Mizora schreef:Ik denk oprecht dat deze pony's het beter hebben dan op vrijwel iedere manege (en pensionstal). De meest populaire pony's lopen 13 weken per jaar (3 weken herfstvakantie, 2 weken meivakantie, 8 weken zomervakantie) en dan nog een aantal weekenden. De rest van de pony's loopt minder. De meeste ruiters rijden zelden meer dan 1 uur per dag, alleen de aller fanatiekste rijden meer. De pony's mogen 10 tot 5 (uit mijn hoofd gezegd) bij het huisje zijn. Ze worden tegenwoordig bitloos gereden en er wordt bij de rijlessen nadruk gelegd op het feit dat ze water moeten hebben. De meeste pony's staan gewoon min of meer de hele dag te grazen aan huis. De tijden dat ze niet bij de huisjes mogen zijn hebben ze een gigantische schuilstal met onbeperkt voer. In het ergste geval staan ze dus 8 uur zonder eten. De meeste pensionstallen voeren om uiterlijk 8 uur 's avonds de laatste ronde hooi en/of brok en 's ochtends tussen 6 en 8 weer. Dan staan de paarden dus 8-10 uur zonder eten want er wordt over het algemeen zelden meer dan voor 2 uur hooi gegeven. Juist de fanatieke ruiters haalden eten bij de grote stal zodat er aan huis ook een bak eten stond, naast gras. En zelfs als ze veel reden, dan nog hadden de shetten nog minimaal de helft van de tijd de mogelijkheid om te eten.
Wij hebben een huisje aan de hoofdweg gehad en met grote regelmaat zag je een pony voorbij scheuren die richting de grote stal ging. En na enige tijd zag je dan een ruiter ook die kant op lopen, met cap nog op.
Is het ideaal? Nee, maar dat is vrijwel geen enkele stalling. Maar vergeleken met de gemiddelde manege hebben deze dieren een luizeleven.
Het enige grote punt wat jij vergeet is dat je praat over shetlanders, en dat de meeste 'ruiters' net als jij op die foto, gewoon veel te zwaar en groot zijn om te kunnen rijden op een Shetlander. Ik ga verder niet meer posten in dit topic omdat veel mensen oogkleppen op hebben zodra het gaat over wat een pony kan dragen.