Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
0000 schreef:Stro en onverpakt hooi kan niet buiten staan. In folie verpakte balen wel maar die wegen 300-500 kilo dus daar ga je ook materieel voor nodig hebben om het aan te pakken. Daarbij komt dat je een bepaalde voersnelheid moet hebben omdat een eenmaal geopende pak niet onbeperkt meer houdbaar is. Met 2-3 pony's voer je doorgaans te langzaam en ben je daarom aangewezen op droog hooi of kleinere pakken.
Laat ik er even vanuit gaan dat je niet beschikt over een tractor en niet voor een jaar kan inkopen. Dan ben je aangewezen op kleine (20-25 kilo) pakjes. Die kan je prima op een aanhanger halen. Je grootste probleem is dan het vinden van een leverancier die gedurende het jaar voldoende en goede kwaliteit kan leveren. In de zomer is het simpel genoeg om aan te komen, de winterperiode is lastiger en het is fijn als je van te voren weet dat je gewoon bij kan halen als het nodig is. Ga gewoon eens een rondje bellen langs de fouragehandelaren in de buurt en vraag wat ze kunnen betekenen. Kijk ook eens op marktplaats, daar staat regelmatig wat op aangeboden. Wat handig is om te weten is dat er steeds minder kleine pakjes worden gemaakt. Het kan lonend zijn om ook eens wat mensen te benaderen die grote pakken aanbieden, soms zijn zij namelijk best wel bereid om kleine pakken te laten maken als ze van te voren weten dat die afgenomen worden. Vraag in ieder geval specifiek naar de mogelijkheden om door het jaar heen af te nemen zodat je niet in de winter voor een verrassing komt te staan.
Indicatie voor kleine pakjes hooi is grofweg van 2,50 direct van het land halen tot 5,00 in de winterperiode per pakje. Verbruik zou ik schatten voor een D pony in de winter (gras verwaarloosbaar) op ongeveer driekwart pakje per dag, maar kan zeker meer zijn als je pony het nodig heeft.
Waar je op moet letten is stof, zeker bij droog hooi zit daar best veel verschil in van bijna niet stoffig tot een grote stofwolk als je het uitschud. Verder uiteraard jkk vrij! Afhankelijk van je pony kan je kijken voor meer of minder qua voedingswaarde. Simpel voorbeeld, er is vaak 'natuurhooi' te koop, bij ons komt dat bijvoorbeeld uit de uiterwaarden van de maas. Vaak mag er echter op die grond niet of nauwelijks bemest worden en word dat wel jaarlijks gehooid, met als gevolg dat er relatief maar heel weinig voedingswaarde in zit. Dat kan heel fijn zijn als je een sobere of gevoelige pony hebt maar kan ook zorgen voor tekorten als je onvoldoende bijvoert of je pony toch flink werkt. Ik geloof dat Pavo een ruwvoerscan aanbied, dan kan je wat opsturen en krijg je een analyse, best de moeite waard!
Qua krachtvoer is er zo ontzettend veel keus tegenwoordig...Ik heb alleen paarden maar voer voornamelijk Havens. Dat is makkelijk verkrijgbaar, goede kwaliteit en voldoende mogelijkheden dat ik voor ieder paard wel iets passends kan vinden. Echter heb ik bijvoorbeeld een oudje die slobber van Pavo erbij krijgt (want ja, die van Havens lust ie niet....) dus dan is dat maar zo. Persoonlijk zeg ik, begin gewoon met een goed A-merk dat in jouw omgeving goed te verkrijgen is. Kijk goed naar je dieren, pas aan waar nodig maar maak het niet te moeilijk. Maar er zijn genoeg mensen die daar anders over denken. Er is alleen al op bokt ontzettend veel te vinden over voer. Zeker weten interessant om je in te verdiepen, ook goed om je kennis te verbreden, maar laat je ook weer niet gek maken....Je hoeft niet mee te gaan in iedere hype en het is voor de meeste paarden echt niet nodig om nou net dat ene voer te vinden dat je een maand van te voren moet bestellen en alleen maar via die ene leverancier verkrijgbaar is, om maar even wat te noemen. Je kan het jezelf zo lastig maken als je wilt.
Stroprijs zit momenteel rond de 100 euro per ton, ook hier geld toch dat in verhouding de kleine pakjes ooit wat duurder uitvallen. Uiteraard is vlas of zaagsel (ongeveer 4,50 - 5,50 per pak) ook een optie als bodembedekking. Denk van te voren zeker ook na over afvoer van mest! Vraag zeker eens rond bij de boeren in de omgeving, soms komen ze het gratis ophalen en vooral met stro-mest zijn ze dan vaak blij.
Ik wil persoonlijk zeker niet structureel eigen mest gebruiken op de wei, je helpt daarmee de wormen cyclus nogal in stand houden. Echter ook dat is met goed ontwormingsbeleid natuurlijk wel op te vangen. Het duurt ook best even als je mest uitstrooit over de wei voor dat goed vergaan is, gedurende die tijd kan je de paarden er niet op zetten (want weinig gras, gaat pas groeien als de mest opgenomen is) dus dat lukt ook alleen als je in verhouding genoeg weide hebt. Injecteren bijvoorbeeld gaat in verhouding meestal sneller, al is eea ook weer afhankelijk van oa hoe nat het is (dan wel regen, dan wel sproeien). Goede mogelijkheid om te sproeien is sowieso echt een must wil je genoeg gras houden!! Kijk maar eens rond, degenen die de laatste weken niet hebben gesproeid hebben een compleet verdroogde wei.
sneeuwpop schreef:Als de eigenaar het goed vind, dan zou er misschien wel iemand bij kunnen staan. Echter moet je het wel helemaal nakijken hoe het zit met de verzekering en schades. Wanneer je er geld voor vraagt gelden er weer andere regels.
