ouder overhalen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:31

Myrth97 schreef:
Overstap naar de middelbare school was voor mij echt niet groot. Nu leer ik wel best makkelijk, maar als je op het juiste niveau zit, dan hoor je niet elke dag hele middagen bezig te zijn met huiswerk.. je hoeft niet elke dag te rijden, maar misschien wel elke dah erheen. Maar als dat dichtbij je huis is, dan is dat geen probleem.
Dit wat tijd betreft.

Maaaar tijd is niet alles... geld is ook een groot ding. Je moet zoals al eerder gezegd een maatje hebben. Veearts, hoefsmid etc.

Daarbij is het in het begin best handig dat er iemand 'meekijkt'. Iemand die af en toe je kan helpen, advies geeft enzo. Ik weet niet of je ouders veel hebben met paarden? Maar ik heb het in het begin best moeilijk gevonden, moest alles zelf uitzoeken en ontdekken, en dat terwijl ik op een stal stond met anderen (dus ik
Kon af en toe wel wat vragen).

Het is idd dicht bij huis, kan er makkelijk heen fietsten. Geld gaat goed komen hebben we het al over gehad. Ik ga zelf ook meebetalen. Hij zou dan in een weidje komen met 2 andere paarden. En 3 andere meiden van 17 18 en 21 jaar oud waar ik dus ook veel aan kan vragen <3

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:32

Denk goed na over de kosten!
De kosten delen is niet realistisch. Ik heb nu sinds twee weken mijn nieuwe paard, alleen daarin zit al 150 aan eerste benodigdheden (longeerspullen, poetsspullen etc etc), 100 euro aan hoefsmid en 20 aan ontworming. De dekens hebben we meegekregen maar moeten ook nog gewassen worden, wat ook weer 100 euro kost. Daarbij zadels meegekregen, maar daar komt de zadelmaker nog voor: weer kosten.
En wil je op den duur wedstrijden gaan rijden? Is een wei dan wel genoeg voor je? Dan moet je weer denken aan kosten voor bakhuur, hoe je naar die bak komt en dat soort zaken.

Zoals eerder gezegd: overhalen is niet zo netjes. Laat je ouders merken dat je het heel graag wilt, bereid bent om de moeite ervoor te doen en om er tijd in te steken. Niet alleen in je paard, maar ook in je huiswerk. Op die manier kan je ze 'overhalen', niet door ze te smeken of het mag haha. Ik wens je veel succes en hoop dat het wat wordt voor je :)

Anoniem

Re: ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:38

TS je zegt dat je alles al hebt besproken tot aan kosten delen (met een bijbaantje 1x in de twee weken is dat écht niet realistisch dat je dan de kosten 'deelt') maar toch willen je ouders niet. Ik begrijp dat dat vervelend is maar ze zullen er echt een goede reden voor hebben als ze nu nog geen paard willen kopen. Een paard kopen kost ook al een hoop geld, vergis je daar niet in!! Misschien is het dan wijzer om nog even te sparen en te wachten; weitjes zijn er over 5 jaar ook nog wel. En juist door het nu even te laten bewijs je wel dat je de keuze van je ouders respecteert. In de tussentijd kan je mooi doorsparen :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:40

Haal ze gewoon niet over. Jammer dat je geen paard mag maar je ouders hebben daar vast hele goede redenen voor. Gewoon lekker doorleren over paarden en als je dan volwassen bent een eigen paard kopen :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:47

Oscarx_xfera schreef:
Myrth97 schreef:
Overstap naar de middelbare school was voor mij echt niet groot. Nu leer ik wel best makkelijk, maar als je op het juiste niveau zit, dan hoor je niet elke dag hele middagen bezig te zijn met huiswerk.. je hoeft niet elke dag te rijden, maar misschien wel elke dah erheen. Maar als dat dichtbij je huis is, dan is dat geen probleem.
Dit wat tijd betreft.

Maaaar tijd is niet alles... geld is ook een groot ding. Je moet zoals al eerder gezegd een maatje hebben. Veearts, hoefsmid etc.

