Eigen paard met z'n 2en?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Eigen paard met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:30

Hoe oud ben je TS? Ik zie een persoon van 50 niet direct bijrijder zijn bij iemand van bvb 14 jaar. Dat komt niet goed. Omgekeerd meestal wel.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:31

Ik zou het niet zo snel doen. Je kan het nu wel heel eens zijn met elkaar, maar wat als je voor een moeilijke beslissing staat en je verschillende meningen hebt. Paarden zijn voor de meeste paardeneigenaren toch heel belangrijk en we willen dat zij de best mogelijke behandeling krijgen, maar wat die behandeling is, daar verschillen de meningen over. Meningen kunnen ook in de loop der jaren veranderen, net als ambities en de financiële situatie.

Mijn pony deel ik ook met mijn moeder, maar hij is wel van mij. We overleggen wel veel, maar de beslissing ligt altijd bij mij en eigenlijk heb ik het idee dat dit voor beide partijen het beste werkt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:38

Waarom zou een mevrouw van 50, 'die oude vrouw' zoals eerder genoemd klinkt echt heel onaardig, een paard willen delen met een jong tienermeisje? Dan zou de combinatie eigenaar-verzorgster beter zijn.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:38

antje_vip schreef:
Slecht idee. Laat die oude vrouw het paard kopen en bied jezelf aan als verzorgster. :)

Oude?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 08:43

Sleeper schreef:
Waarom zou een mevrouw van 50, 'die oude vrouw' zoals eerder genoemd klinkt echt heel onaardig, een paard willen delen met een jong tienermeisje? Dan zou de combinatie eigenaar-verzorgster beter zijn.

omdat die vrouw toch iets anders is dan de meesten volwassenen :D

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 08:46

Poekkie schreef:
Hoe oud ben je TS? Ik zie een persoon van 50 niet direct bijrijder zijn bij iemand van bvb 14 jaar. Dat komt niet goed. Omgekeerd meestal wel.

hoezo? Ik kan duidelijke afspraken maken hoor.
En ik ben eigenlijk degene met de meeste ervaring, ik heb haar ook heel erg geholpen met haar verzorgpony. ze kon er eerst niks mee en door mijn hulp wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:46

Hoe kun je als 13 jarige met iemand een paard aanschaffen? Betaal je dat allemaal zelf dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:47

Ik zou het alleen met een gezinslid doen. Er staan op bokt teveel topics over onenigheid en op mijn pensionstal is het ook nooit goed gegaan.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 08:47

DeMolenhoek schreef:
Hoe kun je als 13 jarige met iemand een paard aanschaffen? Betaal je dat allemaal zelf dan?

daar heb ik mijn ouders voor :P

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:52

Ligt eraan hoe de verstandhouding is tussen die mevrouw en jouzelf. Persoonlijk houd ik niet van het idee om een paard te delen met iemand, ik ben iemand die een paard koopt met een doel. Niet af en toe een ritje maken dus. Dit zou misgaan, omdat de ander toch niet hetzelfde rijdt of dezelfde normen & waarden heeft als jij . Anderzijds, kun je zo wel elkaar aanvullen, wat jou niet lukt, lukt de ander misschien wel. Het is maar hoe je het bekijkt. Bedenk je er goed over! Je bent nog jong..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:13

Ik zou het niet doen. Ben het alleen nog maar fout zien gaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:19

Niet doen!

Ik heb samen met iemand een paard gehad. Totdat zij er na een tijd geen zin meer in had en haar deel van het paard weg deed. Dan heb je de keuze, of paard weg, of iemand uitkopen. Uiteindelijk was ik degene met het paard en heb ik hem uiteindelijk weg moeten doen omdat het geen doen meer was (qua tijd en geld).

Je kan beter of zelf een paard kopen en iemand als bijrijder hebben. Of bijrijder zijn. Maar twee kapiteins op een schip werkt in de regel niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:28

Ben je 13? Je ontwijkt alle vragen naar je leeftijd, maar dit maak ik op uit de reacties? In dat geval zou ik duidelijk bijrijder worden en zeker niet eigenaar of co-eigenaar. Enne, niet kwetsend bedoeld, maar als 13-jarige spreken over 'ik heb de meeste ervaring' komt voor mij een beetje raar over. Heb je al eens een eigen paard/pony gehad dan? Of bedoel je ervaring als manegeruiter? Het aantal jaar ervaring zegt trouwens niet zo veel, de ene persoon leert ook snellerdan de andere.

Wij delen zelf een paard met 2 en dat gaat goed, maar we zijn wel allebei rond dezelfde leeftijd en met vaste dagen. Ik merk wel dat het het beste werkt als er toch een duidelijke 'leider' is bij wie de eindbeslissingen vallen. Maar als ik 50 zou zijn, zou ik nooit een 13 jarige als 'leider' zien. No way. Niet slecht bedoeld trouwens, maar jullie denken toch anders dan een volwassene. ook uit je posts vind ik niet veel volwassenheid naar voren komen. Dat is heel normaal hoor! Maar begin in dit geval aub niet aan dit soort co-eigenaarschap.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:28

sardientje schreef:
antje_vip schreef:
Slecht idee. Laat die oude vrouw het paard kopen en bied jezelf aan als verzorgster. :)

dan heb ik nog liever dat zij mijn bijrijder word.

Dan moet jij het paard kopen :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:29

Citaat:
Neem geen zaken in de man,
Daar komt alleen maar ellende van.
Aldus een wijsheid van wijlen mijn opa.
Vertaling: niet aan beginnen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:36

Het klinkt allemaal leuk op papier, totdat er dingen gaan veranderen in jullie leven of rondom het paard.