Je zal dan wel hooi en stro met de trailer moeten halen. Dan staat het ook droog. In de zomer heb je wel geen hooi nodig, maar wij voeren het wel bij, ondanks er genoeg gras is.
Je mest zal je ook kwijt moeten wanneer je met stro aan de gang gaat.
In de winter op het land zal lastig worden. Wij hebben betonplaten en zand om de schuilstal gedaan en nog besloten om ze toch aan huis te zetten in boxen. Het werkt gewoon niet fijn in de winter en de pony's doen het ook minder goed dan aan huis ondanks 24-7 hooi.
SGorter schreef:Veel mensen zeggen dat je het niet moet doen omdat je nog maar heel weinig ervaring hebt. Maar ik denk dat als je goede begeleiding hebt je hier héél veel van kan leren! Ik zou het in goed overleg met je ouders, en hele goede begeleiding doen.
Dan je vragen:
- Hoe moet ik het doen qua stalling, is het verstandig om haar nog lekker op de wei te laten of al aan.
stallen te laten wennen?
Ik zou haar tot dat ze 4/5 is lekker op de 24/7 wei zetten met een kudde, laat haar lekker paard zijn.
- Als ik haar wil inrijden, is het dan handig om dat zelf te doen (met hulp) of het laten doen?
Ik zou haar laten inrijden door iemand anders, maar door iemand die naar jouw stal kan komen ipv dat ze in training gaat. Dan wordt jij er ook bij betrokken en leer je heel veel.
- Wat moet/is handig om de pony allemaal al te leren vóór het inrijden?
Longeren, lange lijnen, enz. Maar nogmaals: goede begeleiding kan je hiermee helpen!
0000 schreef:Jkk = jakobskruiskruid, erg giftig voor paarden.
Wat betreft waarop te letten, dat is vooral een kwestie van je paard leren kennen. Hoe zit hij in zijn vacht, hoe kijkt hij uit zijn ogen, hoe is zijn conditie en energie, hoe voelen zijn spieren etc etc. Een paard mag best een keer spierpijn hebben na een flinke training, is dat regelmatig het geval zou ik toch echt gaan kijken of hij op ander voer wel beter herstelt bv.
Er zijn denk ik wel richtlijnen te vinden voor wat een paard ongeveer binnen moet krijgen (zou ik zelf ook moeten gaan opzoeken). Beetje vergelijkbaar met hoe dat voor mensen bestaat, dat is dan gebaseerd op een gemiddelde. Twijfel je echt heel erg of heb je een vermoeden dat ze toch wat tekort komen is een keer bloed laten prikken ook nog altijd mogelijk. Doe ik zelf niet tenzij ik denk dat een paard wat mankeert maar om dingen voor jezelf inzichtelijk te maken kan het best een keer verhelderend zijn. Vooralsnog, niet te druk maken. Met redelijke kwaliteit hooi en een goede brok hoef je niet zo snel bang te zijn dat een volwassen gezonde pony tekorten ontwikkeld. Als je dan goed blijft observeren zie je het snel genoeg als er toch aanpassingen nodig zijn.
tamary schreef:Op zo'n stuk, 2-3 pony's (dus tot 1.55m stokmaat). Echter tot 5 dieren is een even aantal beter voor rust in de kudde, dus 2 dieren. dat is zeker als beginende eigenaar ook zat om genoeg aandacht te geven.
Schuilstal, etc. mag niet zomaar, gedoogd wordt er aardig wat (buiten de bebouwde kom in elk geval), ellende begint als iemand jouw niet mag en bij de gemeente gaat klagen.
Ik zou ivm minder wormen (inwedige parasieten) overwegen om naast je paarden er ook 2-4 kleine schapen op te zetten, wormen van de paarden gaan dood in de schapen en andersom (uitzondering is leverbot, en dat is niet alleen oppassen met leverbotslak, maar ook met bv hazen op je weide), je schapen (mits correct geweid) eten ook een lading onkruid en het gras op de paardenmestplekken. Wel ondanks dat elke dag uitmesten, want hoe groter de mestplekken hoe minder eetbaar gras en hoe eerder je weide stuk gaat/onder het onkruid zit. Let dan wel op dat je ook gaas om je wei zet (aan de achterkant van de palen, schrikdraad gaat aan de binnenkant), want draad is voor zeker kleine schapenrassen niet altijd genoeg (+ honden buiten houden) en maak je omheining zeker 1.20m hoog.
Eigen land/huur is heel leuk, je leert er giga veel van naast puur het paarden verzorgen, maar het moet je ding zijn. Wil je flink wedstrijd trainen en rijden, dan is een pensionstal vaak een betere keuze ivm tijd om te rijden en de nodige faciliteiten.