hoe omgaan met jong veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:44

Kuggur schreef:
Niks mis mee hoe die jaarling eruitziet. Op die leeftijd is het volkomen normaal dat ze er wat schraal en mottig uitzien.

Hier ben ik het weer helemaal mee eens. Ook een leuk diertje wou ik nog zeggen tegen de TS wordt vast een prachtig beestje als het volwassen is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:44

Op het eerste gezicht lijkt het misschien mee te vallen, maar dat komt slechts doordat het dikke pak haar het nog wat verbergt. Als je goed naar de achterhand kijkt zie je dat er echt totaal geen vlees op zit. Zo hoeft ook een jaarling er echt niet uit te zien. In elk geval zul je ze bij ons niet zo aantreffen. Een beetje schraal en mottig in de winter is één ding, maar als er eind juni zoveel haar en zo weinig vlees op zit zou ik me toch eens achter de oren gaan krabben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:47

Moet je vast een goeroe voor zijn dat zo van een foto te zien... :roll:

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:48

@Goeroe,jij weet zeker dat die foto nu genomen is? knap van jou.
als je kijkt naar de bomen,staat er nog niet zoveel blad aan,ook ongezonde bomen voor deze tijd van het jaar denk ik dan....zou ook beter naar gekeken worden.

@TS,hoe wordt je jaarling nu gehuisvest?
ze staat op de wei veronderstel ik?samen met veulens?ook oudere paarden?24/7 buiten?....?

ik zou haar gewoon de basisdingen aanleren,in de wei een stukje stappen aan de hand,voetjes geven,ergens eens vastzetten,maar meer moet je daar ook niet mee doen.
het ideaalste is een gemengde kudde,dus leeftijdsgenootjes,maar ook oudere paarden erbij;
die zijn de beste leermeesters naar respect toe.

voor de rest zeggen ze altijd jaarling = naarling.
net omdat ze er vaak klunzig,buiten proportie en ielig uitzien.
is ook helemaal normaal,dus trek je niets aan van 'jeetje,ziet er naar uit',ze is gewoon een jaarling,die horen geen tonnetjes te zijn,dat zou pas ongezond zijn!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:52

goeroe schreef:
Oef, wat ziet dat beeske er schraal en mottig uit. :(:) Dit is geen recente foto toch hoop ik? Anders verdient niet alleen de opvoeding maar ook de voeding wel wat extra aandacht. Verder duidelijk zijn als het moet en zoveel mogelijk lekker met rust laten, eigenlijk wat de meeste mensen hier al schrijven.

Jaarlingen zijn naarlingen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:53

Kuggur schreef:

Dat is het denk ik. +:)+

Ik vraag niet voor niets of het een recente foto is. Prima als jullie het normaal vinden als een jaarling er zo uitziet, ik zal jullie er niet op aanvallen. Maar in elk geval ook geen jaarling van mij bij jullie brengen.

Change3x

Re: hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:54

Ik weet niet of je veel weet van jaarlingen maar het is niet raar dat jaarlingen er zo uit zien.

Mijn jaarling ziet er net zo vreselijk uit. :)

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:57

goeroe schreef:
Kuggur schreef:

Ik vraag niet voor niets of het een recente foto is. Prima als jullie het normaal vinden als een jaarling er zo uitziet, ik zal jullie er niet op aanvallen. Maar in elk geval ook geen jaarling van mij bij jullie brengen.

Och, wat jammer, en daar had ik me nog wel zó op verheugd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:58

Een jaarling die te mooi is blijft veel te klein. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:01

Change3x schreef:
Mijn jaarling ziet er net zo vreselijk uit. :)

Die van jou vind ik totaal niet te vergelijken met de foto uit de openingspost. Als je daar het haar af denkt blijft er weinig van over. Onnodig, vind ik dus. Maar goed, daar gaat het niet over, dus laten we aan deze discussie maar een eind gaan breien. :)

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 17:03

Afbeelding

Zo is frey recenter aan de billen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:04

Frey_x3 schreef:
[ [url=m/v7dNhy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo is frey recenter aan de billen

Waarom staat hij niet met leeftijdsgenootjes? (In een opfok)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:07

Jeetje wat een reacties. Ik ben vast ook totaal verkeerd bezig om mijn enter thuis in de wei te houden, savonds lekker op stal. Dagelijks borstelen en hoefjes te krabben. Wat is dat tegen woordig met de opfok. Is dat heilig? Ik zie er geen enkel voordeel van in. Soortgenoten genoeg thuis én opvoeding van oudere paarden, wat je in de opfok dus niet hebt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:10

Kabayo schreef:
Jeetje wat een reacties. Ik ben vast ook totaal verkeerd bezig om mijn enter thuis in de wei te houden, savonds lekker op stal. Dagelijks borstelen en hoefjes te krabben. Wat is dat tegen woordig met de opfok. Is dat heilig? Ik zie er geen enkel voordeel van in. Soortgenoten genoeg thuis én opvoeding van oudere paarden, wat je in de opfok dus niet hebt

Paarden die niet met MEERDERE paarden (en dan het liefst soortgenoten waarmee ze ook kunnen spelen en die elkaar begrijpen) opgroeien leren niet hoe ze zich moeten gedragen in een kudde. Daarom. :)

Edit: Er zijn weldegelijk opfok stallen waarbij een oudere merrie in een koppel staat.