Daarbij is het in het begin best handig dat er iemand 'meekijkt'. Iemand die af en toe je kan helpen, advies geeft enzo. Ik weet niet of je ouders veel hebben met paarden? Maar ik heb het in het begin best moeilijk gevonden, moest alles zelf uitzoeken en ontdekken, en dat terwijl ik op een stal stond met anderen (dus ik
Kon af en toe wel wat vragen).

Het is idd dicht bij huis, kan er makkelijk heen fietsten. Geld gaat goed komen hebben we het al over gehad. Ik ga zelf ook meebetalen. Hij zou dan in een weidje komen met 2 andere paarden. En 3 andere meiden van 17 18 en 21 jaar oud waar ik dus ook veel aan kan vragen <3

Iedereen zegt kosten delen, maar als je gewoon een beetje meebetaalt is het prima toch? Als dat kan en het kan financieel bij je ouders dan zie ik het probleem niet zo. Als jullie elke maand op de centen moeten gaan letten, dan zou ik het zeker niet doen, maar dat idee krijg ik niet.

Aangezien er 3 andere meiden zijn, denk ik dat dat helemaal goed komt! Bij mij heeft het 27 dagen geduurd om ze 'over te halen'. Ik heb ee een lang gesprek over gehad, dat ik het echt graag wilde, toen 4 keer gezeurd (werkte averechts). Toen heb ik het even met rust gelaten, zodat ze er wel echt even goed over na konden denken (het is natuurlijk wel een grote beslissing).

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:50

Ik wilde ook altijd een paard op die leeftijd maar die kreeg ik ook niet. Het is het geld van je ouders en aangezien jij nog jong bent is het ook hun verantwoordelijkheid. Buiten de aanschaf kost het onderhoud van een paard ook een heel hoop geld, en misschien dat de middelbare school wel een stuk drukker voor je wordt dan je verwacht. Dan heb je ineens veel minder tijd voor je paard.

Begin anders met het zoeken naar een verzorgpaard :) Daar kan je super veel van leren, en stel dat je dan een keer een dag niet kan komen omdat je bijvoorbeeld moet leren, dan heeft het paard nog een eigenaar die ervoor kan zorgen.

Als je later volwassen bent en veel hebt gespaard, is er misschien ruimte voor een paard. :)

En stel dat je ouders het toch goed vinden, dan wil ik je heel veel plezier wensen met je eigen paard :D

mina_dero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:52

ik zit nu in de eerste en ik kan er absoluut geen paard/pony bij hebben ik zou het niet doen als ik jou was want het is echt veel drukker op de middelbare

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:56

In mijn ogen werkt het juist niet om je ouders over te halen, maar goed.

Voor mij was de overstap basisschool-middelbare niet zo groot, wat in mijn ogen wel een risico is dat ik super veel meiden heb gezien die na een jaartje middelbare school heeeelee andere dingen interessant gingen vinden. Dus werden de (verzorg)paardjes opgezegd en verkocht.
Denk er dus goed over na.
Natuurlijk hoeft dat niet altijd zo te zijn, ken genoeg meiden waar het wel goed gegaan is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nét red. Ik ga naar school ( opleiding ) en werk 2 avonden in de week. Ik sta vol pension dus hoef verder niks te doen, dit scheelt voor mij enorm veel tijd. Ook heb ik nog een vriend die ook af en toe aandacht verlangt :')
Oh en een familie. Ik red het nu alleen aangezien ik 4 dagen per week op stal eet ( waarvan 2 tijdens het werken )
Denk er dus heeel goed over na!

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 17:31

Jammer dat iedereen zegt dat ik niet moet overhalen. Ik kijk wel Of het gaat lukken. Ze zitten vooral mee dat ik naar de middelbare moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:36

Waarom is dat jammer? Omdat het niet de reacties zijn die je had gehoopt? Lees het dan als tips van ervaringsdeskundigen: we zijn allemaal 11/12/13 geweest.. ;)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:39

Oscarx_xfera schreef:
Jammer dat iedereen zegt dat ik niet moet overhalen. Ik kijk wel Of het gaat lukken. Ze zitten vooral mee dat ik naar de middelbare moet