Het begint vaak al met het tuig kopen, kopen jullie ieder jullie eigen tuig of gezamenlijk. Indien gezamenlijk, willen jullie hetzelfde bedrag ervoor uitgeven? De 1 vind 800 euro voor een tweedehands zadel zat en de ander wil misschien een nieuw zadel van 3.000.
Hebben jullie ook ongeveer hetzelfde postuur, anders kan dat dure zadel voor de 1 heerlijk zitten en voor de ander voor geen meter.
Hoe gaan jullie het oplossen als straks de 1 het nodig vindt om een osteopaat een paar keer per jaar bij het paard te laten komen en de ander niet?

Hoe gaan jullie het oplossen als jij straks minder tijd hebt voor je paard ivm vriendje, studie? Wat als jij straks in een andere stad gaat studeren? Wat als bij de ander haar baan wegvalt en ze geen geld meer heeft om het paard te blijven betalen?

Hoe ga je een waarde bepalen als na een paar jaar 1 van de 2 het deel van de ander overkoopt?

Meest verstandige lijkt mij als de 1 het paard koopt en de andere een (betalende) bijrijder wordt.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:37

antje_vip schreef:

Nooit geweten dat je met 50 'oud' bent....

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:40

Ik zou gaan voor een constructie waar de een het paard koopt (en dus ook alle verantwoordelijkheden heeft en de ander als betalende bijrijder meedoet. Dan kun je kosten en tijd verdelen, maar je verkomt gedoe. Er is dan immers maar een persoon die zeggenschap heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:40

Dus eigenlijk zeg je nu ook dat het jou + je ouders en die mevrouw van 50 is, dan heb je dus het paard niet met z'n 2en maar zeker met z'n 3en of 4en. Maar goed TS zo te zien reageer je alleen op positieve reacties, de vraag hoe oud ben je is nu meerdere keren gesteld en mensen die het je serieus afraden negeer je , dus dan is het klaar toch, dan hoef je ook geen topic aan te maken want je hebt je keuze blijkbaar al gemaakt..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:50

Annet_Dottie schreef:
Dus eigenlijk zeg je nu ook dat het jou + je ouders en die mevrouw van 50 is, dan heb je dus het paard niet met z'n 2en maar zeker met z'n 3en of 4en. Maar goed TS zo te zien reageer je alleen op positieve reacties, de vraag hoe oud ben je is nu meerdere keren gesteld en mensen die het je serieus afraden negeer je , dus dan is het klaar toch, dan hoef je ook geen topic aan te maken want je hebt je keuze blijkbaar al gemaakt..

Ze is 13. Mensen die haar vragen hoe oud ze is moeten goed lezen.

Verder zou het heel goed kunnen dat haar ouders de geldschieters zijn maar dat het gewoon wel haar paard zou zijn en dat zij de beslissingen neemt.

Daar ben je met 13 jaar en goede begeleiding echt wel klaar voor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:58

Ik heb net al haar posts teruggelezen en TS zegt toch nergens haar leeftijd hoor ;)

als haar ouders het geld geven hebben zij toch juist wel veel te zeggen over wat voor zadel, behandelingen,... Dan is de reactie dat je dan met 3 of 4 mensen deelt best wel terecht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:02

Niet aan beginnen. Een keer gaat dat fout.
Meestal als het paard wat mankeert. De een wwil wel een osteopaat de ander niet, de een wil een ander zadel, de ander niet. En allemaal dat soort dingen.

laat je ouders voor jou alleen een paard kopen.
Of laat de 50 jarige vrouw voor haarzelf een paard kopen dat jij bijrijder word.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:07

JosjeDZ schreef:
Ik zou gaan voor een constructie waar de een het paard koopt (en dus ook alle verantwoordelijkheden heeft en de ander als betalende bijrijder meedoet. Dan kun je kosten en tijd verdelen, maar je verkomt gedoe. Er is dan immers maar een persoon die zeggenschap heeft.

Inderdaad,dat lijkt mij persoonlijk ook beter.Anders krijg je vrijwel zeker vroeg of laat grote problemen.Maar,het is jullie keuze natuurlijk.Als je het toch zou doen moet je echt alles schriftelijk heel duidelijk vastleggen.Hier is dan wel een taak voor jouw ouders,want als die de helft van de aanschafprijs betalen zijn zij voor de helft eigenaar,en niet jij.En wat doen jullie dan met de verzekeringen,wie is verantwoordelijk als het paard een ernstig ongeval zou veroorzaken aan een buitenstaander? Bijv. in het verkeer?Wie zijn wa-verzekering vergoedt dat dan? En denk nou niet dat ik het te zwart zie,want met paarden is altijd wat aan de hand.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:43

lieveli schreef:
Ze is 13. Mensen die haar vragen hoe oud ze is moeten goed lezen.

Verder zou het heel goed kunnen dat haar ouders de geldschieters zijn maar dat het gewoon wel haar paard zou zijn en dat zij de beslissingen neemt.

Daar ben je met 13 jaar en goede begeleiding echt wel klaar voor.

Nee, TS is degene met de meeste ervaring zegt ze, dus zij is zelf de begeleider :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:13

Ben je echt 13 jaar TS? Dan zeg ik zeker: laat die dame dat paard aanschaffen en wordt bijrijdster, tot je zelf de verantwoording en de kosten kunt dragen.