paard gekocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:39

Goh wat ruimdenkend allemaal weer.

Niet iedereen hier is een hbo-er met een dito schrijfstijl.
Ts heeft een vraag over haar pony.......ze vraagt ons niet om haar privé situatie te ontleden naar aanleiding van die vraag.

tengeltje11

Re: paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:43

tja,3u buiten in fris vriesweer,is toch logisch dat het dan een enorm frisse pony oplevert als je erop gaat rijden?

laat het dier minstens 12u,liefst 24/7 buiten staan en je krijgt waarschijnlijk al een heel ander verhaal.

staat ze alleen?ik gok van ja eigenlijk.
dan kan ze alleen daardoor al gefrustreerd en ongelukkig zijn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:54

[***] schreef:
Ik vind het niet zo raar dat een paard druk wordt als hij maar 3 uur buiten komt, dat is echt veelste weinig.

Op sommige stallingen kan dat,zeker in de wintermaanden,niet anders.Dan vind ik 3 uur per dag nog veel bij winterweer en slechte bodem. Zeker zijn er paarden die hier heel vervelend van worden omdat ze hun energie niet kwijt kunne. Oplossing in zo'n geval is voor het rijden losgooien of longeren. Of een bijrijder,maar daar kun je dan weer andere problemen van krijgen.Goed les is ook belangrijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:57

RaafSmits schreef:
Goh wat ruimdenkend allemaal weer.

Niet iedereen hier is een hbo-er met een dito schrijfstijl.
Ts heeft een vraag over haar pony.......ze vraagt ons niet om haar privé situatie te ontleden naar aanleiding van die vraag.

Heeft niks met niet ruimdenkend te zijn, maar wel met antwoorden te verkrijgen binnen je mogelijkheden en ook om serieus genomen te worden ( of niet) te maken.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:16

tengeltje11 schreef:

Ik vind het ontzettend knap van jou dat jij blijkbaar kan ruiken of de pony van TS alleen staat. Mag ik vragen waarom jij gokt dat de pony alleen staat?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:52

Als je paard niet meer naar buiten kan is het misschien handig om voor het rijden te longeren? Dan raakt ie z'n eerste energie kwijt. Als het niet verandert is er waarschijnlijk iets anders.
Op termijn op zoek naar een andere stal is misschien een goed plan...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:57

arinazazoe11 schreef:
tengeltje11 schreef:

Ik vind het ontzettend knap van jou dat jij blijkbaar kan ruiken of de pony van TS alleen staat. Mag ik vragen waarom jij gokt dat de pony alleen staat?

Omdat TS letterlijk zegt 'dat ze sinds 5m een eigen pony heeft'

Als je al een pony of paard hebt,zeg je meestal toch dat je sinds 5m er een nieuw paard bij hebt.

een beetje lager zegt ze: 'toen ze hier bij ons THUIS aankwam'

dus ga ik ervan uit dat A,dit het eerste en enige paard/pony is van TS en daarnaast het paard aan huis staat,waar het dus alleen staat.

tuurlijk kan het anders,maar tussen de regels lezen is nog steeds toegestaan toch?en dan trek ik er deze conclusie uit.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:06

Ik heb sinds 3.5 jaar een eigen pony die bij huis staat.
Staat ze daarom gelijk alleen ?
In vredesnaam wat gaat dit weer enorm ver :')
Eigenlijk erg dat mensen zo denken en conclusies trekken _O-

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:34

tengeltje11:
ook ik ben soms van het erg letterlijk lezen en nemen, maar ik vind dit idd toch wel erg ver gaan.

"thuis" kan ook een pensionstalling zijn, of bij de boer, of de spreekwoordelijke shet/pony vd buren of van een vriendin er bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:37

xhaflingerz schreef:
Ik zal even een lijstje maken.