Bij mij maakte ze zich in die tijd daar ook druk om. Het is toch best een overstap, vond ik dan. Maar heb de eerste drie maanden gewoon heel hard gewerkt, goede cijfers gehaald en gezorgd dat ik ook liet zien dat ik dat 's middags kon doen en tijd over had in de avonden (voor een paard dus).
Heel begrijpelijk dat je de wei niet wilt laten gaan! Maar misschien ook fijn voor jezelf om even te wachten hoe het is op de middelbare :)?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:55

Toen ik jou leeftijd had, belde mijn oom op om te vertellen dat hij een paard voor me wilde kopen, maar de rest van de kosten waren voor ons. Oh wat ben ik boos geweest op mijn ouders dat dit niet mocht. Nu, ben ik zo blij dat ze dit niet hebben toegelaten.. Ik was verzopen in alles wat ik moest doen, en wilde doen.. Ik had het niet gered met mijn school werk, had buiten school om niks anders kunnen doen, en al had ik mijn examens wel gehaald, dan kwam daarna nog een MBO opleiding waarbij je veel huiswerk krijgt.. om naast je schoolwerk nog fatsoenlijk te kunnen werken is 1 ding, maar om daarnaast nog verplicht elke dag naar stal te moeten is nog iets anders.. heb je daar tijd en energie voor? Ik heb in de loop der jaren bijrijdpaarden gehad.. 2x in de week. Nu nog. En ik ben blij dat het zo gegaan is. Ik ben nu 22 en woon samen met mijn vriend. Stel, ik had op jou leeftijd dat paard gekregen, en alles ging goed, dan had ik het paard nu nog. Dan had ik niet uit huis gekund, en had ik niks kunnen betalen voor het paard.. Thank God, dat ik mijn ouders nog had die wel logisch na konden denken!

Je ouders zullen er vast een hele goede reden voor hebben waarom ze nee zeggen. Probeer daar eens aan te denken ipv alleen maar aan het feit dat je graag een eigen paard wilt. Ik snap dat het leuk is, maar het is niet alleen maar leuk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:57

Oscarx_xfera schreef:
Emmaa_
Het is niet echt een priveweidje. We doen het met zn 4e. Daarbij is mijn bijbaantje maar 1 keer in de 2 weken. En duurt maar iets van 2 u over of korter, valt dus aardig mee

Maar hoe kan je dan ooit genoeg verdienen om de helft te betalen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:18

Oscarx_xfera schreef:

Zo erg is het toch niet om nog een jaar te wachten. Ze hebben gelijk om eerst even aan te kijken hoe het gaat op het middelbaar. Een paard kopen is zo gedaan maar weer verkopen ligt toch weer anders. Geduld is een schone zaak. Laat ze maar zien dat je het goed doet op het middelbaar en dan zie je weer verder. Zo te lezen heb je al een bijrijdpaard dus als je kan laten zien dat het prima te combineren is zal dat paard misschien wel komen en tot die tijd gewoon genieten van de tijd die je hebt met je bijrijdpaard.

weltjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 07:37

Tigra_ schreef:
Oscarx_xfera schreef:

Zo erg is het toch niet om nog een jaar te wachten. Ze hebben gelijk om eerst even aan te kijken hoe het gaat op het middelbaar. Een paard kopen is zo gedaan maar weer verkopen ligt toch weer anders. Geduld is een schone zaak. Laat ze maar zien dat je het goed doet op het middelbaar en dan zie je weer verder. Zo te lezen heb je al een bijrijdpaard dus als je kan laten zien dat het prima te combineren is zal dat paard misschien wel komen en tot die tijd gewoon genieten van de tijd die je hebt met je bijrijdpaard.

Het is meer een punt dat wij in een dorpje wonen waar echt geen weilanden in de buurt zijns ks ze er weilanden zijn dan worden ze gebruikt. Al 5 jaar lang zoeken wij maar is er nooit een wei in de buurt te koop/ te huur gekomen. Nu is er eentje en zou ik heel graag een paard willen. Mn ouders hadden ook gezegd als we een wei vinden mag je een paard.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:58

Je bent vrij om de adviezen naast je neer te legen . Het is al verstandig dat je raad vroeg. Je gooit die niet weg, maar houdt het in je achterhoofd.
Zelf vind ik niet dat school je hele dag en werkweek mag beheersen. Tenzij je het zo graag doet. Buiten met dieren bezig zijn is minstens zo goed voor je ontwikkeling. Je zal er geen foute vrienden opdoen.
Succes , en in je leven veel plezier met dieren gewenst.

