken? En een pony/paard die niet ontploft als je een dagje niet rijdt ;)

Veel succes!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:02

Chapeau- je denkt over heel veel echt goed na. Jij gaat een paardje héél erg gelukkig maken tzt!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 18:04

Bedankt :o
En gefeliciteerd khirshanta!

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:31

Ik heb sinds mijn 11e eigen paarden en ik zou het gewoon doen als ik jou was. Twee paarden werd uiteindelijk vanaf de 5e klas een beetje too much maar heb dat uiteindelijk opgelost door een bijrijdster erbij te nemen. Dat zou dus eventueel ook een optie kunnen zijn, stel je hebt toch te weinig tijd. Verder had dit er overigens ook ermee te maken dat wij een eigen stal hebben wat natuurlijk veel meer werk is. ;)

Maar aangezien dit allemaal niet op jou van toepassing is, denk ik dat één paard prima te doen moet zijn :j
En zeker goed idee om eerst een paar maanden een bijrijpaard te nemen, dan kun je ook een beetje een idee krijgen of het allemaal goed te combineren is voor jou!

MaupieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:14

Goed dat je er zo over nadenkt! Als je wil studeren is het handig als bijvoorbeeld een van je ouders de verzorging af en toe voor een weekje over zou kunnen en willen nemen, soms heb je tentamenweek oid en is het goed om je volledig daarop te kunnen richten. Ik merk dat tijdens mijn studie het grootste deel van de tijd ik genoeg tijd over heb voor andere dingen, maar vooral aan het einde van een periode even volop met school bezig moet kunnen zijn.

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:03

hoooiii!
sinds oktober heb ik een eigen paard, hij was eerst mijn verzorgpaard maar de eigenaar kon hem niet meer betalen, dus hebben mijn ouders hem overgenomen. Zelf ben ik ook 15. Ik zou er echt goed over na denken, het is heel leuk, maar ook heel zwaar! Ik ga nu ook naar de 4de, en zonder de hulp van mijn beste vriendin die hem ook bijrijd en verzorgt, had ik het echt niet gekund!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:18

Wat een super instelling heb jij.

Ik was zelf 13 mijn ouders hebben gewacht of de paarden het wonnen of de jongs dus zat in de 2e van de middelbare school.

Zelf gekozen voor een paard dat inderdaad rustig een tijd stil kon staan en je daarna weer veilig kon opstappen. Uitgekomen bij een tinker, de eerste is helaas overleden maar na 15 jaar nog steeds paarden.

Inderdaad wat veel zeggen combie paard/school vond ik makkelijker dan nu fulltime werken en dan ook nog een paard.

Ik zou zeggen ga er gewoon voor en bedenk ook 1 ding als het niet past met je vervolgstudie (buitenland/ver weg/ect) die pas over 2,5 jaar is. Het is echt niet erg om dat te zeggen ik zoek een passend huisje voor mijn paard.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:29

Ik heb toen ik 15 was zelf mijn eerste paard gekocht van het geld dat ik gespaard had van mijn bijbaantje. En als echt penny meisje ging elke euro in de spaarpot. Ik ben nu bijna 20 en ik moet eerlijk bekennen dat als ik wist hoeveel ik er voor moest laten dat ik er nooit aan begonnen was. Je moet er zo veel voor laten. Ik heb 2 jaar langer over mijn middelbare school gedaan en heb nu net kantje boord mijn eerste jaar HBO gehaald als het goed is. En moet nu al nadenken hoe ik het straks ga doen als ik een half jaar naar het buitenland moet voor stage...

Je moet er echt goed over nadenken of het de moeite waard is. Ik moest bijna alles zelf betalen behalve de verzekering en echt grote dierenarts kosten omdat mijn ouders het mijn eigen keuze vonden. Dat betekende dus dat ik heel vaak niet met vrienden iets kon doen. Eerst vond ik dat niet zo erg maar nu achteraf heb ik er wel spijt van.
Ook als die paarden wat krijgen en je dan 2-3x perdag er heen moet is echt niet leuk als je in je examenjaar zit :(

Denk er goed overna want ik heb geluk gehad dat ik de juiste mensen om mij heen heb kunnen krijgen waardoor ik nu een goed paard voor de toekomst heb en op een top stalling sta waar praktisch alles uit handen wordt genomen en dat mijn ouders nu achter mij staan maar als je dat niet hebt is t echt lastig...

Sorry als ik nu je roze wolk kapot maak btw :') :')

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:49

Toen ik 15 was had ik 3 pony's op eigen locatie en in eigen beheer.
eentje was chronisch ziek en de andere 2 jong en bruisend.
Ik deed alles zelf en moest alles zelf regelen. Ouders dreigden altijd dat er 1 weg moest als mn cijfers tegen vielen/rijbewijs niet haalde. Noem maar op, ik kon niet tegen die druk.
Ik heb hierdoor zoveel gemist qua vrienden, uitgaan, school, slaap, tijd
Wat bij mij o.a. resulteerde in een burnout.

Nou neem jij er maar 1 dat scheelt al. Maar ik zou het ook enkel doen als je in volpension kan staan.
En geef aub niet alles op voor je paard.