Ras: kruising, iets met arabier
Leeftijd: 11
stond vroeger redelijk veel buiten, werd ook wetstrijden mee gereden.
komt nu 3 uur buiten, en dan rij of longeer ik haar.
krijgt geen krachtvoer meer, soms een snoepje, appel, wortel ect

Iets met arabier en te weinig buiten (los he en niet enkel aan de longeer of onder het zadel, komt dus echt te weinig buiten los om te kunnen ravotten etc.) en het is behoorlijk fris........voldoende om knettervrolijk van te worden en gek te worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:54

Mijn paard heeft ook veel arabisch bloed en bij de pensionstalling waar ik nu sta moet je ze zelf buiten zetten als de bodem bevroren is. Zij willen geen risico nemen. De afgelopen week is het buitenzetten niet elke dag gelukt en als ze al naar buiten ging was het max 4 uur. Daarnaast rij/longeer/wandel ik elke dag. Mijn paard wordt echt nul procent heter van dat weinige buitenkomen en koude weer. Ze heeft ook geen stalondeugden en dergelijke, heeft wel bijna constant hooi of stro om op te knabbelen. Krijgt 1 kilo basisbrok per dag.
Op stal staat er nog een die precies zo is.

Dus het hoeft niet altijd zo te zijn dat ze frisser worden in de winter met meer binnen staan.

Ik zou goede instructie regelen en je pony eventueel laten nakijken door een goede fysio.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:56

Juist nu mijn paard meer binnen staat (van 24/7 buiten, naar op stal in pension) is mijn paard rustiger, liever en gemoedelijker geworden.
Niet elk paard is hetzelfde.

Ik denk dat voeding ook een groot aandeel heeft.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:27

Zowel voeding als een deel van de aard van het beestje. Sommige paarden zijn er wel oké mee en sommige niet. Welk ras het ook is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:32

Supervixen schreef:
Mijn paard heeft ook veel arabisch bloed en bij de pensionstalling waar ik nu sta moet je ze zelf buiten zetten als de bodem bevroren is. Zij willen geen risico nemen. De afgelopen week is het buitenzetten niet elke dag gelukt en als ze al naar buiten ging was het max 4 uur. Daarnaast rij/longeer/wandel ik elke dag. Mijn paard wordt echt nul procent heter van dat weinige buitenkomen en koude weer. Ze heeft ook geen stalondeugden en dergelijke, heeft wel bijna constant hooi of stro om op te knabbelen. Krijgt 1 kilo basisbrok per dag.
Op stal staat er nog een die precies zo is.

Dus het hoeft niet altijd zo te zijn dat ze frisser worden in de winter met meer binnen staan.

Ik zou goede instructie regelen en je pony eventueel laten nakijken door een goede fysio.

Zeker als het gewend is om veel buiten te kunnen zijn en meer beweging kreeg en bij TS veel meer binnenstaat en minder beweging krijgt..........dat is toch anders als bij jou. Dan kunnen ze heel fris en schrikkerig zijn.

Zelf heb ik een volle arabier gehad en die is heel braaf maar komt dan ook veel buiten, ik kon gewoon zo opstappen en wegrijden.......
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-01-17 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:37

Heeft niks met niet ruimdenkend te zijn, maar wel met antwoorden te verkrijgen binnen je mogelijkheden en ook om serieus genomen te worden ( of niet) te maken.

Wél als Ts zo haar reden heeft/ zou hebben om "kinderlijk "? over te komen op andere.
Waarom beantwoorden sommige mensen niet gewoon de vraag, als ze het antwoord denken te weten?
Klaar.
Ts weer blij op weg met haar pony en de ander met een goed gevoel het topic volgend.
Zo simpel kán het zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:42

Dit is nou het hebben van en eigen pony, aanpakken, niet terug deinzen, op zijn tijd streng zijn, doorzetten doorzetten doorzetten... Hoeveel mensen al op dit punt gestaan hebben met hun pony.. Bijna iedereen. VRaag hulp bij je stalgenoten, instructeur, op eht internet, lees alles wat los en vast zit en laat ht ook aan je ouders lezen. Ga een dag samen op bezoek bij iemand die pony's heft en dan niet omdat ze schattig zijn maar om te zien hoe je zo'n beest opvoed en opgevoed houd...