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:59

Citaat:
Het is meer een punt dat wij in een dorpje wonen waar echt geen weilanden in de buurt zijns ks ze er weilanden zijn dan worden ze gebruikt. Al 5 jaar lang zoeken wij maar is er nooit een wei in de buurt te koop/ te huur gekomen. Nu is er eentje en zou ik heel graag een paard willen. Mn ouders hadden ook gezegd als we een wei vinden mag je een paard.

Omdat er nu een weilandje is, wil je nu een paard?

Ik gun je zeker een paard, maar weet waar je aan begint. Ik ben een ouder van een dochter die op jouw leeftijd ook graag een paard wilde. Ben blij dat ik voet bij stuk heb gehouden en toen geen ja heb gezegd omdat ze met haar opleiding het veel te druk had.
Er komt zoveel meer bij kijken dan de aankoop van een paard. Ik zeg ga hard werken en veel sparen omdat je niet weet voor welke (mogelijke extra niet voorziene) kosten je komt te staan.
We hebben sinds 4 jaar een eigen paard, mijn dochter wordt 23 binnenkort. Paard heeft de afgelopen 3 jaar veel medische kosten gehad, bij elkaar zo'n €2200! :j
Wie gaat dat betalen in jouw geval? Vind het verstandig van je ouders dat ze nu even de boot afhouden.
Laatst bijgewerkt door Danjel op 05-06-17 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:01

Oscarx_xfera schreef:
Hoi bokkers!
Ik heb jullie hulp nodig! _/-\o_
Vanaf dat ik klein ven wil ik al een eigen paard. We zijden altijd als we een wei tegen komen mag je een paard. Dat is nooit gebeurt. Tot gisteren. We zagen op marktplaats een wei bij ons in de buurt maar ik ga dit jaar naar de middelbateschool. En hebben pap en mam zo van ja je hebt je huiswerk en je moet gaan als het regent Enzo en dat weer ik en dat heb ik er voor over. Maar hebben jullie tips? <3

Misschien kun je maar beter eerst in de leer gaan bij iemand, bv. een manege eigenaar of een boer? Gewoon beginnen met stallen uitmesten, en misschien mag je dan over een paar jaar dan wat meer met de paarden zelf doen. De meeste goede ruiters zijn vroeger ook zo begonnen. Pas wanneer je een paar jaar achter elkaar lekker tot je enkels in de stront staat, weet je pas echt wat voor een paard zorgen is, ipv. al die leuke filmpjes van die pennymeisjes met bekakte ouders.
En dan heb je ook nog dat gestoorde schoolgebeuren hier in NL, ik denk dat de beste optie dan hierboven is, want een paard kun je altijd nog de rest van je leven nemen, een mens leeft gemiddeld zo'n 90 jaar hoor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:18

Doe mij dat bijbaantje waar je met zo weinig tijdinvestering genoeg verdient om de kosten van een paard te delen :P

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:25

Ik wou ook altijd een paard, maar dat mocht niet van mijn ouders om dezelfde reden als die van jou TS. Nu een jaar geleden geslaagd en achteraf gezien ben ik blij dat ze altijd nee hebben gezegd. Er zullen periodes zijn op school waar je makkelijk een paard erbij kan hebben, maar er zijn ook periodes geweest voor mij waar ik gewoon een paar weken geen tijd had om naar mijn verzorgpaarden te gaan, laat staan alles te doen en regelen voor een eigen paard. Ik weet dat het jammer is en ik had het ook heel graag gewild, maar kijk in ieder geval de middelbare school een poosje aan voordat je jezelf alleen maar heel veel stress en nog meer teleurstelling oplegt dan nu. Het is namelijk nóg minder leuk als je nu een eigen paard krijgt en je hem over een half jaar/ jaar weer moet verkopen omdat het gewoon te veel wordt en je cijfers er gegarandeerd niet beter op worden.
En over het overhalen, het lijkt allemaal heel leuk en makkelijk (mede door verhalen in boeken en tijdschriften), maar mijn ervaring is dat als je ouders een goede reden hebben, ze daar niet zo snel aan toegeven en het hele overhaal gebeuren dus niet werkt.