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 17:12

ze staat nu in de wei hoor maar als ik eens zin heb om haar lekker eens te borstelen doe ik dat in de stal of buiten op het koertje zodat ze niet bij me weg loopt nu staat ze volledig in de wei om te groeien

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:16

Change3x schreef:
Kabayo schreef:

Paarden die niet met MEERDERE paarden (en dan het liefst soortgenoten waarmee ze ook kunnen spelen en die elkaar begrijpen) opgroeien leren niet hoe ze zich moeten gedragen in een kudde. Daarom. :)

Edit: Er zijn weldegelijk opfok stallen waarbij een oudere merrie in een koppel staat.

Daar ben ik het mee eens, sowieso hoort een paard niet alleen . Laten we dat voorop stellen :D
Alleen je kan heus wel je enter poetsen , dat kan geen kwaad. Ik lees zo snel niet dat deze alleen staat, maar dan mogen jullie mij gerust corrigeren.

Er zijn heus meerdere wegen naar Rome. Mijn paarden komen niet in de opfok. Ik vind dat je ieders keuze moet respecteren

Ik ben die trouwens nog nooit tegen gekomen change, maar ik zoek ook nooit naar opfok stallen, dus dat is niet zo gek

Antwoord op ts, als hij stout is mag je je enter gewoon corrigeren. En als ie braaf is uitbundig belonen uiteraard :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:22

goeroe schreef:
Kuggur schreef:

Dat zou ik ook niet aanraden om em bij mij te brengen. Past er niet meer bij mij in de fietsenberging.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:27

Geen probleem, gelukkig heb ik vanuit huis het zicht op (en de controle over) onze kudde.

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 17:40

frey staat bij 4 andere veulens en 2 oudere paarden ik vind dit goed zo maar ik vind ook dat ik ze af en toe nog mag uit halen om haar eens te borstelen zowel voor haar vacht als voor het contact tussen ons

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:41

Frey_x3 schreef:
frey staat bij 4 andere veulens en 2 oudere paarden ik vind dit goed zo maar ik vind ook dat ik ze af en toe nog mag uit halen om haar eens te borstelen zowel voor haar vacht als voor het contact tussen ons

Tuurlijk helemaal goed!

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:10

Er bestaan wel degelijk opfokken waar de jonge paarden samen met oudere paarden staan
De mijne staan in zo een opfok mijn oudje op pensioen en mijn jonge merrie van 2 jaar lekker aan het opgroeien je mag daar altijd komen en ze uit de kudde halen wanneer je wilt

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 18:13

oly schreef:
Er bestaan wel degelijk opfokken waar de jonge paarden samen met oudere paarden staan
De mijne staan in zo een opfok mijn oudje op pensioen en mijn jonge merrie van 2 jaar lekker aan het opgroeien je mag daar altijd komen en ze uit de kudde halen wanneer je wilt

vind ik ook ! er kan daarmee niks verkeert gaan :)

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 18:45

goeroe schreef:
Oef, wat ziet dat beeske er schraal en mottig uit. :(:) Dit is geen recente foto toch hoop ik? Anders verdient niet alleen de opvoeding maar ook de voeding wel wat extra aandacht. Verder duidelijk zijn als het moet en zoveel mogelijk lekker met rust laten, eigenlijk wat de meeste mensen hier al schrijven.

wil je zeggen dat ik mijn veulen niet verzorg of zo?
ik ga wekelijks 2/3 keer naar haar toe om te borstelen ! van mij mag ze spelen en doen en mag daarom ook wel een beetje er vies uitzien

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:49

Frey_x3 schreef:
goeroe schreef:

wil je zeggen dat ik mijn veulen niet verzorg of zo?
ik ga wekelijks 2/3 keer naar haar toe om te borstelen ! van mij mag ze spelen en doen en mag daarom ook wel een beetje er vies uitzien

Het is geen veulen maar een enter.

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 18:50

piezze schreef:
Kuggur schreef:
Niks mis mee hoe die jaarling eruitziet. Op die leeftijd is het volkomen normaal dat ze er wat schraal en mottig uitzien.

Hier ben ik het weer helemaal mee eens. Ook een leuk diertje wou ik nog zeggen tegen de TS wordt vast een prachtig beestje als het volwassen is.

bedankt! ik doe dan ook super hard mijn best om haar alles te geven wat ze nodig heeft