Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
TerraHowrse schreef:bolletje schreef:Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.
Ho. Iemand die bit en sporen gebruikt om pijn te doen is echt niet goed in zijn/haar hoofd. Daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld.
Arabier schreef:RianneEnzo schreef:Bitloos is denk ik toch echt fijner dan als met bit. Je kan met alle twee schade aanrichten, maar als je even goed met bit kan rijden als bitloos, dan zou ik zelf toch echt voor bitloos gaan omdat dat toch iets lekkerder is dan een stuk metaal in je mond lijkt mij.
Ja hier heb ik het over. Heb geen perfecte argumenten maar als je de keuze hebt, why not?
Arabier schreef:Omdat Lena het fijner vind! Toen ik je zei dat je er zin in had zei je hoezo het is nergens goed voor. Jawel! Lena vind het veel fijner en is gevoelig in de mond. En ik wil iets nieuws proberen, nieuwe dingen leren, nieuwe ervaring!
bolletje schreef:bitloos is altijd vriendelijker dan met bit.
Als je met bit hardhandig bent en bitloos hardhandig bent. Richt bit meer schade en pijn aan.
Ben je met bit zacht met je handen , en bitloos zacht met je handen. Is bitloos ten alle tijde comfortabeler voor het paard.
Onderwerpen met neus breken is alleen met hackemore. Als je zo hard trekt. Zou je neus been kunnen breken, maar als je net zo hard trekt aan bit. Zou je mondhoeken kapot scheuren.
Maar dan moet je echt wel tarzan zijn en flink hangen en rukken, zou je dat voor elkaar kunnen krijgen.
We willen allemaal de kudde volgen en met bit rijden, omdat het normaal is van vroeger en iedereen het doet. Mensen zijn volgdieren. Ze nemen gewoontes over, omdat ze niet beter weten.
Het is kwestie wat je aangeleerd is. In engeland rijden ze aan de andere kant van de weg, voor ons heel moeilijk om te doen. Maar alles is te leren.
Zo ook bitloos rijden.
Met bit meer te vertellen zit echt tussen je oren. Een paard kun je niet tegen houden, als ie gaat, gaat ie. Ik heb meerdere paarden gereden, met bit, stang, zonder bit. Alles is aan te leren.
Maar je kan niet zomaar ineens auto rijden. Dat vergt tijd en training Net als zo maar ineens over stappen van bit naar bitloos. Of bitloos naar bit over stappen.
Alles vergt tijd en training en respect naar je paard toe.
Maar helaas moet alles snel gaan, en met bit kun je je paard natuurlijk makkelijk naar beneden zagen, hoe het merendeel van de nederlanders zijn paard nagevelijk trekt. Als je paard van ontspanning nageeflijk loopt, doet ie dat ook bitloos. Doet ie dat niet. Zou ik toch eens verder gaan verdiepen in het paard en optoming.
Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.
xniieeenke schreef:Arabier schreef:Omdat Lena het fijner vind! Toen ik je zei dat je er zin in had zei je hoezo het is nergens goed voor. Jawel! Lena vind het veel fijner en is gevoelig in de mond. En ik wil iets nieuws proberen, nieuwe dingen leren, nieuwe ervaring!
Als Lena het fijner vindt dan moet je dat vooral doen, maar elk paard is een individu en er zijn genoeg waarbij een bit 10 keer beter werkt, dus waarom dan zo extreem voor het bitloos uitkomen en het bit (en de sporen?) als rare dingen zien?

.
Arabier schreef:Mhh. Dit topic begint ook wel mN meningen te veranderen. Niet dat ik nu niet bitloos ga rijden, ben Nogsteeds er voorstander van, en ga ook zeker overstappen. Maar ik ben niet meer zo streng tegen als eerst. Ik vind t nu wel oké. Maar de vraag is waarom wel. Je kan ook zeggen waarom niet... alleen ik vraag waarom wel. Er zijn hier vast 100 verklaringen voor. Maar voor bitloos toch ook. Is het niet gewoon beide juist?? Vraag ik me nu af?
LadyMadonna schreef:En op een paard zitten is wel natuurlijk?
Maar dat terzijde.Maartje1990 schreef:LadyMadonna schreef:En op een paard zitten is wel natuurlijk?
Komtie weer hoor tjonge jonge wat een dooddoener.
Ts waarom zou ik iets onnatuurlijks/een staaf ijzer in de mond van mijn paard stoppen als dit ook anders kan? Dat is mijn voornaamste reden. Dat er dan (iig in mijn ogen) nogal wat nadelige effecten aan het bit zitten is dan nog een extra reden.
Verder wbt bovenstaabde dooddoener: paardrijden is egoistisch. Wij rijden op paarden omdat wij op paarden willen rijden echter in mijn egoisme probeer ik wel zoveel mogelijk rekening te houden met de natuur van het paard. Dat betekend grofweg 24/7 buiten en ruwvoer, bitloos, ijzerloos en in principe dekenloos.
Dus ik heb alles uiteraard besproken. Arabier schreef:Mhh. Dit topic begint ook wel mN meningen te veranderen. Niet dat ik nu niet bitloos ga rijden, ben Nogsteeds er voorstander van, en ga ook zeker overstappen. Maar ik ben niet meer zo streng tegen als eerst. Ik vind t nu wel oké. Maar de vraag is waarom wel. Je kan ook zeggen waarom niet... alleen ik vraag waarom wel. Er zijn hier vast 100 verklaringen voor. Maar voor bitloos toch ook. Is het niet gewoon beide juist?? Vraag ik me nu af?