En dit is niet negatief bedoeld ofzo, want ik weet precies hoe je je voelt, want ik ben net zo dichtbij geweest toen mijn verzorgpaard te koop kwam en mijn ouders er serieus over na gedacht hebben om hem te kopen, maar dat uiteindelijk niet gedaan hebben. Ik ben dagen om het minste in tranen uitgebarsten, omdat ik zo teleurgesteld was. Maar ik heb er nu vrede mee omdat ik achteraf kan inzien dat het de juiste beslissing was.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:40

Ik heb mijn paard gekregen in de laatste maanden van de brugklas. Het is meer werk dan het lijkt en het vergt ook veel tijd en geld. Als je al kijkt wat je allemaal in de eerste instantie al moet aanschaffen, zadel, hoofdstel, shabrakken, dekens, (extra) bortels en schoonmaakspullen, longeeruitrusting, halsters en natuurlijk het paard zelf. Waarschijnlijk ben ik nog een heleboel vergeten, maar dit is het eerste waar ik aan dacht.
En dan wat er maandelijks terug komt, hoefsmid, kosten weionderhoud, voedsel, watervoorziening en als je pech heb medische kosten.

En wat denk je van jezelf? Het huiswerk dat je op gaat krijgen is niet niks. Je kan je beter (vooral) in de eerste goed op je cijfers gaan bouwen en leren plannen. Het lijkt een stuk makkelijker dan het allemaal is. Maar zeker als je ook nog een bijbaantje hebt ga jij het moeilijk krijgen.

Het is ook nog eens je eerste eigen paard, dan kan je die beter op een pensionstal zetten met voorzieningen, mocht je dan een dagje niet kunnen, dan zetten zij hem buiten. En als jij hem niet aankunt of er komen problemen heb je altijd iemand die je kan helpen. Een eigen paard is namelijk iets heel anders dan een afgestompte manege pony.

Hoelang rijd je al paard en welke disipline als ik vragen mag?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:43

School is helaas beter voor je toekomst dan een eigen pony.
Ik wilde ook altijd een eigen pony. Dat is een eigen paard geworden. Toen ik 30 was en ik de stabiliteit van inkomen en gezond verstand had. Tot die tijd lekker verzorgpony's gehad die ook gewoon verzorgd werden als ik geen tijd had

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:55

Belofte maakt schuld ... Als je ouders altijd geroepen hebben als we een weiland vinden mag je een eigen pony, dan moeten ze consequent zijn en zich daaraan houden naar mijn mening.

Iedereen zit over school te zeveren maar er is nog tijd buiten school, laten we dat niet vergeten. En mocht het toch slecht gaan op school: een verzorger/bijrijder is zo gevonden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:21

Het ligt er ook heel erg aan naar welke opleiding je gaat. Ik had met vmbo zeeën van tijd en nauwelijks huiswerk, terwijl mn zusje op het VWO nauwelijks tijd voor zichzelf had en dagen aan het leren was. En nee, ze zat niet te hoog voor haar kunnen. Ik daarentegen zat iets onder mijn niveau.

Na jaren "zeuren" om een eigen paard, met altijd nee op het request, kreeg ik er halverwege de 1e toch een. Soort verrassingsaanval van mijn ouders. 30 december tijdens het avondeten of ik geen eigen paard wilde.....2 weken later stond er een ex manege pony in de pension gang. Wat een draak. 6 jaar later is hij verkocht naar een manege in de buurt ivm tijd gebrek en het niet alleen kunnen rijden omdat meneer dan compleet fliptte. Hij doet het goed en is de lieveling van vele kindertjes.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:23

Verkoop je ouders en koop van dat geld een paard/pony.
Alle problemen opgelost.